Kleine CNC freesmachine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Kleine CNC freesmachine

Bericht door benkr »

Zoals al aangekondigd hier mijn nieuwe topic over een kleine portaalfrees die ook in een appartement of zo gebruikt kan worden.
Mijn uitgangspunten zijn:
- redelijk klein formaat, werkruimte ca. 300 x 400 mm
- moet door een normale deurmaat naar binnen kunnen
- waarschijnlijk kies ik voor een vast opgesteld portaal met een verplaatsbaar bed, ik heb daar al iets voor liggen wat erg goed bruikbaar is
- toch weer met Pokeys57cnc als controller, en dan uiteraard Mach3 als software platform
- geen aluminium profielen deze keer, ik twijfel tussen staal en Trespa, staal is lekker stijf, maar wil eigenlijk niet gaan lassen, Trespa is voor mij goed te bewerken en kan ik ook makkelijk aan komen, Trespa lijkt me ook goed vormvast en stabiel
- ik denk aan JMC servomotoren, de 100 of zelfs de 50 W uitvoering zit ik aan te denken

Ik heb nu iets getekend op basis van een portaal van vierkante stalen buis van 60 x 60 x 5 mm, kan wel, maar vind er toch een hele boel nadelen aan zitten waarvan het lassen wel het voornaamste struikelblok is.
Daarom nijg ik nu richting Trespa als basismateriaal, waarom niet? Het is lekker stijf, goed te bewerken en relatief goedkoop, je kunt het makkelijk zagen, boren en zelfs tappen is geen probleem.
Kennelijk is het gevoelig voor rek en krimp door (relatieve)vochtigheid, maar ik kan eigenlijk nergens duidelijke cijfers hierover vinden, iemand die mij hierin kan sturen?

Hier al vast een eerste impressie van een volledig stalen opbouw zoals ik die nu heb:
portaalfrees van staal.JPG
Ik sta open voor ideeen, graag zelfs, voorlopig blijf ik verschillende oplossingen uitwerken en afwegen op voor- en nadelen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door benkr »

Een ding waar ik nog steeds over zit te dubben is de freesmotor, ik nijg naar een Chinese HF spindelmotor, maar welk vermogen?
de 2,2 kW uitvoering heb ik al diverse keren gebruikt, maar die is denk ik knap overdone voor een dergelijk machientje.
Is een 800 W uitvoering al niet ruimschoots voldoende? ER11 lijkt me groot genoeg, daar kunnen frezen in tot 8 mm, daar kun je eigenlijk toch wel alles mee maken denk ik.
Maar vooral door de kleinere diameter lijkt me die 24000 rpm wel een aanrader of zie ik dat verkeerd?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Allemaal leuk, maar wat is je uiteindelijke doel met zo'n machine?
Gewoon af en toe aanzetten en naar het scherm kijken. Bakje koffie er bij en genieten. (ik weet uit vertrouwde bron dat er mensen op dit forum dat wel eens doen) :lol:
In dat geval, gewoon watervast MDF en Trespa nemen, lekker stevig verlijmen. Torsion box bodem maken. Lijkt me al alle eisen te voldoen.

(zelf zit ik stiekem wel eens te fantaseren over een 'stoeptegel' machine ipv. graniet of HPC (beton), maar eigenlijk meer om het fantaseren erover gewoon leuk tijdverdrijf is. Stoeptegels zijn over het algemeen al aardig uitgewerkt denk ik, 30x30 en 60x40 lijken me leuke onderdelen. O-ja wat zou ik daar dan mee maken, iets met 200x150 bereik kun je nog net lekker een eurokaart pcb frezen, dat wordt misschien een nieuw draadje als ik boven de 70 ben. )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door andrefc101 »

Trespa heeft een uitzettings coëfficiënt van hier tot Tokyo 😏
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door benkr »

andrefc101 schreef: 03 sep 2023 13:09 Trespa heeft een uitzettings coëfficiënt van hier tot Tokyo 😏
Ja, schijnt te kloppen, maar hoe veel en waarvan afhankelijk?
Als ik dat in een kamertje van een appartement zet dan zal de temperatuur hooguit 10 graden variëren, dus wat mer ik daar van?
En stel dat het uitzet en krimpt als de beste, wat merk ik daar van als de hele machine daar van is gemaakt?
Ik denk dat de meeste zaken er met een keertje homen weer uit zijn.
Je vindt best veel aanwijzingen dat het rekt en krimpt, maar nergens hoe veel precies en waar dat van afhankelijk is, ik kan het in ieder geval niet vinden.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door javanree »

Hoi Ben, de door jou geschetste constructie lijkt me niet heel stijf, zou je niet naar zo'n kant en klaar epoxygraniet frame kijken zoals hier recent besproken ? Werk grootte klopt goed, super stijf en er valt nog genoeg aan te sleutelen... 800W spindel heb je onder de 12k rpm vrijwel geen vermogen weet ik uit ervaring en ik zou liever ER16 dan ER11 willen.

Mijn Chinese 3040 heeft een 800W aircooled ER11 en de max 7mm vind ik een beperking ( heb inmiddels dure oversized 8mm ER11 van Sorotec maar dat is ook niet ideaal) evenals vermogen op lagere rpm, een 6mm eensnijder in alu wil niet lekker.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door MeMoRy »

benkr schreef: 03 sep 2023 12:18 portaalfrees van staal.JPG
Als ik kijk naar dit ontwerp en naar een vergelijkbaar model dat ik hebt, denk ik niet dat je zo de hele tafel kan gebruiken. Je moet echt de Z assembly met spindle erop tekenen, zodat je ziet hoeveel dat uitsteekt. Ik denk dat het portaal een flink stuk naar achter moet.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door benkr »

MeMoRy schreef: 03 sep 2023 15:53
benkr schreef: 03 sep 2023 12:18 portaalfrees van staal.JPG
Als ik kijk naar dit ontwerp en naar een vergelijkbaar model dat ik hebt, denk ik niet dat je zo de hele tafel kan gebruiken. Je moet echt de Z assembly met spindle erop tekenen, zodat je ziet hoeveel dat uitsteekt. Ik denk dat het portaal een flink stuk naar achter moet.
Dat is geen enkel probleem, maar zo ver ben ik nog even niet.
Ik wil nu eerst helder hebben hoe de basis er uit gaat zien, die Z-as kan ik b.v. zo overnemen van mijn huidige machine, is zo gebeurd.
Gebruikersavatar
JF-Projects
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 aug 2022 10:45

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door JF-Projects »

Ik heb ook zo'n kleine CNC machine gemaakt (low cost) om te kijken of ik het kan en om heel het CNC gebeuren te leren. Ik heb het frame gemaakt van 36mm MDF en 12mm aluminium met een vaste gantry voor de x-as. ik gebruik een 800w Chinese luchtgekoelde spindel op een VFD en ik ben in staat om aluminium, messing en titanium te frezen met een noukeurigheid van 1/100 van een mm

misschien heb je wat aan een foto van mijn machine.

Afbeelding

m.v.g. Joost
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3095
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door hfjbuis »

Ik moet, net als Ben, nog de keuze voor een spindel maken.
JF-Projects schreef: 03 sep 2023 22:09 ik gebruik een 800w Chinese luchtgekoelde spindel op een VFD en ik ben in staat om aluminium, messing en titanium te frezen met een noukeurigheid van 1/100 van een mm
Met welke diameter frees doe je dat
Heb je een link naar de gebruikte spindel?
javanree schreef: 03 sep 2023 14:04 Mijn Chinese 3040 heeft een 800W aircooled ER11 en de max 7mm vind ik een beperking ( heb inmiddels dure oversized 8mm ER11 van Sorotec maar dat is ook niet ideaal) evenals vermogen op lagere rpm, een 6mm eensnijder in alu wil niet lekker.
Heb je een link naar de gebruikte spindel?
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
JF-Projects
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 aug 2022 10:45

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door JF-Projects »

hfjbuis schreef: 03 sep 2023 23:13 Met welke diameter frees doe je dat
Heb je een link naar de gebruikte spindel?
Ik gebruik hoofdzakelijk 1, 2, 3, 4 mm HM freesjes.

https://nl.aliexpress.com/item/32968357 ... pt=glo2nld
https://nl.aliexpress.com/item/40003243 ... 00077001_3

Gr. Joost
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door javanree »

hfjbuis schreef: 03 sep 2023 23:13
javanree schreef: 03 sep 2023 14:04 Mijn Chinese 3040 heeft een 800W aircooled ER11 en de max 7mm vind ik een beperking ( heb inmiddels dure oversized 8mm ER11 van Sorotec maar dat is ook niet ideaal) evenals vermogen op lagere rpm, een 6mm eensnijder in alu wil niet lekker.
Heb je een link naar de gebruikte spindel?
https://www.amazon.com/RATTMMOTOR-Spind ... B0C6SZZN91

De mijne zat bij mijn CNC3040 maar als het plaatje op Amazon klopt is dit 100% dezelfde, opschriften identiek. Zat bij mij zo'n schattige NowForever 1.5kW frequentieregelaar aan gekoppeld, die het wonder boven wonder na 8 jaar nog doet. Waarschijnlijk omdat die zogenaamd 1500W kan...
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door MeMoRy »

JF-Projects schreef: 03 sep 2023 22:09 Ik heb ook zo'n kleine CNC machine gemaakt (low cost) om te kijken of ik het kan en om heel het CNC gebeuren te leren.
TJEETJE dát ziet er behoorlijk (semi?)professioneel uit voor "low cost uitproberen" :shock:
Beter dan mijn aliexpress dingetje, en dat is al niet de slechtste die ze hebben
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door benkr »

JF-Projects schreef: 03 sep 2023 22:09 Ik heb ook zo'n kleine CNC machine gemaakt (low cost) om te kijken of ik het kan en om heel het CNC gebeuren te leren. Ik heb het frame gemaakt van 36mm MDF en 12mm aluminium met een vaste gantry voor de x-as. ik gebruik een 800w Chinese luchtgekoelde spindel op een VFD en ik ben in staat om aluminium, messing en titanium te frezen met een noukeurigheid van 1/100 van een mm

misschien heb je wat aan een foto van mijn machine.

Afbeelding

m.v.g. Joost
Als dat de eerste machine is die je zelf hebt gebouwd vind ik dat best wel een schouderklopje waard, ik heb al best wat stukken slechter gebouwde machines gezien. Ik hoop dat je er veel plezier aan beleefd.
Plaats reactie