Nieuwe Portaalfrees met "alles er op en er aan"

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

sbos
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 nov 2010 16:46
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Nieuwe Portaalfrees met "alles er op en er aan"

Bericht door sbos »

als wens zou je ook nog een manuele toolwissel positie kunnen maken voor die gevallen als je een tool heb die je incidenteel gebruikt of als je buiten jou hoeveelheid tools komt wat in de toolbar past.

sjaak
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Nieuwe Portaalfrees met "alles er op en er aan"

Bericht door andrefc101 »

zeeschuim schreef: 10 nov 2023 20:18echt niet!
Hij is niet in China geweest hoor…
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Nieuwe Portaalfrees met "alles er op en er aan"

Bericht door stekkestim »

zeeschuim schreef: 10 nov 2023 19:04 3 keer raden
38500
2de poging? Dat komt in de buurt van enkel de randapparatuur en opties.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Nieuwe Portaalfrees met "alles er op en er aan"

Bericht door hainjedaf »

Ik zei toch? ik mis een nulletje..

@stekkestim had aangegeven €€€.€€€,€€

Dus ik denk meer naar de 3-5 ton dan 30-50k
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe Portaalfrees met "alles er op en er aan"

Bericht door Kjelt »

hainjedaf schreef: 10 nov 2023 22:43 Dus ik denk meer naar de 3-5 ton
No way, dan heb je een mooie 5 asser.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Nieuwe Portaalfrees met "alles er op en er aan"

Bericht door stekkestim »

3-5ton is er inderdaad ook ruim over.
Incl een kleine korting zitten we op een 110K
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 880
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Nieuwe Portaalfrees met "alles er op en er aan"

Bericht door zeeschuim »

sjeemig, wel mooi hoor!
Veel succes met je aanschaf! ;-)
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Nieuwe Portaalfrees met "alles er op en er aan"

Bericht door serum »

Dat zonegestuurde vacuumbed twijfel ik aan. Als je met 15-25m/min door het materiaal ploegt onstaat er flink druk in de gefreesde groef. Je vacuüm is nadat de onderdruk eraf is geweest en er opnieuw aangezet wordt altijd lager dan in de situatie ervoor. (spanen ed onder je materiaal, kromgetrokken materiaal door spanning in de plaat) Zeker met neerwaartse spiraal of op/neerwaartse spiraal frezen. Tenzij je met 20mm frezen werkt en je spaangroef meteen brandschoon leegzuigt, maar dan alsnog heb je geregeld met hol/bol materiaal te maken.

Op panelen van 60x200 loopt het allemaal wel los zou je denken, maar ook dergelijke panelen kunnen krom staan door spanning in het materiaal. Ga je dan opnieuw frezen en bewerk je dan de clamex oid erin kan de positie in x/y zo 3 mm afwijken.

Ik ben er met de ervaring die ik heb met vacuüm en frezen van grotere platen niet van overtuigd dat dat beter is.

Met sommige materialen kan het best werken maar je moet je er goed van bewust zijn dat het niet zo simpel is van uit en aanzetten.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Nieuwe Portaalfrees met "alles er op en er aan"

Bericht door Sven »

Waarom ga je zo groot? Om de volgende plaat al op te kunnen leggen terwijl de huidige wordt bewerkt?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Swake
Donateur
Berichten: 1687
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Nieuwe Portaalfrees met "alles er op en er aan"

Bericht door Swake »

Is de deur wel groot genoeg om die nieuwe machine door te laten :mrgreen: ?

Hoe zit het met onderhoud, herstelling en onderdelen? Ik denk aan snelheid van tussenkomst en de onmiddellijke beschikbaarheid van onderdelen, hoeveel jaar blijven die onderdelen beschikbaar, kan de kostprijs van die onderdelen en tussenkomst nu al vastgelegd worden. Welke zijn de slijtonderdelen, wat kosten die en hoe vaak moeten die vervangen worden. Als dat ding even niet operationeel is dan ga je snel inkomsten missen, bijgevolg wil je zoiets op voorhand in orde hebben en misschien een contract afsluiten.
When it fits stop using the hammer.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Nieuwe Portaalfrees met "alles er op en er aan"

Bericht door stekkestim »

serum schreef: 11 nov 2023 08:49 Dat zonegestuurde vacuumbed twijfel ik aan. Als je met 15-25m/min door het materiaal ploegt onstaat er flink druk in de gefreesde groef. Je vacuüm is nadat de onderdruk eraf is geweest en er opnieuw aangezet wordt altijd lager dan in de situatie ervoor. (spanen ed onder je materiaal, kromgetrokken materiaal door spanning in de plaat) Zeker met neerwaartse spiraal of op/neerwaartse spiraal frezen. Tenzij je met 20mm frezen werkt en je spaangroef meteen brandschoon leegzuigt, maar dan alsnog heb je geregeld met hol/bol materiaal te maken.

Op panelen van 60x200 loopt het allemaal wel los zou je denken, maar ook dergelijke panelen kunnen krom staan door spanning in het materiaal. Ga je dan opnieuw frezen en bewerk je dan de clamex oid erin kan de positie in x/y zo 3 mm afwijken.

Ik ben er met de ervaring die ik heb met vacuüm en frezen van grotere platen niet van overtuigd dat dat beter is.

Met sommige materialen kan het best werken maar je moet je er goed van bewust zijn dat het niet zo simpel is van uit en aanzetten.

Heb je inderdaad een punt waar ik ook aan gedacht heb. ivm de meubelpanelen/clamex is één van de weinige dingen die ik niet/amper frees, ik heb ook geen kantenlijmer om ze af te werken en sleuren met panelen met een niet afgewerkte rand heb ik een absolute hekel aan.

Het mooie aan het systeem is dat ik het kan aan en uitzetten wanneer ik wil, na een paar weken/maanden weet ik dus perfect met welke materialen het kan en welke niet.

Ook met de onion skin werken wat ik nu al in de meeste gevallen doe zal moeten uitwijzen welke vacuum strategie het beste gaat zijn met welk materiaal.
Sven schreef: 11 nov 2023 09:00 Waarom ga je zo groot? Om de volgende plaat al op te kunnen leggen terwijl de huidige wordt bewerkt?
Ik moet regelmatig platen frezen die standaard groter zijn dan het huidige werkbereik van 2100x4100mm. Dit maakt het lastig deze te frezen, en kruip veel meer tijd in dan wanneer ik ze in 1 keer kan frezen. Maar voor kleinere platen terwijl de 1ne aan het frezen is da andere afladen/klaar maken is wel de bedoeling om een stuk efficiënter met tijd om te gaan.
Swake schreef: 11 nov 2023 09:13 Is de deur wel groot genoeg om die nieuwe machine door te laten :mrgreen: ?

Hoe zit het met onderhoud, herstelling en onderdelen? Ik denk aan snelheid van tussenkomst en de onmiddellijke beschikbaarheid van onderdelen, hoeveel jaar blijven die onderdelen beschikbaar, kan de kostprijs van die onderdelen en tussenkomst nu al vastgelegd worden. Welke zijn de slijtonderdelen, wat kosten die en hoe vaak moeten die vervangen worden. Als dat ding even niet operationeel is dan ga je snel inkomsten missen, bijgevolg wil je zoiets op voorhand in orde hebben en misschien een contract afsluiten.
Poortopening is gelukkig breed genoeg om de machine in het lang er door te laten gaan. Maar dat wil ook zeggen dat het materiaal in het lang door moet, maar ook daar is al een oplossing voor onderweg :lol:


Onderhoud en herstellingen heb ik ook vertrouwen in. Kan nooit moeilijker zijn dan met de chinees nu waar ik zelf voor alles instond. ens soms een week moest wachten op stukken.
Onderdelen zijn allemaal van hoge kwaliteit en bekende merken.
Fabrikant zit op een kleine 16u rijden van hier en ze hebben steeds een paar service wagens op de baan. Als het geen mechanisch probleem is kunnen ze het in de meeste gevallen ook remote oplossen.
Fabrikant bestaat ook al sinds 1996 dus dat ze morgen overkop gaan zie ik ook niet meteen gebeuren.
Zolang de garantie loopt staat de fabrikant in voor het onderhoud. Laat je dat niet doen dan vervalt de garantie.
Er is nog geen (verkoop) contract getekend (eerst nog een paar dingen regelen) maar zodra dit gaat gebeuren zijn dit wel dingen die nog besproken gaan worden.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nieuwe Portaalfrees met "alles er op en er aan"

Bericht door hugo stoutjesdijk »

stekkestim schreef: 11 nov 2023 09:38 Maar voor kleinere platen terwijl de 1ne aan het frezen is da andere afladen/klaar maken is wel de bedoeling om een stuk efficiënter met tijd om te gaan.
Daar moet het hele systeem dan wel op gebouwd zijn, anders is dat niet veilig te krijgen. Ik neem aan dat de machine bij jouw ook aan de machinerichtlijn moet voldoen.
2 toegangroutes, lichtschermen en dergelijke.
Maar die vacuüm zones zijn dan in ieder geval wel nuttig.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Nieuwe Portaalfrees met "alles er op en er aan"

Bericht door Sven »

Mooi dat je deze stap wil/moet gaan maken!
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Nieuwe Portaalfrees met "alles er op en er aan"

Bericht door stekkestim »

hugo stoutjesdijk schreef: 11 nov 2023 09:49
stekkestim schreef: 11 nov 2023 09:38 Maar voor kleinere platen terwijl de 1ne aan het frezen is da andere afladen/klaar maken is wel de bedoeling om een stuk efficiënter met tijd om te gaan.
Daar moet het hele systeem dan wel op gebouwd zijn, anders is dat niet veilig te krijgen. Ik neem aan dat de machine bij jouw ook aan de machinerichtlijn moet voldoen.
2 toegangroutes, lichtschermen en dergelijke.
Maar die vacuüm zones zijn dan in ieder geval wel nuttig.
Klopt, dat was ook meteen één van de eerste opmerkingen die ik maakte, en in Polen mogen zo zo'n machine niet zonder veilgheid verkopen.
Als je op de website bij de referenties gaat kijken hebben ze een "portfolio" en daar staan ook alle machines met een hek rond. NAtuurlijk kan dit dit ook vervangen worden door bumpers, lichtsluizen of sensoren op de machine zelf.

Dit is trouwens nog een kort bedrijfsfilmpje.
Plaats reactie