Kress spantang vast

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Kress spantang vast

Bericht door remon_v »

Beste CNCfrezers,

Eén van mijn eerste post hier op het forum was een vraag hoe ik het freesje/spantang van mijn Makita router los kreeg... dat was toen simpel opgelost met een 'tikje' geven tegen de frees. Tot op heden werkt dat perfect.

Nu heb ik laatst 2de hands een kress spindle kunnen kopen en die hangt nu in mijn CNC portaalfreesmachine. Er zat een 6mm spantang bij, die kreeg ik er toen al moeilijk uit. Een 1/8" spantang gekocht in China, die zit er nu in en die krijg ik er niet meer uit.... Heb hem er al 1 keer eerder uit gekregen, maar dat ging ook niet makkelijk.
Het 'tikje' tegen het freesje, spanmoer en spantang werkt niet, ook niet met flinke tikken... De moer krijg ik er trouwens met gemak af. Zoveel tikjes gegeven dat het freesje is afgebroken.
Ook het freesje in een bankschroef vastgezet en er flink aan lopen trekken, zit geen mm beweging in. Alles met WD40 ingespoten (had ik al gedaan toen ik de eerste keer de 6mm spantang er uit wilde krijgen).... niks....
Wat ik gelezen heb is het gedeelte waar de spantang in zit te verwarmen... dat heb ik nog niet geprobeerd, eerst maar hier vragen dacht ik.

Iemand een idee wat ik nog kan proberen?

Afbeelding
bartbrouwer
Berichten: 45
Lid geworden op: 04 sep 2023 21:41
Locatie: Best

Re: Kress spantang vast

Bericht door bartbrouwer »

Buitenbekje van een poulietrekker rond de rand van de spantangen zetten, en deze met een slagtrekker lostrekken!
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Kress spantang vast

Bericht door xander janssen »

Vooral axiaal trekken. Niet radiaal slaan, want dan loop je het risico dat je e.e.a. krom slaat of de lagers nogal belast.

Geen idee wat hier fout gaat, maar normaal gezien trek je met de moer de spantang uit de spindel omdat de rand van de moer vast klikt in de groef van de spantang. De kracht waarmee die moer trekt is enorm, dus het is vreemd dat deze niet los komt.

Hoe heb je trouwens de moer van de spantang gekregen zonder terwijl de spantang in de spindel zit. Dit moet m.i. niet kunnen omdat je daarvoor de spantang moet kantelen t.o.v. de spantang en dat gaat niet als de spantang in de spindel zit en de moer om de spindel zit. Plaats je wel altijd de spantang in de moer en dan de spantang pas in de spindel?

https://www.cncsparetools.com/Uploads/i ... _58076.jpg

Let op, er zijn 2 systemen die je niet door elkaar kunt gebruiken:
- Kress spindel uitsluitend voor gebruik met Kress spantangen en Kress moer
- Kress spindels met ER conus, uitsluitend voor gebruik met ER spantangen en ER moer

Weet je zeker dat je hier de juiste spantang i.c.m. de spindel hebt?

Zie ook: https://www.sorotec.de/shop/Spannzangen ... anguage=de



Groet,

Xander
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Kress spantang vast

Bericht door remon_v »

Bedankt voor de reacties... ik lees net (een paar posts hieronder) dat iemand anders het zelfde probleem had.
Ik ben gewend om eerst de spantang in de conus te stoppen en vervolgens de moer er op te draaien... maar dat is fout zie ik.
Je moet, als ik het goed begrijp eerst de spantang in de moer drukken en dan het geheel er op draaien.

Met wat geweld, schroevendraaier in de gleuven van de spantang zetten, er dan met een hamer op slaan is het uiteindelijk gelukt.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kress spantang vast

Bericht door Arie Kabaalstra »

Koop meteen nieuwe spantangen EN moeren.. 't scheelt je enorm veel gepiel om die Spantangen telkens uit de moer te peuteren als je een andere maat nodig hebt..

je moet ze er inderdaad inklikken, en dan pas op de spindel draaien, dat geldt ook voor ER spantangen.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Kress spantang vast

Bericht door xander janssen »

remon_v schreef: 26 sep 2023 11:48 Bedankt voor de reacties... ik lees net (een paar posts hieronder) dat iemand anders het zelfde probleem had.
Je bent inderdaad niet de eerste en zal ook niet de laatste zijn :mrgreen:

Bladzijde 3 van de handleiding :lol:

https://www.damencnc.com/userdata/file/ ... pmotor.pdf

Wat Arie zegt, best nieuwe tangen en moer(en) kopen, want als er ergens iets krom/scheef/kapot is, dan blijf je aanmodderen e.g. een kapotte tang kan weer een nieuwe moer beschadigen, die op zijn beurt weer een nieuwe tang kan beschadigen etc. Voordeel van meerdere moeren (als de portemonnee het kan hebben) is dat je inderdaad de spantang in de moer kunt laten.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Kress spantang vast

Bericht door remon_v »

Bedankt voor de tip, is inderdaad handig om apart een moer te hebben voor elke spantang!
Handleidingen heb ik nooit nodig toch..... ik heb het weer op de moeilijke manier geleerd....

Ik heb in ieder geval voor nu mijn freesopdracht weer kunnen afronden 8)
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Kress spantang vast

Bericht door remon_v »

xander janssen schreef: 26 sep 2023 13:52 Bladzijde 3 van de handleiding :lol:

https://www.damencnc.com/userdata/file/ ... pmotor.pdf
Max 7N aandraaien zie ik.... geen idee hoe veel dat is, maar heb de moer nu in ieder geval goed strak aangedraaid en de moer kwam ook weer makkelijk los.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kress spantang vast

Bericht door Arie Kabaalstra »

remon_v schreef: 26 sep 2023 16:02 Max 7N aandraaien zie ik.... geen idee hoe veel dat is
je draait nooit iets 7N aan.. 7Nm komt eerst.. en da's pak em Beet, hou em vast 0.7 Kg/m dus 7 ons aan een sleutel van een meter lang.. of.. 2.8 kg op een sleutel van 25 Cm..Heeft u een Momentje?.. een Aandraaimomentje dus
Plaats reactie