CNC portaal router/plotter C channel !

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

wrinex
Berichten: 178
Lid geworden op: 05 jun 2011 22:23
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: CNC portaal router/plotter C channel !

Bericht door wrinex »

Arie Kabaalstra schreef: 23 nov 2023 19:34 Wat mij opvalt.. een 4 Minuten durende "rant" over een Magneetvoet van een Meetstatief die niet vlak is.. Nou F**king en?.. dan maak je em toch vlak?.. een vijl doet al wonderen, anders een lap schuurpapier.. je hebt al een vlakplaat.. velletje waterproof, en een paar magneetjes.. klaar.. 4 minuutjes werk.. Go Cheap and do some work, or spend a fortune and a ½...

in een ander filmpje viel me op dat je blijkbaar ook niet weet hoe een Poupitaster werkt.. zo te zien weet je ook niet hoe je zo'n ding aan een statief kan monteren..

Stel wat meer vragen.. dan krijg je mogelijk antwoorden op "problemen" die wij niet hebben..
dat kan , ook zeker geprobeerd :) maar blijft wiebelen :) ok een nieuwe die wel vlak is kost 25 euro. 1 uur schuren kost me meer. en dan is de kans nog dat het niet vlak is.... (dat was het ook niet) ik vind het debiel dat een magbase niet vlak is.. niet mijn fout.
Laatst gewijzigd door wrinex op 07 dec 2023 22:24, 2 keer totaal gewijzigd.
wrinex
Berichten: 178
Lid geworden op: 05 jun 2011 22:23
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: CNC portaal router/plotter C channel !

Bericht door wrinex »

Kjelt schreef: 23 nov 2023 19:00 Je stelt ook geen vragen, wat verwacht je dan ?
sorry , ik heb er genoeg : zal er aan denken ! de volgende keer, komen er nog genoeg denk ik !
Laatst gewijzigd door wrinex op 07 dec 2023 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
wrinex
Berichten: 178
Lid geworden op: 05 jun 2011 22:23
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: CNC portaal router/plotter C channel !

Bericht door wrinex »

benkr schreef: 23 nov 2023 22:14
wrinex schreef: 23 nov 2023 02:18 gezien het toch niemand boeit, of enige input staak ik deze denk ik :) teveel moeite

gooi de thread maar weg.
Groot gelijk, gewoon nergens naar luisteren en eigenwijs doorgaan, je komt er vanzelf achter dat je op diverse plekken de plank behoorlijk misslaat, maar net als velen van ons geloof, of neem je dat pas aan, wanneer je zelf ervaart dat die anderen toch wel gelijk hadden en je ruimschoots hebben gewaarschuwd.
De meeste zelfbouwers hier hebben om die reden ook meer dan één machine gebouwd.
Ervaringen uit het verleden zijn hier wel een basis voor de toekomst.
? heb ik ideeën in de wind geslagen ? de post hierboven ging over geen input. hoe weet jij dat ik er niets mee doe ? gezien er nauwlelijks enige input was.
Laatst gewijzigd door wrinex op 08 dec 2023 06:16, 4 keer totaal gewijzigd.
wrinex
Berichten: 178
Lid geworden op: 05 jun 2011 22:23
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: CNC portaal router/plotter C channel !

Bericht door wrinex »

Arie Kabaalstra schreef: 23 nov 2023 23:02 Veel Beren op de weg zien, die eenvoudigweg te ontwijken zijn.. Hmm.. waar heb ik dat meer gezien?.. :lol:

dan kijk je net even verder dan Pinokkio's neus lang is..

Kijk.. als je van niemand wat aan wil nemen, omdat je geen vragen stelt waar wij het antwoord op zouden kunnen weten.. dan blijf je dom..

Je kunt ook gerust een balletje opgooien als er iets niet klopt ? (of dat je een beter idee hebt, graag zelfs !) ben nu blijkbaar Pinokkio, schijnbaar lieg ik ? omdat ik niks vraag? wat is dat voor een redenatie ? ik doe een verslag waar ik mee bezig ben.. in elk verslag hebben mensen wel iets aan te merken en dan kan dat heel erg leerzaam zijn. moet ik de vraag verzinnen voordat ik iets tegen kom waar ik tegen aan loop ? ik snap je hele tirade niet. lees de andere posts in hier dat begint met een idee , en hebben mensen er iets over te zeggen. en dan beslist die persoon wat hij mee neemt in zijn ontwerp. en soms heb je een concrete vraag .
Laatst gewijzigd door wrinex op 07 dec 2023 22:27, 3 keer totaal gewijzigd.
wrinex
Berichten: 178
Lid geworden op: 05 jun 2011 22:23
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: CNC portaal router/plotter C channel !

Bericht door wrinex »

Short 4 - Smeer problemen en iets met nipples :)




Video 6 Ballscrew Whip test , max speed met een lengte van 2 meter.

hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: CNC portaal router/plotter C channel !

Bericht door hfjbuis »

Make a new holder for the nut and rotate the nut in the holder until you can access the grease nippel.

For my machine (I have the same problem), I am going to make a brass bolt/nippel and soft solder a 90° angled 4 mm tube on it. That 4 mm tube, fits a standard 4 mm PC/PCF/PI/PIF air hose connector.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: CNC portaal router/plotter C channel !

Bericht door Kjelt »

Mooi je hebt beweging!
Ik had die oscillatie van de KO spindel wel verwacht, ik heb ze zelf van 125cm lengte er al last van. Voor grotere lengtes wil je eigenlijk rack and pinion ipv KO spindel of een zelfroterende KO moer die erg kostbaar zijn.
Maar op zich tenzij je je geld er mee wilt verdienen en dus tijd = geld , zou ik me er geen zorgen over maken.

Ik heb zelf een Eding controller en software (made in Best, Nederland) dus weet niets van Mach3 dus kan je niet met je feedrate deviatie helpen.
Smering van je ko moer kan ook met een klein messing buisje die je dan naar een van de bereikbare zijdes van je wagenplaat leidt.
Zo werd het bij de Zas van de OSFP gedaan, ontworpen door "audiomanics" zie plaatje onder.


Afbeelding
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: CNC portaal router/plotter C channel !

Bericht door hainjedaf »

voor grotere lengtes moet je naast roterende KO-moeren, eigenlijk ook
dikkere KO-spillen gebruiken.

Kijk bij de professionele machines. Daar zijn die spillen al gauw 45-60mm dik met roterende KO-moer.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CNC portaal router/plotter C channel !

Bericht door Arie Kabaalstra »

wrinex schreef: 07 dec 2023 21:43
Arie Kabaalstra schreef: 23 nov 2023 19:34 Wat mij opvalt.. een 4 Minuten durende "rant" over een Magneetvoet van een Meetstatief die niet vlak is.. Nou F**king en?.. dan maak je em toch vlak?.. een vijl doet al wonderen, anders een lap schuurpapier.. je hebt al een vlakplaat.. velletje waterproof, en een paar magneetjes.. klaar.. 4 minuutjes werk.. Go Cheap and do some work, or spend a fortune and a ½...

in een ander filmpje viel me op dat je blijkbaar ook niet weet hoe een Poupitaster werkt.. zo te zien weet je ook niet hoe je zo'n ding aan een statief kan monteren..

Stel wat meer vragen.. dan krijg je mogelijk antwoorden op "problemen" die wij niet hebben..
dat kan , ook zeker geprobeerd :) maar blijft wiebelen :) ok een nieuwe die wel vlak is kost 25 euro. 1 uur schuren kost me meer. en dan is de kans nog dat het niet vlak is.... (dat was het ook niet) ik vind het debiel dat een magbase niet vlak is.. niet mijn fout.
Proberen?..Je moet niet proberen.. je moet vlakken.. en zelfs al zou je niet meer dan een Vijl hebben, kom je al een heel eind.. , de rest doe je met de vlakplaat...
"Mislukken is slechts een eufemisme voor voortijdig opgeven"

een nieuwe kost je 25 Euro.. 1 uur schuren kost je meer?.. Kun je al je uren factureren dan?..

zoooo.. je vindt het debiel nog wel.. dat een MagBase niet vlak is.. Koop dan meteen een goede.. alle waar is naar zijn geld.. wat verwacht je van een 2de hands auto van 300,- op de hoek van de straat.. Cruisecontrol en Airco?..
Hello McFly... anyone Home?

Goed... Rant over..
't komt op mij vooral over als de uitlatingen van iemand die allerlei dingen niet begrijpt, omdat ie het nog niet begrijpt.. (verwarrend.. ja'k weet het.. )

(Overigens... ik heb NOOIT beweerd dat JIJ pinokkio bent.. je moet wel juist citeren.. )

Wat de Zwenktaster zelf betreft... Die naald, die kun je zwenken.. en zo in allerhande standen zetten.. is dat handig?.. Ja, dat is handig..

Verder.. zitten er aan de behuizing werkelijk overal waar het maar kan zwaluwstaartjes aan, daar kun je van die ronde dingen aan schroeven, en die dan weer in een passende klem aan je Magbase klemmen.. maar!.. aan de voorkant van dat klemmetje aan een Meetstatief, zit doorgaans ook een zwaluwstaart, Ideaal gewoon.. (in mijn eigen werkplaatsje, liggen de doosjes van de Poupitasters gewoon in de la, met die zwaluwstaartpennetjes erin.. ik gebruik eigenlijk uitsluitend die zwaluwstaartklem aan mijn Meetstatief..

verder. wil ik je de "wet van Kabaalstra" nog even meegeven.. "Domme vragen bestaan niet.. 't is Dom om Niets te vragen", en een Stomme vraag, is een vraag die niet gesteld wordt, net als een Stomme H die in het Frans niet uitgesproken wordt..

'k geef toe.. ik kan nogal hard uit de hoek komen.. "Beroepsdeformatie" moet je maar denken.. 'k bedoel het goed, want ik vind het geweldig als mensen dingen met hun handen maken, en helemaal als ze daar hun hersens bij gebruiken.
wrinex
Berichten: 178
Lid geworden op: 05 jun 2011 22:23
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: CNC portaal router/plotter C channel !

Bericht door wrinex »

hfjbuis schreef: 07 dec 2023 23:29 Make a new holder for the nut and rotate the nut in the holder until you can access the grease nippel.

For my machine (I have the same problem), I am going to make a brass bolt/nippel and soft solder a 90° angled 4 mm tube on it. That 4 mm tube, fits a standard 4 mm PC/PCF/PI/PIF air hose connector.
Thanks !!! rotating the nut will interfere :( since its not a round flange :( , i might have an idea that works a viewer on the channel suggested. might not look that nice but it is a bit like in the last video, i hole big enough to put the greaser in and then i cut a 3 cm slot in the extrusion , and have to put a nipple in when i want to grease it :) at least i then can grease it. without having to take appart the machine haha
wrinex
Berichten: 178
Lid geworden op: 05 jun 2011 22:23
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: CNC portaal router/plotter C channel !

Bericht door wrinex »

Kjelt schreef: 07 dec 2023 23:45 Mooi je hebt beweging!
Ik had die oscillatie van de KO spindel wel verwacht, ik heb ze zelf van 125cm lengte er al last van. Voor grotere lengtes wil je eigenlijk rack and pinion ipv KO spindel of een zelfroterende KO moer die erg kostbaar zijn.
Maar op zich tenzij je je geld er mee wilt verdienen en dus tijd = geld , zou ik me er geen zorgen over maken.

Ik heb zelf een Eding controller en software (made in Best, Nederland) dus weet niets van Mach3 dus kan je niet met je feedrate deviatie helpen.
Smering van je ko moer kan ook met een klein messing buisje die je dan naar een van de bereikbare zijdes van je wagenplaat leidt.
Zo werd het bij de Zas van de OSFP gedaan, ontworpen door "audiomanics" zie plaatje onder.


Afbeelding

dank je voor de ideeën , zelroterende KO is natuulijk beste van 2 werelden, maar om er zelf een te maken is een draaibankje wel op zijn plaats dacht ik. :( best leuke filmpjes van.
in dit geval is mijn oude machine voor werk (geld mee te verdienen, ook een simpele zelfbouw daar niet van) en deze met name voor een grote hobby van me :) Planar magnetic speakers maken :) voor het plotten wat ik doe had ik graag dat hij sneller was.... maar ik had soort van het idee los gelaten dat het heel snel zou zijn (ik had eerder namelijk expres 20mm pitch gekocht, maar die kon ik maar max 1500mm krijgen) en heb later besloten dat ik toch echt speakers van 150cm+- will kunnen maken zonder dingen door te schuiven. vandaar de 10mm pitch :(

Die eding controller ziet er wel goed uit !!!, helaas wel wat boven mijn budget. :) heb even rond gekeken maar kan weinig vinden wat er tussen in zit jij enig idee ? want 700 euro vind ik echt teveel, maar het hoeft ook niet 100 euro te kosten zoals deze units zonder manual :) althans slechte manual
wrinex
Berichten: 178
Lid geworden op: 05 jun 2011 22:23
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: CNC portaal router/plotter C channel !

Bericht door wrinex »

hainjedaf schreef: 08 dec 2023 11:07 voor grotere lengtes moet je naast roterende KO-moeren, eigenlijk ook
dikkere KO-spillen gebruiken.

Kijk bij de professionele machines. Daar zijn die spillen al gauw 45-60mm dik met roterende KO-moer.
oei, ja die zitten niet in het assortiment van de el cheapo's :(
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: CNC portaal router/plotter C channel !

Bericht door Kjelt »

wrinex schreef: 10 dec 2023 21:42 Die eding controller ziet er wel goed uit !!!, helaas wel wat boven mijn budget. :) heb even rond gekeken maar kan weinig vinden wat er tussen in zit jij enig idee ? want 700 euro vind ik echt teveel, maar het hoeft ook niet 100 euro te kosten zoals deze units zonder manual :) althans slechte manual
Nee helaas geen idee.
De prijs is eenmalig, persoonlijk vind ik het wel waard, het zijn de hersens van de machine.
Eding is erg betrouwbaar door zijn ethernet interface en server, wordt ook door grotere bedrijven gekozen.
Wat je ook kiest neem geen USB, dat is vragen om problemen.
Wellicht dat LinuxCNC iets voor je is maar dat schijnt wel een flinke leercurve te zijn, veel mensen die afhaken omdat je dan toch echt diep in de Linux materie wilt zitten.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: CNC portaal router/plotter C channel !

Bericht door hfjbuis »

Ik heb op mijn CNC freesmachine een ESP32 based 3D printer bordje van MKS https://nl.aliexpress.com/item/10050036 ... 6004502%21. Dat ding kost samen met 5 stepstick drivers €35,--. Externe drivers aansluiten gaat ook (wilde ik ook oorspronkelijk gebruiken). Ik gebruik FluidNC als firmware en de combinatie bevalt zo goed, dat ik het ook op de draaibanken wil hebben. Grbl compatible en CAM support door o.a. FreeCad en Fusion360. Ik gebruik UGS om de gcodes te sturen en maak gebruik van WiFi voor de verbinding. Een bestand op een SD kaartje zetten gaat ook, dan kun je de freesmachine met een Web interface besturen. Ik heb een XYYZ configuratie en ga t.z.t. de 5e as van het kaartje gebruiken voor het aansturen van een verdeeltafel.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie