Ben's kleine CNC portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Ben's kleine CNC portaalfrees

Bericht door benkr »

FreesKever schreef: 11 sep 2023 01:29 Volgens Ali, is het piek koppel ven die motor 1.45Nm. en met een tandriemppje erbij kun je daar aardig mee vooruit. Aan de andere kant, het prijsverschil met de zwaardere motoren is maar klein. Dan heb je meer reserve (Ik weet ook niet wat je precies nodig hebt) en kun je eventueel een lagere overbrengingsverhouding kiezen waardoor je machine sneller wordt (maar wel minder resolutie heeft). Maar voor zo een klein machientje zal het allemaal niet veel uitmaken.
IK weet niet waar je die gegevens hebt gevonden, maar ze kloppen in ieder geval niet.
Hier de koppel-toeren karakteristiek van de motor:
IHSV42-40-07-24 Torque vs. Speed.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ben's kleine CNC portaalfrees

Bericht door hfjbuis »

Ben,

Kom op de cnc dag in November even langs en voel hoe sterk mijn 23HS22-2804S motoren (56 mm Nema23 stappenmotor) met de TMC2209 drivers (stepstick) zijn. Ik ben benieuwd wat je ervan vindt.

Huub
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Ben's kleine CNC portaalfrees

Bericht door Sven »

FreesKever schreef: 11 sep 2023 01:29 Volgens Ali, is het piek koppel ven die motor 1.45Nm. en met een tandriemppje erbij kun je daar aardig mee vooruit. Aan de andere kant, het prijsverschil met de zwaardere motoren is maar klein. Dan heb je meer reserve (Ik weet ook niet wat je precies nodig hebt) en kun je eventueel een lagere overbrengingsverhouding kiezen waardoor je machine sneller wordt (maar wel minder resolutie heeft).
Daar mag je niet klakkeloos van uit gaan. Als je een reductie op de motor los laat dan moet je motor meer toeren draaien en dan gaat ie weer minder koppel leveren.
En een zwaardere motor heeft meestal een sneller inzakkend koppel bij hogere toeren en kan je met een zwaardere motor misschien wel een hogere acceleratie halen maar geen hogere freessnelheid.

Voor het gebied waar ik mijn machine heb ontworpen had het geen zin om van 2 Nm naar 3 te gaan. En dan kan ie sneller accelereren dan prettig is en zijn de de kogelomlopen niet recht genoeg om zo hard te gaan als mijn bedoeling was...
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Ben's kleine CNC portaalfrees

Bericht door benkr »

Ik heb nog wat in dat koppel toeren plaatje zitten tekenen:
IHSV42-40-07-24.jpg
Wanneer ik volledig binnen de grenzen blijf dan kan ik:
0,185 Nm @ 3000 rpm --> 0,556 Nm @ 1000 rpm
0,130 Nm @ 4000 rpm --> 0,520 Nm @ 1000 rpm
0,080 Nm @ 5200 rpm --> 0,416 Nm @ 1000 rpm

Hieruit blijkt dat ik met een 1 : 3 vertraging het meeste koppel overhoud nl. 0,56 Nm @ 1000 rpm
Volgens dezelfde karakteristiek mag het maximale koppel 0,28 Nm bedragen, dat geeft bij een 1:3 vertraging 0,84 Nm maximaal koppel.
De motoren worden besteld, 3 stuks, ik ga ervaren wat de praktijk gaat brengen en of dat voldoende is om de machine uiteindelijk die 5 m/min te laten halen, ik ben heel benieuwd.
En als het met 1 : 3 niet lukt dan zal b.v. 1 : 5 het toch zeker wel lukken en dat is nog altijd 3 m/min.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Ben's kleine CNC portaalfrees

Bericht door benkr »

Inmiddels heb ik een VFD, ik zoek nu dus nog een HF spindelmotor, 0,8 of 1,5 of 2,2 kW, wie heeft er nog iets liggen?
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Ben's kleine CNC portaalfrees

Bericht door benkr »

Mijn zoektocht is ten einde, ik heb afgelopen zaterdag, op de cnczonedag dus, van Create een Elte AF60 CU ISO10 HF spindel gekocht.
Create heeft de spindel vervangen omdat er een elektrisch probleem in zit, maar ik schat in dat ik dat wel opgelost krijg.
Het is een spindelmotor met ISO10 / ER11 toolhoudertjes, ER11 is best wel klein, maar dat is de machine ook dus het lijkt mij een heel goed ding voor deze machine, en met een stuk of 10 toolhoudertjes er bij lekker compact en hopelijk ook een beetje stil, maar dat hoop ik alleen maar.
Elte AF60 CU ISO10.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Ben's kleine CNC portaalfrees

Bericht door benkr »

Vandaag ook nog eens goed naar de toolhouderstjes gekeken, zitten zelfs 8 mm spantangetjes bij.
ISO10 houders 2.jpg
ISO10 houders.jpg
ER11 spantangen.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Ben's kleine CNC portaalfrees

Bericht door benkr »

Kwam deze nog tegen in de doos:
Toolhouder 8 voudig.jpg
Toolhouder 8 voudig 2.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Ben's kleine CNC portaalfrees

Bericht door benkr »

Omdat ik nu dus die hele mooie spindelmotor met 8 toolposities naast elkaar heb moet ik die ook in de machine integreren, en daar komt het probleem, hoe en waar?
Probleem is eigenlijk dat ik de motor alleen in de X-richting voor voor de toolhouders kan positioneren, het plaatsen en terug zetten in de houder moet de toolhouder dus gaan doen, dat is nog niet zo'n probleem, maar hoe houd ik die een beetje uit de spanenregen?
Ik krijg alleen maar heel complexe dingen verzonnen, maar ik wil het simpel doen en dat lukt dus nog niet, daarom vraag ik nu dus jullie hulp.
Ben's kleine CNC frees.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Ben's kleine CNC portaalfrees

Bericht door Mcgyver »

Ik denk niet dat iets simpels gaat bij het ontwerp van deze machine.

Simpel zou zijn de houder die je hebt afgebeeld, ik zou iets van een caroussel maken die wegklapt. De caroussel aansturen met een stappenmotor en het wegklapsysteem pneumatisch :mrgreen:
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Ben's kleine CNC portaalfrees

Bericht door Kjelt »

Veel hobbieisten met een ATC spindel wisselen de tool semi-manueel uit Ben.
Ze maken een klein kastje met drukknop in de buurt van de spindel die de toolwissel regelt.

Als je een caroussel wilt maken of rekje met de tools en alles automatisch wilt laten verlopen dan gaat dat best wat ruimte kosten. Dat is nou juist iets wat niet klopt met je oorspronkelijke gedachte om een kleine cnc machientje voor de oude dag te bouwen ;-)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ben's kleine CNC portaalfrees

Bericht door Arie Kabaalstra »

Als de "Diepte" van je machine niet echt een probleem is.. Monteer je Toolcarroussel achteraan de X-As..op een railtje zodat je'n naar voren kan schuiven

Tussen de poten van het portaal kun je volgens mij best wel een Carrousel met 10-16 tools kwijt.
Wisselen is dan Kop omhoog, tafel naar voren, Carrousel naar voren.. Tool neerzetten, kop stukkie omhoog, Carrousel roteren naar het goede gereedschap, Kop laten zakken, Tool vastgrijpen, Carrousel naar achteren.. en door!
Als je in bedrijf met je Spindel achter de tafel kan komen, dan kun je daar ook nog een Toolsetter monteren.. helemaal leuk.. nieuw gereedschapje?.. even meten.. en doorrrrr.. Koffie!
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Ben's kleine CNC portaalfrees

Bericht door benkr »

Ik denk dat de methode van Kjelt nog de meest makkelijke is, gewoon manuaal wisselen, dat kost ook geen extra ruimte en geeft de minste ellende denk ik. De modellen die al gepasseerd zijn blinken geen van allen uit door eenvoud.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Ben's kleine CNC portaalfrees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 11 nov 2023 13:56 Ik denk dat de methode van Kjelt nog de meest makkelijke is, gewoon manuaal wisselen, dat kost ook geen extra ruimte en geeft de minste ellende denk ik. De modellen die al gepasseerd zijn blinken geen van allen uit door eenvoud.
Dat lijkt mij ook, je was toch niet van plan productie te gaan maken denk ik.
Zo'n gereedschapwissel is ook maar 10 sec. en je ingestelde lengte's blijven in takt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie