ontwikkelingen Energie systemen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

ontwikkelingen Energie systemen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Omdat Joep helamaal fan is van de basalt warmte opslag oplossing heb ik er hier nog een.
https://www.maakindustrie.nl/nieuws/ene ... giedrager/
Ijzerpoeder zal die vrijdag middag als er geveegt is vast wel hebben. :mrgreen:

Over een paar jaar komt in plaats van de kolenboer, de ijzerpoeder-pallets boer langs. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: ontwikkelingen Energie systemen

Bericht door Kjelt »

Van de steentijd naar de ijzertijd, ik noem dat vooruitgang :mrgreen:
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: ontwikkelingen Energie systemen

Bericht door kawarider »

:lol: :lol: Rotzak, mij een beetje op zitten jagen. Dat ijzergedoe ben ik ook al een keer tegengekomen, volgens mij in Amsterdam. Ga deze eens rustig bekijken. Bedankt Hugo.

Enne, voorlopig blijf ik mijn mantra herhalen. Als je in de winter warmte nodig hebt, steek je een blok hout in de fik. Als daarbij nog eens wat elektriciteit opgewekt kon worden, dan zou dat ideaal zijn. En dan alles zo simpel mogelijk. Zeker in dat laatste slaan mensen nogal eens flink op hol.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: ontwikkelingen Energie systemen

Bericht door Portje »

Als we gaan meten wat er in Oekraïne en Israël de lucht in gaat kan dat houtblokkacheltje van jou er ook nog wel bij Kawarider
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: ontwikkelingen Energie systemen

Bericht door DaBit »

kawarider schreef: 18 okt 2023 12:36 Als je in de winter warmte nodig hebt, steek je een blok hout in de fik.
Zolang het een enkeling is die dat doet is het niet heel erg, maar de tijd van het jaar dat je op het juiste moment de ramen dicht moet gaan doen is weer begonnen. :roll:

Maar dat ijzer: waarom eigenlijk ijzer ipv aluminium of silicium? Stuk meer energie per liter en per kilo.
Afbeelding

Hoe we van aluminiumoxide weer aluminium maken weten we inmiddels ook wel; dat doet elke aluminiumfabriek.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: ontwikkelingen Energie systemen

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 18 okt 2023 16:21 Maar dat ijzer: waarom eigenlijk ijzer ipv aluminium of silicium? Stuk meer energie per liter en per kilo.
Silicium veranderd van structuur bij hoge temperaturen bv glas en dat is niet makkelijk omkeerbaar.

Prijs Al:€1/kg vs Fe: €0,13 /kg
Beschikbaarheid: Gewonnen in de wereld per jaar (2019): Al 9.5 Mkg Fe: 5700 Mkg
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: ontwikkelingen Energie systemen

Bericht door kawarider »

Aha, ook meteen mijn vraag beantwoord, waarom geen Ti, dan kan Arie zijn afvalstroom ook eens nuttig omzetten.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: ontwikkelingen Energie systemen

Bericht door kawarider »

Enne, mijn kachel rookt of stinkt niet :roll: . En belangrijker, hout komt van eigen land waarmee de kringloop daadwerkelijk gesloten is. Linksom of rechtsom gaat terug boom worden. Mensen in mijn omgeving mogen niet kunnen zien of ruiken dat de kachel brandt, daar ben ik toch wel erg mee bezig en automatiseren.
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: ontwikkelingen Energie systemen

Bericht door mjeuring »

kawarider schreef: 18 okt 2023 17:40 Enne, mijn kachel rookt of stinkt niet :roll: .
Dan ben jij toch echt wel de uitzondering. Hier in de wijk is het soms niet te harden. WTW inblaas in de kamer staat al weer een week dicht.
Voor mijn WTW helaas geen actieve koolfilters te vinden, toch maar eens gewoon een vierkante meter kopen, oprollen en in de aanvoerbuis van de woonkamer stoppen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: ontwikkelingen Energie systemen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

kawarider schreef: 18 okt 2023 17:40 Enne, mijn kachel rookt of stinkt niet :roll: . Mensen in mijn omgeving mogen niet kunnen zien of ruiken dat de kachel brandt, daar ben ik toch wel erg mee bezig en automatiseren.
En fijnstof, hoe voorkom je dat?
En automatiseren, wat houd dat dan in. Heb jij een kabouter die steeds een blokje door schuift.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: ontwikkelingen Energie systemen

Bericht door Sven »

Het lijkt er op dat fijnstof niet te voorkomen is bij houtstook.

Dus in je eigen grond filteren?

Automatiseren van de stook kan nog door in pelletvorm te stoken.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: ontwikkelingen Energie systemen

Bericht door kawarider »

Heb jij een kabouter die steeds een blokje door schuift
Silootje en toevoerschroef.

Het niet zichtbare fijnstof wil ik eruit wassen, laatste stap/hoog fruit
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: ontwikkelingen Energie systemen

Bericht door kawarider »

mjeuring schreef: 18 okt 2023 18:13
kawarider schreef: 18 okt 2023 17:40 Enne, mijn kachel rookt of stinkt niet :roll: .
Dan ben jij toch echt wel de uitzondering. Hier in de wijk is het soms niet te harden. WTW inblaas in de kamer staat al weer een week dicht.
Voor mijn WTW helaas geen actieve koolfilters te vinden, toch maar eens gewoon een vierkante meter kopen, oprollen en in de aanvoerbuis van de woonkamer stoppen.
Ik heb nog wel wat actief kool korrels waarme je een inlaatfilter zou kunnen bouwen.

Hier in de buurt heb ik het opgegeven iets/iemand te corrigeren. Ik doe dit al 25 jaar zo dus ik weet het. Hmm, al 25 jaar verkeerd denk ik dan. Ik wil iemand helpne, de tijd dat ik perse gelijk wou hebben ligt achter me.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: ontwikkelingen Energie systemen

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 18 okt 2023 16:33 Silicium veranderd van structuur bij hoge temperaturen bv glas en dat is niet makkelijk omkeerbaar.

Prijs Al:€1/kg vs Fe: €0,13 /kg
Beschikbaarheid: Gewonnen in de wereld per jaar (2019): Al 9.5 Mkg Fe: 5700 Mkg
Ahja, logisch, had ik kunnen weten als ik er 3 seconden over nagedacht had. Si dus niet.

Maar aluminium is het meest voorkomende metaal in de aardkorst, reduceren moet je toch, de grondstof gaat vele cycli mee dus de initiele kosten zijn minder van belang dan de bedrijfskosten, en met aluminium heb je minder kuubs en kilo's te transporteren.

Het zal wel te lastig zijn om aluminiumoxide terug te toveren tot aluminium zonder productie van CO2, tetra/hexafluormethaan en andere broeikasgassen, vermoed ik.
kawarider schreef: 18 okt 2023 17:40 Enne, mijn kachel rookt of stinkt niet :roll: .
Zoals vaker gezegd: dan hoor jij bij de 1% houtstokers hier in Nederland die het blijkbaar wel kan. Die zijn het probleem ook niet, dat zijn de stokers die in de andere 99% vallen. En natuurlijk de hoeveelheid PM10/PM2.5 die ook jij (nog) produceert.

Dat houtstoken is leuk voor de dunner bevolkte gebieden waar de biomassa inderdaad grotendeels van lokaal land kan komen, maar als je iedereen in Amsterdam gaat verplichten om voortaan maar hout te stoken dan word dat een grote ramp vrees ik.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie