OSPF Z-bereik vergroten

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Corneel
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 sep 2015 13:34
Contacteer:

OSPF Z-bereik vergroten

Bericht door Corneel »

Zoals velen heb ik ook de OSPF gebouwd. Dit voor de kunstacademie hier in Groningen. In de praktijk wordt hij vooral voor hout gebruikt en lopen we tegen de beperkte Z-hoogte aan. Vooral bij blokken hout kom je al snel in de problemen. Om het bereik te vergroten dacht ik aan drie opties:

- optie 1: het vervangen van de Y-as platen door langere exemplaren

Afbeelding

- optie 2: de Y-as optillen met een tussenblok

Afbeelding

- optie 3: bed verlagen met extra X-as profiel

Afbeelding

Welke zou jullie voorkeur hebben?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: OSPF Z-bereik vergroten

Bericht door hugo stoutjesdijk »

De laatste. (optie 3)
Dan lever je naar mijn idee het minste in aan stabiliteit.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: OSPF Z-bereik vergroten

Bericht door Sven »

De eenvoudigste is denk ik blokken tooling plate tussen de wagens en brug monteren.

Maar voor meedenken is het handig te weten hoeveel je wilt verhogen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Corneel
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 sep 2015 13:34
Contacteer:

Re: OSPF Z-bereik vergroten

Bericht door Corneel »

Sven schreef: 06 nov 2023 13:05 De eenvoudigste is denk ik blokken tooling plate tussen de wagens en brug monteren.

Maar voor meedenken is het handig te weten hoeveel je wilt verhogen.
Dat is een beetje lastig te zeggen op dit moment, maar om een voorbeeld te geven... We gebruiken de toolsetter van DamenCNC om de hoogte van het materiaal te bepalen (F2 in EdingCNC), maar vaak kan dat niet omdat er te weinig armslag is. Dus ik denk minstens 50 mm extra en maximaal zoveel als mogelijk is zonder te veel in te leveren aan stijfheid. Die 160mm extra van optie 3 is wat veel van het goede, maar dat zou ook 120mm of 80mm kunnen zijn. Hier geldt denk ik: als je de hoogte hebt ga je 'm ook gebruiken.

Nog een ander voorbeeld. Ik heb zelf een ketel voor een snaredrum uit duigen gebouwd. Die is ~18 cm hoog en zou ik graag aan de binnen- en buitenkant willen afronden. Maar die past nu niet onder de Y-as. Zoiets als hier: https://youtu.be/SaIJRy7zlXo?si=4yiLiDHTrAOHXEJ8.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: OSPF Z-bereik vergroten

Bericht door Ballegooijen »

Ik zou optie 2 doen. Maar dan niet met zo'n kokerprofiel maar met blokken, of als het te hoog wordt een doos maken van b.v. 15mm toolingplate die ook voor en achter dicht is.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: OSPF Z-bereik vergroten

Bericht door Kjelt »

Precies het probleem dat ik heb/had maar dan omdat ik een zwaardere spindel met ATC heb aangeschaft en ook machineklemmen wil gebruiken.

Als eerste idee had ik de wagenplaten te verhogen naar 60mm (optie 2) dat is de meest betaalbare oplossing.
De Z-as hoogte ging dan van 120mm naar 180mm wat nog steeds eigenlijk te weinig is voor mij.
Als je veel hoger wilt dan resteert alleen optie 3 wat mij betreft nog, dat vind ik de meest stabiele.

Bij optie 3 wil je ook de nu 80mm basis van de balken verbreden voor extra stabiliteit.
Bestelling is inmiddels gedaan (was zeker niet goedkoop) van 2 balken massief aluminium van 120x240mm maal de benodigde lengte.
Deze zijn ook als profiel te koop maar dan zit je op 600.-/m


Overigens is er nog een optie om 40mm te winnen en dat is de tussen (rib) profielen tussen de as profielen te vervangen door 1 plaat toolingplate.
Dat heb ik ook gedaan overigens puur voor extra stabiliteit. Maar dat heb je waarschijnlijk niet nodig.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: OSPF Z-bereik vergroten

Bericht door benkr »

Ik denk dat het een combinatie van optie 3 plus het verlengen van de Z-as slag en daardoor dus de basisplaat zodat ook als de boel verder van het bed vandaan komt het bed nog steeds bereikt kan worden voor dunne werkstukjes.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: OSPF Z-bereik vergroten

Bericht door Kjelt »

Overigens als je hout wilt bewerken kan het ook interessant zijn om de eerste dwars(rib)profiel te verwijderen en daar een vertikale opspan installatie aan te brengen. Zodat je bv plaatmateriaal aan de zijkant kunt frezen.
Dan zou je eigenlijk ook al klaar zijn door het hoge blok hout aan de voorkant van de tafel op te spannen afhankelijk van hoe groot het blok is natuurlijk.

Bv zoals hier dus:
20787
wrinex
Berichten: 178
Lid geworden op: 05 jun 2011 22:23
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: OSPF Z-bereik vergroten

Bericht door wrinex »

extra blokken !! heb heel toevallig het zelfde gedaan bij mijj machine , gezien die ongeveer op de zelfde manier werkt, alleen waren de lange stukken 80x80 plaats van 80x160 :) kost je geen arm en een been op deze manier. en waarom niet. hele lange zijkanten... geen idee wat het nut daar van is in beide gevallen wordt het er niet steviger op alleen is 1 optie 20 keer goedkopen
Corneel
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 sep 2015 13:34
Contacteer:

Re: OSPF Z-bereik vergroten

Bericht door Corneel »

Bedankt voor jullie reacties. Dan lijken met dit dus twee eenvoudigste opties die overblijven (samen in 1 plaatje)

1. Paar lagen toolingplate om de y-as op te tillen. Bijv 2 x 50mm. Kunnen de karretjes dit aan qua gewicht of is dat geen probleem?
2. X-as liggers kwartslag draaien en vier op elkaar stapelen.

De toolingplate-optie is veel goedkoper dan profielen. Ook dan massieve aluminium balken van 120 x 240 lijkt me. Die moeten een vermogen kosten als ik zo rondkijk.
@Kjelt: heb je ook foto's van de ATC? Dat is tzt voor ons wellicht ook interessant. Het weglaten van de laatste ligger is ook interessant. Ik heb een soort klem gemaakt op de laatste drager waardoor je niet te dik hout op de kopse kant kunt frezen maar de ruimte is dan beperkt.

Afbeelding
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: OSPF Z-bereik vergroten

Bericht door andrefc101 »

Enige vervelende met al dit gepruts, is dat je z-as nooit de bodem van je werk meer kan bereiken, zonder dat je deze fysiek vergroot met langere rais etc. Of zie ik iets over het hoofd?
Laatst gewijzigd door andrefc101 op 07 nov 2023 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: OSPF Z-bereik vergroten

Bericht door benkr »

andrefc101 schreef: 07 nov 2023 19:37 Enige vervelende met al dit gepruts, is dat je z-as nooit de bodem van je werk meer kan bereiken, zonder dat je deze fysiek vergroot met langewre rais etc. Of zie ik iets over het hoofd?
Nee, helemaal juist, dat had ik ook al opgemerkt.
En die zijkanten zo extreem verzwaren is leuk, maar dan moet je de brug ook evenredig verzwaren.

Eigenlijk komt het er dus op neer dat je beter een geheel nieuwe machine kunt gaan bouwen en de bestaande verkopen zoals die nu is.
Corneel
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 sep 2015 13:34
Contacteer:

Re: OSPF Z-bereik vergroten

Bericht door Corneel »

Het is of de ene of de andere optie, niet alletwee.
Op dit moment haal ik nooit het maximale z-bereik omdat ik met een frees al heel snel de bodem (incl. materiaal) raak. Dat is juist het hele punt.
Het gaat dus niet om het z-bereik maar om het 'uit-de-weg-halen' van de y-as die te laag zit. Dat kan door de bodem te verlagen met hogere liggers of door de y-as op te tillen met spacers/blokken.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: OSPF Z-bereik vergroten

Bericht door andrefc101 »

Corneel schreef: 07 nov 2023 21:34 Het gaat dus niet om het z-bereik maar om het 'uit-de-weg-halen' van de y-as die te laag zit. Dat kan door de bodem te verlagen met hogere liggers of door de y-as op te tillen met spacers/blokken.
Maar haal je dan nog steeds de bodemplaat met je Z as?
Plaats reactie