Optimum bf16/20 print plaat vraagje

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
BertOtte62
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 sep 2023 16:02
Locatie: Zwijndrecht

Optimum bf16/20 print plaat vraagje

Bericht door BertOtte62 »

Beste forum leden. Ik heb een optimum bf16 met een motor can de bf20. Na een paar harde klappe in de electronica blijken er 2 triacs en wat componentjes diver voor zitten doorgebrand. De triacs zijn bherkenbaar dus die kan ik vervangen maar de onderdeeltjes die er vlak voor liggen zijn onherkenbaar. Kan iemand mij aan een duidelijke foto helpen waarop ik de componenten kan herkennen. Ik.probeer een foto ervan te uploaden. Het berreft componenten c22 r43 en r43. Ik snap dat het een condensatortje en 2 weerstanden zijn maar kan den waarde niet meer achterhalen. Ik zag dat ik niet de eerste ben waar dit kapot gaat . Hoop dat iemand mij kan en wil helpen. Bedankt Bert
Tenlog 3D, hbm draaibank met DRO, optimum Bf16 frees kolom, Arduino,esp32, Raspberry Pi
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Optimum bf16/20 print plaat vraagje

Bericht door benkr »

Bert, ik wil best een poging wagen om jou print te repareren, maar ik heb geen mogelijkheid om hem te testen, daar heb ik minimaal een motor voor nodig. Als je er echt mee omhoog zit kun je de print, liefst met motor, naar me toe sturen of langsbrengen, ik heb geen idee waar je machine ergens woont. Laat maar weten.
Ik wil wel vooraf duidelijk maken dat het geen haastwerk zal worden, ik doe zoiets wanneer ik daar tijd en vooral zin in heb en dat zou best wel eens wat weken kunnen duren.
Ik woon in Tilburg.
BertOtte62
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 sep 2023 16:02
Locatie: Zwijndrecht

Re: Optimum bf16/20 print plaat vraagje

Bericht door BertOtte62 »

Hoi Ben. Bedankt voor het aanbod. Ik ben even een week ik het buitenland. Op zich zou ik al geholpen zijn als ik weet wat de 2 weerstanden en het condensatortje voor waarde morten zijn. C22,r42 en r43
0
Ik zag op het forum dat die 3componentjesntezamen met de twee laatste Triacs vaker kapot klappen. Ik kan het dan op zich wel repareren denk ik. Anders neem ik nog wel even contact op. Moet over 2weken wel naar Tilburg. Kijken wij even. Maar als je iets kan betekenen in de waarde van de componenttjes zou ik je zeer erkentelijk zijn.
Tenlog 3D, hbm draaibank met DRO, optimum Bf16 frees kolom, Arduino,esp32, Raspberry Pi
Plaats reactie