CNCzone Brabantdag in februari 2024

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CNCzone Brabantdag in februari 2024

Bericht door Arie Kabaalstra »

-rick schreef: 13 feb 2024 22:00
hugo stoutjesdijk schreef: 13 feb 2024 09:16 Oke, als we dan toch door sudderen op een ander onderwerp.

Even een facet van 3x12° aan een productje willen frezen en geen idee hebben hoe je een 1-snijder slijpt.
Hahaha, gesprek van de dag dus :lol:

Mooi dat het gezellig is geweest! Hopelijk past het volgende keer me wel.
Afbeelding

Dat moet het wel zo'n beetje zijn.. SCMT 09 inserts, body Ø20, opname 8 mm..

gewoon een stukkie 1.2510 of 1.2842 Ø20 regelen van een cm of 7 lang..even afdraaien om een schacht van Ø8 eraan te maken.. dan in een klemblok (vierkant blok met een spantang erin..ER 25 ofzo) en de Zittingen frezen.. gewoon met een rechte frees..dat houdt ie wel..
Tekening met maten kan ik ook wel even maken..
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 209
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: CNCzone Brabantdag in februari 2024

Bericht door Quepee »

Arie klanten komen in 2024 niet meer aan met een kladje of een schetsje je mag blij zijn als er tegenwoordig nog een dxf/dwg bij zit.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CNCzone Brabantdag in februari 2024

Bericht door Arie Kabaalstra »

zoals gezegd.. ik heb een klant die me alleen maar hoeft te vertellen hoeveel kamertjes er in een plaat moeten, en hoeveel volume ze moeten hebben.. de rest mag ik uitvlooien..
en het zijn niet altijd klanten. als mijn Chef bij me kwam met een stempeldeel, dan kon dat een oud deel zijn, waar nog geen CAD tekeningen van waren, omdat men toen "op de plank" tekende, of omdat 't ding zo uit een stempel getrokken was, en "effe snel" aangepast moest worden..

Tevens.. als je klanten komen met onderdelen van, laten we zeggen oude auto's, motorfietsen, schepen, dan zijn daar niet altijd of, meestal geen tekeningen van.. al helemaal geen CAD tekeningen of 3D modellen..

Ook.. en dat kan tegenwoordig nog prima, zijn er genoeg bedrijven waar men niet met CAM werkt, omdat de bedrijfscultuur daar geen ruimte voor biedt..
Ik heb gewerkt in een bedrijf waar men kermisattracties, Bootliften, SPMT's, Boottrailers maakten.. Niets ging daar met CAM, omdat de bewerkingen doorgaans te simpel voor woorden waren.. Contouren werden buiten de deur gesneden, dus was het niet meer dan gaten boren en tappen en pockets frezen, en dat klop je er met een Heidi besturing zo in.. Je programmeert eerst een zooi gaten, en dan de rest.. en dan start je de tweede keer gewoon waar je gebleven was in dat programma.. zo simpel kan het zijn.. gewoon een Label Call in je programma gooien zodat ie het deel wat al gedaan is overslaat.. als je dan alles klaar hebt.. dan heb je staan programmeren terwijl de machine liep, en als je meer van die dingen moet doen, dan haal je die Label Call uit je programma zodat ie vanaf het begin weer alles afloopt..

Bovendien.. zoals ik eerder stelde.. CAM is niet per definitie een Separaat stuk software dat op een andere PC draait, CAM is net zo goed een in de machine besturing geintegreerde programmeeromgeving, waar je met dialogen en Cycli je onderdeel beschrijft.. of je nou op een PC dat ding zit wijs te maken dat op x, y een kamertje moet komen dat A lang is en B breed, en C diep, met diepte stap D en Voeding F, of dat je dat gewoon aan de besturing inklopt..

Derhalve is E++ ook gewoon CAM.. Comptuer Aided Manufacturing.. je geeft wat dingen op, de rest rekent de Computer uit.. dat dat dezelfde Computer is als degene die de machine bestuurt.. dat boeit niet..
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: CNCzone Brabantdag in februari 2024

Bericht door benkr »

kawarider schreef: 12 feb 2024 20:21 Afbeelding

Er is nog hoop. Wie weet komt het goed. Begin is gemaakt. Bedankt.
En Joep, vertel eens wat je al hebt gemaakt op de machine?
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: CNCzone Brabantdag in februari 2024

Bericht door kawarider »

Nou, ik heb hem aangezet, gehomed, spindel warm laten draaien (was ook een standaard optie) en toen vlug de grote rode knop ingeslagen en bier gaan drinken.

Het is toch wel een leuke machine en we moeten echt mallen voor het vaccuumvormen gaan maken. Tijd is nog steeds een lastig ding. Machine staat ook achterste voren heb ik het idee en de vaccuumpompen moeten aangesloten worden. Er zit nog een programma in de machine. Eens zien hoe dat opgebouwd is en dan een passende postprocessor zoeken. En nee, ik ga geen lijntjes code kloppen, dat is van de jaren 80. Heb ik genoeg gedaan op de plasma en is echt voorbij.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CNCzone Brabantdag in februari 2024

Bericht door hugo stoutjesdijk »

kawarider schreef: 29 feb 2024 09:10 Machine staat ook achterste voren heb ik het idee en de vaccuumpompen moeten aangesloten worden.
Ja hoor, er is weer een excuus. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CNCzone Brabantdag in februari 2024

Bericht door Arie Kabaalstra »

kawarider schreef: 29 feb 2024 09:10 Het is toch wel een leuke machine en we moeten echt mallen voor het vaccuumvormen gaan maken.

En nee, ik ga geen lijntjes code kloppen
Logisch... als je Vacuumvorm-mallen moet maken.. dat knopsel je niet zo maar even in ..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CNCzone Brabantdag in februari 2024

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 29 feb 2024 11:21
kawarider schreef: 29 feb 2024 09:10 Het is toch wel een leuke machine en we moeten echt mallen voor het vaccuumvormen gaan maken.

En nee, ik ga geen lijntjes code kloppen
Logisch... als je Vacuumvorm-mallen moet maken.. dat knopsel je niet zo maar even in ..
Nou, zo moeilijk is dat anders niet.

Code: Selecteer alles

startpunt aanlopen
cirkel
poolcoordinaat
herhalen
en je trechter is klaar.
Als je geen poolcoordinaten hebt, is een SIN(hoek) COS(hoek) ook niet echt rocket science.
2024-02-29 12_00_48-Foto - Google Foto's.jpg
Maar goed, dat past in de discussie over vuurmaken met een plankje en een stokje. :mrgreen:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: CNCzone Brabantdag in februari 2024

Bericht door kawarider »

:lol: :lol: :lol: Ik ben blij dat er wat blijft hangen van mijn gebrabbel. Vuur en een stokkie is ook een verloren ambacht, net als code kloppen. :oops:
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: CNCzone Brabantdag in februari 2024

Bericht door Ballegooijen »

kawarider schreef: 29 feb 2024 12:21 :lol: :lol: :lol: Ik ben blij dat er wat blijft hangen van mijn gebrabbel. Vuur en een stokkie is ook een verloren ambacht, net als code kloppen. :oops:
Toch kan het best handig zijn als je geen lucifers of aansteker hebt ;-)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CNCzone Brabantdag in februari 2024

Bericht door hugo stoutjesdijk »

kawarider schreef: 29 feb 2024 12:21 :lol: :lol: :lol: Ik ben blij dat er wat blijft hangen van mijn gebrabbel. Vuur en een stokkie is ook een verloren ambacht, net als code kloppen. :oops:
Daar zullen we het de volgende keer dan wel eens over hebben.

Misschien dat het kwartje valt met het volgende voorbeeld.

Jij hebt je kinderen natuurlijk voorbeeldig opgevoed, met op het hart gedrukt HET vooral altijd veilig te doen.
Dat doen ze dan ook braaf.
Maar het is wel belangrijk dat ze begrijpen waarom ze dat doen. En zo zit het met heel veel zaken die we achteloos toepassen, als je er wat meer van begrijpt kan dat heel veel frustraties voorkomen, en in jouw geval zelfs vlieglessen richting de Maas.

En het grappige is, de meeste mensen begrijpen dus wel hoe dat werkt met dat plankje en dat stokje.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CNCzone Brabantdag in februari 2024

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 29 feb 2024 12:04 Nou, zo moeilijk is dat anders niet.
CODE: SELECTEER ALLES

startpunt aanlopen
cirkel
poolcoordinaat
herhalen
en je trechter is klaar.
Als je geen poolcoordinaten hebt, is een SIN(hoek) COS(hoek) ook niet echt rocket science.
24945

klopt...! :lol:

Simpel gesteld.. als ik de vorm van een onderdeel gewoon naar "eenvoudige Wiskundige functies kan herleiden.. dan knopsel ik het even in.. " voor moelijke vormen is er Cam..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CNCzone Brabantdag in februari 2024

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Gelukkig zijn die ventilatoren meestal gewoon rond. Maakt het leven stukken eenvoudiger.

Maar wij zijn nieuwsgierig welke exotische vormen kan bedenken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: CNCzone Brabantdag in februari 2024

Bericht door kawarider »

Jazeker. Ik heb wel moeite enthousiasme in te perken. Eerst eens simpel doen.
Plaats reactie