Best verbazingwekkend eigenlijk.
Condenseren op een hogere temperatuur vraagt gewoon meer koppel van de motor en dus meer energie bij gelijkblijvend toerental. Maar verdampen op lage temperaturen is toch anders; bij gelijkblijvend pompvolume zuigt die compressor bij -20C verdampertemperatuur (zeg -15C buiten) grofweg half zoveel kilo's koudemiddel aan als bij een verdampertemperatuur van -4C (buiten rond het vriespunt).
Dat kun je wel compenseren met toerental, maar zowel lage als hoge toeren hebben zo hun nadelen. Verandert de compressor in die unit van jou zijn geometrie misschien?
Ja, join the club. Ik weet niet welke softwareboer de software voor mijn Daikin/Intergas gemaakt heeft, maar dat was niet het helderste licht
De kilowatten die je verliest moet je aanvullen. Zolang de warmtepomp die kilowatten kan leveren is het goed. En als ik in dat tabelletje van Kars-cnc kijk moet het aardig extreem worden wil het inzakken. Het kost je alleen meer electriciteit als het temperatuurverschil tussen buiten en CV-water groter is.
Je geeft een buitentemperatuur vs watertemperatuur stooklijn op. Hou kouder buiten, hoe warmer het CV-water moet worden om het binnen op temperatuur te houden. Bij 15 graden buiten is 25 graden meer dan genoeg, bij -15 graden buiten moet ik omhoog.
Tweede geintje waar ik 'last' van heb is dat die warmtepomp het niet leuk vind als het temperatuurverschil tussen aanvoer en retour te klein word; dan raakt-ie van de wap en gaat-ie erg onrustig pendelen. Zie bijvoorbeeld het laatste stukje van deze grafiek, daar begint het:
Dat beperkt de ondergrens van de aanvoertemperatuur ook.