ontwikkelingen Energie systemen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: ontwikkelingen Energie systemen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 19 okt 2023 09:36 Dat houtstoken is leuk voor de dunner bevolkte gebieden waar de biomassa inderdaad grotendeels van lokaal land kan komen, maar als je iedereen in Amsterdam gaat verplichten om voortaan maar hout te stoken dan word dat een grote ramp vrees ik.
Dat is natuurlijk ook een van de problemen, 'men' vind dat oplossingen overal toepasbaar moeten zijn.
Dat verwarmen in een grote stad is sowieso al veel minder spannend. Mensen in appartementen stoken vaak veel minder of bijna niet vanwege de omliggende bewoners, ja de hoekwoning is de pineut.

Algemeen denk ik dat er veel creatiever naar de mogelijkheden per locatie gekeken moet worden. Maar met een technisch bijna onderontwikkeld land wat we ondertussen wel een beetje aan het worden zijn is dat natuurlijk ijdele hoop.

Ik zit nog op een platgeslagen monoblok warmtepomp te wachten die gewoon tegen de buitenmuur aan kan, 1 meter breed, 2.5m hoog en 20cm diep. Waarom moeten dat allemaal van die vreselijke blokken ergens op de erfgrens zijn. (meelezende R&D afdelingen mogen mijn sublieme idee gewoon brutaal overnemen, graag wel even melden dat het er aan zit te komen :mrgreen: )
Bij nieuwbouw kan er op die locatie gewoon 1 dikte metselstenen weggelaten worden, scheelt weer 10 cm.
Maak vooraf even een strakke foto van de geven, printen op reclame doek, span het over die unit heen en de slaperige buurman ziet hem niet eens.
Het enige wat je dan nog ziet is 2 grote ventilatie gaten met een waaier er achter.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: ontwikkelingen Energie systemen

Bericht door Sven »

hugo stoutjesdijk schreef: 19 okt 2023 09:56 Ik zit nog op een platgeslagen monoblok warmtepomp te wachten die gewoon tegen de buitenmuur aan kan, 1 meter breed, 2.5m hoog en 20cm diep.
Is dat niet omdat een opgevouwen danwel dikke warmtewisselaar efficiënter is?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: ontwikkelingen Energie systemen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Sven schreef: 19 okt 2023 12:03
hugo stoutjesdijk schreef: 19 okt 2023 09:56 Ik zit nog op een platgeslagen monoblok warmtepomp te wachten die gewoon tegen de buitenmuur aan kan, 1 meter breed, 2.5m hoog en 20cm diep.
Is dat niet omdat een opgevouwen danwel dikke warmtewisselaar efficiënter is?
Er moet een hoop lucht door heen, ik kan me niet voorstellen dat dat met een platgeslagen niet lukt, en zo plat is ie niet bij 20 cm. En als 1 meter breed niet voldoende is, maak je hem 1.5meter breed.
Denk eerder dat het nog niet in het brein zit, vanwege geëffende bekende paden verlaten. Beetje creatief zijn en je moeite doen. Maar er is natuurlijk geen enkele prikkel om je nek uit te steken in de huidige markt waar ze de warmtepompen niet aangesleept kunnen krijgen.
Hoeveel daken zie je met geïntegreerde pv panelen. Heel enkele keer zie je dat vanaf het ontwerp (architect) het helemaal kloppend is bedacht. Maar dat kan natuurlijk veel vaker. En dakpannen zijn ook niet goedkoop, dus wordt er ook een stukje bespaart.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: ontwikkelingen Energie systemen

Bericht door Kars-cnc »

Als ik het zo snel even lees: IJzer verbranden en met die warmte je huis verwarmen, daarna met waterstof de ijzeroxide weer terugbrengen naar ijzer. En dat alles omdat je de warmte dan kunt opslaan in het ijzer. Maar die waterstof heb je toch al opgeslagen!!!

Als je waterstof in warmte wil omzetten kun je het gewoon meteen verbranden. Beter in dit geval (huisverwarming) lijkt mij; omzetten in elektriciteit met een brandstofcel (65% efficiency) en dan een warmtepomp (400% efficiency) de warmte voor je huis maken.

Nou heb ik heb mij niet verdiept in de chemische reacties en de rendementen die daarvoor gelden, dus misschien is er een factor waardoor de weg via ijzer toch efficiënter is. Ook voor verwarmen naar zeer hoge temperaturen voor industriële processen zie ik wel wat voordelen. Maar als ik de doelstellingen van professor Deen en collega’s lees: “Wat wij willen doen, is computermodellen ontwikkelen" (da's lekker vrijblijvend), dan hebben ze gewoon een aantal ambtenaren om hun vinger kunnen winden en krijgen nu 900.000,- om een poosje lekker verder te experimenteren...
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: ontwikkelingen Energie systemen

Bericht door Sven »

Hoe zit het trouwens met "Niet terug leveren" met zonnepanelen?

Kan je je omvormer gewoon uitzetten zodat je niet teruglevert?*
Als je het dan niet op kan maken, dan hoef je in ieder geval niet te betalen als "ze" dat willen.

* Ik heb daar geen schakelaar voor gevonden, maar kan het theoretisch?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: ontwikkelingen Energie systemen

Bericht door Kjelt »

Sven schreef: 19 okt 2023 16:49 Kan je je omvormer gewoon uitzetten zodat je niet teruglevert?*
Als je het dan niet op kan maken, dan hoef je in ieder geval niet te betalen als "ze" dat willen.
* Ik heb daar geen schakelaar voor gevonden, maar kan het theoretisch?
Als het goed is zit er ergens een aardlekschakelaar tussen die omvormer en je groepenkast, daarmee schakel je hem los van het net en dus zet je hem uit.
Als je dit vaker wilt doen zou ik een schakelaar of als je het wilt automatiseren een relais installeren.

Overigens vandaag artikel in het ED dat de meeste elektriciteitsmaatschappijen stiekem al het variabele tarief voor zonnepaneel eigenaren hebben verhoogd of hoog gelaten terwijl die tarieven voor niet terug leverende gebruikers omlaag zijn gegaan.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: ontwikkelingen Energie systemen

Bericht door DaBit »

Kars-cnc schreef: 19 okt 2023 14:15 Maar die waterstof heb je toch al opgeslagen!!!
Alle forumgenoten zijn prima in staat om dit te doen: maak eens een electrolyser en sla de ontstane waterstof op in waar je ook maar zin in hebt.
Na een paar pogingen om het spul langer dan uren/dagen op z'n plek te houden geef je de moed wel op en kun je voortaan ook hard lachen als iemand weer eens voorstelt om waterstof door onze gasleidingen te laten lopen of te distribueren in druktanks.

Wat dat betreft zie ik dat metaal affakkelen ergens nog wel zitten. Daar kun je nog wel een strategische voorraad van aanleggen.
Niet zozeer om je huis te verwarmen, maar om een stoomketel in een fabriek op druk te houden, mwoah, ik schiet het niet direct af.
Sven schreef: 19 okt 2023 16:49 Kan je je omvormer gewoon uitzetten zodat je niet teruglevert?*
Ja, hetzij via je app/webpagina/whatever, hetzij door de verbinding met het net te verbreken.
Kjelt schreef: 19 okt 2023 17:00 Overigens vandaag artikel in het ED dat de meeste elektriciteitsmaatschappijen stiekem al het variabele tarief voor zonnepaneel eigenaren hebben verhoogd of hoog gelaten terwijl die tarieven voor niet terug leverende gebruikers omlaag zijn gegaan.
Tsja. Blijkbaar zijn het allemaal ratten en was vandebron alleen zo aardig om er eerlijk voor uit te komen dat ze snorharen, kraaloogjes en een harige staart hebben.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: ontwikkelingen Energie systemen

Bericht door hainjedaf »

DaBit schreef: 19 okt 2023 18:16
Tsja. Blijkbaar zijn het allemaal ratten en was vandebron alleen zo aardig om er eerlijk voor uit te komen dat ze snorharen, kraaloogjes en een harige staart hebben.
Muizen ipv ratten dus?

(ratten hebben een kale staart)
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: ontwikkelingen Energie systemen

Bericht door DaBit »

Dat ras niet. Die leven ook niet in het riool en ze vreten euros. Daarom geven ze ook zoveel overlast.
Nu is Rattus Energieboericus nog niet zo schadelijk als Rattus Politicus, maar het scheelt niet veel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: ontwikkelingen Energie systemen

Bericht door kawarider »

:lol: :lol: :lol: Gaat weer lekker.

Vandaag wordt de jaarlijkse rekening weer ogemaakt. Ik zal eens extra kijken of er niet stiekem wat bijgerekend wordt door Engie. Voorlopig komt er drie of vier mille terug volgens de app. Ik snap de paniekverhalen niet zo goed.

En voor die harige staarten met kraaloogjes is er bij wijze van uitzondering gewoon vergif. Hadden ze maar moeten luisteren.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: ontwikkelingen Energie systemen

Bericht door Kars-cnc »

DaBit schreef: 19 okt 2023 18:16 Wat dat betreft zie ik dat metaal affakkelen ergens nog wel zitten. Daar kun je nog wel een strategische voorraad van aanleggen.
Niet zozeer om je huis te verwarmen, maar om een stoomketel in een fabriek op druk te houden, mwoah, ik schiet het niet direct af.
Ik zie ook wel wat mogelijkheden, maar huisverwarming zoals het artikel suggereert lijkt mij vooral inhaken op het huidige sentiment. Maar ik mag niet oordelen want ik weet er eigenlijk niets vanaf. Het is in de onderzoekswereld natuurlijk ook zo dat van elke 100 onderzoeken er waarschijnlijk maar 1 of 2 iets opleveren wat de mensheid een stap verder brengt. Maar die 1 of 2 resultaten waren er niet geweest als een en ander niet zo in de breedte onderzocht was.

(toch blijft het knagen; €900k, een computermodel of de wervel-oven wat hoger of juist wat platter moet… maar ik moet m’n kop houden, ik weet er gewoon niks vanaf :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: )
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: ontwikkelingen Energie systemen

Bericht door DaBit »

Kars-cnc schreef: 21 okt 2023 10:30 (toch blijft het knagen; €900k, een computermodel of de wervel-oven wat hoger of juist wat platter moet… maar ik moet m’n kop houden, ik weet er gewoon niks vanaf)
Nou, het gaat om de andere kant op; van ijzeroxide weer terug naar ijzer. Daar een goede balans vinden tussen efficientie en ongewenste neveneffecten (als er een klont uit komt heb je er niet zoveel aan; je moet poeder hebben bijvoorbeeld) is vast niet helemaal triviaal.
En zo'n 'digital twin' computermodel ontwikkelen betekent ook praktijkopstellingen bouwen in diverse soorten en maten, meten, en het digitale equivalent finetunen zodat de digitale resultaten voldoende overeen komen met de praktijk.

Dat is dus best wel een stevige puist werk, en je hebt er naast proefopstellingen die deels op 1:1 schaal moeten ook nogal stevig computerspul voor nodig.

Maar heb je dat eenmaal voor elkaar, dan kun je virtueel wel 100000 ontwerpen testen en daar het beste compromis voor een gegeven situatie uit kiezen. In vergelijking met een paar miljoen uitgeven aan de bouw van zo'n installatie en dan tot de conclusie komen dat je toch iets anders had moeten doen is die 900k nog best goedkoop.

Anderom werkt ook als je gebouwd hebt. De gebouwde installatie moet kwa meetresultaten voldoende overeenkomen met het computermodel. Als dat niet zo is mogen de aannemers (of de computermannen) uitleggen wat ze fout gedaan hebben, en bij dat foutzoeken kan het model ook al helpen.

Dus tsja. Ik vermoed dat die 900k alleen de subsidie is en de totale hoeveelheid muntjes die ze nodig hebben nog een aardig eind groter.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: ontwikkelingen Energie systemen

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 21 okt 2023 12:47 Nou, het gaat om de andere kant op; van ijzeroxide weer terug naar ijzer. Daar een goede balans vinden tussen efficientie en ongewenste neveneffecten (als er een klont uit komt heb je er niet zoveel aan; je moet poeder hebben bijvoorbeeld) is vast niet helemaal triviaal.
Zo doe je dat :mrgreen:

https://www.dumpert.nl/item/100074772_d040ae3e
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: ontwikkelingen Energie systemen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Weer een oplossing om op te schieten.


Ik heb meer vragen dan antwoorden na het zien van het filmpje.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie