Waarom is er een tekort aan CNC-operators? (een aspirant omscholer)

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

McNETT
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 aug 2023 11:22

Waarom is er een tekort aan CNC-operators? (een aspirant omscholer)

Bericht door McNETT »

Zou iemand mij uit kunnen leggen waarom er een groot tekort is aan CNC-operators?

Ik overweeg als zij-instromer een verkort omscholingstraject te volgen. Ik zou verwachten dat wanneer er moeilijk mensen te krijgen zijn voor een bepaald beroep, dat dat dan ligt aan de nadelen van de banen die worden aangeboden, de omstandigheden, het salaris, het type contract, de werkdruk of iets dergelijks. Dus niet per se aan wat het vak inhoudt.

Kan iemand hier iets over zeggen? Bij voorkeur iemand die als CNC-operator werkzaam is?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Waarom is er een tekort aan CNC-operators? (een aspirant omscholer)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

McNETT schreef: 29 aug 2023 12:51 Ik zou verwachten dat wanneer er moeilijk mensen te krijgen zijn voor een bepaald beroep,
Deze gedachte zou kloppen als er voor andere vakgebieden wel mensen te krijgen zouden zijn. Helaas maakt het tegenwoordig niet meer uit, geen enkele branche kan aan mensen komen.
Je kunt ook naar het personeels verloop kijken bij een metaal bewerkings bedrijf, dat geeft waarschijnlijk een beter beeld.

Het is de afgelopen 50 jaar al een aflopende zaak in het hele praktische onderwijs,(over de reden daarvan gaan we maar niet uitweiden) dus de aanwas van vers bloed is ernstig tekort geschoten.
Bedrijfsscholen waar je het vak kunt leren zijn er ook niet meer, nog erger, leerkrachten met praktijkervaring sterven zo zoetjes aan ook uit.

Ik zou zeggen, gelijk gaan omscholen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Waarom is er een tekort aan CNC-operators? (een aspirant omscholer)

Bericht door mjeuring »

Er is in Nederland gewoon een chronisch te kort aan technici, niet alleen in de metaal. Met je handen werken is niet "sexy". Zie je hier in Emmen b.v. ook op het HBO. Tegenover 1 startersklas WTB staan 8 klassen richting de financiële hoek.

Als jij het leuk vind om in de metaal te werken (ben je überhaupt wel eens in een machinefabriek geweest?) en tegen een lawaaiige omgeving met een "typische" geur kunt zou ik zeggen gewoon doen. Salaris voor een cnc operator ligt zo rond de 3k
McNETT
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 aug 2023 11:22

Re: Waarom is er een tekort aan CNC-operators? (een aspirant omscholer)

Bericht door McNETT »

Goed om te horen dat er niet specifiek iets negatiefs te melden valt over banen als CNC-operator.
Ik heb een CV van 6 kantjes en heb ook wel eens in een machinefabriek gewerkt waar ik onderdelen bestelde bij een bedrijf waar veel verspaand werd. Ook heb ik twee keer een lascursus gevolgd. Ik heb wat programmeerervaring en kan een beetje 3D tekenen, dus ik heb wel een beeld.
Momenteel werk ik in een omgeving waar ik compleet vrijgelaten wordt, mijn eigen werktijden bepaal en een goed salaris heb in de ICT-hoek. Alleen ik heb al jaren het gevoel dat ik "voor de kat zijn viool" werk, dat er met mijn inspanningen (en ik werk echt wel hard) niks gebeurt. Dat bevredigt niet. Ik maak graag dingen die gebruikt gaan worden en geen dingen die in een lade verdwijnen.
Laatste vraag: parttime zal er wel niet veel werk te vinden zijn?
Bedankt voor jullie reacties.
motormuis
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Waarom is er een tekort aan CNC-operators? (een aspirant omscholer)

Bericht door motormuis »

mjeuring schreef: 29 aug 2023 13:17 Er is in Nederland gewoon een chronisch te kort aan technici, niet alleen in de metaal. Met je handen werken is niet "sexy". Zie je hier in Emmen b.v. ook op het HBO. Tegenover 1 startersklas WTB staan 8 klassen richting de financiële hoek.

Als jij het leuk vind om in de metaal te werken (ben je überhaupt wel eens in een machinefabriek geweest?) en tegen een lawaaiige omgeving met een "typische" geur kunt zou ik zeggen gewoon doen. Salaris voor een cnc operator ligt zo rond de 3k
het is de fout van ons genaratie :evil:
toen mijn kinderen uit de lagere school kwamen moesten ze kiezen
de zoon wou bakker worden en de dochter machinale houtbewerking gaan doen
tijdens het gesprek na het eerste jaar moesten 5 van de leerlingen na de mavo want pap en mam waren van mening dat ze moesten studeren en dit de toekomst is :lol:
de kinderen waren er niet blij mee
ik had zelfs russie met andere ouders
ik ben begonnen te leren met 6 met 14 het eerste beroep met 17 het tweede en met 40 het derde en leer nog steeds bij :mrgreen:
ik ken er nog een paar van die nu van ellende dan maar in de horeca werken
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2468
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Waarom is er een tekort aan CNC-operators? (een aspirant omscholer)

Bericht door hainjedaf »

Ik ben het omgekeerde:

Ik moest naar het Gymnasium en de Universiteit voordat ik zelf mocht kiezen.
Dus nadat de universiteit mislukte, ben ik mbo gaan doen en uiteindelijk zelfstandig ICT-er en
gewoon.... buschauffeur.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
H.C
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 feb 2021 15:14

Re: Waarom is er een tekort aan CNC-operators? (een aspirant omscholer)

Bericht door H.C »

De realiteit...
Stuk in leggen, knopje duwen...30sec. later stuk uit halen, kaliber afblazen. Nieuw stuk inleggen. Knopje duwen, zorgen dat binnen de 30 sec. het afgewerkte stuk is afgeblazen & ingepakt. Repeat 8h aan een stuk...

Om helemaal zen te worden :D
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2468
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Waarom is er een tekort aan CNC-operators? (een aspirant omscholer)

Bericht door hainjedaf »

H.C schreef: 29 aug 2023 14:55 De realiteit...
Stuk in leggen, knopje duwen...30sec. later stuk uit halen, kaliber afblazen. Nieuw stuk inleggen. Knopje duwen, zorgen dat binnen de 30 sec. het afgewerkte stuk is afgeblazen & ingepakt. Repeat 8h aan een stuk...

Om helemaal zen te worden :D
Ja, de banen waar met je handen werken spannend is. zijn zeldzaam.

Ook een automonteur doet weinig meer dan de onderdelen die op de werkorder staan, vervangen.
En dan is het doel dat in minder dan de helft van de ervoor staande en in rekening gebrachte tijd te volbrengen.

Heel soms mogen monteurs op basis van wat het diagnoseapparaat zegt, dingen vervangen.

Daarom zijn monteurs die een lastig defect echt oplossen, zo goed als uitgestorven.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Waarom is er een tekort aan CNC-operators? (een aspirant omscholer)

Bericht door Kjelt »

Ik heb nu eens een paar uur bij een verspanend bedrijf gekeken en daar waren de werkzaamheden van degene die de machine bediende nou niet zo heel erg spannend.
Toch heel wat anders als de jaren 80 zullen we maar zeggen en geen handwerk meer.
Mooiste werk is nu het tekenen van het werkstuk en de freespaden laten berekenen, simuleren en kijken of je er hier en daar met de hand nog wat kunt optimaliseren. Maar dat is dus niet de taak van de cnc operator maar van de technisch tekenaar of hoe die functie nu ook heet.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Waarom is er een tekort aan CNC-operators? (een aspirant omscholer)

Bericht door Sven »

McNETT schreef: 29 aug 2023 13:58 Laatste vraag: parttime zal er wel niet veel werk te vinden zijn?
Ik denk dat als je een goede indruk weet te maken, en een goed verhaal hebt over part time werken, en in ieder geval steady bent (beschikbaar als je dat hebt afgesproken) dat ze al blij zijn met de paar dagen die weer gevuld zijn.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2468
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Waarom is er een tekort aan CNC-operators? (een aspirant omscholer)

Bericht door hainjedaf »

Sven schreef: 29 aug 2023 16:07
McNETT schreef: 29 aug 2023 13:58 Laatste vraag: parttime zal er wel niet veel werk te vinden zijn?
Ik denk dat als je een goede indruk weet te maken, en een goed verhaal hebt over part time werken, en in ieder geval steady bent (beschikbaar als je dat hebt afgesproken) dat ze al blij zijn met de paar dagen die weer gevuld zijn.
Die markt is al lang vergeven aan de uitzendbureaus.
Er zijn weinig bedrijven in de productie sfeer die parttime werken stimuleren.

En vaak stimuleren deze bedrijven het vervelendste van parttime werken:
-de rottige uren
-veel dagen met weinig uren

Beide zijn funest voor een redelijk normaal leven.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Waarom is er een tekort aan CNC-operators? (een aspirant omscholer)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Jammer van die negatieve teneur.
Mijn ervaring is: de nood is zo hoog, alles is bespreekbaar.
Ook die uitzendbureaus hebben geen mensen om te plaatsen.
Het hangt natuurlijk van de regio af wat daar zo'n beetje zit, lijkt me toch gewoon een kwestie van een beetje rond kijken, rond vragen en initiatief nemen.
Ik zou niet naar een al te groot bedrijf kijken, ook de een/twee mans bedrijven groeit het werk boven het hoofd.
hainjedaf schreef: 29 aug 2023 16:18 Er zijn weinig bedrijven in de productie sfeer die parttime werken stimuleren.
Maar net wat je zelf onder parttime verstaat, een van de grootste fijnmechanische verspaners van Nederland draait ploegen van 3 dagen van 12 uur. Dan heb je dus 4 dagen vrij. Ook bijna parttime. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2468
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Waarom is er een tekort aan CNC-operators? (een aspirant omscholer)

Bericht door hainjedaf »

hugo stoutjesdijk schreef: 29 aug 2023 16:48
hainjedaf schreef: 29 aug 2023 16:18 Er zijn weinig bedrijven in de productie sfeer die parttime werken stimuleren.
Maar net wat je zelf onder parttime verstaat, een van de grootste fijnmechanische verspaners van Nederland draait ploegen van 3 dagen van 12 uur. Dan heb je dus 4 dagen vrij. Ook bijna parttime. :lol:
Daar zeg je het al: 3x 12 uur... dat is best wel zwaar, dat is een 5daagse werkweek van 36 uur, gecomprimeerd in 3 dagen.

Dat is nou precies wat ik bedoel met 'de negatieve kanten van parttime'
Dit zijn werkweken die fnuikend zijn voor de gezondheid van de werknemer.
Ik ben benieuwd hoeveel er daar lang vol houden in dat ritme.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Waarom is er een tekort aan CNC-operators? (een aspirant omscholer)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hainjedaf schreef: 29 aug 2023 17:10 Ik ben benieuwd hoeveel er daar lang vol houden in dat ritme.
Dat zal je denk ik verbazen. Ze doen dit al meer dan 20 jaar als ik het goed heb, als het ze werknemers gekost had, waren ze er na de pilot niet mee door gegaan.
En 3 dagen 12 uur werken is echt niet zo'n probleem hoor. Die machine doet al het werk. Er staat echt geen dikke n...r op een grote trommel te slaan zoals bij Asterix en Obelix in de Romeinse roeiboten.
Het doel van die 3 dagen is uit het oogpunt van kwaliteits verbetering bedacht. Geen 2 ploegen op 1 dag, maar 1 operator werkt aan de klus gedurende 3 dagen en hoeft dan maar 1x een werk overdracht te doen. Kans op fouten neemt aanzienlijk af dan. En de machines draaien toch 72 uur in een week. Waarschijnlijk iets meer, want ze zullen voor een deel ook manloos draaien.

Vraag gewoon aan de werknemers hoe lang ze er werken.


https://www.maakindustrie.nl/nieuws/alg ... ut-worden/
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie