Biesse NC400 plus loopt vast aan het einde van een job

Hier kunnen de echte profs onderons praten over besturingen die gebruikt worden in de industrie bijv; Fanuc, Fagor, Siemens, Mitsubishi, heidenhain besturingen

Moderator: Moderators

nightline
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 nov 2011 21:15

Biesse NC400 plus loopt vast aan het einde van een job

Bericht door nightline »

Geachte,

Ik loop tegen een probleem aan bet de besturing van mijn Biesse Rover 13s met NC400 plus besturing, en ben benieuwd of iemand dit herkent:
Na het het bewerken van een job, kan ik niet terug naar andere functies zoals het begin scherm, of een volgende job laden.
Ik schakel nu elk keer de machine uit, wacht 20 sec. en schakel hem weer in, dan kan ik alle functies weer bedienen, tot een job weer klaar is.

Doe ik iets verkeerd, moet ik een speciaal commando programmeren aan het eind van een programma?

Of een bepaald toets commando….

Hoop dat iemand me kan helpen.

Grt. Jack
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Biesse NC400 plus loopt vast aan het einde van een job

Bericht door andrefc101 »

Geen idee waar je de gcode voor je machine mee maakt, maar waarschijnlijk staat er aan het einde van je file iets wat je besturing niet fijn vindt. Al geprobeerd met een ander programma en pp?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Biesse NC400 plus loopt vast aan het einde van een job

Bericht door Kjelt »

Staat er bv wel een M30 aan het einde van je G code ?
Wellicht wil jouw machine een specifiek custom M commando zien aan het einde, staat er niets over in je handleiding ?
nightline
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 nov 2011 21:15

Re: Biesse NC400 plus loopt vast aan het einde van een job

Bericht door nightline »

Hartelijk dank voor het meedenken.

Een Biesse Rover Nc400 (plus) werkt niet met gcode maar met een eigen formaat .pan files.
Ik programmeer de machine volledig op de machine zelf, omdat ik nog geen cadcam software heb gevonden met een post processor voor dit type controller. Mocht iemand een software pakket weten wat dit wel heeft, hoor ik het graag!

Gisteren weer een aantal programma's gemaakt, en het lijkt erop dat het te maken heeft met de "cocentric" en "fill" opties welke kunnen worden ingesteld bij div. Macro's.

Misschien dat iemand weet of ik hierbij iets fout (kan) doen? Het zijn infeite gewoon invul velden zonder al te veel "magic", of zou dit een firmware bug zijn?

Grt. Jack
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Biesse NC400 plus loopt vast aan het einde van een job

Bericht door andrefc101 »

Uit de Biese manual: NOTE: When selecting the PAN format, it is important to remember that it will not be possible to perform profile machining, as well as machining on the profile face.

Ben je toevallig van een ander systeem naar pan geswitched?
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Biesse NC400 plus loopt vast aan het einde van een job

Bericht door kawarider »

Das een goeie Dre!

Heb je de machine al een tijdje of ben je er nieuw mee?

De Groot in Rosmalen al gevraagd? Geen idee of ze zon oudje uberhaupt servicesen.
nightline
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 nov 2011 21:15

Re: Biesse NC400 plus loopt vast aan het einde van een job

Bericht door nightline »

andrefc101 schreef: 08 okt 2023 19:42 Uit de Biese manual: NOTE: When selecting the PAN format, it is important to remember that it will not be possible to perform profile machining, as well as machining on the profile face.

Ben je toevallig van een ander systeem naar pan geswitched?
Nee, ik ben niet van formaat geswitched. Ik programmeer elk programma rechtstreeks in de NC400 wat al een .pan formaat is.
Het zou mogelijk moeten zijn om DXF en CID te laden, en die CID files kunnen dan weer worden geconverteerd naar .PAN bestanden.
Maar dat doe ik dus allemaal niet.

Grt. Jack
nightline
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 nov 2011 21:15

Re: Biesse NC400 plus loopt vast aan het einde van een job

Bericht door nightline »

kawarider schreef: 08 okt 2023 21:34 Das een goeie Dre!

Heb je de machine al een tijdje of ben je er nieuw mee?

De Groot in Rosmalen al gevraagd? Geen idee of ze zon oudje uberhaupt servicesen.
De Groot in Rosmalen is echt machine mafia wat ik in de wandelgangen hoor. Ik heb de machine al enige tijd, en heb de meeste ondersteuning en onderdelen van Haco, de Biesse dealer uit Belgie.
Ik heb het hen ook al eens gevraagd, maar kon of wilde hier geen antwoord op geven. Heb ook gevraagd of er nog nieuwere firmware is dan wat op mijn machine zit, maar ook hier krijg ik uitsluitend onduidelijke tot geen antwoorden op....
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Biesse NC400 plus loopt vast aan het einde van een job

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dus zolang jij de machine hebt is het nooit anders geweest.
Wat is het laatste wat de machine doet voordat hij klaar is.
Kan het zijn dat doe laatste handeling niet correct afgesloten wordt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
nightline
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 nov 2011 21:15

Re: Biesse NC400 plus loopt vast aan het einde van een job

Bericht door nightline »

hugo stoutjesdijk schreef: 09 okt 2023 21:41 Dus zolang jij de machine hebt is het nooit anders geweest.
Wat is het laatste wat de machine doet voordat hij klaar is.
Kan het zijn dat doe laatste handeling niet correct afgesloten wordt.
Inderdaad, zolang ik deze machine heb loop ik al tegen dit probleem aan. En ik doe dus continu iets verkeerd, of er zit iets raars in de firmware.
Maar als het in de firmware zou zitten, lijkt het mij dat het in een nieuwere versie wel opgelost zou zijn.
Via dit forum ben ik inmiddels in contact met een mede Biesse Rover 13(s) eigenaar. Hij heeft een nieuwere machine ( 2001), en hier blijkt dezelfde versie firmware uit 1998 op te draaien.

Dit doet mij toch denken dat ik zelf iets fout doe, of dat er iets op de machine verkeerd ingesteld staat, tenzij alleen de macro's zijn geupdate.

Het laatste wat de machine doet is na dat de volledige job is afgewerkt, gaat de frees/boor unit terug naar de "home" positie.
Ik kan dan ook niet dezelfde job nog een keer uit voeren, de groene start knop gaat niet meer branden, en de machine reageert op geen enkel commando.
De laatste regel in de job is ook niet anders, dan bij jobs zonder de concentric / fill opties.

Binnenkort ga ik langs bij de andere Biesse Rover 13s eigenaar, en ik mag van hem de diskettes kopiëren welke hij bij zijn machine heeft.
Hier zit een aparte diskette bij met Macro's, heel misschien is dat de oplossing...

Mocht iemand andere info hebben, dan verneem ik het uiteraard graag.

Grt. Jack
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Biesse NC400 plus loopt vast aan het einde van een job

Bericht door Sven »

Heb je al eens een nietsnut programma te laten lopen waar je steeds een andere macro gebruikt? Waar je dus zo weinig mogelijk doet?
En kan je deze programma's niet exporteren en in een berichtje plakken?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
nightline
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 nov 2011 21:15

Re: Biesse NC400 plus loopt vast aan het einde van een job

Bericht door nightline »

Een NietsNut programma, nooit van gehoord, en heb eigenlijk ook geen idee wat je hiermee bedoelt.

Als ik b.v. een Box Macro programmeer zonder de Fill of Cocentric optie te gebruiken gaat het goed.
Gebruik ik 1 van deze opties dan gaat het mis, zelfs als ik deze opties later weer ongedaan maak.

Een export maken en hier posten is zeer lastig, de export geschied middels een floppy, en ik moet al een hele oude laptop opzoeken om die dan weer te kunnen lezen, overzetten naar USB, enz.

Grt. Jack
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Biesse NC400 plus loopt vast aan het einde van een job

Bericht door hugo stoutjesdijk »

nightline schreef: 12 okt 2023 20:45 Een NietsNut programma, nooit van gehoord, en heb eigenlijk ook geen idee wat je hiermee bedoelt.

Als ik b.v. een Box Macro programmeer zonder de Fill of Cocentric optie te gebruiken gaat het goed.
Gebruik ik 1 van deze opties dan gaat het mis, zelfs als ik deze opties later weer ongedaan maak.
Dat nietsnut programma heb je dus zelf al gedaan. Wanneer je zonder die Fill of Cocentric werkt loopt het goed. Blijkbaar zijn die hulpfuncties de boosdoener.
Zitten er nog andere opties die je kunt gebruiken? Zorgen ze er allemaal voor dat de boel gaat hangen.
Blijkbaar is er iets met die opties aan de hand, is dat origineel, of zijn dat los ingelezen opties, die misschien niet bij dat type machine passen.
Heb je er ook nog boeken bij?
Kun je ook iets met software versies uitlezen, en alle aanwezige opties.

Hopelijk kom je bij de andere gebruiker verder.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Biesse NC400 plus loopt vast aan het einde van een job

Bericht door serum »

Zit er geen reset knop op de bediening? Als je normaalgesproken nog in een niet afgesloten programma zit waar verder niets meer instaat heb je een resetknop die het programma hard afsluit. (Bij mijn controller kan ik ook weer functies toekennen aan die resetknop).
Plaats reactie