Draadvonken (wire EDM) van carbide beitelplaatjes?

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Dieselloco
Berichten: 104
Lid geworden op: 31 mar 2008 19:36
Locatie: Goes

Draadvonken (wire EDM) van carbide beitelplaatjes?

Bericht door Dieselloco »

Hallo allen,

Ik ben aan het bedenken hoe ik een paar kleine vormbeiteltjes kan maken voor RVS voor model wielprofielen van locomotieven. Paul Horn heeft een systeem in hun catalogus voor het maken van vormbeitels van carbide (systeem H117 en S117 voor inserts).

Op YT stuitte ik op deze video van Titans of CNC https://www.youtube.com/watch?v=vwNufR8 ... =28&t=520s.

Zoiets zou prachtig zijn. Ze gebruiken trouwens ook de Horn beitels. Heb nog even gekeken of draadvonken iets is voor thuis, maar na het zien van de video's van BAXEDM direct weer van afgestapt. Mijn business is modellen maken van treinen, niet machines (tijd en kosten, zeg maar). Oviergens wel briljant om te zien.

Iemand ervaring hiermee of kent bedrijven die dit zouden kunnen doen?

Alvast bedankt voor reacties en fijne zondag.
Groet, Richard
Schaublin 102-VM | Aciera F3 | High-Z S400 | LIP 515
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Draadvonken (wire EDM) van carbide beitelplaatjes?

Bericht door P1-Engineering »

Hi Richard,

Dit zou ik voor je kunnen doen, heb de beschikking tot zelfde machine als in het filmpje van Titans en vonken van hardmetaal doe ik regelmatig.

Als je mij een PB stuurt met de details kan ik er even naar kijken en inschatting maken wat de kosten zijn.
Dieselloco
Berichten: 104
Lid geworden op: 31 mar 2008 19:36
Locatie: Goes

Re: Draadvonken (wire EDM) van carbide beitelplaatjes?

Bericht door Dieselloco »

Dank zover. PM is verstuurd.
Schaublin 102-VM | Aciera F3 | High-Z S400 | LIP 515
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Draadvonken (wire EDM) van carbide beitelplaatjes?

Bericht door Quepee »

Ik ben erg benieuwd naar het resultaat kunnen jullie dit laten zien ? als het klaar is .
Dieselloco
Berichten: 104
Lid geworden op: 31 mar 2008 19:36
Locatie: Goes

Re: Draadvonken (wire EDM) van carbide beitelplaatjes?

Bericht door Dieselloco »

Dat lijkt me geen probleem. Is voor mij ook nieuw. Wel ff geduld ;-).
Schaublin 102-VM | Aciera F3 | High-Z S400 | LIP 515
tuonov4
Berichten: 192
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: Draadvonken (wire EDM) van carbide beitelplaatjes?

Bericht door tuonov4 »

in rvs kan dat nog wel de nodige problemen geven(trillen) verwacht ik. Waarom niet gewoon cnc draaien?
Dieselloco
Berichten: 104
Lid geworden op: 31 mar 2008 19:36
Locatie: Goes

Re: Draadvonken (wire EDM) van carbide beitelplaatjes?

Bericht door Dieselloco »

tuonov4 schreef: 30 okt 2023 15:31 in rvs kan dat nog wel de nodige problemen geven(trillen) verwacht ik. Waarom niet gewoon cnc draaien?
Ik heb geen CNC draaibank, alleen CNC freesmachine.

De echte vormtool wil ik gebruiken in messing dus dat zal zeker geen problemen geven (zo nodig beetje IPA erbij en gaan), temeer daar de diepte maar 0,8mm is op een breedte van 6 mm. Ik heb deze zelf al gemaakt in zilverstaal waarbij ik de vorm op de CNC heb gefreesd met klein freesje van 1mm. Dat gaat prima, maar ik wil het nog nauwkeuriger en verfijnder. Het is klein modelspoor spul :mrgreen:

Het profiel in rvs wil ik de vormtool gebruiken als een beiteltje als het ware van links naar rechts (z-as) kan verspanen om de juiste rondingen (0,2mm) aan te brengen. Verder is het gewoon steken. Nu gebruik ik een CCGT beiteltje voor de hoofdvorm, maar mis ik de rondingen :roll: .
Schaublin 102-VM | Aciera F3 | High-Z S400 | LIP 515
Dieselloco
Berichten: 104
Lid geworden op: 31 mar 2008 19:36
Locatie: Goes

Re: Draadvonken (wire EDM) van carbide beitelplaatjes?

Bericht door Dieselloco »

Beste allen,

Inmiddels zijn de beiteltjes weer retour en gedraadvonkt! Ik heb ze inmiddels ook succesvol gebruikt op de draaibank. Met dank aan Daan van P1-Engineering die heeft meegedacht met het ontwerpproces en ook de beiteltjes heeft gevonkt. Tekeningen heb ik gemaakt in de welbekende programma's op basis van Werkspoortekeningen en aangeleverd als step-file.

Mijn eerste conclusie is dat het een zeer nauwkeurige methode is om hele kleine vormtools te maken met exotische maten in carbide (in dit geval PHorn). Zoals gezegd heb ik deze nodig voor maken van modelspoorwielen in edelstaal en messing in schaal 1:87 (h0). Ook hiervoor gelden normen die gebruikt worden in de modelspoorwereld, dus het luistert best nauw, alhoewel niet alle grote modelspoorfabrikanten er zich aan houden :roll: . Met deze beiteljes kan ik heel lang mee doen, ik kan ze leppen/polijsten aan de bovenkant. Eventueel kunnen ze nog een keer gevonkt worden waarbij er een 0,1 mm wordt afgehaald.

Ik laat even de foto's voor zich spreken. Foto's van het vonken zijn door Daan gemaakt. Zal nog wat andere foto's maken van draaien van wielprofiel in rvs en binnenkort uploaden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Schaublin 102-VM | Aciera F3 | High-Z S400 | LIP 515
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 251
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: Draadvonken (wire EDM) van carbide beitelplaatjes?

Bericht door André-R »

Wauw mooi zeg !
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Draadvonken (wire EDM) van carbide beitelplaatjes?

Bericht door Arie Kabaalstra »

JA.. met zo'n draadvonkmachine kun je nog eens een stuk Hardmetaal te lijf gaan.. alsof het niets is.. 't is alleen dat als ik zoiets wil doen, dan moet ik een houder vonken, met de hoek erin, omdat ik maar een 2 assige machine heb..
Dus moet ik de beitels onder een hoek monteren, hier wordt gewoon één as een stukje verschoven zodat de draad onder de juiste hoek staat, en eventueel kan deze machine ook de zijdelingse vrijloophoek erin fietsen..
(Vertel eens.. wat voor machine heb je daar?, ik heb zelf een bescheiden Brother HS-100)
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Draadvonken (wire EDM) van carbide beitelplaatjes?

Bericht door P1-Engineering »

Ja was leuk om te doen en zeker ook om te zien dat de gewenste uitkomst er is!.

@Arie, is een GF CUT 600 E, programmeren doen we met Esprit. Standaard kan de machine met 0,25mm draad tot 15 graden schuin vonken. Voor de gevraagde hoek en geringe dikte was er standaard geen technologie beschikbaar dus waren even wat proefjes nodig om tot het gewenste resultaat te komen.
Dieselloco
Berichten: 104
Lid geworden op: 31 mar 2008 19:36
Locatie: Goes

Re: Draadvonken (wire EDM) van carbide beitelplaatjes?

Bericht door Dieselloco »

Nog een paar laatste foto's zoals beloofd.

Dit is het draaien van de wielband in rvs (edelstahl klinkt toch beter :lol: ). Profiel is volgens finescale norm voor de kenners onder u.

Afbeelding

Uiteindelijke resultaat van het proces: een wielstel. Andere worden mooi zwart of krijgen een roestkleurtje.

Afbeelding
Schaublin 102-VM | Aciera F3 | High-Z S400 | LIP 515
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Draadvonken (wire EDM) van carbide beitelplaatjes?

Bericht door Quepee »

Erg gaaf !!
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Draadvonken (wire EDM) van carbide beitelplaatjes?

Bericht door javanree »

Wow, echt finescale om wielen tot in zulke details te maken !
Ik mocht recent een kijkje nemen bij de kuilwielenbank in Eindhoven waar ze het 1:1 spul herprofileren , bizar. Beitelplaatjes van zo'n 30x30mm vierkant en met snedediepte en voeding waar ik toch even de rillingen van kreeg...
Plaats reactie