Zo,n EV of hybride wat kost dant nu per KM

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Zo,n EV of hybride wat kost dant nu per KM

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 04 sep 2023 16:42
WillyH schreef: 04 sep 2023 16:04 Fun fact: het kost zes keer meer energie om brandstof (diesel/benzine) te maken dan deze energie rechtstreeks te gebruiken in een elektrisch voertuig.
Hoe moet ik dat zien? Gevoelsmatig zit er dan ergens iets scheef met prijzen.
Denk dat je ook alle andere producten van het kraken mee moet nemen: asfalt, diesel, vetten, kerosine, gassen etc. etc.
Als je puur naar benzine kijkt, dat was eind 19e eeuw een afval product wat ze wegspoelden omdat ze er niets mee konden :mrgreen:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zo,n EV of hybride wat kost dant nu per KM

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik denk dat het een onderzoek van Musk is, en in vergelijking tot groene energie.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Zo,n EV of hybride wat kost dant nu per KM

Bericht door Kjelt »

Ik vraag me wel serieus af dat stel er geen of heel weinig vraag naar benzine is.
Kunnen ze dan het kraakproces dusdanig aanpassen dat er bv meer kerosine geproduceerd wordt of is het altijd dezelfde verhoudingen die er uit komen ? Want het kraken van aardolie zal de komende decennia gewoon doorgaan voor medicijnen, verf , wegdelen, olie, vet en noem maar op te produceren.
Als ze dat niet kunnen aanpassen kan het best zo zijn dat de benzine goedkoper moet als de vraag daalt, wel apart eigenlijk.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Zo,n EV of hybride wat kost dant nu per KM

Bericht door WillyH »

Benzine komt niet zomaar uit een distillatietoren lopen naar de tankwagens toe. Benzine in een mengsel van een 10-tal producten. De distillatie is de een van de eerste stappen in een raffinaderij, in zo'n toren wordt aardolie opgewarmd 350-370°C en op verschillende hoogtes worden dan de zware tot zeer lichte fracties afgevangen. Die basisvloeistof of -gas moet dan nog verder bewerkt worden met een katalysator. Pas dan kan door het kraken van lange koolstofketens een eindproduct naar gelang de vraag bekomen worden. Natuurlijk is dit niet zonder beperkingen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zo,n EV of hybride wat kost dant nu per KM

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 04 sep 2023 16:42 Hoe moet ik dat zien? Gevoelsmatig zit er dan ergens iets scheef met prijzen.
Kan ergens wel ongeveer kloppen als je met kilojoules energie rekent. Benzinemotor gebruikt grofweg 1/3 van de warmte voor werk, 1/3 gaat het koelsysteem in, 1/3 komt uit de uitlaat. Da's al een factor 3 kwa kJ chemisch erin vs kJ naar de wieltjes dus.
(met HCCI en dergelijke grappen kun je overigens wel naar >55% thermodynamische efficiency, maar slechts over een beperkt lastbereik)

Maar die benzine is er niet zomaar. De tijd dat de EROI 100:1 was (dus 1 vat olie nodig om er 100 te produceren) hebben we allang achter ons gelaten, tegenwoordig is het meer 5:1 (teerzand) tot 20:1 voor de meer conventionele productie. En dan moet die olie getransporteerd worden, omgezet worden in schone benzine, en gedistribueerd worden.

Nu is de efficiency van een EV en transport van elektriek ook geen 100% en een factor 6 klinkt wel veel, maartoch, helemaal ongeloofwaardig is het niet. Met de benzine in een elektriciteitscentrale opstoken en daar je EV mee opladen ben je in ieder geval een stuk efficienter uit.
Kjelt schreef: 04 sep 2023 17:38 Ik vraag me wel serieus af dat stel er geen of heel weinig vraag naar benzine is.
Kunnen ze dan het kraakproces dusdanig aanpassen dat er bv meer kerosine geproduceerd wordt of is het altijd dezelfde verhoudingen die er uit komen ?
Ze kunnen in beperkte mate lichtere ketens combineren tot zwaardere en zwaardere kraken naar lichtere. Zo is de hoeveelheid diesel/benzine/kerosine/etc. per vat olie wel iets te sturen. Maar de kans dat het dan dezelfde kant op gaat als LPG is er wel.
(LPG krijgen ze ook meer kado bij raffinage van olie dan ze tegen een hoge prijs weg kunnen zetten, en dat zie je wel aan de prijs)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Zo,n EV of hybride wat kost dant nu per KM

Bericht door spinningwheels »

DaBit schreef: 04 sep 2023 19:50 [
Kan ergens wel ongeveer kloppen als je met kilojoules energie rekent. Benzinemotor gebruikt grofweg 1/3 van de warmte voor werk, 1/3 gaat het koelsysteem in, 1/3 komt uit de uitlaat. Da's al een factor 3 kwa kJ chemisch erin vs kJ naar de wieltjes dus.
(met HCCI en dergelijke grappen kun je overigens wel naar >55% thermodynamische efficiency, maar slechts over een beperkt lastbereik)

Is KWh weer een heel ander potje peren dan kj?
Ik zie net 1 liter lpg is ca 7.5 KWh 1/3 voor de aandrijving 1/3 als fuel to noise convertor ( en dat heeft bij een dikke V8 ook wel wat )
Dus 2.5 KWh per liter voor aandrijving . 2.5 / 5.8 0.431 KWh per km , Dat telt niet natuurlijk het is 1.293 KWh per km. Dan klopt die factor 6 al bijna.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zo,n EV of hybride wat kost dant nu per KM

Bericht door DaBit »

spinningwheels schreef: 04 sep 2023 23:46 Is KWh weer een heel ander potje peren dan kj?
Nee, SI-eenheid vs arbitraire eenheid. 1 kilowattuur is het equivalent van 3600 kilojoule.
Rekent handiger aangezien de verbrandingswaarde van diverse (brand)stoffen ook in Joules per kilogram word uitgedrukt, bijvoorbeeld 46MJ/kg voor diesel.
spinningwheels schreef: 04 sep 2023 23:46 Dat telt niet natuurlijk het is 1.293 KWh per km. Dan klopt die factor 6 al bijna.
Ja, en als je dan rekent dat een beetje moderne gasgestookte elektriciteitscentrale al gauw 60% aan rendement doet (kolen 45%), het distributieverlies slechts zo'n 3,5% is, het laadverlies een procent of 15 en het rendement van de elektromotor 90-95% dan ben je kwa rendement beter af met de dooie dino in een electriciteitscentrale opstoken en daar je rijdende batterijtje mee opladen.

Perfect voor een filebak. Als het leuk moet zijn dan heb ik vooralsnog de voorkeur voor dooie dino in de tank.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Zo'n EV of hybride wat kost dant nu per KM

Bericht door keesfrees »

DaBit schreef: 05 sep 2023 08:30
spinningwheels schreef: 04 sep 2023 23:46 Is KWh weer een heel ander potje peren dan kj?
Nee, SI-eenheid vs arbitraire eenheid. 1 kilowattuur is het equivalent van 3600 kilojoule.
Heel goed om dit nog even te vermelden.
Zo kun je ook 3,6MJ schrijven ipv 3600 kilojoule.
En dan is er ook nog een andere afgeleide grootheid voor energie : de calorie maar dan bedoeld men eigenlijk altijd de kilocalorie om het nog weer even wat verwarrenner te maken.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Joule#Voedingswaarde
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Zo,n EV of hybride wat kost dant nu per KM

Bericht door janplastiek »

kawarider schreef: 04 sep 2023 12:12 Ja, zo had ik t ook uitgerekend en kwam op €0,77 /km. Brandstofkosten hebben we niet. Nu neem jij Model X. Doe eens hetzelfde voor een Audi Q7 op benzine of diesel.
mijn vorige Audi was een Q7, verbruik richting de 14 liter/100km rond de kerkentoren, 12,5liter snelweg
Audi E-tron rond de kerkentoren +/-21,8 kW/100km ritje naar Zeeland à 100KM/H 24.6 à 130KM/H 28,5kW
scheelt veel wie er achter het stuur zit. :oops:
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Zo,n EV of hybride wat kost dant nu per KM

Bericht door kawarider »

😀😀😀en afschrijving van die benzinebak tov EV? Dan worden appels met appels vergeleken.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Zo,n EV of hybride wat kost dant nu per KM

Bericht door janplastiek »

Beide auto's werden op 5 jaar afgeschreven, ze werden allebei zakelijk voor 80% op de zaak geboekt.
dit gedeelte voor de Q7 en de rijkosten(brandstof en onderhoud) mochten toen voor 50% ingeboekt worden, dus eigenlijk 40% van de autokosten werden als aftrekpost ingebracht.
De 80% zakelijke kosten van de E-Tron mochten het eerste jaar 120% ingeboekt worden, daarna 100% gedurende 4 jaar
Dus de E-tron en alle kosten mochten dubbel zoveel in gebracht worden.
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Zo,n EV of hybride wat kost dant nu per KM

Bericht door kawarider »

Precies, niet tobben en nette nieuwe auto onder je kont. EV heb je nog steeds toch? Ik denk dat die na vijf jaar meer opbrengt dan fossiele bak.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Zo,n EV of hybride wat kost dant nu per KM

Bericht door spinningwheels »

kawarider schreef: 05 sep 2023 22:21 Precies, niet tobben en nette nieuwe auto onder je kont. EV heb je nog steeds toch? Ik denk dat die na vijf jaar meer opbrengt dan fossiele bak.
Als je in 5 jaar zonder met de ogen te knipperen heel dik 50K af kan schrijven doe je natuurlijk wel iets goed.
Dan zal je waarschijnlijk ook niet nadenken wat een ritje kost.
Maar wat is niet tobben? ik draai ook gewoon de sleutel om ( o ja dat hoeft volgens mij niet eens in zo,n tesla)
En dat start de 6.6 liter V8 ook.
En nette, ja dat ding wat ik net gekocht heb voor 3K is geen nette, hoef ook helemaal niet bang te zijn voor een krasje of een deukje .
Vind ik ook helemaal prima.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Zo,n EV of hybride wat kost dant nu per KM

Bericht door kawarider »

:lol:
Gaat natuurlijk niets boven een dikke v8. Beter nog dan een v10. Jammer dat ze altijd zon dorst hebben, ook al is het lpg.

Oldtimer heb ik ook geprobeerd. Een MB G klasse. 2,4-4 cil diesel eruit. 6-3.0 met turbo erin. Handbak eruit. Automaat erin. Toen weer handbak met overdrive. Toen wat kroonwielen in diff vervangen. Drie weken koets lassen. Was ie eindelijk goed, blaast collega koppakking eruit. Toen was t klaar over. EV is stukken goedkoper en ik kan ermee naar klanten. Veel plezier gehad en nog meer geleerd 😀. Ik denk er nog met veel plezier aan terug en genoeg verhalen, dat is met die Mod 3 wel anders. Wel een waanzinnige powerbak. Zo uit de showroom. Niks tunen of sleutelen. Enne. Wel de voorste motor opgeblazen. Garantie. Maar wilde toch weten wat dat kost. Raad eens…
Plaats reactie