Hamerboor olie lekkage

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Hamerboor olie lekkage

Bericht door Kars-cnc »

Ik heb een hamerboor die sinds kort wat olie lijkt te lekken bij de boorkop:

Hamerboor olie lekkage.jpg

Voor ik de boel uit elkaar ga schroeven zou ik graag willen weten of iemand ook wel eens zoiets heeft gehad en of dit goed te herstellen is?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Hamerboor olie lekkage

Bericht door Sven »

Nog geen compleet antwoord maar open schroeven was bij mijn makita om te beginnen een rubber dopje er uit lepelen, voor zover ik in de foto kan zien is dat bij jou ook zo.

Heeft me uren en uren gekost om daar achter te komen.
Ik keek te ingewikkeld.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hamerboor olie lekkage

Bericht door hainjedaf »

Sven schreef: 21 nov 2023 19:25 Ik keek te ingewikkeld.
Gelukkig, ik ben niet de enige met dat probleem :)
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Hamerboor olie lekkage

Bericht door javanree »

Check dit youtube kanaal even https://www.youtube.com/@deandohertygreaser voor wat video's hoe zo'n ding te demonteren.
Meestal kwestie van een O-ring
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Hamerboor olie lekkage

Bericht door assink »

Zo'n boorkop hoort gesmeerd te zijn met vet. Zit meestal ook een tube vet bij deze machines.
Is het niet je vet wat vloeibaar is geworden?
Vooral voor hakwerk is dit van belang.
xoomey
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 nov 2023 07:48

Re: Hamerboor olie lekkage

Bericht door xoomey »

Wellicht is het de viltring die versleten/kapot is. Heb die bij mijn dewalt ook moeten vervangen.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Hamerboor olie lekkage

Bericht door Kars-cnc »

javanree schreef: 21 nov 2023 20:22 Check dit youtube kanaal even https://www.youtube.com/@deandohertygreaser voor wat video's hoe zo'n ding te demonteren.
Meestal kwestie van een O-ring
Daar moet ik even rustig voor gaan zitten, tjonge jonge wat haalt die man een apparaten uit elkaar...
Zo in eerste instantie zag ik mijn model er nog niet tussen maar hij heeft minstens nog 1000 video's waarvan ik de titel nog niet eens gelezen heb :mrgreen:
assink schreef: 22 nov 2023 07:55 Zo'n boorkop hoort gesmeerd te zijn met vet. Zit meestal ook een tube vet bij deze machines.
Is het niet je vet wat vloeibaar is geworden?
Ik ben me er niet van bewust dat ik de boorkop af en toe zou moeten smeren. Er zat verder ook geen tube vet bij. Maar goed, dat is nuttige informatie. Als het gewoon een effect is wat er bij hoort is dat ook goed. Aan de andere kant, tot voor kort kwamen de boren altijd helemaal schoon uit de kop en nu opeens behoorlijk vet. Er moet iets veranderd zijn lijkt mij.
xoomey schreef: 22 nov 2023 08:05 Wellicht is het de viltring die versleten/kapot is. Heb die bij mijn dewalt ook moeten vervangen.
OK, maar ook voor de viltring moet de kop waarschijnlijk wel helemaal uit elkaar?
xoomey
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 nov 2023 07:48

Re: Hamerboor olie lekkage

Bericht door xoomey »

xoomey schreef: 22 nov 2023 08:05 Wellicht is het de viltring die versleten/kapot is. Heb die bij mijn dewalt ook moeten vervangen.
OK, maar ook voor de viltring moet de kop waarschijnlijk wel helemaal uit elkaar?
[/quote]

Ja, helaas wel.. succes!
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Hamerboor olie lekkage

Bericht door javanree »

Kars-cnc schreef: 22 nov 2023 08:23 Zo in eerste instantie zag ik mijn model er nog niet tussen maar hij heeft minstens nog 1000 video's waarvan ik de titel nog niet eens gelezen heb :mrgreen:
Al zit juiste type er niet bij ; vrijwel al die dingen zitten relatief gelijk in elkaar.
Overigens had DeWalt ooit ook online een heleboel service manuals staan... een google op het typenummer heeft niks gebracht ?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Hamerboor olie lekkage

Bericht door serum »

Niks mis met die machine! Niets aan doen Kars.

Ik heb nog nooit een veelgebruikte SDS boormachine gehad/gezien die geen zwarte uiteinden op de boren had. Ik weet ook niet beter dan dat het gesmeerd wordt met vet. Dat vet wil wel dun worden als de machine lang gebruikt/warm is.

O.a. dewalt heeft dat smeermiddel, of het specifiek voor je machine bedoeld is weet ik niet, maar dat kan je wel uit de handleiding halen. Of het nut heeft om dat 'speciale vet' te gebruiken of gewoon lithium vet laat ik in het midden. Ik vermoed dat de afdeling marketing daar meer over kan vertellen.

https://www.amazon.nl/Bosch-Professiona ... B08Q48Z9NK

Ik zou hem in elkaar laten zitten. Ook al zitten er o-ringen in en is het perfect afgesloten, die kamers voor het SDS systeem komt toch wel vet op.
vox67
Berichten: 119
Lid geworden op: 29 nov 2011 14:26
Locatie: Hoogeveen

Re: Hamerboor olie lekkage

Bericht door vox67 »

Kijk voor onderdelen en een tekening maar op kruis.nl
Wil je meer tips krijgen, geef dan het type door zodat anderen je er mee kunnen helpen.
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 251
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: Hamerboor olie lekkage

Bericht door André-R »

Ben het helemaal met Serum eens.... het is heel normaal dat daar een beetje vet doorheen zweet. Niks mis mee. Zeker als je een tijdje met die machine hebt gewerkt. Ik zou me pas zorgen gaan maken als er echt heel veel vet door die seals gaat lekken. Ik heb een tijdje elektrisch handgeredschap gerepareered voor een bedrijf , ik zag dit bij alle wat gebruikte pneumatische hamerboren.En ja, de opname met een beetje vet insmeren verlengt de levensduur van zowel de boor als opname
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Hamerboor olie lekkage

Bericht door Kars-cnc »

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Als ik Serum en André-R begrijp is een beetje vet op de boorschacht heel normaal. Dat hoor ik graag :mrgreen:

Ik heb deze boormachine zo'n 5 jaar maar tot voor kort bleef het gebruik beperkt tot af en toe een paar gaatjes. Recent heb ik een doorbraak in een muur gemaakt door hééél vééél gaten op een rij te boren en daarna de dammetjes weg te hakken. Daarna had ik voor het eerst vet op de boorschachten. Ik dacht dat ik misschien toch wat teveel van deze machine had gevraagd :shock:. Maar met deze informatie wacht ik nog maar eens rustig af hoe het zich verder ontwikkelt.

De boel open schroeven kan altijd nog en als dat toch nodig is ga ik met de tips van javanree en vox67 er wel achter komen hoe dat moet denk ik.
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 251
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: Hamerboor olie lekkage

Bericht door André-R »

Kars-cnc schreef: 23 nov 2023 15:39 Bedankt allemaal voor jullie reacties! Als ik Serum en André-R begrijp is een beetje vet op de boorschacht heel normaal. Dat hoor ik graag :mrgreen:

Ik heb deze boormachine zo'n 5 jaar maar tot voor kort bleef het gebruik beperkt tot af en toe een paar gaatjes. Recent heb ik een doorbraak in een muur gemaakt door hééél vééél gaten op een rij te boren en daarna de dammetjes weg te hakken. Daarna had ik voor het eerst vet op de boorschachten. Ik dacht dat ik misschien toch wat teveel van deze machine had gevraagd :shock:. Maar met deze informatie wacht ik nog maar eens rustig af hoe het zich verder ontwikkelt.

De boel open schroeven kan altijd nog en als dat toch nodig is ga ik met de tips van javanree en vox67 er wel achter komen hoe dat moet denk ik.
Dat vele boren verklaart alles .Het is natuurlijk geen Hilti-kwaliteit Ik zou er niet van wakker liggen .. en sucess met je verbouwing.
(en als je écht zwaar werk krijgt heb ik nog wel een grote pneumatische breekhamer te leen voor je :!: )
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Plaats reactie