Waarom is er een tekort aan CNC-operators? (een aspirant omscholer)

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Waarom is er een tekort aan CNC-operators? (een aspirant omscholer)

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 29 aug 2023 16:48 Maar net wat je zelf onder parttime verstaat, een van de grootste fijnmechanische verspaners van Nederland draait ploegen van 3 dagen van 12 uur. Dan heb je dus 4 dagen vrij. Ook bijna parttime. :lol:
Volgens mij mag dit niet van de ARBOdienst, zelfs 11 uren achter elkaar mag alleen maar incidenteel.
Hier een stukje uit de arbeidstijdenwet, populair verwoord:
Hoeveel uur mag ik werken?
Je mag maximaal 12 uur per dag en niet meer dan 60 uur per week werken. Ben je 16 of 17, dan mag je gemiddeld 40 uur per week werken.
Je mag niet iedere week 12 uur per dag (het maximale aantal uur) werken. Over een periode van 4 weken mag je gemiddeld 55 uur per week werken. Over een periode van 16 weken maximaal 48 uur gemiddeld.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Waarom is er een tekort aan CNC-operators? (een aspirant omscholer)

Bericht door hainjedaf »

benkr schreef: 29 aug 2023 18:35
hugo stoutjesdijk schreef: 29 aug 2023 16:48 Maar net wat je zelf onder parttime verstaat, een van de grootste fijnmechanische verspaners van Nederland draait ploegen van 3 dagen van 12 uur. Dan heb je dus 4 dagen vrij. Ook bijna parttime. :lol:
Volgens mij mag dit niet van de ARBOdienst, zelfs 11 uren achter elkaar mag alleen maar incidenteel.
Hier een stukje uit de arbeidstijdenwet, populair verwoord:
Hoeveel uur mag ik werken?
Je mag maximaal 12 uur per dag en niet meer dan 60 uur per week werken. Ben je 16 of 17, dan mag je gemiddeld 40 uur per week werken.
Je mag niet iedere week 12 uur per dag (het maximale aantal uur) werken. Over een periode van 4 weken mag je gemiddeld 55 uur per week werken. Over een periode van 16 weken maximaal 48 uur gemiddeld.
ze werken 36 uur Ben, dus noch de 55, noch de 48 worden gehaald.

En waarschijnlijk op papier 11:59 uur/dag dus geen 12 dan is het keurig binnen de kaders.

Zelfde geintjes halen ze in het OV uit. Met na nacht dienst 10 uur later de late dienst in.. 12 uur rusttijd dus helemaal legaal. Maar dat je van die 12 uur er 4 voor reizen, eten, douche, aan-/uitkleden nodig had....
E
n ja wij hebben ook diensten van 8:59 want 9 uur mag niet van de cao. En dat betekent dat je aan het einde van je dienst geen 3 minuten hebt om van je bus af te komen, maar slechts 2... Dat de afstand van de bus tot de kantine niet kleiner is op dat moment, moge verbazen.

Aan de andere kant: zowel deze ploegenwerkers, als deze chauffeur hebben met hun volle verstand voor hun werk en de daarbij behorende ellende gekozen. Zij zullen net als ik niet anders willen.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Waarom is er een tekort aan CNC-operators? (een aspirant omscholer)

Bericht door P1-Engineering »

hugo stoutjesdijk schreef: 29 aug 2023 16:48 Jammer van die negatieve teneur.
Mijn ervaring is: de nood is zo hoog, alles is bespreekbaar.
Ook die uitzendbureaus hebben geen mensen om te plaatsen.
Het hangt natuurlijk van de regio af wat daar zo'n beetje zit, lijkt me toch gewoon een kwestie van een beetje rond kijken, rond vragen en initiatief nemen.
Ik zou niet naar een al te groot bedrijf kijken, ook de een/twee mans bedrijven groeit het werk boven het hoofd.
hainjedaf schreef: 29 aug 2023 16:18 Er zijn weinig bedrijven in de productie sfeer die parttime werken stimuleren.
Maar net wat je zelf onder parttime verstaat, een van de grootste fijnmechanische verspaners van Nederland draait ploegen van 3 dagen van 12 uur. Dan heb je dus 4 dagen vrij. Ook bijna parttime. :lol:
Exact dit, er is veel mogelijk.
Zelf had ik de 40-urige werkweek wel gezien op mijn 32ste. Werk nu zo'n 3 jaar 4x9 en dus altijd de woensdag vrij om lekker zelf te hobbyen, en ga wat mij betreft nooit meer terug.

Ik heb al langer dan een jaar een functie van gereedschapsmaker open staan.
Bij ons kan iemand alle vrijheid krijgen om zich bijvoorbeeld op te werken van operator naar volledig zelfstandig gereedschapsmaker. Nieuwe machines, geen saai seriewerk en je ziet je gemaakte gereedschappen elke dag weer terug in onze eigen productieomgeving.
Je zou zeggen, daar kan je een techneut wel warm voor maken, maar het lijkt toch dat die mensen er gewoon niet meer zijn.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Waarom is er een tekort aan CNC-operators? (een aspirant omscholer)

Bericht door hainjedaf »

QED :)
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Waarom is er een tekort aan CNC-operators? (een aspirant omscholer)

Bericht door Arie Kabaalstra »

P1-Engineering schreef: 29 aug 2023 19:46 Ik heb al langer dan een jaar een functie van gereedschapsmaker open staan.
'k kan wel zeggen 'k kom eraan.. maar je gaat leeglopen op de reiskostenvergoeding.. :lol: Elke dag vanuit Friesland , da word't em ook nie..

een "CNC Operator" is inderdaad wat al eerder aangegeven is, een "knoppendrukker", een CNC programmeur, daar kun je nog meerdere kanten mee uit..
't kan zijn dat je dan een soort "werkvoorbereider" wordt, dus vooral op een kantoortje met een PC je Code zit te maken, OF.. dat je op de werkvloer een tekening in je takken gedrukt krijgt, met de mededeling "Maak dit"

Er zijn nog heel wat bedrijven en bedrijfjes waar nog gewoon aan de machine geprogrammeerd wordt, omdat dat ook goed kan, de Programmeersystemen van die machines zelf, maken dat goed mogelijk, ik heb zelf nog nooit een functie gehad waarbij ik echt CAM nodig had op een dagelijkse basis.. ééns per jaar kwam eerst..

't op de werkvloer programmeren is wel iets wat een beetje lijkt uit te sterven, omdat men toch meent dat het beter is om alles achter de PC uit te vinden.. Toegegeven, als ik complexere vormen heb, dan doe ik dat ook met CAM, maar da's ook omdat ik nog een "gewone G-Code besturing" heb (ik moet toch eens uitvlooien hoe die Heidenhain SL Cycli werken... )

(bestaat er niet ergens een Vacature voor "CNC Application Engineer"?.. dat ik gewoon een eigen programmeersysteem, en programmeertaal mag gaan ontwerpen? :lol: )
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Waarom is er een tekort aan CNC-operators? (een aspirant omscholer)

Bericht door MeMoRy »

Ik weet niet hoeveel je erbovenop moet zitten als operator (continu hand bij de noodknop?), maar 12 uur lang concentreren is heel lang. Dat houden de meeste mensen niet vol: aandacht verslapt. En dan gebeuren de ongelukken.
Vandaar dat je ook regels hebt als (professionele chauffeurs) 45 minuten pauze op 4,5 uur rijden.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Waarom is er een tekort aan CNC-operators? (een aspirant omscholer)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Daarom schreef ik al een "CNC Operator" is niet meer dan een Knoppendrukker..

Als er een fout zit in een programma dat je niet zelf geschreven hebt, dan kun je altijd de programmeur de schuld geven.
Harm J Seef
Berichten: 88
Lid geworden op: 08 apr 2020 14:38

Re: Waarom is er een tekort aan CNC-operators? (een aspirant omscholer)

Bericht door Harm J Seef »

Er is (ook) een tekort aan CNC-operators, omdat de maatschappij mensen die met hun handen hun brood verdienen ernstig te kort doen. Ambachtelijke en/of technische vakmensen zijn namelijk geen mensen maar ‘mannetjes’. En een mannetje is iemand die niets is; geen aanzien, geen hersens, geen status, geen waardering. Waar kinderen vroeger brandweerman, bakker of timmerman wilden worden, willen ze nu influencer, dj of manager worden. Wanneer je in een studentenhuis de wasmachine van je dochter de trap op staat te zeulen, vraagt de passerende student niet of hij even kan helpen, maar is het commentaar; ”he, dat moet je een mannetje laten doen!”. Pardon knaap, ik ben het mannetje.

Of je aan een zij-instroomcursus CNC-operator moet beginnen, is afhankelijk van wat je er van verwacht. Wil je inlegger en knoppendrukker worden?, of is het programmeren de uitdaging? Of ligt de interresse in proces-optimalisering?, of juist in de werking van de machine?

Ik heb zelf als zij-instromer een 12-week dagcursus MBO-3 gedaan; vijf dagen achter elkaar acht uur onderwijs op school, stampen, stampen en stampen, en ‘s avonds het huiswerk. De leraren wisselen elkaar wel af, maar de leerling niet. Tijd voor herhaling was er niet want het volgende onderwerp moest behandeld worden. In het weekend voltijd bezig met diverse oefenprojecten, en maandag weer naar school. Leverde mij wel een staatserkend diploma CNC-operator MBO-3.

Dit omscholingstraject werd aangeboden door een uitzendorganisatie, en je moest contractueel tekenen voor terugbetaling van de cursusgelden wanneer je binnen een bepaalde tijd als CNC-operator aan het werk ging. Nou ja, ze gaven ‘baan-garantie’, dus zo vreemd was dat niet.

Alleen die baan-garantie was nep. Ik heb daarom heel ouderwets overal gesolliciteerd. Een dieptepunt was een CNC-productiebedrijf het halve land verder voor 1800 euro per maand, maar dan moest kost en inwoning er nog van af. Tijdens een sollicitatiegesprek bij een ander bedrijf werd mij te kennen gegeven dat ik niet moest denken dat ik aan hun dure machines zou mogen werken; ik moest onderaan beginnen aan de handdraaibank. Ieder zijn vak en vaardigheden, maar een gediplomeerd vrachtwagenchauffeur op de bok van een tien-span wagentrein is vragen om ongelukken. Bij veel bedrijven waar ik gesolliciteerd heb was ik de oudste, en dat vindt men niet leuk; een 18 jarige leerling kun je nog afbluffen, onzin verkopen en absurde werktijden opleggen.

Maar ook het cursusgeld was nep. Achteraf kwam ik er achter, dat veel omscholingscursussen een subsidie-verdienmodel is voor nogal wat obscure bedrijfjes. De start van de CNC-cursus was in de skybox van een ere-divisieclub met aandacht van de pers. En bij de diploma-uitreiking staan de lokale bobo’s voor het bokkeblad vooraan te stralen over ‘hun’ omscholingssuccessen.

Of je als zij-instromer een cursus CNC-operator moet/kunt doen is jouw keuze. Gezien jouw vooropleiding, kennis en werkervaring zie ik je niet als knoppendrukker. Voor de viool werken en ondergewaardeerd voelen doen we allemaal wel eens. Controleer in ieder geval of de opleiding een staatserkend diploma oplevert. En voor de rest? De wal zal het schip keren; ik denk dat handvaardige technici en vakmensen die hun hersens gebruiken een gouden toekomst zullen hebben.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Waarom is er een tekort aan CNC-operators? (een aspirant omscholer)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Harm J Seef schreef: 30 aug 2023 11:29 Bij veel bedrijven waar ik gesolliciteerd heb was ik de oudste, en dat vindt men niet leuk; een 18 jarige leerling kun je nog afbluffen, onzin verkopen en absurde werktijden opleggen.
Dat kan ik volmondig beamen..'k ben inmiddels de 50 gepasseerd, en als je dan solliciteerd, vaak ben je dan de oudste, of in elk geval een oudere, maar de "Ouwe Poep" van zo'n bedrijf is dusdanig "vastgeroest" dat ze niets aan willen nemen van een Nieuweling.

Klassiek voorbeeld in deze: Hubert Stavoren, ik heb daar een paar jaar geleden eens gesolliciteerd, leek me wel wat.. niet te ver, niet te moeilijk (gezien vanuit mijn ervaring als Gereedschapmaker), Leuk gesprek door het hele bedrijf heen..
Het ging om een Functie als CNC Frezer.. en in de Verspaning zag ik een Draaibank met een Fagor 8050 besturing staan.. Daar heb ik veel ervaring mee, Dus ik vroeg "Kan ik hier ook Draaiwerk doen?"...-Ja. maar dan moeten we wel tijd hebben om je Op te leiden-..(mijn Gedachte: Nee Lul.. je hebt duidelijk mijn CV niet gelezen!), dus ik antwoorde: "Opleiden?.. voor die CNC Draaibank, met die Fagor 8050 besturing?..die dingen kan ik Dromen..9 jaar ervaring mee, en nog een jaar met z'n voorganger"

Gevolg?.. Ik werd afgewezen, men was bang dat ik de collega's zou overschaduwen met mijn CNC Kennis (mijn Gedachte: Nee Lul!.. je hebt de kans om een ervaren iemand in dienst te nemen, die je niet z'n handje hoeft vast te houden en hij kan zijn kennis ook overdragen aan zijn Collega's)

Maar goed.. their Loss

Ook iets waar je rekening mee moet houden.. ervaring is onderandere het vermogen om Processen te doorzien, en indien mogelijk te versnellen..
't was in een Aluminium Gieterij waar ik in de Gereedschapmakerij werkte, en op een dag moest ik even bijspringen in de Productie.. Ok . Can do
2 producten inleggen, CNC Freesbank starten, en dan de 2 producten afspoelen en droogblazen..
Daar zou ik wel tot de Lunch mee bezig zijn..
Nou.. 2 producten erin.. Start.. 30 seconden later.. machine is klaar.. Ok.. oude producten eruit, in de spoelemmer, nieuwe erin.. start heien, afspoelen en drogen van de vorige.. 2 nieuwe pakken.. machine is klaar..Mooi.. Deurtje open, 2 producten in de emmer.. 2 in de klemmen, klemmen dicht.. start!.. Koff... Ohnee.. spoelen.. wassen.. drogen..
'k was met een uurtje klaar.. de helft van de voorspelde tijd.. dus ik ging vragen waar de rest van die Order stond.. er was geen rest.. ik was gewoon in de helft van de tijd klaar.. de chef vroeg me hoe dat kon.. ik vroeg em waarom degene die dit altijd deed er 2 keer zo lang over deed.. en wat dat het bedrijf op jaarbasis kost.. Dat soort dingen moet je ook niet vragen.. niet op de werkvloer in elk geval

Vorig jaar ook nog een poosje een baantje erbij gehad.. en op een morgen kreeg ik een leuk klusje.. Gaten boren door de Zuigerstangen van Hydraulische Cilinders
't werd me keurig uitgelegd.. men had daar Dubbele V-Blokken die in de T Sleuven van de Freestafel pasten.. 2 achter elkaar.. 2 draadeinden in de T-Gleuf tussen de V's.. en dan kon ik de boel vastzetten, aanslagblokje ervoor.. en je bent't heertje..

Leuk.. maar dat waren zuigerstangen van minder dan 1000 mm lang.. en ik stond achter een Oerlikon Vector Portaalfrees..met een tafel van 3200 x 1600 mm.. Dus een opstelling gemaakt aan weerszijden van de tafel, 2 Nulpunten, en een M0 ertussen.. gevolg?.. 2 stuks in de eerste V Blokken.. vastzetten en starten.. dan 2 stuks in de andere V-Blokken leggen terwijl ie de eerste 2 staat te boren.. 'k zal me daar een beetje uit mijn neus gaan staan vreten.. zie ik zo bleek?..2de set vastgemaakt.. eerste set klaar.. wederom Start heien.. de eerste set losmaken, eruit halen en 2 nieuwe erin.. Vast zetten.. en start heien... Gevolg.. die berg Zuigerstangen verdween als sneeuw voor de zon.. de Bedrijfsleidster kwam me vragen wat ik aan het doen was..
"Nou.. wat je me opgedragen had.. zuigerstangen boren.. maar ik heb weinig zin om Duimen te draaien als de machine aan deze kant staat te boren.. dus leg ik er op de andere kant alvast 2 nieuwe op.. (Moment.. even start Drukken).. en dan haal ik deze los, en leg ze op het pallet.. 't pallet met de onbewerkte staat er naast.. en dat is ook niet voor niets.. Je gaat me toch hopelijk niet vertellen dat ze hier altijd per 2 gedaan worden in plaats van per 4?...meer dan 4 kan ook.. maar dat levert geen tijdwinst meer op.. de machine kan toch maar 1 set per keer boren., of.. ik moet veel meer V-Blokken hebben.. dat ik ze over de volle breedte van de tafel kan opspannen..Denk daar maar eens over na.. afhankelijk van het aantal dat je per jaar doet natuurlijk...

Nee.. daar maak je geen vrienden mee...
is het dan zo gek dat ik me pas lekker voel als ik meerdere machines tegelijk heb draaien?..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Waarom is er een tekort aan CNC-operators? (een aspirant omscholer)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

MeMoRy schreef: 30 aug 2023 08:40 Ik weet niet hoeveel je erbovenop moet zitten als operator (continu hand bij de noodknop?), maar 12 uur lang concentreren is heel lang. Dat houden de meeste mensen niet vol: aandacht verslapt. En dan gebeuren de ongelukken.
Vandaar dat je ook regels hebt als (professionele chauffeurs) 45 minuten pauze op 4,5 uur rijden.
Als jij denk dat je als operator continu hand bij de noodknop houd, dan heb je inderdaad geen idee wat het vak in houd.
Een chauffeur dient wel 100% concentratie in het verkeer te hebben, z'n omgeving is immers geen CNC programma wat afgelopen wordt, dus daar zitten alleen maar onverwachte gebeurtenissen in.

Wat je wel doet: oren open, geluid is zo belangrijk, vervolgens producten controleren, ingrijpen wanneer resultaat niet meer is wat er van verwacht wordt, enz.enz.
Blijkbaar heeft niemand zich verdiept in het linkje wat ik plaatste, dat is wel zo'n beetje de creme de la creme van de Nederlandse high tech toelever industrie, daar staan geen knoeiers achter de machine, daar kom je dus waarschijnlijk ook niet direct achter het moeilijkste en mooiste werk wat ze doen. Dat is natuurlijk het probleem van zo'n vak, een vak is iets wat 5 jaar ervaring nodig heeft voor je een beetje mee kan doen met de rest.
Maar je moet natuurlijk niet aan een omscholings project beginnen als je je niet eerst verdiept hebt in de bedrijven waar je zou kunnen gaan werken, dus lijkt het mij handiger eerst te kijken of je ergens een snuffelstage kunt doen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Waarom is er een tekort aan CNC-operators? (een aspirant omscholer)

Bericht door hainjedaf »

hugo stoutjesdijk schreef: 30 aug 2023 14:52
MeMoRy schreef: 30 aug 2023 08:40 Ik weet niet hoeveel je erbovenop moet zitten als operator (continu hand bij de noodknop?), maar 12 uur lang concentreren is heel lang. Dat houden de meeste mensen niet vol: aandacht verslapt. En dan gebeuren de ongelukken.
Vandaar dat je ook regels hebt als (professionele chauffeurs) 45 minuten pauze op 4,5 uur rijden.
Als jij denk dat je als operator continu hand bij de noodknop houd, dan heb je inderdaad geen idee wat het vak in houd.
Een chauffeur dient wel 100% concentratie in het verkeer te hebben, z'n omgeving is immers geen CNC programma wat afgelopen wordt, dus daar zitten alleen maar onverwachte gebeurtenissen in.
Eehh dat en dan de volstrekt onverwachte gedragingen van je passagiers...

Gelukkig kijkt een chauffeur naar een gevariëerder beeld dan die ene rode paddestoelknop.

(Al heb ik die in elektrisch materiaal ook, maar niet vol in zicht)
Wat je wel doet: oren open, geluid is zo belangrijk, vervolgens producten controleren, ingrijpen wanneer resultaat niet meer is wat er van verwacht wordt, enz.enz.
Blijkbaar heeft niemand zich verdiept in het linkje wat ik plaatste, dat is wel zo'n beetje de creme de la creme van de Nederlandse high tech toelever industrie, daar staan geen knoeiers achter de machine, daar kom je dus waarschijnlijk ook niet direct achter het moeilijkste en mooiste werk wat ze doen. Dat is natuurlijk het probleem van zo'n vak, een vak is iets wat 5 jaar ervaring nodig heeft voor je een beetje mee kan doen met de rest.
Maar je moet natuurlijk niet aan een omscholings project beginnen als je je niet eerst verdiept hebt in de bedrijven waar je zou kunnen gaan werken, dus lijkt het mij handiger eerst te kijken of je ergens een snuffelstage kunt doen.
En dan nog, de vraag is of je zo'n niveau bereikt en of je dat wil bereiken.
Frustratie en Burnout zijn vaak toch het gevolg van te hoge ambities.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Waarom is er een tekort aan CNC-operators? (een aspirant omscholer)

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef: 30 aug 2023 08:29 't op de werkvloer programmeren is wel iets wat een beetje lijkt uit te sterven, omdat men toch meent dat het beter is om alles achter de PC uit te vinden..
Och, als ik de baas zou zijn en jij werkt bij mij, dan mag je van mij best voor je eigen tooltjes en hulpstukjes aan de machine programmeren, maar klantenwerk doe je dan netjes vanaf tekening met CAM, die bestanden pomp je het revisiebeheersysteem in, je maakt braaf een setupsheet met welk materiaal, tools, afwerking enzovoorts. Ook als het een enkel vierkant plaatje met 1 gat erin is. Want als het zo simpel is dan heb je het ook in 10 minuten door CAD/CAM heen getrokken. Dat jij het in 2 minuten aan de machine kan zal me dan een zorg wezen; die 8 minuten verschil winnen we dan wel weer terug doordat inkoop ook kan zien welke materialen er nodig zijn en de meneer die het produktje in moet pakken weet welke doosjes hij daarvoor nodig heeft. Verder komen klanten na 10 jaar nog wel eens terug voor hetzelfde artikel als Arie allang elders werkt, er zijn discussies omdat de klant een ander beeld had van wat-ie ging krijgen dan wat er geleverd is, er zijn allerlei ISO normen, enzovoorts.

Je hebt er niet eens een bedrijf met 500 werknemers voor nodig om dat handig of zelfs noodzaak te laten zijn. Een eenmansbedrijf met weekendhulp heeft er ook al baat van, en al helemaal als die ene man kwa leeftijd richting de halve eeuw gaat en het geheugen van een goudgup begint te krijgen.
(toen ik 21 was wist ik exact wat ik een jaar geleden aan apparaat X gedaan had. Nu zit ik meer in de categorie goudgup..)
hainjedaf schreef: 29 aug 2023 15:05 Ja, de banen waar met je handen werken spannend is. zijn zeldzaam.
Dat baantjes waar je met je handjes moet werken vooral saai repetitief werk betreft waarbij je lange dagen moet maken kan zo zijn. Maar eigenlijk is dat met alles wat ze 'werk' noemen zo; je word ergens goed en snel in omdat je het vaak doet, en dan mag je het vervolgens vaker doen omdat je er zo goed en snel in bent. En zo komt het dat de HBO-ers/WO-ers net zo goed een groot deel van hun werkuren aan repetitief werk besteden. En kwa rooster; hoe hoger op de ladder hoe meer het 'volgende week gaan we met het spul naar de klant, zie 't maar voor elkaar te krijgen' word. Als het tegenzit werk je meer uren dan contractueel verplicht. Maar als het een keer meezit ga je niet een weekje lamballen maar pak je gewoon de volgende klus. Werk op hoger niveau is dus ook niet zo heilig als het soms lijkt.

Verder: als je als worsteninpakker, CNC-operator, whatever laat zien dat je meer kunt dan alleen op de groene knop heien dan gebeurt dat ook vanzelf als je je kansen pakt, bij de huidige werkgever of de volgende. Dat valt vroeg of laat toch wel op, net zo goed als het opvalt dat iemand stuctureel de kantjes er vanaf loopt. Als dat niet gebeurt moet je je afvragen of wat je daadwerkelijk kunt en wat je denkt dat je kunt wel met elkaar kloppen.
Ik denk bijvoorbeeld dat ik best wel leuke frutsels kan verzinnen en maken met allerlei machines, maar als je me midden op de vloer neerzet bij een fijnmechanisch bedrijf dan denk ik dat ik stiekum best wel eens heel hard op m'n gezichtje zou kunnen vallen... Het zouden overigens ook niet de eerste bulten en schrammen zijn die ik oploop :lol:

Maar lang verhaal kort: de techniek in gaan? Werk en kansen genoeg; met een structureel tekort aan mensen is op je plek moeten blijven zitten omdat alle andere posities al gevuld zijn niet van toepassing. En is het niks voor je dan ben je in ieder geval een ervaring en wat bagage rijker, dus flink gewonnen en niks verloren. Gewoon doen dus.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Waarom is er een tekort aan CNC-operators? (een aspirant omscholer)

Bericht door xander janssen »

Yep.

Kan me ook niet voorstellen dat een bedrijf niet geïnteresseerd is in verbeteringen. Vraag is alleen, is het echt een verbetering over de hele lijn of alleen voor het stukje wat jij vast hebt en vooral ook hoe je het brengt. Als je op dag 1 al verbeteringen begint te schreeuwen zal zelfs het meer vooruitstrevende bedrijf daar nog moeite mee hebben. Je zult mensen moeten overtuigen, zeker als er een meer vastgeroeste cultuur heerst en schreeuwen werkt dan zeker averechts.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Waarom is er een tekort aan CNC-operators? (een aspirant omscholer)

Bericht door Arie Kabaalstra »

DaBit schreef: 30 aug 2023 17:31 Och, als ik de baas zou zijn en jij werkt bij mij, dan mag je van mij best voor je eigen tooltjes en hulpstukjes aan de machine programmeren, maar klantenwerk doe je dan netjes vanaf tekening met CAM, die bestanden pomp je het revisiebeheersysteem in, je maakt braaf een setupsheet met welk materiaal, tools, afwerking enzovoorts. Ook als het een enkel vierkant plaatje met 1 gat erin is. Want als het zo simpel is dan heb je het ook in 10 minuten door CAD/CAM heen getrokken. Dat jij het in 2 minuten aan de machine kan zal me dan een zorg wezen; die 8 minuten verschil winnen we dan wel weer terug doordat inkoop ook kan zien welke materialen er nodig zijn en de meneer die het produktje in moet pakken weet welke doosjes hij daarvoor nodig heeft. Verder komen klanten na 10 jaar nog wel eens terug voor hetzelfde artikel als Arie allang elders werkt, er zijn discussies omdat de klant een ander beeld had van wat-ie ging krijgen dan wat er geleverd is, er zijn allerlei ISO normen, enzovoorts.
Eh...als het voor de klant is, dan kan ik het nog steeds aan de machine inknopselen, immers.. je trekt gewoon de bestanden uit de besturing je Systeem in. en dat Setupsheetje dat knopsel ik dan ook wel even in als de machine zijn spaantjes staat te maken.. bij CAM bestandslocatie staat dan niets, dus het programma is er al.. en dat staat op de Server in de Backup..
zo doe ik het zelf ook tenslotte.. 'k heb een product dat leuk verkoopt.. dus heb ik daar Setupsheets voor, en in de map met productgegevens een sheetje met de hoeveelheden materiaal..

In de Medische techniek werkte het eigenlijk ook zo.. er waren medewerkers die bij voorkeur de hele zooi in Excel schreven, waar anderen 't liever aan de machine deden, en dan pas in Excel invulden..
dat gaf in het verleden wel eens problemen, maar nadat het bedrijf afbrandde, en ik nieuwe machines en besturingen gebouwd heb, en de nieuwe besturingssoftware heb geschreven, heb ik gewoon een Excel-achtige programmeeromgeving gemaakt, Dus kon je je Excelletje in de Machinebesturing schrijven, en deze per positie uitvoeren.. had je dan voor een stuk de hele tabel compleet, dan was het een druk op de knop, alles gekopiëerd, en in Excel plakken.. klaar

Zoals ik het ooit tegen een chef zei: "Jij bepaalt WAT ik moet doen, Ik bepaal HOE, ik bemoei me tenslotte ook niet met hoe jij je werk doet.."
Plaats reactie