slagmoersleutel parkside Koppel: max. 1356 Nm

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

slagmoersleutel parkside Koppel: max. 1356 Nm

Bericht door harry321 »

hoi,
kwam deze tegen en lijkt me wel wat; met deze slagkracht van 1356nm moet je m.i. zonder problemen wielen van je auto los kunnen ratelen https://www.lidl.nl/p/parkside-performa ... p100357982
iemand toevallig ervaring met dit apparaat ? ik ben eigenlijk altijd een beetje huiverig als het om parkside "kwaliteit" gaat, maar het hoeft niet allemaal slecht te zijn.
dus zou mooi zijn als iemand ervaring ermee heeft ?

mvg, harry.
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: slagmoersleutel parkside Koppel: max. 1356 Nm

Bericht door assink »

Kameraad heeft zoiets, maar dan van hikoki/hitachi. Wat een lomp stuk geweld, je draait er m16 draadeinden mee door midden als je niet oppast.
Als je dat koppel nodig bent voor je autowielen, is er wel iets goed mis. Meeste wielen trek je aan met 120 Nm of zoiets.
Dan moet je met 300 Nm de boel ook los kunnen krijgen.

Werk hier vele met landbouwmachines, dan is dat koppel wel welkom, spul kan soms verdomde vast zitten.
Vraag mij altijd af hoe zo'n 1/2" aansluiting heel blijft bij dat koppel.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: slagmoersleutel parkside Koppel: max. 1356 Nm

Bericht door DaBit »

Als je een compressor hebt kun je ook een slagmoersleutel op lucht kopen. Meestal een stuk goedkoper en niet na een paar jaar accu rot. Modelletje China van 700Nm ofzo is genoeg voor huistuinenkeukengebruik en kost een tientje of 5-6. Ze vreten wel veel lucht dus met een 1,5pk compressortje oid kun je een boutje losratelen en dan moet je de compressor weer op adem laten komen. En als je geen compressor hebt, nou, dan is een compressor+slagmoersleutel op lucht misschien nog wel een zinvollere aanschaf :lol:

Zo'n ding 'slaat' verder, en op de absolute piek van de slag zal-ie bij iets dat absoluut niet meegeeft wel een keer 1536Nm halen. Elke vorm van meegeven, niet perfect passende slagdop, etc. reduceert dat piek-koppel.
Maar in de praktijk is dat geen drama. Gewoon de hele actie van 'slaan' doet de truuk bij roestige bouten. Met stalen of (brrr) RVS bouten in gietaluminium is het voordeel nog groter; die moet je toch al los 'snokken' en niet langzaam kracht zetten tot er beweging in komt om het risico dat de hele binnendraad er samen met de bout mee uit komt te minimaliseren. Slagmoersleutel op standje 'laag' en even ratelen werkt dan ook op een M6 of M8 boutje uitstekend.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: slagmoersleutel parkside Koppel: max. 1356 Nm

Bericht door Markus »

ik ben eigenlijk altijd een beetje huiverig als het om parkside "kwaliteit"
Heb onlangs 8 gaten moeten boren Ø44mm in beton en steen 400m lang, PARKSIDE® Kernboormachine 1800 W gekocht en een kernboor van 25 euro

Had lage verwachtingen maar was zeer prettig verast door de kwaliteit, boren ging prima

Greezt,

Markus
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: slagmoersleutel parkside Koppel: max. 1356 Nm

Bericht door MeMoRy »

Ik denk dat als je ineens een slagkracht van 1356 Nm krijgt, je je pols breekt :|

Ik heb op zich ook zo'n parkside slagmoermachine, maar die was een stuk goedkoper en gaat tot 400 Nm. Tja hij doet het denk ik goed voor die prijs.
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: slagmoersleutel parkside Koppel: max. 1356 Nm

Bericht door harry321 »

assink schreef: 05 sep 2023 10:04 Kameraad heeft zoiets, maar dan van hikoki/hitachi. Wat een lomp stuk geweld, je draait er m16 draadeinden mee door midden als je niet oppast.
Als je dat koppel nodig bent voor je autowielen, is er wel iets goed mis. Meeste wielen trek je aan met 120 Nm of zoiets.
Dan moet je met 300 Nm de boel ook los kunnen krijgen.

Werk hier vele met landbouwmachines, dan is dat koppel wel welkom, spul kan soms verdomde vast zitten.
Vraag mij altijd af hoe zo'n 1/2" aansluiting heel blijft bij dat koppel.
alle slagmoersleutels van van 300-400 nm koppel krijgen geen enkele wielmoer los, het www met reviews staat er vol van dat die lichte dingen te zwak zijn om wielmoeren los te ratelen.
in theorie zouden wielmoeren, afhankelijk van de draaddiameter, ongeveer 100 tot 200 nm aangetrokken moeten worden, maar mijn ervaring bij garagebedrijven is dat ik werkelijk nog nooit iemand een wielmoer met momentsleutel heb zie aantrekken, wel zie ik zie ik ze altijd met een slagmoersleutel de boel vast ratelen op goed geluk/totdat de wielmoer (bijna) niet meer draait.
eerlijk gezegd ratel ik ook bij mij op de auto sleutelclub de wielen met luchtsleutel vast, wel loop ik voor de zekerheid de wielbouten/moeren na met een ringsleutel of er 1 toch niet per ongeluk te los zit. ik ben nog nooit een wiel verloren of een te losse wielbout mee gemaakt.
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: slagmoersleutel parkside Koppel: max. 1356 Nm

Bericht door harry321 »

DaBit schreef: 05 sep 2023 10:23 Als je een compressor hebt kun je ook een slagmoersleutel op lucht kopen. Meestal een stuk goedkoper en niet na een paar jaar accu rot. Modelletje China van 700Nm ofzo is genoeg voor huistuinenkeukengebruik en kost een tientje of 5-6. Ze vreten wel veel lucht dus met een 1,5pk compressortje oid kun je een boutje losratelen en dan moet je de compressor weer op adem laten komen. En als je geen compressor hebt, nou, dan is een compressor+slagmoersleutel op lucht misschien nog wel een zinvollere aanschaf :lol:

Zo'n ding 'slaat' verder, en op de absolute piek van de slag zal-ie bij iets dat absoluut niet meegeeft wel een keer 1536Nm halen. Elke vorm van meegeven, niet perfect passende slagdop, etc. reduceert dat piek-koppel.
Maar in de praktijk is dat geen drama. Gewoon de hele actie van 'slaan' doet de truuk bij roestige bouten. Met stalen of (brrr) RVS bouten in gietaluminium is het voordeel nog groter; die moet je toch al los 'snokken' en niet langzaam kracht zetten tot er beweging in komt om het risico dat de hele binnendraad er samen met de bout mee uit komt te minimaliseren. Slagmoersleutel op standje 'laag' en even ratelen werkt dan ook op een M6 of M8 boutje uitstekend.
heb wel een compressor maar vind juist zo een accuding handig, je loopt er mee naar buiten en je doet je ding, dat doe je niet ff met een compressor.
en als ik 1000nm over hou van de 1356nm dan ben ik nog blij hoor :P
en als de accu slecht wordt kopen we een nieuwe accu, accu is 4 tientjes.
tuonov4
Berichten: 192
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: slagmoersleutel parkside Koppel: max. 1356 Nm

Bericht door tuonov4 »

zelfs bij quick-fit worden de wielmoeren netjes met een momentsleutel na getrokken (waar de klant bij is.
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: slagmoersleutel parkside Koppel: max. 1356 Nm

Bericht door harry321 »

MeMoRy schreef: 05 sep 2023 11:48 Ik denk dat als je ineens een slagkracht van 1356 Nm krijgt, je je pols breekt :|

Ik heb op zich ook zo'n parkside slagmoermachine, maar die was een stuk goedkoper en gaat tot 400 Nm. Tja hij doet het denk ik goed voor die prijs.

maar heb je er al wielbouten mee los kunnen krijgen ?
polsen breken valt wel mee hoor, wat denk je van slagmoerleutels voor vrachtwagens/zwaar materieel, die gaan wel tot 5000 nm of nog hoger ! https://suministrosorozco.com/Slagmoers ... l-1-5000Nm
Laatst gewijzigd door harry321 op 05 sep 2023 12:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: slagmoersleutel parkside Koppel: max. 1356 Nm

Bericht door Papaatje »

MeMoRy schreef: 05 sep 2023 11:48 Ik heb op zich ook zo'n parkside slagmoermachine, maar die was een stuk goedkoper en gaat tot 400 Nm. Tja hij doet het denk ik goed voor die prijs.
Ik heb die Parkside tot 400 Nm ook.

In eerste instantie vond ik het niks, totaal geen kracht. :cry:
Zat de dikke accu bij.

Tot ik die dikke accu vaker had gebruikt op mijn andere Parkside gereedschap en het laden problemen begon te geven bij diezelfde accu.
Bleek de accu niet goed te zijn! :shock:
Na wat heen en weer gemail met Lidl keurig een nieuwe accu opgestuurd gekregen.
Nu ben ik super blij met die slagmoermachine. Doet wat die doet. :P Zelfs mijn wielbouten. ;-)
Ben zelf trouwens automonteur geweest, draai de wielbouten altijd vast met een momentsleutel.
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: slagmoersleutel parkside Koppel: max. 1356 Nm

Bericht door harry321 »

Papaatje schreef: 05 sep 2023 12:13
MeMoRy schreef: 05 sep 2023 11:48 Ik heb op zich ook zo'n parkside slagmoermachine, maar die was een stuk goedkoper en gaat tot 400 Nm. Tja hij doet het denk ik goed voor die prijs.
Ik heb die Parkside tot 400 Nm ook.

In eerste instantie vond ik het niks, totaal geen kracht. :cry:
Zat de dikke accu bij.

Tot ik die dikke accu vaker had gebruikt op mijn andere Parkside gereedschap en het laden problemen begon te geven bij diezelfde accu.
Bleek de accu niet goed te zijn! :shock:
Na wat heen en weer gemail met Lidl keurig een nieuwe accu opgestuurd gekregen.
Nu ben ik super blij met die slagmoermachine. Doet wat die doet. :P Zelfs mijn wielbouten. ;-)
Ben zelf trouwens automonteur geweest, draai de wielbouten altijd vast met een momentsleutel.
klinkt mooi met die nieuwe accu, maar ben bang, en misschien erg negatief gedacht, dat zodra de accu weer zwakker wordt dat de wielmoeren/bouten wel weer een probleem gaan geven, dan vind ik een slagmoersleutel van 800 tot 1400nm toch wel handiger, dan kan je accu voorlopig een heel stuk slechter worden om nog 300-400nm te halen.

ps, wel netjes dat je altijd de wielbouten met momentsleutel heb aangetrokken, ben bang dat je een uitzondering was :oops:
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: slagmoersleutel parkside Koppel: max. 1356 Nm

Bericht door harry321 »

tuonov4 schreef: 05 sep 2023 12:07 zelfs bij quick-fit worden de wielmoeren netjes met een momentsleutel na getrokken (waar de klant bij is.
ik woon naast een quick-fit, ik zal er eens meer op gaan letten, maar tot nu heb ik ze nog niet kunnen betrappen met een momentsleutel.
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: slagmoersleutel parkside Koppel: max. 1356 Nm

Bericht door harry321 »

btw, ff een off topic vraag,
ipv gewone accu,verkoopt sparkside ook de smart acculaders en smart accu,s, is dat zinvol of is het weer een marketing truuk om meer geld uit de zak te kloppen ?
er wordt beweerd door parkside dat je MEER energie in de accu kan laden, lichtere accu,s en krachtiger, etc, etc..
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: slagmoersleutel parkside Koppel: max. 1356 Nm

Bericht door Papaatje »

harry321 schreef: 05 sep 2023 12:21 ps, wel netjes dat je altijd de wielbouten met momentsleutel heb aangetrokken, ben bang dat je een uitzondering was :oops:
Ach, de kwaliteit is natuurlijk niet super van die Parkside machine, maar het 'echte werk' doe ik in een garage van een vriend van me.
Staan 6 bruggen en liggen 'echte' pneumatische slagmoersleutels. :P
Zelfs een hele grote die je met twee handen moet dragen met grote krachtdoppen.

Voor als je even snel naar buiten moet ligt er ook een Snap-on 3/4" accu-slagmoersleutel, heb ik nog nooit gebruikt. Geen idee hoe sterk dat apparaat is. :roll: Zal wel net zo duur zijn als al mijn Parkside machines hier thuis bij elkaar. :lol:

Op elke brug hangt trouwens een momentsleutel. De monteurs daar doen echt alle wielmoeren met deze sleutels, kleine moeite als ze bij de hand hangen. ;-)
Plaats reactie