Kan een schroefdraad van 100 tpi nog op een draaibank gemaakt worden?

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
SlingShot
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 jun 2021 11:44
Locatie: Torhout (West-Vlaanderen)

Kan een schroefdraad van 100 tpi nog op een draaibank gemaakt worden?

Bericht door SlingShot »

Heb hier een microprober liggen die gebruikt wordt om een naald exact te positioneren op een wafer.
De draad op de bedieningsschroef is 100 threads/inch. Of 254 micron voor 1 omwenteling.
Mijn vraag is hoe men te werk kan gaan om een dergelijke fijne draad te vervaardigen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kan een schroefdraad van 100 tpi nog op een draaibank gemaakt worden?

Bericht door Arie Kabaalstra »

254µm?... zeg dan gewoon 0.254 mm... dan weet iedereen meteen waar het over gaat.. maar wat is de vraag eigenlijk?
Hoe lang moet het zijn, en welke dikte?..

M1 heeft een spoed van 0.25, en M1 is nou niet bepaald de kleinste draad die je kan bedenken..'k heb het net even nagekeken bij mijn Leverancier, Snijplaten en tappen zijn op voorraad tot 0.4 mm Diameter..Nou.. ik denk dat die wel een kleinere spoed hebben..

Hoe die schroef voor die Microprober te maken?.. hangt van de lengte af.. Draaibank, snijplaat, Draad Rollen...(lijkt mij de beste optie)
SlingShot
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 jun 2021 11:44
Locatie: Torhout (West-Vlaanderen)

Re: Kan een schroefdraad van 100 tpi nog op een draaibank gemaakt worden?

Bericht door SlingShot »

Arie Kabaalstra schreef: 09 okt 2023 11:45 254µm?... zeg dan gewoon 0.254 mm... dan weet iedereen meteen waar het over gaat.. maar wat is de vraag eigenlijk?
Hoe lang moet het zijn, en welke dikte?..

M1 heeft een spoed van 0.25, en M1 is nou niet bepaald de kleinste draad die je kan bedenken..'k heb het net even nagekeken bij mijn Leverancier, Snijplaten en tappen zijn op voorraad tot 0.4 mm Diameter..Nou.. ik denk dat die wel een kleinere spoed hebben..

Hoe die schroef voor die Microprober te maken?.. hangt van de lengte af.. Draaibank, snijplaat, Draad Rollen...(lijkt mij de beste optie)
De diameter van de schroef is 4MM en dan ook die van de bus waar hij in moet draaien. Dus de vraag is of 4mm met spoed 0.25mm mogelijk is?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Kan een schroefdraad van 100 tpi nog op een draaibank gemaakt worden?

Bericht door hfjbuis »

SlingShot schreef: 10 okt 2023 00:08 De diameter van de schroef is 4MM en dan ook die van de bus waar hij in moet draaien. Dus de vraag is of 4mm met spoed 0.25mm mogelijk is?
Een spoed van 0.25 of 0.254 mm (of veel kleiner) kan ik probleemloos op de CNC draaibank maken.
Conventioneel is het 0.088, 0.2, 0.3, 0,5, etc mm.
Een spoed van 0.017 mm gaat ook, maar dan wordt niet de schroefdraad spindel gebruikt, maar zo'n tandheugel systeem. Dat is niet zo naukeurig.
56 TPI gaat ook, maar omdat het een metrische langsvoeding is, zullen de TPI spoeds een beetje afwijken. Voor bevestigingsdraad is dat geen probleem, maar voor precisie schroefdraad wel.

Voor een buitendraad (bout) kan ik wel een HSS beitel gebruiken. Voor binnen draad (moer) is mijn kleinste (HSS zelf gemaakte) draad beitel 5 mm. Ik zou voor precisie werk zelf geen beitel maken, maar er een kopen. Tappen gaat ook, maar ik denk dat draaien nauwkeuriger is. Een M4x0.25 tap is waarschijnlijk ook niet eenvoudig te vinden.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
harm69
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 nov 2011 23:21
Locatie: Veldhoven

Re: Kan een schroefdraad van 100 tpi nog op een draaibank gemaakt worden?

Bericht door harm69 »

Dit soort stelschroeven worden voor optische testopstellingen veel gebruikt. Losse schroeven vind je bijvoorbeeld https://www.thorlabs.com/newgrouppage9. ... _id=12877 , ze verkopen ook losse tappen voor binnendraad https://www.thorlabs.com/newgrouppage9 ... p_ID=1189 .
SlingShot
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 jun 2021 11:44
Locatie: Torhout (West-Vlaanderen)

Re: Kan een schroefdraad van 100 tpi nog op een draaibank gemaakt worden?

Bericht door SlingShot »

harm69 schreef: 10 okt 2023 06:50 Dit soort stelschroeven worden voor optische testopstellingen veel gebruikt. Losse schroeven vind je bijvoorbeeld https://www.thorlabs.com/newgrouppage9. ... _id=12877 , ze verkopen ook losse tappen voor binnendraad https://www.thorlabs.com/newgrouppage9 ... p_ID=1189 .
Bedankt voor de link, net wat ik zocht en niet te duur.
Plaats reactie