FreeCAD assembly workbench

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2468
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: FreeCAD assembly workbench

Bericht door hainjedaf »

DaBit schreef: 19 nov 2023 08:46
andrefc101 schreef: 18 nov 2023 20:41 Dacht het niet…..
Hoe vaak is het al onderuit gegaan in tig jaar?
Oh, paar keer toch wel hoor.

Magoed, niks om je druk over te maken.

Het vervelendste van Fusion360 is dat het een lease-constructie is.

Ik ben niet anti-Fusion en gebruik het regelmatig, maar aan de andere kant kom ik 9 van de 10 keer ook prima weg met FreeCAD.
Mijn redenen net zo.
Ik vind fusion een wereldprogramma om mee te werken, maar dit soort onzekerheden icm 'je moet windows of mac hebben' is voor mij een nee-nee.

Dan zou ik eerder voor solidworks gaan. Vooral omdat ik al wat ervaring in DraftSight heb, dat helaas ook niet meer gratis is.
Kwa FreeCAD assembly: ik vind Assembly4 het prettigste want die past het beste bij een werkmethode waarin je gedwongen word om na te denken hoe dingen samen gaan werken in een groter geheel. Een motor heeft een as en gaten in de flens, daarmee knoop je het ding aan de buitenwereld.
De keerzijde is dat die Assembly4 meer werk kost en minder flexibel is.

Assembly3 is wat mates/joints in andere pakketten doen. Ook prima, tot het punt dat de tree rood oplicht en de solver 'zoek het lekker zelf maar uit' roept.

Assembly 2+ heb ik geen ervaring mee.
Dat dus...
Precies het soort info wat ik zocht.
Kwa assemblies in assemblies: dat doe ik met Assembly4 toch ook. Moet ik er wel bijzeggen dat ik elk los onderdeel in een losse .FcStd heb staan, en de assembly is ook een extra .FcStd. Op die manier werkt het ook het beste samen met Git voor revisiebeheer.
Goed om te weten.
Insp schreef: 19 nov 2023 10:30 Ah, het punt is dat ze beiden in dezelfde file/part getekend zijn.
Wat ik normaal doe is het volgende (idem aan Dabit):
  • Hoofd assembly (Assy4: new model)=> hier voeg je alleen andere delen in. Dus hier niet in gaan Extruden (PAD) of dergelijks. Wel kan hier een sketch in zitten om makkelijker delen op te assembleren.
  • Sub assy files (Assy4: new model)=> geldt hetzelfde voor als bij hoofd assy's.
  • Part Files (Assy4: new body)=> hier teken je onderdelen in en extrudeer of je revolve je dus om 3d solid te maken.
  • Eventuelen step's die je importeerd gebruik ik (Assy4: new part)
  • Als extra om wel makkelijker onderdelen op elkaar af te stemmen gebruik ik een extra part met een worksheet waar de hoofdmaten in staan.
Ik heb een voorbeeldje gemaakt, uit luiheid heb ik nu jouw part herbruikt. Maar ook de afmetingen van parts kun je uit de datasheet halen.
Bedankt, ga ik ff mee stoeien
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: FreeCAD assembly workbench

Bericht door hfjbuis »

Insp schreef: 19 nov 2023 10:30 Ah, het punt is dat ze beiden in dezelfde file/part getekend zijn.
Gemeenschappelijk dingen staan bij mij in een bibliotheek (met een datasheet voor de configuratie). Daar maak ik een step file van die in het hoofd project wordt geïmporteerd.
Zaken die alleen voor het project zijn, wil ik om overzicht te houden in het hoofd project hebben met een datasheet voor de configuratie.
Van sommige complexe samengestelde onderdelen (spindel van de freesmachine) maak ik een apart FreeCad bestand met een eigen datasheet. Dit bestand stop ik dan later in een bibliotheek of ik maak er een apart project van. Door dat het bestand een eigen datasheet heeft, is dat gemakkelijk.

N.b. Als je:
  • in de assembly een part toevoegt
  • onderdelen van de assembly in dat part stopt
  • dat part een datum object geeft om in een assembly te gebruiken
  • dat part verplaatst buiten de assembly map
Dan kun je dat part in de assembly gebruiken als subassembly. Het werkt wel, maar er rollen nogal wat foutmeldingen over het scherm. Dat is op zich niet erg, maar de foutmeldingen die er wel toe doen vallen dan niet meer op.

Een voorbeeld van hoe dit werkt zit in de tapkop die ik aan het maken ben.
TapChuck sub assembly.zip
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Insp
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 mar 2010 17:21
Contacteer:

Re: FreeCAD assembly workbench

Bericht door Insp »

Ik denk dat als je meer losse bestanden maakt het met Freecad wat minder foutmeldingen geeft, of in ieder geval meer terug leesbaar waar het exact misgaat. Dus alle parts in losse bestanden, en een losse file voor de assy.
Hoewel jouw manier/voorbeeld van Tapchuck wel chic is van alles in 1 bestand houden/sneller om te zien of delen met elkaar passen.
Echter krijg je daarmee wel sneller het risico dat je een bestand in zichzelf invoegt. Freecad geeft de mogelijkheid maar kan er gevoelsmatig niet helemaal mee overweg.
Plaats reactie