Hulp/advies nieuw te bouwen

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Hulp/advies nieuw te bouwen

Bericht door hfjbuis »

Eerder richting bewerkte mdf/multiplexplaten waar een mm speling geen ramp is.
Ik heb een hobby budget en zoek op de freesmachine niet de laatste 0.01 mm nauwkeurigheid. Dat is op de meeste portaalfreesmachines ook niet haalbaar ongeacht hoe goed de motoren, spindels, geledingen en controller zijn.

Ik gebruik de CNC machines voor de hobby. Snelheid is geen issue, betrouwbaarheid ook niet echt. Ik heb op de draaibanken en de freesmachine gewone 1.26 Nm Nema23 steppers met een grbl controller. Het werkt betrouwbaar en ik zal er geen snelheidsrecords mee breken. Desalniettemin, gaat het nog steeds sneller en beter als met de hand.
Kan het beter, absoluut. Heb je er wat aan, dat is maar de vraag. Is het nodig voor de eerste machine die je maakt, ik vind van niet.
Mijn MKS TinyBee controller met 5 (stepstick) drivers kosten samen €35,--. Niet verkeerd om de eerste CNC stappen mee te doen en gemakkelijk om aan te sluiten.

Ik ben het met Ben eens, i.p.v. die analoge TB6600 drivers (ik gebruik ze ook) zijn de iets duurdere maar veel betere digitale drivers een betere keus.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Hulp/advies nieuw te bouwen

Bericht door hfjbuis »

@Arcss De machine uit de video in de eerste post is helemaal niet verkeerd. Dat is toch een prima voorbeeld van hoe het kan.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Arcss
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 okt 2021 23:01

Re: Hulp/advies nieuw te bouwen

Bericht door Arcss »

hfjbuis schreef: 23 nov 2023 23:50

Ik ben het met Ben eens, i.p.v. die analoge TB6600 drivers (ik gebruik ze ook) zijn de iets duurdere maar veel betere digitale drivers een betere keus.
Heb je hier linkje van?
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hulp/advies nieuw te bouwen

Bericht door benkr »

Kies voor een echte Leadshine DM556, b.v. deze :

https://nl.aliexpress.com/item/10050048 ... yeEZMOfTL7

Geen DM556S, dat is niet dezelfde. Er worden voor minder dan 10 Euro al DM556 drivers aangeboden, maar dat is echt stukken minder dan Leadshine DM556, niet aan beginnen dus.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Hulp/advies nieuw te bouwen

Bericht door hfjbuis »

Stepper online verkoopt hun eigen merk maar die laten ze maken en plakken er hun sticker op. De reviews van deze drivers zijn goed.
https://www.omc-stepperonline.com/digit ... tor-dm542t
https://www.omc-stepperonline.com/digit ... tor-dm556t

ik heb mijn DM556 al een aantal jaren liggen (12-2021), maar ben er niet aan toe gekomen om ze te monteren i.p.v. de TB6600 omdat de ombouw mij momenteel teveel werk is en ik tevreden ben met de huidige TB6600 driver (was in die tijd een goede keus, nu niet meer). Ik heb 5 DM556 drivers besteld bij Ali, maar die winkel heeft ze niet meer en heb er toen € 12,-- per stuk voor betaald (ze zijn niet te koop). Wat prijs betreft, is Stepper online niet verkeerd.

De TMC2209 stepstick drivers van de freesmachine draaien op halve kracht en die zijn desondanks nog sterk genoeg. Max snelheid is 700 mm/min en daar kan ik goed mee leven. Ik kan de stepstick drivers wel hoger zetten voor meer snelheid, maar als ik dan (weer) iets stoms doe, is de schade ook groter. Ik kan de assen nu al niet met de hand tegen houden. T.z.t zal ik ze wel wat hoger zetten denk ik :mrgreen: .
Ik wil de draaibank steppers ook op deze TMC2209 driver laten werken en zet dan alleen de Nema24 steppers op een DM556. Wanneer, zucht, wie het weet kan het zeggen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hulp/advies nieuw te bouwen

Bericht door benkr »

hfjbuis schreef: 24 nov 2023 19:19 Stepper online verkoopt hun eigen merk maar die laten ze maken en plakken er hun sticker op. De reviews van deze drivers zijn goed.
https://www.omc-stepperonline.com/digit ... tor-dm542t
https://www.omc-stepperonline.com/digit ... tor-dm556t

ik heb mijn DM556 al een aantal jaren liggen (12-2021), maar ben er niet aan toe gekomen om ze te monteren i.p.v. de TB6600 omdat de ombouw mij momenteel teveel werk is en ik tevreden ben met de huidige TB6600 driver (was in die tijd een goede keus, nu niet meer). Ik heb 5 DM556 drivers besteld bij Ali, maar die winkel heeft ze niet meer en heb er toen € 12,-- per stuk voor betaald (ze zijn niet te koop). Wat prijs betreft, is Stepper online niet verkeerd.

De TMC2209 stepstick drivers van de freesmachine draaien op halve kracht en die zijn desondanks nog sterk genoeg. Max snelheid is 700 mm/min en daar kan ik goed mee leven. Ik kan de stepstick drivers wel hoger zetten voor meer snelheid, maar als ik dan (weer) iets stoms doe, is de schade ook groter. Ik kan de assen nu al niet met de hand tegen houden. T.z.t zal ik ze wel wat hoger zetten denk ik :mrgreen: .
Ik wil de draaibank steppers ook op deze TMC2209 driver laten werken en zet dan alleen de Nema24 steppers op een DM556. Wanneer, zucht, wie het weet kan het zeggen.
Die DM556 drivers zijn gegarandeerd stukken minder snel en krachtig dan leadshine DM556 drivers, vraag maar aan Ballegooijen, die heeft er ooit van mij geleend om te vergelijken, resultaat was dat ik mijn drivers nooit meer terug heb gezien. Natuurlijk hebben we dat samen goed opgelost, geen slecht woord daarover. Dat is inmiddels al vele jaren geleden.
Arcss
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 okt 2021 23:01

Re: Hulp/advies nieuw te bouwen

Bericht door Arcss »

Voor welke toepassing gebruik je ze dan?
Ze zijn een stuk duurder dan de aangehaalde. Dan moet ik ook nog eens x4 doen ...
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Hulp/advies nieuw te bouwen

Bericht door Ballegooijen »

Die DM556 drivers zijn gegarandeerd stukken minder snel en krachtig dan leadshine DM556 drivers, vraag maar aan Ballegooijen, die heeft er ooit van mij geleend om te vergelijken, resultaat was dat ik mijn drivers nooit meer terug heb gezien. Natuurlijk hebben we dat samen goed opgelost, geen slecht woord daarover. Dat is inmiddels al vele jaren geleden.
Ja, dat kan ik helemaal beamen. Zijn echt stukken sneller. Ik zou geen andere meer willen!

EDIT:
Maar je kan ook net als ik heb gedaan; eerst goedkope er op zetten en daarna de leadshine. Dan heb je wel de ervaring zelf gehad. (maar uiteindelijk wel duurder uit)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Arcss
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 okt 2021 23:01

Re: Hulp/advies nieuw te bouwen

Bericht door Arcss »

Ik geloof wel dat ze stukken beter zijn hoor.
Maar 'op een oude fiets leer je rijden' ;-)

Ik heb 0,0 ervaring met cnc, wat zal ze met die goedkope slechter doen?
Ik zie de cnc3018 ook wel leuke dingen doen met 'nog' goedkoper materiaal.


Mijn hobby is fotografie. Ik heb 10 jaar met een instapmodel gefotografeerd en altijd tevreden mee geweest.
Onlangs kocht ik een nieuwe systeemcamera en zag een wereld van verschil.
Ik vind het nu wel leuk dat ik al de extra's heb, maar als het echt de meerprijs waard is ... (eigenlijk wel, maar onbekend maakt onbemind)
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Hulp/advies nieuw te bouwen

Bericht door Ballegooijen »

Iedereen is natuurlijk helemaal vrij om te kopen wat hij zelf wil. Wij geven alleen een advies over wat we zelf hebben ervaren.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Arcss
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 okt 2021 23:01

Re: Hulp/advies nieuw te bouwen

Bericht door Arcss »

Ballegooijen schreef: 10 dec 2023 15:00 Iedereen is natuurlijk helemaal vrij om te kopen wat hij zelf wil. Wij geven alleen een advies over wat we zelf hebben ervaren.
Dat geloof ik heel graag hoor. Maar ik kan me niet onmiddellijk voorstellen op welke manier ze beter zijn.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hulp/advies nieuw te bouwen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Arcss schreef: 10 dec 2023 15:09 Maar ik kan me niet onmiddellijk voorstellen op welke manier ze beter zijn.
er zijn dus mensen diedat zelf ondervonden hebben..:
Ballegooijen schreef: 10 dec 2023 14:32 Zijn echt stukken sneller. Ik zou geen andere meer willen!
Heb je nog meer motivatie nodig?. :lol:
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Hulp/advies nieuw te bouwen

Bericht door hfjbuis »

Arcss schreef: 10 dec 2023 15:09 Dat geloof ik heel graag hoor. Maar ik kan me niet onmiddellijk voorstellen op welke manier ze beter zijn.
Ik denk ook dat Leadshine beter is dan de doorsnee driver van menig webshop en dat je daarmee hogere snelheden kunt halen. Ook zullen ze met betere componenten gebouwd zijn en waarschijnlijk langer mee gaan. Dat wil echter niet zeggen dat alle andere drivers slecht zijn.
Om een driver te beoordelen zul je hem moeten testen op je machine en ja, soms valt er een door de mand. Als de reviews goed zijn (ik lees vooral de slechte als eerste) durf ik, gezien de kosten, de gok wel te wagen.

Op Ali worden ouderwetse analoge TB6600 drivers aangeboden als digitale drivers. Ook (o.a) Leadshine wordt nagemaakt en als echt verkocht. Als het product niet aan de beschrijving voldoet, reclameer ik altijd ook al kost het ding maar een euro. Tot nu toe heb ik het altijd het geld terug gekregen zonder het prul te hoeven opsturen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2468
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hulp/advies nieuw te bouwen

Bericht door hainjedaf »

Ik had op mijn BF25 echte Leadshine drivers van stappenmotor.nl

Deze zijn volledig in te stellen en met een RJ11-naar-DB9 kabel (de bedrading circuleert hier op het forum)
te programmeren met de windows software van Leadshine.

De nep-prullen worden niet eens herkend of hebben die programmeeraansluiting niet.

Het verschil is ook vrij snel te merken. De echte Leadshine heeft een setting dat hij zelf de motorstroom test.
Daarna merk je dat de motoren veel beter op snelheid komen en nauwkeuriger reageren op microstepping
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Plaats reactie