3D vraagjes van een (nog niet) beginneling.

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marijke&Peter
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 jun 2023 20:57
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

3D vraagjes van een (nog niet) beginneling.

Bericht door Marijke&Peter »

Hoi allemaal.
nou heb ik wat vraagjes opver 3D printen.

1)
Als het filament op raakt tijdens het printen, kan de printer na het plaatsen van een nieuwe rol gewoon doorgaan ?

2)
Kan een 3D printer tijdens het printen tijdelijk stoppen zodat er iets kan worden toegevoegd in het object dat geprint wordt.
Bijvoorbeeld een moer toevoegen, en daar dan overheen printen.

3)
Waar vind ik een tabel met verschillende soorten filament en hun eigenschappen ?
Zoals geschiktheid om te lijmen.

4)
Kan een printer een voorwerp printen in delen, zodat als het 1e deel klaar is,
dat ik deze omdraai en er dan op de "zijkant" verder geprint wordt.
Of dat ik een ander voorwerp op het printbed leg, en dat daar dan bovenop geprint wordt.
Bijvoorbeeld printen op een plankje, zodat het plankje onderdeel wordt van het voorwerp.

5)
Waarom is het maximum printvolume vaak kubusvormig ?
Veel voorwerpen zijn in één richting langer als in de andere richting.
Door de breete van het prindbed wat kleiner te maken ,
en die bezuiniging te gebruiken voor een grotere lengte van het printbed, kun je er vaak meer mee, denk ik.

Groetjes, Peter
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3095
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: 3D vraagjes van een (nog niet) beginneling.

Bericht door hfjbuis »

Marijke&Peter schreef: 12 nov 2023 12:13 1)
Als het filament op raakt tijdens het printen, kan de printer na het plaatsen van een nieuwe rol gewoon doorgaan ?
Ik heb een Artillery Genius die Marlin als firmware heeft. Er zit een systeempje op dat detecteert als het filament op is. Dan stopt de printer en kan ik een nieuwe rol plaatsen en de printopdracht laten afmaken. Dat gaat echter niet altijd goed. Als jullie printer ook een "filament op" detectie heeft, kun je proberen hoe (goed) het gaat.
Marijke&Peter schreef: 12 nov 2023 12:13 2)
Kan een 3D printer tijdens het printen tijdelijk stoppen zodat er iets kan worden toegevoegd in het object dat geprint wordt.
Bijvoorbeeld een moer toevoegen, en daar dan overheen printen.
Ik gebruik "Prusa Slicer" om de gcode te maken. Die kan ik op een bepaalde hoogte/laag laten stoppen om b.v. een magneetje in een pocket te leggen.
Marijke&Peter schreef: 12 nov 2023 12:13 3)
Waar vind ik een tabel met verschillende soorten filament en hun eigenschappen ?
Zoals geschiktheid om te lijmen.
https://help.prusa3d.com/materials
Marijke&Peter schreef: 12 nov 2023 12:13 4)
Kan een printer een voorwerp printen in delen, zodat als het 1e deel klaar is,
dat ik deze omdraai en er dan op de "zijkant" verder geprint wordt.
Of dat ik een ander voorwerp op het printbed leg, en dat daar dan bovenop geprint wordt.
Bijvoorbeeld printen op een plankje, zodat het plankje onderdeel wordt van het voorwerp.
Mijn Prusa slicer kan dat niet!
Marijke&Peter schreef: 12 nov 2023 12:13 5)
Waarom is het maximum printvolume vaak kubusvormig ?
Veel voorwerpen zijn in één richting langer als in de andere richting.
Door de breete van het prindbed wat kleiner te maken ,
en die bezuiniging te gebruiken voor een grotere lengte van het printbed, kun je er vaak meer mee, denk ik.
Een 2 keer zo lange overspanning buigt 2x2x2 = 8 x zo veel door. Als je de slag van de tafel langer maakt, kost dat veel meer ruimte om de printer te plaatsen. Ook moet het (verwarmde) printbed groter worden. Een smallere printer staat ook minder stabiel.
Lange voorwerpen kun je diagonaal op de tafel plaatsen.
Kijk eens naar deze video: https://www.youtube.com/watch?v=VdI9K8l38h8
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3D vraagjes van een (nog niet) beginneling.

Bericht door DaBit »

Marijke&Peter schreef: 12 nov 2023 12:13 1)
Als het filament op raakt tijdens het printen, kan de printer na het plaatsen van een nieuwe rol gewoon doorgaan ?
Als de printer voorzien is van een filamentsensor, dan ja.
Kan een 3D printer tijdens het printen tijdelijk stoppen zodat er iets kan worden toegevoegd in het object dat geprint wordt.
Bijvoorbeeld een moer toevoegen, en daar dan overheen printen.
Ja, je kunt in de slicer instellen dat er op een bepaalde hoogte gepauzeerd moet worden, speciaal voor dit soort zaken. Na je extra werk druk je op 'doorgaan' en de print word afgemaakt. Zelf op 'pauze' drukken kan natuurlijk ook.
Waar vind ik een tabel met verschillende soorten filament en hun eigenschappen ?
Zoals geschiktheid om te lijmen.
Met Google vind je dat snel.
Kan een printer een voorwerp printen in delen, zodat als het 1e deel klaar is,
dat ik deze omdraai en er dan op de "zijkant" verder geprint wordt.
Of dat ik een ander voorwerp op het printbed leg, en dat daar dan bovenop geprint wordt.
Bijvoorbeeld printen op een plankje, zodat het plankje onderdeel wordt van het voorwerp.
Er is geen technische reden waarom die niet zou kunnen, maar gangbaar is het niet en het vereist wat handwerk.
Waarom is het maximum printvolume vaak kubusvormig ?
Veel voorwerpen zijn in één richting langer als in de andere richting.
Maar veel voorwerpen ook niet, en je print niet zelden meerdere dingen tegelijk waarbij je het bed opvult.
Tweede voordeel van kubusvorm is dat het aantal verschillende delen waar de printer uit opgebouwd word kleiner word. Je aluprofielen bijvoorbeeld zijn allemaal gelijk van lengte, dus dat is de zaag 1x instellen en zagen maar. De kubus heeft dan ook meteen gelijke zijden en 90 graden hoeken.
Laatst gewijzigd door DaBit op 12 nov 2023 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: 3D vraagjes van een (nog niet) beginneling.

Bericht door MeMoRy »

Dat pauzeren tijdens een print is bij mij nog nooit goed gegaan. Prusa mk3s+

Ik zou verwachten dat als ik pauzeer, hij het filament retract en als ik dan weer start opnieuw preload, maar dat gebeurd niet. Dus als ik pauzeer loopt er een hoop filament uit de nozzle, en als ik herstart mislukt die lag, omdat de even niets uit de nozzle komt.

Maar goed, theoretisch zou het moeten werken. Ik heb geen idee waarom bij mij niet. Ik hoor van anderen dat het ze wel lukt. Ik heb niets aan de settings veranderd.
Wellicht heb jij wel geluk
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3095
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: 3D vraagjes van een (nog niet) beginneling.

Bericht door hfjbuis »

MeMoRy schreef: 12 nov 2023 19:37 Ik zou verwachten dat als ik pauzeer, hij het filament retract en als ik dan weer start opnieuw preload, maar dat gebeurd niet.
Bij mij (marlin firmware) ook niet, dus moet e.e.a. snel gebeuren wil je dit probleem voorkomen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3D vraagjes van een (nog niet) beginneling.

Bericht door DaBit »

Ik heb een kontenveger bestaande uit een stukje siliconenrubber waar die nozzle zijn poepje aan af kan vegen. Pause/resume zijn verder macro's bij mijn controller (Duet). Dus daarin kun je bij pauze retracten, naar een positie gaan en de spuitmond afkoelen, en bij resume eerst weer op temperatuur, 20mm filament uitpoepen, kontje afvegen, korte retract, terug naar positie, deretract, en weer verder.

Met een Prusa zal het ook wel kunnen, mits je bij de Printer settings -> Custom G code de juiste G-code riedeltjes invoert.

Ik heb het wel eens ooit gedaan voor de leuk, en toen werkte het. Maar meestal gaat het om moertjes en dan ben ik lui. Dan duw ik gewoon een moertje zijdelings in een rechthoekig gat, loodrecht in een zeskantig gat, of ik gebruik een messing insert.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Bartos
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 nov 2013 00:51

Re: 3D vraagjes van een (nog niet) beginneling.

Bericht door Bartos »

Marijke&Peter schreef: 12 nov 2023 12:13 5)
Waarom is het maximum printvolume vaak kubusvormig ?
Veel voorwerpen zijn in één richting langer als in de andere richting.
Door de breete van het prindbed wat kleiner te maken ,
en die bezuiniging te gebruiken voor een grotere lengte van het printbed, kun je er vaak meer mee, denk ik.

Groetjes, Peter
Voor langere objecten kan je kijken naar de delta style 3d printers maar die zijn minder populair. Er bestaan ook belt printers maar dit is niet echt een beginner ding voor mijn gevoel. De vierkante beds leveren meer mm2 per bestede euro aan geleiding dan rechthoekige.

In de resin printers zie je wel veel rechthoelige nouw tafels maar dat is denk ik gerelateerd aan de gebruikte lcd scherm technieken en zullen daar wel op ingericht zijn met een verhouding 16:10 of 16:9
wim62
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 mar 2018 09:36

Re: 3D vraagjes van een (nog niet) beginneling.

Bericht door wim62 »

Marijke&Peter schreef: 12 nov 2023 12:13
5)
Waarom is het maximum printvolume vaak kubusvormig ?
Veel voorwerpen zijn in één richting langer als in de andere richting.
Door de breete van het prindbed wat kleiner te maken ,
en die bezuiniging te gebruiken voor een grotere lengte van het printbed, kun je er vaak meer mee, denk ik.

Groetjes, Peter
De is er ook Creality heeft er een die oneindige Z-as print
https://www.123-3d.nl/Creality3D-Creali ... 17986.html
Plaats reactie