OSPF Z-bereik vergroten

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: OSPF Z-bereik vergroten

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 07 nov 2023 20:09 Eigenlijk komt het er dus op neer dat je beter een geheel nieuwe machine kunt gaan bouwen en de bestaande verkopen zoals die nu is.
Jee,
De machine is veel meer dan alleen de profielen ;-)
De besturingskast, kabels, motoren, rails en KO spindels zijn allemaal herbruikbaar.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: OSPF Z-bereik vergroten

Bericht door benkr »

Kjelt schreef: 07 nov 2023 21:57
benkr schreef: 07 nov 2023 20:09 Eigenlijk komt het er dus op neer dat je beter een geheel nieuwe machine kunt gaan bouwen en de bestaande verkopen zoals die nu is.
Jee,
De machine is veel meer dan alleen de profielen ;-)
De besturingskast, kabels, motoren, rails en KO spindels zijn allemaal herbruikbaar.
Klopt helemaal, maar zodra je begint met halve oplossingen blijf je bezig en wordt het nooit een universeel bruikbare machine. En inderdaad is een machine meer dan alleen een verzameling aluminium profielen en platen, maar om dit goed aan te pakken ga je toch echt flinke onkosten maken. In mijn beleving kun je dan beter deze machine verkopen, desnoods zonder besturingskast en motoren, en helemaal opnieuw beginnen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: OSPF Z-bereik vergroten

Bericht door Kjelt »

Corneel schreef: 07 nov 2023 19:26 @Kjelt: heb je ook foto's van de ATC? Dat is tzt voor ons wellicht ook interessant.
Hier kun je het hele verhaal lezen ;-)
viewtopic.php?t=19415
Alleen ik heb van een ander mede forumlid een maand geleden gehoord dat ze een flink stuk duurder zijn geworden dan destijds.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: OSPF Z-bereik vergroten

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 07 nov 2023 22:38 Klopt helemaal, maar zodra je begint met halve oplossingen blijf je bezig
Inderdaad je wilt het wel goed doen, niet half werk.
en wordt het nooit een universeel bruikbare machine.

Geen enkele machine is universeel bruikbaar daar ben ik ondertussen al wel achter.
Daarom hebben de meeste hobbieisten meerdere machines :mrgreen:
maar om dit goed aan te pakken ga je toch echt flinke onkosten maken.
Helemaal mee eens, wordt geen goedkope zaak.
In mijn beleving kun je dan beter deze machine verkopen, desnoods zonder besturingskast en motoren, en helemaal opnieuw beginnen.
Daar wordt het toch niet goedkoper van ?
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: OSPF Z-bereik vergroten

Bericht door Sven »

Je kan toch gewoon de blokken die ik noemde op de wagens zetten en kijken of je daar mee uit de voeten kan?

Dan heb je de ruimte om hogere werkstukken op te spannen en kijk je daarna of je ergens iets tekort komt.
De slag van je z-as is dan nog steeds hetzelfde dus je moet op een verhoging opspannen als je de hele slag nodig hebt voor een werkstuk, en je kan niet het hele blok bewerken dat je dan kan opspannen.

Pas als je dan stijfheid of slag tekort komt kan je dan overwegen nieuw te gaan bouwen.

In de context van het bouwen van een nieuwe machine of nieuwe profielen toepassen kosten een paar blokjes tooling plate geen drol en doen nauweelijks iets met de stijfheid.

Stijfheid veranderd pas echt als je een langere slag in de z-as nodig hebt.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Corneel
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 sep 2015 13:34
Contacteer:

Re: OSPF Z-bereik vergroten

Bericht door Corneel »

Dat is ook het plan. Ik kwam overigens deze post tegen van de ontwerper:
audiomanics schreef: 11 okt 2017 22:08 De hoogte kan eenvoudig 4cm hoger: de basisprofielen zijn 160 x 80, maar Item heeft het zelfde profiel ook in 200x80. Voor een groter Z-bereik heb ik ook een langere Z-plaat en hogere Y-plaat in de computer staan.
Kees
Dit zou je dus ook kunnen bereiken door een een 80x40 profiel onder (of op) de X-dragers te monteren, maar dat terzijde.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: OSPF Z-bereik vergroten

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Sven schreef: 08 nov 2023 06:36 Je kan toch gewoon de blokken die ik noemde op de wagens zetten en kijken of je daar mee uit de voeten kan?

Dan heb je de ruimte om hogere werkstukken op te spannen en kijk je daarna of je ergens iets tekort komt.
De slag van je z-as is dan nog steeds hetzelfde dus je moet op een verhoging opspannen als je de hele slag nodig hebt voor een werkstuk, en je kan niet het hele blok bewerken dat je dan kan opspannen.
Ik denk dat die blokken wel de snelste en simpelste oplossing is. (ik ben om :lol: )

En meestal is de slag van de Z-as wel voldoende, maar het gebied zit verkeerd. Dus als je je freesmotor makkelijk op verschillende hoogtes kunt monteren kun je bijna altijd wel uit de voeten. En dat is waarschijnlijk ook wel redelijk simpel op te lossen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: OSPF Z-bereik vergroten

Bericht door Arie Kabaalstra »

als je de Bodem van je machine niet haalt met je Z-as. dan zul je die op de één of andere manier moeten verlengen.. ofwel door de rails op te schuiven, of de motor lager te monteren, of door een langere Z-as te maken.. dat hoeft niet heel spannend te zijn.. gewoon het huidige ontwerp kopiëren en dan langer maken.. Paar extra gaatjes erin voor de langere rails, langere rails erop.. Meer dan dat is het niet, was het niet, zal het ook nooit worden..
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: OSPF Z-bereik vergroten

Bericht door benkr »

Arie Kabaalstra schreef: 08 nov 2023 16:45 als je de Bodem van je machine niet haalt met je Z-as. dan zul je die op de één of andere manier moeten verlengen.. ofwel door de rails op te schuiven, of de motor lager te monteren, of door een langere Z-as te maken.. dat hoeft niet heel spannend te zijn.. gewoon het huidige ontwerp kopiëren en dan langer maken.. Paar extra gaatjes erin voor de langere rails, langere rails erop.. Meer dan dat is het niet, was het niet, zal het ook nooit worden..
Het is wel wat meer, ik schat zo in dat je de basisplaat van de Z-as ook moet verlengen en bijna zeker ook de KO spindel
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: OSPF Z-bereik vergroten

Bericht door Ballegooijen »

Makkelijker is om in een dergelijk geval een dikke spoilerplaat te gebruiken.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: OSPF Z-bereik vergroten

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ballegooijen schreef: 08 nov 2023 18:29 Makkelijker is om in een dergelijk geval een dikke spoilerplaat te gebruiken.
Zoals ik ook ooit met de "Bridgeport-van-de-zaak" meemaakte... ik had wat klein werk direct op de tafel opgespannen.. en ik haalde het niet met de spindel met het kleine freesje wat ik erin had zitten.. Dus.. opspanning los gemaakt.. en alles op een rasterplaat in de machineklem opnieuw opgespannen.. toen haalde ik het wel..
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: OSPF Z-bereik vergroten

Bericht door Sven »

Zodra je de z-as verlengt begin je de stijfheid te verminderen. Hoeft misschien helemaal geen probleem te zijn maar je kan er beter wel rekening mee houden in het maken van de aanpassingen.

Edit: ik bedoel komt een gebrek aan stijfheid eerder tot uiting.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: OSPF Z-bereik vergroten

Bericht door Kjelt »

Ik heb zelf de Zas van Sorotec besteld.
Die gebruikt net als velen hier op het forum zijwangen om de Zas te versterken.
Als je deze aan de voorkant ook nog eens dichtmaakt dan heb je een koker.

https://www.sorotec.de/shop/CNC-Mechani ... bausaetze/
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: OSPF Z-bereik vergroten

Bericht door Kjelt »

Best indrukwekkend hun 420mm Zas met 750mm alu platen 8)

Afbeelding
Plaats reactie