Hulp/advies nieuw te bouwen

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Arcss
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 okt 2021 23:01

Hulp/advies nieuw te bouwen

Bericht door Arcss »

Ik heb er helemaal geen ervaring mee, maar het zit al lang in mijn hoofd om te experimenteren met cnc.
Vroeger leerde ik tekenen met autocad 2000 op school (dit was enkel 2d, voor 3d moesten we onder 30° werken) en hier kon ik eigenlijk goed mee uit de voeten, momenteel teken ik met qcad omdat autocad hedendaags onbetaalbaar is. 3d tekenen wordt een uitdaging, maar ik zie dit wel helemaal goed komen.

Ik heb al veel rondgelezen, laten bezinken, nadien weer oprakelen, ... en ben van het idee dat ik zelf een machine wil bouwen om het enigszins betaalbaar te houden en omdat ik denk dat de 3018 machientjes TE klein zijn. Op Youtube kwam ik een interessante video tegen van een machine gebouwd in hout. Aangezien ik graag werk met hout wil ik proberen om zo een te maken en hiermee de beginselen te leren.

Ik weet dat de meesten/iedereen een betere machine hebben en er ook wel commentaar zal op zijn, maar ik denk dat het voor mijn toepassing wel zal lukken. Het wordt vooral plaatmateriaal tot max 18mm dik. Toch zou ik hier willen vragen naar hulp, ik sta open voor opbouwende kritiek. Ik moet een bestaand project nabouwen omdat ik geen praktische kennis heb van de materialen, de werking, ... Al doende leert men en met wat geluk is de machine toch goed genoeg dat ik een 2de (betere) kan maken mbv de eerste :-)

Laatst gewijzigd door Arcss op 11 okt 2023 06:12, 1 keer totaal gewijzigd.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Hulp/advies nieuw te bouwen

Bericht door hfjbuis »

Dat je eerste CNC niet de laatste is, dat geldt voor meerder mensen. Het kan altijd beter, sneller, nauwkeuriger maar als het goed genoeg is, dan is alles wat je extra doet niet zinvol op dit moment.