FreeCAD assembly workbench

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

FreeCAD assembly workbench

Bericht door hainjedaf »

Moderatoren: waarom is er nog geen eigen forumhoofdstuk voor FreeCAD?

Ik kan in freecad kiezen uit assembly workbench 3 en assembly workbench 4...

Kan iemand een licht schijnen welke de voorkeur heeft en waarom?

Wil gaag met assemblies werken ipv losse onderdelen.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: FreeCAD assembly workbench

Bericht door hfjbuis »

Ze verschillen in de manier waarop je onderdelen aan elkaar plakt.

In Assembly3 plak je onderdelen aan elkaar op basis van een punt dat je in het object selecteert. Je moet telkens het punt weer selecteren, ook als je zo'n onderdeel (b.v. een bout) veel gebruikt in het zelfde ontwerp. Wil je het onderdeel anders plakken, dan moet je het onderdeel opnieuw positioneren. Dat is wat meer werk bij onderdelen die je op meerdere plaatsen gebruikt zoals een stappenmotor in een CNC machine.
Je kunt hier ook assembly's mee aan elkaar plakken.

In Assembly4 (gebruik ik zelf) geef je op het onderdeel een plak/verbinding punt aan, b.v. een boorgat. Per onderdeel kun je meerdere punten aanmaken. Zo'n punt kun je ook roteren of verplaatsen middels offsets. Wil je het onderdeel anders positioneren, dan pas je het plak punt aan. Overal waar je dit onderdeel in de assembly gebruikt, is het dan aangepast.
Het aan elkaar plakken van assembly's gaat niet, dat (b.v. een motor/spindel/geleiding/wagentje setje) mis ik wel.

Er is nog een assembly (A2+).

Toen ik begon met Freecad wist ik niet van het bestaan van meerdere assembly's af. Ik heb gewoon de assembly gekozen die in de Youtube filmpjes gebruikt werd. Het kost best wat tijd om je in zo'n assembly in te werken.

Hier wat meer info: https://blog.freecad.org/2022/10/19/add ... rkbenches/
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: FreeCAD assembly workbench

Bericht door andrefc101 »

hainjedaf schreef: 18 nov 2023 12:56 Moderatoren: waarom is er nog geen eigen forumhoofdstuk voor FreeCAD?
Omdat iedereen er zo entousiast over is misschien?
Insp
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 mar 2010 17:21
Contacteer:

Re: FreeCAD assembly workbench

Bericht door Insp »

@hfjbuis, in Assy4 kun je wel subassy toevoegen, althans in 0.20 en hoger staan ze er gewoon bij als je op "import part" klikt.
Als je zorgt dat je ook een "coördinate system" (plak/verbinding punt) heeft dan is deze gewoon te positioneren.
Enigste is wel met Assy4 (freecad rariteit) dat je een Assembly/part moet maken => opslaan => sluiten => en weer opnieuw openen, om hem te mogen invoegen. Niet zeker of dit in nieuwere versies al is opgelost.

Assy3 geeft je directer de mogelijkheid om vlakken aan elkaar te Maten, zoals alle grote CAD pakketten het doen. Echter doordat Freecad het topologische naamgevingsprobleem heeft is dit wat instabieler. (als je een extra afschuining aan je blokje modelleert kan het al mis gaan) Wordt in de toekomst (hopelijk) opgelost, maar wanneer?

En daarmee kom je meerdere keren terecht bij het punt van @andrefc101, Freecad blijft natuurlijk een ontwikkeling door vrijwilligers, en afhankelijk hoeveel zin die hebben (of zelf iets nodig hebben) komen functionaliteiten erin. Daarnaast is iedereen natuurlijk in de watten gelegd met Fusion.
Voor een gratis cad pakket is het in mijn ogen echt niet slecht. Op zekere punten zelfs verbazing wekkend goed, wat het allemaal al kan.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: FreeCAD assembly workbench

Bericht door hfjbuis »

Insp schreef: 18 nov 2023 16:35 Voor een gratis cad pakket is het in mijn ogen echt niet slecht.
Dit pakket heeft mij heel vaak gefrustreerd. Uiteindelijk heb ik geleerd de tekortkomingen op te lossen of er mee te leren leven. Het kost veel tijd om te leren. Als ik de boterham ermee moest verdienen zou ik Fusion360 gebruiken. Omdat niet zeker is dat Fusion360 voor hobby gebruik gratis is, gebruik ik voor de hobby FreeCad.
Insp schreef: 18 nov 2023 16:35 @hfjbuis, in Assy4 kun je wel subassy toevoegen, althans in 0.20 en hoger staan ze er gewoon bij als je op "import part" klikt.
Ja, dat kan, maar in je eigen project met de assembly een paar onderdelen samenvoegen en die als onderdeel weer in de assembly gebruiken, gaat niet, of ik doe het verkeerd :mrgreen: .
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: FreeCAD assembly workbench

Bericht door Kjelt »

hfjbuis schreef: 18 nov 2023 17:51Omdat niet zeker is dat Fusion360 voor hobby gebruik gratis is, gebruik ik voor de hobby FreeCad.
Bedoel je of het gratis blijft ? Is hier iets over gecommuniceerd ?
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: FreeCAD assembly workbench

Bericht door hainjedaf »

Fusion360 is prachtig maar cloud based.

1) Als Autodesk onderuit gaat, wat dan.
2) Werkt alleen met het OS uit Richmond, Virginia.

Voor open source gebruikers een draak om te installeren onder WINE.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: FreeCAD assembly workbench

Bericht door andrefc101 »

hainjedaf schreef: 18 nov 2023 19:48 Fusion360 is prachtig maar cloud based.

1) Als Autodesk onderuit gaat, wat dan.
2) Werkt alleen met het OS uit Richmond, Virginia.
Dacht het niet…..
Hoe vaak is het al onderuit gegaan in tig jaar?

Zal me deze keer gedragen: argumenten snijden geen hout.
Tja, je moet er voor betalen, schijnt vaker te gebeuren met professionele pakketten.
Omdat het cloud based is, is het moeilijker te jatten, ook vervelend….. 😏
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: FreeCAD assembly workbench

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik had vroeger al mijn 3D Cad bestanden op mijn GoogleDrive staan.. alles in de Cloud dus.. en die ben ik ALLEMAAL kwijt.. er gaat bij mij dus NIETS meer de cloud in..
Insp
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 mar 2010 17:21
Contacteer:

Re: FreeCAD assembly workbench

Bericht door Insp »

hfjbuis schreef: 18 nov 2023 17:51 Dit pakket heeft mij heel vaak gefrustreerd. Uiteindelijk heb ik geleerd de tekortkomingen op te lossen of er mee te leren leven.
Zal ik ook zekers niet ontkennen, maar het is niet voor niets versie 0.** en niet versie 1.**
Met de vele tekortkomingen leren leven is wel de goede instelling in deze.
hfjbuis schreef: 18 nov 2023 17:51 Ja, dat kan, maar in je eigen project met de assembly een paar onderdelen samenvoegen en die als onderdeel weer in de assembly gebruiken, gaat niet, of ik doe het verkeerd :mrgreen: .
Volgens mij zou het niets anders moeten zijn dan hoe je enkele parts toevoegd.
Probeer het anders nog eens, maar dan ook nadat je alle assy files opnieuw hebt geopend.
Mocht het dan niet lukken deel dan even bestanden?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: FreeCAD assembly workbench

Bericht door hfjbuis »

Kjelt schreef: 18 nov 2023 19:42
hfjbuis schreef: 18 nov 2023 17:51Omdat niet zeker is dat Fusion360 voor hobby gebruik gratis is, gebruik ik voor de hobby FreeCad.
Bedoel je of het gratis blijft ? Is hier iets over gecommuniceerd ?
Ik weet niet of het gratis blijft, maar ik verwacht van niet. Dan ben je net als het nu niet meer gratis DraftSight met handen en voeten gebonden aan een betaald pakket. Nu hoeft het voor mij echt niet gratis, maar bij hobby gebruik hoort een hobby prijs.
Arie Kabaalstra schreef: 18 nov 2023 22:10 Ik had vroeger al mijn 3D Cad bestanden op mijn GoogleDrive staan.. alles in de Cloud dus.. en die ben ik ALLEMAAL kwijt.. er gaat bij mij dus NIETS meer de cloud in..
Bij mij staan de bestanden lokaal en er staat een backup lokaal. Elke maandelijkse backup staat op een externe HD in de kast. Een backup staat op een USB stick in de kast en die gaat mee op vakantie. Er staat een encrypted versie in de cloud zodat als het hok afbrand, ik de belangrijkste software en bestanden nog heb en relatief snel weer aan de gang ben.
De 10 minuten die mij dit maandelijks kost hebben inmiddels jaren besparingen opgeleverd.
Laatst gewijzigd door hfjbuis op 18 nov 2023 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: FreeCAD assembly workbench

Bericht door hfjbuis »

Insp schreef: 18 nov 2023 22:18 hfjbuis wrote: ↑18 Nov 2023 16:51
Ja, dat kan, maar in je eigen project met de assembly een paar onderdelen samenvoegen en die als onderdeel weer in de assembly gebruiken, gaat niet, of ik doe het verkeerd :mrgreen: .

Volgens mij zou het niets anders moeten zijn dan hoe je enkele parts toevoegd.
Probeer het anders nog eens, maar dan ook nadat je alle assy files opnieuw hebt geopend.
Mocht het dan niet lukken deel dan even bestanden?
In het project staat een assembly4 van 2 parts die ik in hetzelfde project in een assembly meerdere keren wil gebruiken. Een 2e assembly maken gaat niet. Een assembly in een assembly maken gaat niet.
De 2 parts in een ander project zetten en die linken of exporteren naar een step bestand en die weer importeren gaat wel, maar dat wil ik niet (altijd).
MultipleAssembly.zip
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: FreeCAD assembly workbench

Bericht door DaBit »

andrefc101 schreef: 18 nov 2023 20:41 Dacht het niet…..
Hoe vaak is het al onderuit gegaan in tig jaar?
Oh, paar keer toch wel hoor.
De vervelendste keer was precies toen ik er op de CNCzone dag een jaar of wat terug wat over wilde vertellen. Lokale mode deed het toen nog wel :lol:

Magoed, niks om je druk over te maken.

Het vervelendste van Fusion360 is dat het een lease-constructie is. Stop met betalen omdat je vanwege een pandemie liever je werknemers betaalt en je hebt niks meer. Je kunt niet zeggen 'dan maar even een jaartje niet de nieuwste versie'. Bedrijfsmatig heb je nog het gezeik dat je soms geacht word om de softwareversies te bevriezen voor de duur van een project, wat je niet met Fusion kunt.

Verder weet je niet wat ze nu weer aan features achter een extension gaan stoppen of wat ze met de prijs gaan doen. Ik vond de verhoging dit jaar best aanzienlijk, bijvoorbeeld. Het is wel Autodesk he? Die zorgen er eerst voor dat je 5 jaar aan historie in het pakket hebt zitten waar je nergens anders mee heen kunt, en dan doen ze je een offer you cannot refuse. Maar bloeden zul je, als het vandaag niet is dan over een paar jaar wel.

Ik ben niet anti-Fusion en gebruik het regelmatig, maar aan de andere kant kom ik 9 van de 10 keer ook prima weg met FreeCAD.

Kwa FreeCAD assembly: ik vind Assembly4 het prettigste want die past het beste bij een werkmethode waarin je gedwongen word om na te denken hoe dingen samen gaan werken in een groter geheel. Een motor heeft een as en gaten in de flens, daarmee knoop je het ding aan de buitenwereld.
De keerzijde is dat die Assembly4 meer werk kost en minder flexibel is.

Assembly3 is wat mates/joints in andere pakketten doen. Ook prima, tot het punt dat de tree rood oplicht en de solver 'zoek het lekker zelf maar uit' roept.

Assembly 2+ heb ik geen ervaring mee.

Kwa assemblies in assemblies: dat doe ik met Assembly4 toch ook. Moet ik er wel bijzeggen dat ik elk los onderdeel in een losse .FcStd heb staan, en de assembly is ook een extra .FcStd. Op die manier werkt het ook het beste samen met Git voor revisiebeheer.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Insp
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 mar 2010 17:21
Contacteer:

Re: FreeCAD assembly workbench

Bericht door Insp »

Ah, het punt is dat ze beiden in dezelfde file/part getekend zijn.
Wat ik normaal doe is het volgende (idem aan Dabit):
  • Hoofd assembly (Assy4: new model)=> hier voeg je alleen andere delen in. Dus hier niet in gaan Extruden (PAD) of dergelijks. Wel kan hier een sketch in zitten om makkelijker delen op te assembleren.
  • Sub assy files (Assy4: new model)=> geldt hetzelfde voor als bij hoofd assy's.
  • Part Files (Assy4: new body)=> hier teken je onderdelen in en extrudeer of je revolve je dus om 3d solid te maken.
  • Eventuelen step's die je importeerd gebruik ik (Assy4: new part)
  • Als extra om wel makkelijker onderdelen op elkaar af te stemmen gebruik ik een extra part met een worksheet waar de hoofdmaten in staan.
Ik heb een voorbeeldje gemaakt, uit luiheid heb ik nu jouw part herbruikt. Maar ook de afmetingen van parts kun je uit de datasheet halen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie