Draagvermogen U profiel.
Moderator: Moderators
Draagvermogen U profiel.
Ik heb een auto die erg laag ligt en kan die zonder opkrikken niet op mijn hefbrug zetten.
Nu dacht ik 2 U profielen te maken die ik onder de auto kan schuiven en dan bevestig aan de hefbrug armen.
Ik had ,indien mogelijk, koud gewalste profielen genomen, ivm gewicht.
Totale lengte is 1700 mm en het gewicht is 600 kgr op 1000 mm van elkaar.
Iemand een idee hoe zwaar ( licht ) dat profiel moet zijn? vb 100 x 50
Zou het sterker zijn met de ribben vb naar beneden dan naar boven.
Ik zou eventueel ook nog een rib in het midden kunnen lassen
Nu dacht ik 2 U profielen te maken die ik onder de auto kan schuiven en dan bevestig aan de hefbrug armen.
Ik had ,indien mogelijk, koud gewalste profielen genomen, ivm gewicht.
Totale lengte is 1700 mm en het gewicht is 600 kgr op 1000 mm van elkaar.
Iemand een idee hoe zwaar ( licht ) dat profiel moet zijn? vb 100 x 50
Zou het sterker zijn met de ribben vb naar beneden dan naar boven.
Ik zou eventueel ook nog een rib in het midden kunnen lassen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Draagvermogen U profiel.
Beste Kitman,
Ik kan het voor je uitrekenen en ik heb al een sommetje gemaakt op basis van de volgende gegevens.
-de steunbalk wordt aan het uiteinde opgelegd. ( Dus 1700 mm overspanning )
-de last is ca. 6000 N verdeeld als 2 puntlasten 1000 mm uit elkaar
Als je een doorbuiging van 2 mm in het midden acceptabel vindt dan heb je een gezet U- profiel nodig van
b=50 mm
h=80 mm
dikte 3mm
Andere maten zijn zeker mogelijk maar de doorbuiging is dan ook anders.
Mogelijk ben je hier al mee geholpen als je iets anders bedenkt wil ik dat best voor je uitrekenen.
groet
Herman
Ik kan het voor je uitrekenen en ik heb al een sommetje gemaakt op basis van de volgende gegevens.
-de steunbalk wordt aan het uiteinde opgelegd. ( Dus 1700 mm overspanning )
-de last is ca. 6000 N verdeeld als 2 puntlasten 1000 mm uit elkaar
Als je een doorbuiging van 2 mm in het midden acceptabel vindt dan heb je een gezet U- profiel nodig van
b=50 mm
h=80 mm
dikte 3mm
Andere maten zijn zeker mogelijk maar de doorbuiging is dan ook anders.
Mogelijk ben je hier al mee geholpen als je iets anders bedenkt wil ik dat best voor je uitrekenen.
groet
Herman
- Arie Kabaalstra
- Donateur
- Berichten: 13540
- Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
- Locatie: Bakhuuz'n
- Contacteer:
Re: Draagvermogen U profiel.
Je denkt dat je auto te laag is.. maar is dat zo?.. of is je Hefbrug te hoog?
Ik Neem aan:
Paar Balkjes op de vloer leggen, auto erop, balkjes daar waar de armen moeten komen er tussenuithalen, armen plaatsen.. auto optillen..
Hoef je niets aan te rekenen, niets aan je Brug te sleutelen, geen gedoe met profielen onder je auto door jassen..
Gewoon je auto op die "Verhoging" rijden, Meer is het hiet, was het niet, zal het ook nooit worden.. , en dat maakt ook dat je (met uitzondering van de plaats van de armen, overal bij kan.. Ik kan me niet voorstellen hoe je een uitlaat kan vervangen met 2 balken onder je auto door..
Wet van Kabaalstra: "Vaak ligt de oplossing van een probleem in het omdraaien van de vraagstelling"
Wil je het echt mooi doen: Maak een Frame dat je op je Vloer kan leggen (eventueel vastzetten), dat volledig vlak is, met 2 of 4 uitneembare delen waar je de armen in kan plaatsen.., opritje eraan.. zodat je makkelijk tussen de kolommen kan rijden.. klaar.. (ben je ook meteen van die "bult" tussen de kolommen af.. (dat wil zeggen, die verleng je in feite)
Ik Neem aan:
dat je een "2 Koloms Brug hebt, met 4 armen.
Paar Balkjes op de vloer leggen, auto erop, balkjes daar waar de armen moeten komen er tussenuithalen, armen plaatsen.. auto optillen..
Hoef je niets aan te rekenen, niets aan je Brug te sleutelen, geen gedoe met profielen onder je auto door jassen..
Gewoon je auto op die "Verhoging" rijden, Meer is het hiet, was het niet, zal het ook nooit worden.. , en dat maakt ook dat je (met uitzondering van de plaats van de armen, overal bij kan.. Ik kan me niet voorstellen hoe je een uitlaat kan vervangen met 2 balken onder je auto door..
Wet van Kabaalstra: "Vaak ligt de oplossing van een probleem in het omdraaien van de vraagstelling"
Wil je het echt mooi doen: Maak een Frame dat je op je Vloer kan leggen (eventueel vastzetten), dat volledig vlak is, met 2 of 4 uitneembare delen waar je de armen in kan plaatsen.., opritje eraan.. zodat je makkelijk tussen de kolommen kan rijden.. klaar.. (ben je ook meteen van die "bult" tussen de kolommen af.. (dat wil zeggen, die verleng je in feite)
Re: Draagvermogen U profiel.
Had ik eerst met balkjes gedaan, maar de auto moet ook heen en terug om die armen er onder te krijgen.
Dus die balkjes mogen niet te lang zijn want anders krijg ik die armen er niet onder.
Heb nog een andere brug waar de auto op de 4 wielen op staat, die ligt gelijk met de vloer, maar is niet zo handig om aan de ophanging te werken.
Verder staan de lift punten op het subframe.
@ Herman
Bedankt voor het narekenen.
Dus die balkjes mogen niet te lang zijn want anders krijg ik die armen er niet onder.
Heb nog een andere brug waar de auto op de 4 wielen op staat, die ligt gelijk met de vloer, maar is niet zo handig om aan de ophanging te werken.
Verder staan de lift punten op het subframe.
@ Herman
Bedankt voor het narekenen.
Re: Draagvermogen U profiel.
Ik heb eens een proefje gemaakt, wel met aanpassing van maten.
U profiel 80x40x3 mm, dat had ik nog liggen, en ook 1800 mm lengte.
De auto weegt 1200 kgr met motor achter/midden.
De steunpunten staan 800 mm uit elkaar ipv 1000 mm.
Ik heb de auto aan de voorkant heffen getest.
Ik wist niet dat een u profiel zo erg door kon buigen.
Door de verandering van de maten klopt de berekening niet meer natuurlijk.
Heb dan toch balken onder de wielen gestoken en nu weet ik weer waarom ik dat wil veranderen.
Een heel gekruip en gekrik en dan moet je die armen bijna midden onder de auto plaatsen.
Het probleem is dat de skirts erg laan komen, dus moeten er blokken op de pads van de armen komen.
Nu moet ik een profiel vinden dat laag en sterk genoeg is.
Hoe sterk is een IPE van 100 op de zijde ipv rechtop.
U profiel 80x40x3 mm, dat had ik nog liggen, en ook 1800 mm lengte.
De auto weegt 1200 kgr met motor achter/midden.
De steunpunten staan 800 mm uit elkaar ipv 1000 mm.
Ik heb de auto aan de voorkant heffen getest.
Ik wist niet dat een u profiel zo erg door kon buigen.
Door de verandering van de maten klopt de berekening niet meer natuurlijk.
Heb dan toch balken onder de wielen gestoken en nu weet ik weer waarom ik dat wil veranderen.
Een heel gekruip en gekrik en dan moet je die armen bijna midden onder de auto plaatsen.
Het probleem is dat de skirts erg laan komen, dus moeten er blokken op de pads van de armen komen.
Nu moet ik een profiel vinden dat laag en sterk genoeg is.
Hoe sterk is een IPE van 100 op de zijde ipv rechtop.
Re: Draagvermogen U profiel.
Hallo Kitman,
Een IPE100 op zijn kant heeft slechts een flenshoogte van 55 mm.
Het weerstandsmoment tegen buiging is in hoofdzaak bepaald door de flenshoogte.
Daar ga je het dus zeker niet mee redden.
Uit niewsgierigheid heb ik het nog een nagerekend !
De doorbuiging in het midden is dan 45 mm met een blijvende vervorming want de toelaatbare
spanning wordt ook ruim overschreden.
Kortom bedenk iets anders !
groet
Herman
Een IPE100 op zijn kant heeft slechts een flenshoogte van 55 mm.
Het weerstandsmoment tegen buiging is in hoofdzaak bepaald door de flenshoogte.
Daar ga je het dus zeker niet mee redden.
Uit niewsgierigheid heb ik het nog een nagerekend !
De doorbuiging in het midden is dan 45 mm met een blijvende vervorming want de toelaatbare
spanning wordt ook ruim overschreden.
Kortom bedenk iets anders !
groet
Herman
Re: Draagvermogen U profiel.
Dat denk ik ook.
Het was het proberen waard.
Het was het proberen waard.
- Arie Kabaalstra
- Donateur
- Berichten: 13540
- Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
- Locatie: Bakhuuz'n
- Contacteer:
Re: Draagvermogen U profiel.
Ergo.. ondanks dat het iets meer werk is, voeldoet de oplossing van al dan niet tijdelijk de vloer ophogen veel beter dan het aanbrengen van allerhande hulpconstructies aan de Brug.
Je schreef dan wel dat het zo'n gedoe was om de auto op de brug te krijgen, omdat je em voor-en achteruit moest rijden om de armen eronder te krijgen, maar is het eronder schuiven van allerhande balken, en het vastzetten van die balken aan de armen niet minstens net zoveel gedoe?
Daarover even nadenkend.. BOB!.. wie is BOB?.. "Best of Both"..
Stel!.. Je maakt een paar balken die hoog genoeg zijn zodat ze niet plastisch vervormen onder het gewicht van de auto, en je maakt een paar "opritjes".
Dan kunnen de balken blijven liggen, en hoef je niet meer te mieren met het heen en weer rijden van je auto.
Dus: en ook Want!, je hebt een 2-Koloms brug, maak 2 balken die je op de armen kan bevestigen., die dus gewoon blijven liggen, dus van links naar rechts, maak op die balken iets waar je de rubberblokken mee kan vastzetten, zodat de boel niet verschuift.
Leg dan op de vloer "ophogingen" neer waar je de auto op kan rijden.. maak deze net zo hoog als de balken, zodat je er zonder gedoe overheen kan rijden.. Feitelijk maak je een "opgehoogde vloer" met 2 gleuven erin.. maar daar liggen dus die balken in.. en voel je daar niets van als je de auto erop rijdt..
Win/Win!.. Je balken kunnen blijven liggen.. en de "ophoging" ook.. Je rijdt je auto erop, stel je maakt de rubberblokken zo dat je ze vanaf de binnen, of buitenkant zo onder de auto kan schuiven.. Auto optillen.. klaar..
Je schreef dan wel dat het zo'n gedoe was om de auto op de brug te krijgen, omdat je em voor-en achteruit moest rijden om de armen eronder te krijgen, maar is het eronder schuiven van allerhande balken, en het vastzetten van die balken aan de armen niet minstens net zoveel gedoe?
Daarover even nadenkend.. BOB!.. wie is BOB?.. "Best of Both"..
Stel!.. Je maakt een paar balken die hoog genoeg zijn zodat ze niet plastisch vervormen onder het gewicht van de auto, en je maakt een paar "opritjes".
Dan kunnen de balken blijven liggen, en hoef je niet meer te mieren met het heen en weer rijden van je auto.
Dus: en ook Want!, je hebt een 2-Koloms brug, maak 2 balken die je op de armen kan bevestigen., die dus gewoon blijven liggen, dus van links naar rechts, maak op die balken iets waar je de rubberblokken mee kan vastzetten, zodat de boel niet verschuift.
Leg dan op de vloer "ophogingen" neer waar je de auto op kan rijden.. maak deze net zo hoog als de balken, zodat je er zonder gedoe overheen kan rijden.. Feitelijk maak je een "opgehoogde vloer" met 2 gleuven erin.. maar daar liggen dus die balken in.. en voel je daar niets van als je de auto erop rijdt..
Win/Win!.. Je balken kunnen blijven liggen.. en de "ophoging" ook.. Je rijdt je auto erop, stel je maakt de rubberblokken zo dat je ze vanaf de binnen, of buitenkant zo onder de auto kan schuiven.. Auto optillen.. klaar..