TOS 3 - klauw kapot

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

TOS 3 - klauw kapot

Bericht door herbieferbie »

Er is een stuk van de spiraalring ( of hoe heet dat ) af gebroken

Zou je zoiets los kunnen kopen.

Intussen ook al zitten kijken naar een nieuwe klauwplaat. Zie er veel te koop met opzet bekken. past dat zo nauwkeurig dat als je die loshaalt en er weer opzet ze EXACT weer gelijk zitten dan ? Ben er niet mee bekent.
Misschien heeft iemand nog iets liggen , gaat om een 160 mm exemplaar flens 130
Of weet iemand wat een goede koop zou zijn, beetje betaalbaar en ook beetje kwaliteit. alle waar naar zijn geld dat snap ik maar soms is niet al te duur toch ook goed
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: TOS 3 - klauw kapot

Bericht door MeMoRy »

Probleem met die goedkope dingen is dat ze een grote tolerantie op de specificaties hebben. Je kan dus geluk hebben een eentje hebben die kleine uitloop heeft, maar met zo goed pech en flinke uitloop.
Die dingen worden vooral voor de kwantiteit gemaakt, dus snel en niet zorgvuldig
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3095
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: TOS 3 - klauw kapot

Bericht door hfjbuis »

herbieferbie schreef: 26 aug 2023 15:50 Er is een stuk van de spiraalring ( of hoe heet dat ) af gebroken
Als dat maar één van de ringen is, dan doet hij het waarschijnlijk toch nog. Van het afgebroken stuk de bramen afslijpen en dan kijken hoe lang hij het volhoud.

Op mijn HBM BF290 zat af fabriek een 160 mm Sanou klauwplaat op. Daar ben ik zeer tevreden over omdat hij een runout had van < 0.01 mm. Inmiddels na 3 jaar misbruik is dat 0.02 mm geworden (kan de metingen helaas niet meer vinden) maar dat is voor mij goed genoeg.

Nog niet zolang geleden heeft een forum lid ook een Sanou klauwplaat gekocht. Ik weet niet of die bevallen is.

Als het financieel haalbaar is, dan is een merk als bison, rohm, etc ook te overwegen.
Laatst gewijzigd door hfjbuis op 26 aug 2023 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: TOS 3 - klauw kapot

Bericht door MeMoRy »

Je ikke onder anderen dus. Pas een sanou 125mm 3 klauw en 100mm 4 klauw.
Die 3 klauw heeft een uitloop van 0.3 mm. Das niet geweldig
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: TOS 3 - klauw kapot

Bericht door Leeuwinga »

herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: TOS 3 - klauw kapot

Bericht door herbieferbie »

Ja hij doet het nog maar als je nu spant trek je aan een ring minder, dus hoe lang nog, sanou ik onthoud het

hfjbuis schreef: 26 aug 2023 19:56
herbieferbie schreef: 26 aug 2023 15:50 Er is een stuk van de spiraalring ( of hoe heet dat ) af gebroken
Als dat maar één van de ringen is, dan doet hij het waarschijnlijk toch nog. Van het afgebroken stuk de bramen afslijpen en dan kijken hoe lang hij het volhoud.

Op mijn HBM BF290 zat af fabriek een 160 mm Sanou klauwplaat op. Daar ben ik zeer tevreden over omdat hij een runout had van < 0.01 mm. Inmiddels na 3 jaar misbruik is dat 0.02 mm geworden (kan de metingen helaas niet meer vinden) maar dat is voor mij goed genoeg.

Nog niet zolang geleden heeft een forum lid ook een Sanou klauwplaat gekocht. Ik weet niet of die bevallen is.

Als het financieel haalbaar is, dan is een merk als bison, rohm, etc ook te overwegen.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: TOS 3 - klauw kapot

Bericht door MeMoRy »

Had je mijn bericht nu niet gelezen?

Hfjbuis heeft dan wel 0.02mm uitloop, maar ik heb 0.3mm uitloop op een sanou.
Het zou best kunnen dat HBM een AA selectie van Sanou heeft afgedwongen, of zelf de selectie doet, of zelfs naslijpt.
Als je zelf een sanou koopt heb je in ieder geval geen garanties op een goede uitloop.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3095
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: TOS 3 - klauw kapot

Bericht door hfjbuis »

MeMoRy schreef: 27 aug 2023 08:22 Het zou best kunnen dat HBM een AA selectie van Sanou heeft afgedwongen, of zelf de selectie doet, of zelfs naslijpt.
HBM haalt niets uit de krat, het zijn dozen schuivers.
@WillyWonka heeft zo'n "zelfde" draaibank gekocht, iets later dan die van mij en ook hij had een runout <0.01 mm. Daarmee is het denk ik geen toeval maar bestellen ze een "betere" kwaliteit.
Na slijpen van een klauwplaat kan, maar ik heb nog geen enkele post of video gezien waarbij dit een runout beter dan 0.02 mm heeft opgeleverd. Ik denk dat als de bekken versleten zijn, de rest van de klauwplaat ook niet meer fris is. Na slijpen heeft "alleen maar zin" als de runout reproduceerbaar is.
Ik ga het na slijpen eens proberen met de 80mm klauwplaat van de kleine draaibank (0.05 mm runout). Dan meet ik welk van de bekken het meeste afwijkt en slijp die dan op de freesmachine.
MeMoRy schreef: 27 aug 2023 08:22 Hfjbuis heeft dan wel 0.02mm uitloop, maar ik heb 0.3mm uitloop op een sanou.
0.3 mm is knap waardeloos. Als je die op AliExpress gekocht hebt, moet je reclameren. De kans is groot dat je het geld terugkrijgt en meestal hoef je niets terug te sturen.
Wat dat betreft is die klauwplaat van hofman het proberen waard. Het is een webshop dus als het ding niet goed is, kun je hem terugsturen en moeten ze het geld terug geven. Dat kan natuurlijk ook bij HBM, Paulimot, etc.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: TOS 3 - klauw kapot

Bericht door herbieferbie »

ik ga denk ik maar voor de hofman, betaalbaar en idd als er wat is ook bereikbaar das wel handig
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: TOS 3 - klauw kapot

Bericht door herbieferbie »

herbieferbie schreef: 27 aug 2023 09:44 ik ga denk ik maar voor de hofman, betaalbaar en idd als er wat is ook bereikbaar das wel handig

Nog ff over die opze tbekken die zijn omkeerbaar, is er iets wat de positie fixeert oid heb geen ervaring met dit soort bekjes
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: TOS 3 - klauw kapot

Bericht door MeMoRy »

Er zit onderop zulke bekken en zeer nauw passende indexeer pin
Afbeelding
Bij deze loopt hij zelfs een beetje taps, waardoor hij helemaal precies klemt.

Dat zou precies genoeg moeten werken. Het systeem wordt ook op topkwaliteit systemen gebruikt
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: TOS 3 - klauw kapot

Bericht door herbieferbie »

ok helder dank je wel

MeMoRy schreef: 27 aug 2023 09:53 Er zit onderop zulke bekken en zeer nauw passende indexeer pin
Afbeelding
Bij deze loopt hij zelfs een beetje taps, waardoor hij helemaal precies klemt.

Dat zou precies genoeg moeten werken. Het systeem wordt ook op topkwaliteit systemen gebruikt
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: TOS 3 - klauw kapot

Bericht door herbieferbie »

kwam ook deze nog tegen

https://www.vaneldik.com/vertex-vsc-6a- ... 4110705224

volgens mij ook flens 130 lastig te zien op de tekening, hoe is deze kwa kwaliteit ?
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: TOS 3 - klauw kapot

Bericht door MeMoRy »

Voor zover ik weet is Vertex een goed merk. Maar ik ben geen professional.
Plaats reactie