Voor en na.

Op verzoek kan iedereen die iets wil laten zien dat te maken heeft met alles wat met cnc-techniek te maken heeft .
Maar!!!: foto's mogen maximaal 640 x 480 zijn. Zo komen de foto`s er goed op en raakt de surfer niet gauw vol.

Moderator: Moderators

shownogo
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 jan 2020 23:10

Voor en na.

Bericht door shownogo »

Vandaag een nieuwe steun gemaakt zodat ik de stappenmotor wat beter kan stellen.
Daarbij ook dit , voor en na CNC tijdperk plaatje, leuk om te delen het verschil een CNC maakt.

Het eindproduct is toch heel bevredigend en leuk om te doen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Voor en na.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ziet er in ieder geval stukken strakker uit.
Denk niet dat je die gleuf voor de motor helemaal zult gaan gebruiken. ;-)
Maar misschien heb jij wel een vals montage truucje bedacht om de tandriem op de poelie te kunnen krijgen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Voor en na.

Bericht door kawarider »

😀. Mooi stukje werk. Een hele vooruitgang
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Voor en na.

Bericht door spinningwheels »

Netjes maar ook zonder CNC prima te maken
In theorie kan ik praktisch alles
shownogo
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 jan 2020 23:10

Re: Voor en na.

Bericht door shownogo »

hugo stoutjesdijk schreef: 18 aug 2023 17:47 Ziet er in ieder geval stukken strakker uit.
Denk niet dat je die gleuf voor de motor helemaal zult gaan gebruiken. ;-)
Maar misschien heb jij wel een vals montage truucje bedacht om de tandriem op de poelie te kunnen krijgen.
Hij komt gewoon voor een omloopspindel, de sleuven en uitsparing is volgens het dat is wel groot genoeg principe. 8)
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Voor en na.

Bericht door Kars-cnc »

Ziet er zeer strak uit, mooi stukje werk! Is het kunststof?
spinningwheels schreef: 19 aug 2023 01:01 Netjes maar ook zonder CNC prima te maken
Nou... het kan wel natuurlijk, maar die ovale pocket is dan toch even lastig. Er vanuit gaande dat de freesmachine die diameter niet in 1 keer aan kan moet je met een draaitafel gaan werken. Een halve slag rond, stukje recht weer een halve slag rond...

sinds ik een CNC heb komt de draaitafel niet meer van de plank.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Voor en na.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kars-cnc schreef: 19 aug 2023 09:57 Nou... het kan wel natuurlijk, maar die ovale pocket is dan toch even lastig. Er vanuit gaande dat de freesmachine die diameter niet in 1 keer aan kan moet je met een draaitafel gaan werken. Een halve slag rond, stukje recht weer een halve slag rond...

sinds ik een CNC heb komt de draaitafel niet meer van de plank.
Volgens mij iets lastiger, je moet je werkstuk verplaatsen om het middelpunt van de cirkel op het midden van de draaitafel te krijgen. Of je moet een klein kruistafeltje op je verdeeltafel zetten.

@Kars, dan moet je toch eens een project met die draaitafel verzinnen. ;-)
Op z'n kant zetten en er een 4e as van maken of zo.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Voor en na.

Bericht door Kars-cnc »

hugo stoutjesdijk schreef: 19 aug 2023 10:05 Volgens mij iets lastiger, je moet je werkstuk verplaatsen om het middelpunt van de cirkel op het midden van de draaitafel te krijgen. Of je moet een klein kruistafeltje op je verdeeltafel zetten.
Als je de draaitafel op je freesmachine zet heb je daarmee een X-Y tafel er onder.
hugo stoutjesdijk schreef: 19 aug 2023 10:05 @Kars, dan moet je toch eens een project met die draaitafel verzinnen.
Neuuh, ook al komt hij niet meer van het schap, hij blijft wel. Je weet immers maar nooit :mrgreen:
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Voor en na.

Bericht door skillalot »

Kars-cnc schreef: 19 aug 2023 11:32 Als je de draaitafel op je freesmachine zet heb je daarmee een X-Y tafel er onder
Dan klopt je radius niet, Hugo heeft gelijk.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Voor en na.

Bericht door Kars-cnc »

skillalot schreef: 19 aug 2023 11:34 Dan klopt je radius niet, Hugo heeft gelijk.
OK mijn beschrijving is misschien wat te simpel ik heb het al een tijdje niet meer gedaan hè. Je moet er even goed over nadenken en de boel goed uit klokken. Iets van; het centrum van de draaitafel in het centrum van de ene circelboog als nulpunt, beginnen op Y = Rcircel-Rtool en dan half rond met de draaitafel, daarna in de X richting over de afstand tussen beide circelbogen, weer half rond met de draaitafel en dan X-as terug naar het begin van de eerste circelboog...

Als ik het zo weer eens opschrijf begin ik me af te vragen of het misschien toch niet gemakkelijker is dan zo'n ovaal in CAD te moeten tekenen, en dan ook alles nauwkeurig te moeten uit klokken, en dan maar hopen dat de CNC inderdaad doet wat je in gedachten had :mrgreen:

Sorry shownogo voor deze totaal nutteloze afdwaling van je openingspost :shock:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Voor en na.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Eh... zien jullie het niet?..

Dat plaatje zonder CNC.. Nodig: een Machineklem en een Draaitafel:
in de klem: sleuven aan de buitenkant frezen, gaten boren in het midden van de afrondingen (dus in het hart van de halfronde delen van de "Kamer")
op de draaitafel: centreren op één van de gaten, Frees erin, en in stapjes verplaatsen naar Radius voor de Stappenmotor, en op diepte frezen.
Dan op het andere gat centreren, kunstje herhalen..
recht zetten (dus even uitlijnen op één zijkant..
Sleuf maken van de twee gaten waar je eerder op gecentreerd hebt.. , en het rechte deel van de kamer uitfrezen.. 'sda'nou zo moelijk?..
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Voor en na.

Bericht door andrefc101 »

Arie Kabaalstra schreef: 20 aug 2023 13:37 Eh... zien jullie het niet?..

.. 'sda'nou zo moelijk?..
Voor de echte vakmensen uiteraard niet….
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Voor en na.

Bericht door Ballegooijen »

andrefc101 schreef: 20 aug 2023 20:16
Arie Kabaalstra schreef: 20 aug 2023 13:37 Eh... zien jullie het niet?..

.. 'sda'nou zo moelijk?..
Voor de echte vakmensen uiteraard niet….
"Helaas" zijn er niet zo veel "alleskunners" Andre :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Voor en na.

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k had hier vandeweek een klant over de vloer.. hij had een prachtig idee in zijn hoofd voor een horlogekast, maar hij heeft niet de kennis om het in 3D te tekenen.. maar.. hij was net als ik in staat om te "denken in vormpjes", en hij kon mij, zonder kennis van 3D tekensoftware wel duidelijk maken wat zijn bedoeling was..

"Denken in vormpjes" is dus bepalend..je ziet een tekening, en dan ga je denken.. "Dit is die vorm, Dat is een andere vorm, maar als ik ze samenbreng, dan krijg ik wat ik hebben moet.. "Blokkedoos-technologie" zo je wilt.. maar da's wel hoe een tekenaar met Alibre/Fusion/Solidworks/Pro Engineer/Catia het ook doet..daar is geen wonder aan
Plaats reactie