Hulp/advies nieuw te bouwen

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Arcss
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 okt 2021 23:01

Hulp/advies nieuw te bouwen

Bericht door Arcss »

Ik heb er helemaal geen ervaring mee, maar het zit al lang in mijn hoofd om te experimenteren met cnc.
Vroeger leerde ik tekenen met autocad 2000 op school (dit was enkel 2d, voor 3d moesten we onder 30° werken) en hier kon ik eigenlijk goed mee uit de voeten, momenteel teken ik met qcad omdat autocad hedendaags onbetaalbaar is. 3d tekenen wordt een uitdaging, maar ik zie dit wel helemaal goed komen.

Ik heb al veel rondgelezen, laten bezinken, nadien weer oprakelen, ... en ben van het idee dat ik zelf een machine wil bouwen om het enigszins betaalbaar te houden en omdat ik denk dat de 3018 machientjes TE klein zijn. Op Youtube kwam ik een interessante video tegen van een machine gebouwd in hout. Aangezien ik graag werk met hout wil ik proberen om zo een te maken en hiermee de beginselen te leren.

Ik weet dat de meesten/iedereen een betere machine hebben en er ook wel commentaar zal op zijn, maar ik denk dat het voor mijn toepassing wel zal lukken. Het wordt vooral plaatmateriaal tot max 18mm dik. Toch zou ik hier willen vragen naar hulp, ik sta open voor opbouwende kritiek. Ik moet een bestaand project nabouwen omdat ik geen praktische kennis heb van de materialen, de werking, ... Al doende leert men en met wat geluk is de machine toch goed genoeg dat ik een 2de (betere) kan maken mbv de eerste :-)

Laatst gewijzigd door Arcss op 11 okt 2023 06:12, 1 keer totaal gewijzigd.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Hulp/advies nieuw te bouwen

Bericht door hfjbuis »

Dat je eerste CNC niet de laatste is, dat geldt voor meerder mensen. Het kan altijd beter, sneller, nauwkeuriger maar als het goed genoeg is, dan is alles wat je extra doet niet zinvol op dit moment.
Ik heb al heel veel van hout gemaakte machines gezien en ze doen wat ze moeten doen. Gewoon doen, er van leren en de machine verbeteren.

p.s. de video is niet te zien!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Arcss
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 okt 2021 23:01

Re: Hulp/advies nieuw te bouwen

Bericht door Arcss »

Ik heb geen idee waarom de video niet afspeelt. Het linkje eronder doet het wel :-)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hulp/advies nieuw te bouwen

Bericht door Kjelt »

Arcss schreef: 10 okt 2023 23:05 Ik heb geen idee waarom de video niet afspeelt. Het linkje eronder doet het wel :-)
Even dit weghalen uit je link: &list=LL&index=2
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Hulp/advies nieuw te bouwen

Bericht door Kars-cnc »

De link werk nu wel. Tenminste ik kon de video goed bekijken.

Een interessant project lijkt mij. Het basis ontwerp komt behoorlijk overeen met de meeste machines, dus dat moet eigenlijk wel goed zijn 8)

Je zou nog Trespa kunnen overwegen i.p.v. multiplex. Misschien is dat net iets stabieler? Zelf heb ik er geen ervaring mee, misschien kunnen anderen hier op het forum daar wat over zeggen.

Benkr is op het moment bezig een machine in Trespa te bouwen: https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?p= ... ne#p278273
Dit is wel een ander concept maar misschien toch goed dit in de gaten te houden.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hulp/advies nieuw te bouwen

Bericht door Kjelt »

Beetje tenenkrommend zitten kijken.
Budget is natuurlijk de beperkende factor.
Ik ga even voorbij aan de mechanische eigenschappen dat lijkt me evident.

Enkele zaken die ik echt niet vind kunnen als je hout gaat frezen: geen stofpreventie.
Noch op de lineaire rails noch op de KO spindels dat in combinatie met goedkope chinese wagens die geen goede stofafscherming hebben is gewoon niet ok voor langere tijd.

Ook de elektronica in de bodem van hout zetten, zonder enkele vorm van aarde of afscherming, ook niet op de stappenmotor kabels :cry: Trouwens die type voedingen moeten geaard worden.
Dan nog ventilatoren er bij zetten dan weet je zeker als je hout gaat frezen dat de elektronica ruimte in no time er uit ziet als een stof afvalbak (brandgevaar).
Een voeding ipv twee, een aparte voor de steppers en eentje voor de controller.
En dan hou ik nog veel opmerkingen voor me omdat ik ook weet dat iedere stap verbetering een flinke stap in budget zal zijn.

Mocht je voor een kleine prijs een verbetering willen aanbrengen zorg dan voor een aparte metalen besturingskast , die kun je vaak 2e hands welliswaar met gaten maar dat maakt niet uit, vinden op marktplaats of hier op het forum voor relatief weinig geld. Mocht je later willen upgraden dan heb je daar tenminste nog lol van.
Als je die kast aard en de stappenmotoren kabels afschermt en aard hoef je ook niet bang te zijn dat de radiostoring opsporingsdienst of je buurman aanbelt ;-)
Arcss
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 okt 2021 23:01

Re: Hulp/advies nieuw te bouwen

Bericht door Arcss »

Kars-cnc schreef: 11 okt 2023 08:14 De link werk nu wel. Tenminste ik kon de video goed bekijken.

Een interessant project lijkt mij. Het basis ontwerp komt behoorlijk overeen met de meeste machines, dus dat moet eigenlijk wel goed zijn 8)

Je zou nog Trespa kunnen overwegen i.p.v. multiplex. Misschien is dat net iets stabieler? Zelf heb ik er geen ervaring mee, misschien kunnen anderen hier op het forum daar wat over zeggen.

Benkr is op het moment bezig een machine in Trespa te bouwen: https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?p= ... ne#p278273
Dit is wel een ander concept maar misschien toch goed dit in de gaten te houden.
Multiplex is een stuk eenvoudiger te bewerken/monteren dan trespa, ook is het een stuk goedkoper. Ik lees het zeker wel eens door.
Kjelt schreef: 11 okt 2023 11:21 Beetje tenenkrommend zitten kijken.
Budget is natuurlijk de beperkende factor.
Ik ga even voorbij aan de mechanische eigenschappen dat lijkt me evident.

Enkele zaken die ik echt niet vind kunnen als je hout gaat frezen: geen stofpreventie.
Noch op de lineaire rails noch op de KO spindels dat in combinatie met goedkope chinese wagens die geen goede stofafscherming hebben is gewoon niet ok voor langere tijd.

Ook de elektronica in de bodem van hout zetten, zonder enkele vorm van aarde of afscherming, ook niet op de stappenmotor kabels :cry: Trouwens die type voedingen moeten geaard worden.
Dan nog ventilatoren er bij zetten dan weet je zeker als je hout gaat frezen dat de elektronica ruimte in no time er uit ziet als een stof afvalbak (brandgevaar).
Een voeding ipv twee, een aparte voor de steppers en eentje voor de controller.
En dan hou ik nog veel opmerkingen voor me omdat ik ook weet dat iedere stap verbetering een flinke stap in budget zal zijn.

Mocht je voor een kleine prijs een verbetering willen aanbrengen zorg dan voor een aparte metalen besturingskast , die kun je vaak 2e hands weliswaar met gaten maar dat maakt niet uit, vinden op marktplaats of hier op het forum voor relatief weinig geld. Mocht je later willen upgraden dan heb je daar tenminste nog lol van.
Als je die kast aard en de stappenmotoren kabels afschermt en aard hoef je ook niet bang te zijn dat de radiostoring opsporingsdienst of je buurman aanbelt ;-)
Ik frees en zaag redelijk veel manueel. Dat er veel stof van komt kan ik beamen. Gelukkig is het niet moeilijk om hier een stofafzuiging bij te monteren.

Die elektronica onderaan was ik eigenlijk niet van plan. Ik had nog geen oplossing, maar een aparte kast zie ik wel zitten.
Waarvan moeten de stappenmotorkabels afgeschermd worden? Van de 230V?
Electronica is mijn zwakste punt van dit project :-)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hulp/advies nieuw te bouwen

Bericht door Kjelt »

Arcss schreef: 11 okt 2023 14:34 Waarvan moeten de stappenmotorkabels afgeschermd worden? Van de 230V?
Electronica is mijn zwakste punt van dit project :-)
Andersom je (be)schermt andere elektronica (en radio ontvangers) zoals bv je controllerboard af van de storing van je stappenmotor stuurstromen ;-)
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hulp/advies nieuw te bouwen

Bericht door benkr »

Kjelt schreef: 11 okt 2023 15:38
Arcss schreef: 11 okt 2023 14:34 Waarvan moeten de stappenmotorkabels afgeschermd worden? Van de 230V?
Electronica is mijn zwakste punt van dit project :-)
Andersom je (be)schermt andere elektronica (en radio ontvangers) zoals bv je controllerboard af van de storing van je stappenmotor stuurstromen ;-)
Ik scherm eigenlijk nooit mijn stappenmotor kabels af, heel vaak twist ik wel de aparte aderparen voor de motorspoelen, A+ en A- en B+ en B- dus.
Bij de portaalfrees machine die ik nu aan het afbouwen ben gebruik ik geen afgeschermde kabel en ook geen speciale kabel voor gebruik in kabelkettingen. Ik wil hiermee zelf ervaren hoe lang dit zo meegaat, en of ik ergens last heb van storingen.
Die zelfde kabel gebruik ik ook voor de kabel van de VFD naar de motor, om precies dezelfde reden.
Tot nu toe heb ik nog geen negatieve gevolgen kunnen ontdekken, verder zal de tijd leren of dit kan blijven werken.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hulp/advies nieuw te bouwen

Bericht door Kjelt »

Zo zie je maar weer iedereen doet het anders.
Wat ik adviseer is de werkwijze bij machinebouwers om aan bepaalde normen te voldoen en hun machines in de EU te mogen verkopen en het minst problemen kan veroorzaken.
Anderen willen kijken hoe ver ze kunnen gaan tot ze problemen ervaren. Prima als dat je hobbie is.
Het is een vrijblijvend advies en die mag je in de wind slaan.

Niemand die een partikulier controleert of op zijn vingers tikt.
Wel of niet afgeschermde kabels mag je zelf weten. Spaghetti rotzooi in je kast, je eigen probleem, verwacht van mij geen hulp ;-)

Met 230VAC circuits echter daar wil je geen risico lopen voor je zelf maar ook derden qua isolatie afstanden, beveiligingen en gebruikte kabels.
Arcss
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 okt 2021 23:01

Re: Hulp/advies nieuw te bouwen

Bericht door Arcss »

Ik bestelde reeds enkele lineaire geleiders van Ali. Durf ze niet allemaal samen bestellen. Aan het houtwerk kan ik ook al beginnen. Ik probeer dit hier regelmatig aan te vullen (met vragen :lol: )
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Hulp/advies nieuw te bouwen

Bericht door Swets »

tja... ik zou nooit (meer) voor zo'n model gaan...

https://www.arjan-swets.com/hardware/cnc/cnc.html
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Arcss
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 okt 2021 23:01

Re: Hulp/advies nieuw te bouwen

Bericht door Arcss »

Swets schreef: 22 okt 2023 15:32 tja... ik zou nooit (meer) voor zo'n model gaan...

https://www.arjan-swets.com/hardware/cnc/cnc.html
Al doende leert men he :-)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Hulp/advies nieuw te bouwen

Bericht door Swets »

Arcss schreef: 24 okt 2023 19:11
Swets schreef: 22 okt 2023 15:32 tja... ik zou nooit (meer) voor zo'n model gaan...

https://www.arjan-swets.com/hardware/cnc/cnc.html
Al doende leert men he :-)
klopt.... ik zegt toch ook dat ik ook zo begonnen ben... :-)
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Plaats reactie