Ben's kleine CNC portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 880
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Ben's kleine CNC portaalfrees

Bericht door zeeschuim »

M6 T5 G43 H5
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Ben's kleine CNC portaalfrees

Bericht door Quepee »

Ahh oke :)

Ik heb het eigenlijk nog nooit geprobeerd op Osp, Morgen meer !
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Ben's kleine CNC portaalfrees

Bericht door benkr »

Dat is denk ik een Mach3 macro, dank daar voor, het geeft zeker een richting in de manier van aanpak, ik ga de macro eens goed bekijken.
waarschijnlijk ga ik LinuxCNC gebruiken, dat is voor mij op zich al een uitdaging, maar ik hoop er wel uit te komen, ik ken een paar experts op dit gebied, als ik zo ver ben ga ik daar wel te rade, maar ik wil het eerst zelf proberen.
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Ben's kleine CNC portaalfrees

Bericht door FSSF »

benkr schreef: 26 nov 2023 16:32
zeeschuim schreef: 26 nov 2023 15:48 Niet zo moeilijk doen, het gaat om wat code om de spindle te besturen en 2 outputs 1 voor de stofkap en de tweede voor de tool gripper.
Heel kort door de bocht heb je gelijk, maar hoe weet of meet ik b.v. of er op een bepaalde plek een toolhouder zit of niet, als je de machine opstart zul je dat moeten onderzoeken, hoe? Zit al ruim een uur te zoeken naar een bruikbare sensor, kan er geen vinden die ook nog zou kunnen passen.
Heb je toevallig een voorbeeld. van zowel de code als van een praktische oplossing?
De meeste chinese machines hebben helemaal geen sensoren in de magazijn-gereedschaphouders. Deze veiligheid/optie lijkt me ook niet nodig op een zelfbouwmachientje en maakte het allemaal alleen maar een stuk moeilijker.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ben's kleine CNC portaalfrees

Bericht door Arie Kabaalstra »

Sensoren in de Gereedschaphouders komen ook niet voor in Grote professionele machines.. (de HELE grote hebben vaak niet eens een Gereedschapwissellaar, of dat moet in de Functieomschrijving staan van degene die de machine bedient.. :lol:

En waarom zou je ook?.. Verwarrend voor een machine, als je een Gereedschapmagazijn hebt , met.. laten we zeggen 250+ gereedschappen.. Dan moeten ze allemaal vol zitten voor de machine het doet.. :roll:

Even zonder gekheid.. .'t gaat er natuurlijk om dat de machine niets neerzet op een plek waar al een Tool staat.. maar eh.. Daar ben je als Operator toch zelf bij?.. Nieuwe gereedschappen plaats je in de Spindel!, en niet in het magazijn (in het geval waar de spindel het gereedschap in en uit het magazijn haalt)
Want dat betekent simpelweg: Zit er een Tool in de spindel, dan is er één positie in het magazijn Leeg.
Heb je een Wisselarm, dan kun je 't magazijn wel helemaal volplempen, immers, ander gereedschap?.. de wisselarm haalt em uit het magazijn, en haalt met de andere kant het tool uit de spindel, Wisselt deze, dus nieuw tool in de spil, ouwe in het magazijn.. 't is alleen.. dat je voor zo'n type ATC wel een Plaatstabel moet hebben, immers.. je begint met Tool 1..dan Tool 4.. dan zet ie 1 in Pot 4, dan tool 6, dan verhuist 4 naar pot 6.. en 6 naar pot 1, als je een volgend onderdeel gaat maken.. en dan pakt ie 1 uit pot 4, 4 uit Pot 6, en 6 uit pot 1.. bij het volgende onderdeel.. komt alles weer op zijn plek terecht.. maar als je geen natuurlijk veelvoud van het aantal gereedschappen als aantal onderdelen hebt.. en je gaat daarna weer wat anders doen.. dan weet je zelf niet meer waar alles blijft..

de Sensor in dit geval ben je zelf... je zet geen gereedschap in de spil als alle nesten van je magazijn gevuld zijn..
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Ben's kleine CNC portaalfrees

Bericht door FSSF »

Arie Kabaalstra schreef: 26 nov 2023 20:00 Sensoren in de Gereedschaphouders komen ook niet voor in Grote professionele machines.. (de HELE grote hebben vaak niet eens een Gereedschapwissellaar, of dat moet in de Functieomschrijving staan van degene die de machine bedient.. :lol:

En waarom zou je ook?.. Verwarrend voor een machine, als je een Gereedschapmagazijn hebt , met.. laten we zeggen 250+ gereedschappen.. Dan moeten ze allemaal vol zitten voor de machine het doet.. :roll:

Even zonder gekheid.. .'t gaat er natuurlijk om dat de machine niets neerzet op een plek waar al een Tool staat.. maar eh.. Daar ben je als Operator toch zelf bij?.. Nieuwe gereedschappen plaats je in de Spindel!, en niet in het magazijn (in het geval waar de spindel het gereedschap in en uit het magazijn haalt)
Want dat betekent simpelweg: Zit er een Tool in de spindel, dan is er één positie in het magazijn Leeg.
Heb je een Wisselarm, dan kun je 't magazijn wel helemaal volplempen, immers, ander gereedschap?.. de wisselarm haalt em uit het magazijn, en haalt met de andere kant het tool uit de spindel, Wisselt deze, dus nieuw tool in de spil, ouwe in het magazijn.. 't is alleen.. dat je voor zo'n type ATC wel een Plaatstabel moet hebben, immers.. je begint met Tool 1..dan Tool 4.. dan zet ie 1 in Pot 4, dan tool 6, dan verhuist 4 naar pot 6.. en 6 naar pot 1, als je een volgend onderdeel gaat maken.. en dan pakt ie 1 uit pot 4, 4 uit Pot 6, en 6 uit pot 1.. bij het volgende onderdeel.. komt alles weer op zijn plek terecht.. maar als je geen natuurlijk veelvoud van het aantal gereedschappen als aantal onderdelen hebt.. en je gaat daarna weer wat anders doen.. dan weet je zelf niet meer waar alles blijft..

de Sensor in dit geval ben je zelf... je zet geen gereedschap in de spil als alle nesten van je magazijn gevuld zijn..

Jawel hoor, bij de Geiss vijfasser op werk hier zitten er kleine proxi`s in de houderklemmen zelf die registreren of er een houder in zit of niet.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ben's kleine CNC portaalfrees

Bericht door Arie Kabaalstra »

FSSF schreef: 26 nov 2023 20:05 Jawel hoor, bij de Geiss vijfasser op werk hier zitten er kleine proxi`s in de houderklemmen zelf die registreren of er een houder in zit of niet.
Ja bij die wel.. maar dat is eerder uitzondering dan regel..Als je kijkt naar bijvoorbeeld de Kern Micro, daar kun je hele rekken met tools zo uit de machine halen en er andere inzetten.. zo kun je per klus een rek indelen, en als je die klus wilt gaan doen, dan zet je dat rek erin..

zoals ik eerder aangaf.. als je een wisselarm hebt (zoals Kern ook op de Micro gebruikt) dan maakt het eigenlijk niet uit.. want het tool wat je uit de spindel haalt gaat op de plek waar het nieuwe tool vandaan komt.. of op de plek waar de tool uit de spindel vandaan kwam.
Je moet dan wel in de gaten houden dat je het rek waar je dat tool uitgehaald hebt niet vervangt door een rek waar die positie bezet is..maar dat doe je alleen als je dat tool in een ander rek wilt laten plaatsen door de machine.. (ik neem aan dat je een tool ook uit de spindel kan halen, en em met de hand in dat rek kan darten.)

die Sensoren kunnen een beveiliging zijn tegen "Dom volk", ik heb het in al die jaren dat ik met CNC machines werk nog nooit gemist.. ook omdat je bij sommige Toolmagazijnen er niet eens bij kan, omdat ze ergens hoog aan de machine zitten gemonteerd..
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Ben's kleine CNC portaalfrees

Bericht door Quepee »

Heeft denk ik niet met dom volk te maken , mensen maken wel eens een foutje en dan is het toch wel fijn als er een sensor zit die zegt dat er al een tool in zit.

M6T3 werkt op Osp :') grappig.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Ben's kleine CNC portaalfrees

Bericht door Kjelt »

Toolmagazijn inhoud synchronisatie met de besturing ?
Ik zie het niet op de hobby besturingen.

Die gaan meestal uit van toolmagazijn voorzien van de juiste tools volgens de tooltabel en de spindel leeg.
Eerste aktie pak tool n van positie m, frezen, toolchange, plaats tool n terug in positie m, pak tool p van positie v , frezen etc.
Waarbij er totaal geen verband is tussen het toolnummer en de magazijn positie want dit verband staat dan statisch in de tooltabel.
Er is niets dat voorkomt dat bv de tooltabel niet meer klopt met de machine. Dus fouten voorkomen?

Anders kom je op mechanismes als tools voorzien van een label dat digitaal uitgelezen kan worden plus de positie waar deze zich in het magazijn bevind dit wordt dan uitgevoerd tijdens het opstarten en dan moet de tooltabel gevuld worden met die data.
Leuk projectje maar gaat wel erg ver, nog afgezien dat ik niet verwacht dat de huidige software zo'n dynamisch gevulde tooltabel ondersteunen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ben's kleine CNC portaalfrees

Bericht door Arie Kabaalstra »

Quepee schreef: 27 nov 2023 09:23 Heeft denk ik niet met dom volk te maken , mensen maken wel eens een foutje en dan is het toch wel fijn als er een sensor zit die zegt dat er al een tool in zit.

M6T3 werkt op Osp :') grappig.
Ja.. als je een magazijn hebt met 250+ tools... met die 22 Tools op de Bridgeport-van-de-zaak heb ik daar in al die jaren nooit enig probleem gehad met het gegeven dat er geen sensoren in de Carrousel zaten. die 22 tools hou je met één oogopslag in de gaten..

Ergo.. leuk om er hier over te discuzeuren, maar Ben is van plan een Kleine CNC Portaalfrees te gaan maken.. klein... Dus wordt het waarschijnlijk een recht magazijn, waar gewoon een tool uitgepakt wordt, en na gebruik teruggezet wordt, alvorens het volgende te pakken.. daar is geen Plaatstabel voor nodig, en ook geen Sensor-Kerstboom..

"Try to make it Idiot-Proof, and someone will prove to be a better idiot"
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ben's kleine CNC portaalfrees

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ohja.. schiet me net te binnen.. Stel.. Je wilt WEL een sensor die kijkt of er al een tool op die plaats zit.. Met een sensor aan de spindel.. heb je er maar 1 nodig.. die is vast wel ergens te monteren op een handige plek..

Dan kan ie tijdens een wissel kijken.. "Staat er al eentje?", als ie em weg moet zetten.. dan geeft ie een Alarm, als ie em op moet pikken.. en er staat niets.. dan laat je em gewoon naar ZMax lopen, en een Melding geven "er stond niets.. zet er even wat in!"
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Ben's kleine CNC portaalfrees

Bericht door kawarider »

Wordt een leuk dingetje Ben. Effe bijgelezen.

Mbt toolwissel, de tools heb je in de software vastliggen en dan heb je dus geen sensoren in je magazijn nodig, hoogstens een paar om te controleren of je toolwissel goed gaat en er niet ergens een tool half blijft hangen. Tenminste , zo ging dat mijn mijn Trumpf ponsnibbelaar ( voor oud ijzer weggegaan, doet nog zeer als ik er aan denk).
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Ben's kleine CNC portaalfrees

Bericht door hainjedaf »

Ik snap de discussie niet zo...

Het lijkt mij normaal dat voor een goed wisselproces, de toolwisselaar sensoren heeft.
De apparatuur moet weten wanneer een tool los te laten of vast te klemmen
En of een toolhouder leeg of vol is, zodat daar een tool geplaatst of gepakt kan worden.
Zonder zulke sensoren lijkt mij een wisselproces niet echt mogelijk.

Als 2e is er de vraag hoe het proces toolwissel te sturen.
Dit kan linuxcnc zelf doen. Hier zijn scripts voor.
Ben gaat die LitexCNC gebruiken dus inputs/outputs genoeg.
Of hij kan een PLC gebruiken.
Beide oplossingen hebben, denk ik sensoren nodig om het procesverloop te sturen.

Als laatste is er dan de koppeling met de software. Ik begrijp dat het ongebruikelijk is
dat de toolwisselaar meldt welke tool er geladen is.
(Lijkt mij wel wenselijk maar ik ben geen operator met 45+ jaar ervaring zoals sommigen hier.)
Het lijkt mij ook logisch dat de operator zelf de juiste tools in de houders plaatst.
Zodat de tools kloppen met het programma.

En waarschijnlijk zal de operator of de toolwissel routine ook een tool lengte meting moeten doen.

Is dat niet waar deze hele discussie over gaat?!
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Ben's kleine CNC portaalfrees

Bericht door kawarider »

Als je tooltable ok is en hetzelfde als t echie ,hoeft machine niet te controleren of er tool aanwezig is of deze in te meten.
Als toolwissel betrouwbaar gaat kun je afwegen daar ook sensoren achterwege te laten.
Plaats reactie