hugo stoutjesdijk schreef: ↑04 sep 2023 16:42
Hoe moet ik dat zien? Gevoelsmatig zit er dan ergens iets scheef met prijzen.
Kan ergens wel ongeveer kloppen als je met kilojoules energie rekent. Benzinemotor gebruikt grofweg 1/3 van de warmte voor werk, 1/3 gaat het koelsysteem in, 1/3 komt uit de uitlaat. Da's al een factor 3 kwa kJ chemisch erin vs kJ naar de wieltjes dus.
(met HCCI en dergelijke grappen kun je overigens wel naar >55% thermodynamische efficiency, maar slechts over een beperkt lastbereik)
Maar die benzine is er niet zomaar. De tijd dat de EROI 100:1 was (dus 1 vat olie nodig om er 100 te produceren) hebben we allang achter ons gelaten, tegenwoordig is het meer 5:1 (teerzand) tot 20:1 voor de meer conventionele productie. En dan moet die olie getransporteerd worden, omgezet worden in schone benzine, en gedistribueerd worden.
Nu is de efficiency van een EV en transport van elektriek ook geen 100% en een factor 6 klinkt wel veel, maartoch, helemaal ongeloofwaardig is het niet. Met de benzine in een elektriciteitscentrale opstoken en daar je EV mee opladen ben je in ieder geval een stuk efficienter uit.
Kjelt schreef: ↑04 sep 2023 17:38
Ik vraag me wel serieus af dat stel er geen of heel weinig vraag naar benzine is.
Kunnen ze dan het kraakproces dusdanig aanpassen dat er bv meer kerosine geproduceerd wordt of is het altijd dezelfde verhoudingen die er uit komen ?
Ze kunnen in beperkte mate lichtere ketens combineren tot zwaardere en zwaardere kraken naar lichtere. Zo is de hoeveelheid diesel/benzine/kerosine/etc. per vat olie wel iets te sturen. Maar de kans dat het dan dezelfde kant op gaat als LPG is er wel.
(LPG krijgen ze ook meer kado bij raffinage van olie dan ze tegen een hoge prijs weg kunnen zetten, en dat zie je wel aan de prijs)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'