LitexCNC: gezamenlijk inkoop (LED-kaart + HUB75HAT) - gearriveerd

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: LitexCNC: gezamenlijk inkoop (LED-kaart + HUB75HAT) - gearriveerd

Bericht door Tolp2 »

Instructie BOB4ENCODER

De BOB heeft de volgende onderdelen:
  • 4 x pin header 2x3
  • 4 x veerterminal 8-polig
  • 1 x 26-polige IDC-connector
  • 1 x 0.3 A polyfuse - markering 030
  • 3 x IC AM26LS32
  • 3 x 0,1 uF condensator (geen markering)
  • 1 x 10 kOhm weerstand 1206 - markering 103
  • 1 x 2.5 V zener-diode
Bij het in elkaar zetten van de BOB heb ik de volgende stappen doorlopen. Dit is een persoonlijke voorkeur, er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

Belangrijke definitie: De 26-polige polige IDC-connector is de bovenzijde van de PCB. De tekst BOB4ENCODER is dan ook normaal te lezen. Als in de beschrijving boven / onder wordt gebruikt, wordt uitgegaan van dat de connector aan de bovenkant zit.
  • Soldeer de 2x3 headers. Ik soldeer 1 van de pinnen, om vervolgens de headers netjes recht te zetten.
    Afbeelding
  • Soldeer de 26-polige IDC-connector. De inkeping van de connector moet naar onderen wijzen.
    Afbeelding
  • Soldeer uiteindelijk de veer terminals op het board. De bovenzijde van de BOB is nu gereed en er is een mooi stabiel werkoppervlak gecreëerd om de SMD-onderdelen aan te brengen.
    Afbeelding
  • Soldeer de polyfuse op positie F1;
    Afbeelding
  • Soldeer de 3 driver ICs AM26LS32. Let op: deze ICs hebben geen markering bij pin 1. De streep op de IC moet aan de rand van de printplaat komen.
    Afbeelding
  • Soldeer de 4 condensatoren.
    Afbeelding
  • Soldeer tenslotte de zener-diode en de weerstand. Op de zener-diode is een markering (streep) aangebracht, dit is de kathode. Deze streep moet naar de rand van de BOB wijzen. Op de soldeer mask is hier ook een streep aangebracht (is dus een U).
    Afbeelding
Single ended use
Plaats de meegeleverde jumpers op de headers wanneer de betreffende input 'single ended' wordt gebruikt. Single-ended is dat het signaal maar over één draad binnenkomt en er dus geen gebruik gemaakt wordt van een differentieel paar. In dit geval moet de draad op het + kanaal worden aangesloten. Door de jumper wordt op de - kanaal een referentie spanning van circa 2.5 V opgelegd.

Wijzigingen
Er zijn nog geen wijzigingen / revisies voor dit board.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: LitexCNC: gezamenlijk inkoop (LED-kaart + HUB75HAT) - gearriveerd

Bericht door benkr »

Peter, is het geen goed idee om alle data van dit project te borgen in de knowledge base?
Ik zelf zou graag de KiCad file willen hebben om tijdens de montage wat ruggesteun hier van te hebben, maar het zelfde geld natuurlijk voor de software, niet alleen nu, maar ook over x jaar.
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: LitexCNC: gezamenlijk inkoop (LED-kaart + HUB75HAT) - gearriveerd

Bericht door Tolp2 »

benkr schreef: 05 jan 2024 23:16 Peter, is het geen goed idee om alle data van dit project te borgen in de knowledge base?
Ik zelf zou graag de KiCad file willen hebben om tijdens de montage wat ruggesteun hier van te hebben, maar het zelfde geld natuurlijk voor de software, niet alleen nu, maar ook over x jaar.
Helemaal mee eens, maar hoe doe ik dat? Ik zit voor de knowledge-base te denken aan:
  • Link naar de repo met de KiCAD-files: https://github.com/Peter-van-Tol/LITEXCNC-HUB75HAT
  • Instructies per kaart hoe deze te assembleren
  • Het opzetten van je RPi-systeem (die zit in een ander topic op dit moment), met voorbeelden van een 3-assige machine zoals de OSP.
Het zou voor mij echt de kers op de taart zijn als LinuxCNC / LitexCNC de standaard wordt bij de OSP en dat het gewoon zo 1-2-3 werkt zonder veel gedoe.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: LitexCNC: gezamenlijk inkoop (LED-kaart + HUB75HAT) - gearriveerd

Bericht door MeMoRy »

Tolp2 schreef: 02 jan 2024 22:50 Verbeteringen:
  • Geconstateerd is dat de BOB4AXIS bij een disabled HUB75HAT enabled blijft. Hiervoor is het nodig om een pull-down weerstand toe te voegen tussen pin 1 van de IDC-connector en GND. In versie 1.1 van het board is hiervoor al een weerstand voor opgenomen aan de achterzijde van het board nabij de connector.
  • Geconstateerd is dat de drives niet disabled worden op het moment dat ENA laag is. Oorzaak is dat de enable op de drive vaak eigenlijk een disable is; m.a.w. wanneer de opto-coupler in de drive wordt aangestuurd, dan staat de drive dus uit. De BOB4AXIS schakelt echter de 26LS31 uit wanneer ENA laag is, waardoor de opto-coupler in de drive dus niet kan worden aangestuurd. De 26LS31 verantwoordelijk voor het ENA signaal naar de drives zou dus niet uitgeschakeld moeten worden. Om dit gedrag te corrigeren moet de trace naar pin 4 van U5 met een scherp mes doorgesneden worden. De notering U5 is per abuis niet op de PCB opgenomen, dit is de driver het dichtst bij het montagegat (en de enige drive zonder markering).
Wat betekent dit eigenlijk? Dat ik nog modificaties moet doen aan mijn bord? Heb je daar dan wat foto's bij?

De weerstandsarray zit trouwens weer op z'n plek. Ik heb gelukkig een scala aan soldeerpunten, waaronder heel fijne. Doorgemeten en het lijkt goed. Alles zit bijna in elkaar!

Nog wel andere uitdagingen, als het koellichaam voor mijn rpi4 (wel een heethoofd) dat net niet genoeg ruimte heeft voor een bandkabel 🤦
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: LitexCNC: gezamenlijk inkoop (LED-kaart + HUB75HAT) - gearriveerd

Bericht door benkr »

Tolp2 schreef: 05 jan 2024 23:26 [*] Link naar de repo met de KiCAD-files: https://github.com/Peter-van-Tol/LITEXCNC-HUB75HAT
Waar vind ik dan de KiCad files, ik zal er wel weer overheen kijken, maar ik kan ze niet vinden.
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: LitexCNC: gezamenlijk inkoop (LED-kaart + HUB75HAT) - gearriveerd

Bericht door Tolp2 »

MeMoRy schreef: 06 jan 2024 09:16 [...]

Wat betekent dit eigenlijk? Dat ik nog modificaties moet doen aan mijn bord? Heb je daar dan wat foto's bij?
Originele post ook aangepast.

Verbeteringen:
  • Geconstateerd is dat de BOB4AXIS bij een disabled HUB75HAT enabled blijft. Hiervoor is het nodig om een pull-down weerstand toe te voegen tussen pin 1 van de IDC-connector en GND. In versie 1.1 van het board is hiervoor al een weerstand voor opgenomen aan de achterzijde van het board nabij de connector.
    Afbeelding
  • Geconstateerd is dat de drives niet disabled worden op het moment dat ENA laag is. Oorzaak is dat de enable op de drive vaak eigenlijk een disable is; m.a.w. wanneer de opto-coupler in de drive wordt aangestuurd, dan staat de drive dus uit. De BOB4AXIS schakelt echter de 26LS31 uit wanneer ENA laag is, waardoor de opto-coupler in de drive dus niet kan worden aangestuurd. De 26LS31 verantwoordelijk voor het ENA signaal naar de drives zou dus niet uitgeschakeld moeten worden. Om dit gedrag te corrigeren moet de trace naar pin 4 van U5 met een scherp mes doorgesneden worden. De notering U5 is per abuis niet op de PCB opgenomen, dit is de driver het dichtst bij het montagegat (en de enige drive zonder markering).
    Afbeelding
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: LitexCNC: gezamenlijk inkoop (LED-kaart + HUB75HAT) - gearriveerd

Bericht door Tolp2 »

benkr schreef: 06 jan 2024 19:43
Tolp2 schreef: 05 jan 2024 23:26 [*] Link naar de repo met de KiCAD-files: https://github.com/Peter-van-Tol/LITEXCNC-HUB75HAT
Waar vind ik dan de KiCad files, ik zal er wel weer overheen kijken, maar ik kan ze niet vinden.
Locaties van de bestanden:
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: LitexCNC: gezamenlijk inkoop (LED-kaart + HUB75HAT) - gearriveerd

Bericht door benkr »

Ja, dat ben ik dus hé, zit er met mijn neus bovenop en toch kan ik ze niet vinden.
Maar Peter, dank voor de schop in de goede richting, nu kan ik ze inderdaad ook vinden, en nog wel zonder die shortcuts van jou.
Maar ik had die schop echt wel nodig om te ontdekken waar ik blind was.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: LitexCNC: gezamenlijk inkoop (LED-kaart + HUB75HAT) - gearriveerd

Bericht door MeMoRy »

Ik vermoed trouwens dat GitHub langer zal blijven bestaan dan dit forum. Dus de bestanden staan dat wel geborgd.

Bedenk dat GitHub niet zomaar iets is. Het is niet alleen voor de hobby, maar meerdere bedrijven, o a. de mijne, hebben hun hele source base daar staan. Ik kan dus ook vanaf elke computer met internet werken, evt met de github development environment (vs code in de browser).

Het enige risico dat is zie is dat Peter of zijn nazaten de repository offline halen, of dat hij offline gehaald wordt omdat er dingen gebeuren die ingaan tegen de gebruikersvoorwaarden.
Tolp2 schreef: 06 jan 2024 20:37 ... Hiervoor is het nodig om een pull-down weerstand toe te voegen tussen pin 1 van de IDC-connector en GND....
Ff kieken... is dat 1k of 10k?
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: LitexCNC: gezamenlijk inkoop (LED-kaart + HUB75HAT) - gearriveerd

Bericht door Tolp2 »

MeMoRy schreef: 07 jan 2024 08:17 Ik vermoed trouwens dat GitHub langer zal blijven bestaan dan dit forum. Dus de bestanden staan dat wel geborgd.

Bedenk dat GitHub niet zomaar iets is. Het is niet alleen voor de hobby, maar meerdere bedrijven, o a. de mijne, hebben hun hele source base daar staan. Ik kan dus ook vanaf elke computer met internet werken, evt met de github development environment (vs code in de browser).

Het enige risico dat is zie is dat Peter of zijn nazaten de repository offline halen, of dat hij offline gehaald wordt omdat er dingen gebeuren die ingaan tegen de gebruikersvoorwaarden.
Tolp2 schreef: 06 jan 2024 20:37 ... Hiervoor is het nodig om een pull-down weerstand toe te voegen tussen pin 1 van de IDC-connector en GND....
Ff kieken... is dat 1k of 10k?
Makkelijk antwoord: 10k voldoet.

Langer antwoord omtrent GitHub: ik denk dat het lang zal bestaan, maar het is wel overgenomen door Microsoft. Wellicht dat in de toekomst er een commercieel model over wordt uitgerold, waardoor zaken veranderen. Om die reden denk ik dat ik het persoonlijk prettig vind om de KiCAD en productie (gerber) ook op een tweede locatie op te slaan voor de releases van de versies.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: LitexCNC: gezamenlijk inkoop (LED-kaart + HUB75HAT) - gearriveerd

Bericht door Tolp2 »

benkr schreef: 06 jan 2024 23:30 Ja, dat ben ik dus hé, zit er met mijn neus bovenop en toch kan ik ze niet vinden.
Maar Peter, dank voor de schop in de goede richting, nu kan ik ze inderdaad ook vinden, en nog wel zonder die shortcuts van jou.
Maar ik had die schop echt wel nodig om te ontdekken waar ik blind was.
Was een duwtje hoop ik.

Maar ik wil die repo nog eens onder handen nemen. De verschillende versies zijn namelijk niet goed terug te vinden...
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: LitexCNC: gezamenlijk inkoop (LED-kaart + HUB75HAT) - gearriveerd

Bericht door Tolp2 »

Instructie HUB75HAT

De HAT heeft de volgende onderdelen:
  • 3 x 0.3 A polyfuse - markering 030
  • 4 x 0.1 A polyfuse - markering 010
  • 4 x LED blauw
  • 1 x LED rood (te zien aan folie van SMD verpakking, anders testen met 'continuity setting' van een multimeter)
  • 1 x LED geel (te zien aan folie van SMD verpakking, anders testen met 'continuity setting' van een multimeter)
  • 3 x 26-polige IDC-connector
  • 1 x 40-polige IDC-connector
  • 2 x 2-polige JST connector
  • 6 x pin header 1x3, inclusief jumpers. Er zijn 3 van iedere kleur. De kleuren kunnen verschillen per board.
  • 1 x set van pin header 1x2 - male en female'. De female heeft extra lange pinnen.
  • 1 x set van pin header 1x4 - male en female. De female heeft extra lange pinnen.
  • 8 x female 2x8 connector. Deze connectoren zijn voor verzending al in de headers op de LED-kaart gedaan
Bij het in elkaar zetten van de BOB heb ik de volgende stappen doorlopen. Dit is een persoonlijke voorkeur, er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Echter, door een ontwerpfout zit de 40-polige IDC-connector boven op 2 polyfuses. Hier is de volgorde dus wel belangrijk.

De HUB75HAT is ontworpen voor gebruik met een RaspberryPi. De LED-kaart en HUB75HAT kan ook worden gebruikt met een willekeurige PC wanneer gebruik gemaakt wordt van ethernet. Als je zeker weet dat je de kaart niet gaat gebruiken voor een RaspberryPi kun je een aantal stappen overslaan. Deze stappen zijn gemarkeerd met Pi only.
  • Soldeer de 0.3 A polyfuses (markering 030) op posities F5, F6, F7;
    Afbeelding
  • Pi only: Soldeer de 0.1 A polyfuses (markering 030) op posities F1, F2, F3, F4 voor de twee RS489 zender/ontvangers. Op de foto is alleen kanaal 1 bestukt, Het bestukken van kanaal 5 is optioneel;
    Afbeelding
  • Pi only: Soldeer de blauwe LEDs op posities D6, D7, D8 en D9. De kathode van de LED is weergegeven met een groen vlakje op de LED. De kathode, en dus het groene vlakje moet wijzen naar de 26-polige connectoren. Voor de duidelijkheid van de positie zijn op onderstaande foto de LEDs nog niet gesoldeerd. Op de foto is alleen kanaal 1 bestukt, Het bestukken van kanaal 5 is optioneel;
    Afbeelding
  • Soldeer de gele LED bij ENABLE. De kleur van de LED is alleen aan de folie van de verpakking te zien. Eventueel kan de LED op worden 'aangezet' met een multimeter. De kathode van de LED is weergegeven met een groen vlakje op de LED. De kathode, en dus het groene vlakje moet wijzen naar de rand van de HAT.
    Afbeelding
  • Soldeer de rode LED bij ENABLE. De kleur van de LED is alleen aan de folie van de verpakking te zien. Eventueel kan de LED op worden 'aangezet' met een multimeter. De kathode van de LED is weergegeven met een groen vlakje op de LED. De kathode, en dus het groene vlakje moet wijzen naar de rand van de HAT.
    Afbeelding
  • Soldeer de 1x3 headers. Ik soldeer 1 van de pinnen, om vervolgens de headers netjes recht te zetten.
    Afbeelding
  • Pi only: Soldeer de 2-polige JST-connector
    Afbeelding
  • Soldeer de 3 26-polige IDC-connectoren
    Afbeelding
  • Pi only: Soldeer de 40-polige IDC-connectoren. Deze connector komt boven op de 0.1 A polyfuses door een ontwerpfout. Installeer deze polyfuses dus eerst!
    Afbeelding
  • Plaats de sets van 1x2 en 1x4 pin-headers in de LED-kaart (dit zijn de JTAG headers om straks de kaart te programmeren). De lange pinnen moeten naar boven wijzen. Soldeer deze nog niet vast! Als de 2x8 female headers nog niet in de HUB75-connectoren van de LED-kaart zitten, druk deze dan ook in deze stap er in.
    Afbeelding
  • Plaats de HUB75HAT op de LED-kaart en lijn alle verbindingen op. Soldeer vervolgens alle headers. Vergeet niet de de 1x2 en 1x4 JTAG-headers aan de zijde van de LED-kaart te solderen. Knip de lange poten van de JTAG-headers aan de bovenzijde alleen af als je een RaspberryPi gebruikt. De RPi wordt gebruikt als programmer in dat geval. In alle andere gevallen heb je een externe programmer nodig die je kan aansluiten op de lange pennen (signalen ook aanwezig in de 40-polige header).
    Afbeelding
  • Pi only: Kies of deze kaart op CS0 of CS1 wordt aangestuurd door het aanbrengen van een soldeerbrug. In principe maakt de keuze niet uit, deze geef je straks op in de HAL-configuratie. Ik gebruik in de voorbeelden CS0. Redenen om CS1 te kiezen zijn bijvoorbeeld dat een andere device reeds CS0 gebruikt of dat je twee HUB75HATs op 1 RaspberryPi wil aansluiten (ja, dit behoort tot de mogelijkheden).
    Afbeelding
Verbeteringen / wijzigingen
De footprint van de 40 polige connector is incorrect. Hierdoor valt deze bovenop de 2 polyfuses. De footprint zal worden aangepast in v1.2 van HUB75HAT en de twee polyfuses worden verplaatst. Deze fout heeft geen impact op het functioneren van de HUB75HAT, alleen op het in elkaar zetten.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: LitexCNC: gezamenlijk inkoop (LED-kaart + HUB75HAT) - gearriveerd

Bericht door MeMoRy »

Zo, maar weer eens de discussie opstarten
Ik heb alles al een tijdje klaarliggen, helemaal geassembleerd.
Ik loop echter nog steeds tegen dingen aan die ik mis. Eerst de micro-HDMI voor de RPi, toen een afstandshouder voor 40-pin connector, omdat het niet paste met het actieve koellichaam dat ik heb, toen de 26-draads bandkabel en nu bedenk ik dat de LED kaart een 5V voeding nodig heeft. Heb geen zin om steeds voor kleine dingen 7 euro verzendkosten te betalen, dus gebruik ome Ali... maanden verder nu al.

Maar over die 5V: wat is nodig? alleen voeding voor de LED kaart? Kan die voeding niet van de RPi voeding geleverd worden? (hoeveel stroom is nodig?)
JanF
Berichten: 50
Lid geworden op: 06 jan 2016 14:34
Locatie: Ryptsjerk

Re: LitexCNC: gezamenlijk inkoop (LED-kaart + HUB75HAT) - gearriveerd

Bericht door JanF »

Weet iemand wat er met Peter (Tolp2) aan de hand is??
Ik krijg maar geen reactie op de PB die ik hem gestuurd heb.
Plaats reactie