Trillingen hbm 330x600 bij 500rpm

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gertdk
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 aug 2023 22:11

Trillingen hbm 330x600 bij 500rpm

Bericht door Gertdk »

Goedemiddag,

Ik heb vorig jaar een hbm 330x600 aangeschaft op 380v dus zonder frequentie regelaar voor het toerental.

Ik gebruik deze af en toe hobbymatig voor klein draaiwerk en was de bank vorige week nodig, het viel mij op dat bij 500rpm de bank enorm staat te trillen.

Ik heb contact gehad met hbm en zij willen de machine naar hun toe laten transporteren.

Opzich natuurlijk een prima oplossing alleen ben ik rugpatient en zie het niet zitten om het toch wel zware apparaat los van de vloer te schroeven en vervolgens op een pallet transport klaar te maken. Ook omwille van de risico's op beschadiging tijdens transport.

Heeft iemand van dit forum misschien al eens een soortgelijke trilling meegemaakt en daar de oplossing voor gevonden?

Ik heb de centrering van de onafhankelijke 4 klauw gecontroleerd en deze zit binnen 0.1mm ook heb ik de hoofdas gedemonteerd en de lagers van deze as vervangen voor skf lagers, hier zaten chinese lagers in en de cups van de lagers waren al behoorlijk ingelopen. Dit valt me erg tegen voor een draaibank die al met al nog geen 10 uren gedraaid heeft.

Na het vervangen bleek de trilling nog steeds aanwezig en viel het me op dat de bank op bijvoorbeeld 860rpm nagenoeg niet trilt.

Je zou haast zeggen dat het bijbehorende tandwiel van de stand met trilling beschadigd of onrond is.

Iemand ervaringen? Ik hoor het graag.


Met vriendelijke groet Gert
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Trillingen hbm 330x600 bij 500rpm

Bericht door MeMoRy »

Ik begrijp dat je er geen zin in hebt, maar als iets nog onder fabrieksgarantie valt, kan je het denk ik beter door de verkoper laten oplossen.
Anders ben je veel tijd en moeite kwijt aan het uitzoeken en oplossen, wat misschien helemaal niet lukt.
En als het dan niet lukt, dan zegt de verkoper dat de garantie is vervallen omdat je zelf hebt zitten klooien.

Het klinkt alsof er iets uit balans is. Trillen hoort zeker niet!
Dat hij niet altijd trilt is net als met een centrifuge van de wasmachine: uit balans heeft het bepaalde resonanties, dus is behoorlijk door elkaar aan het schudden. Maar als het dan weer sneller gaat draaien dan dempt de machine door massatraagheid die zelf.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Trillingen hbm 330x600 bij 500rpm

Bericht door Kars-cnc »

Nadat ik een frequentieregelaar had gemonteerd op mijn Emco-8, kon ik elk gewenst toerental instellen. Ik kwam er toen achter dat er een aantal specifieke toerentallen waren waarop de boel behoorlijk stond te trillen. Ik heb flink gezocht wat dit zou kunnen veroorzaken, tot aan het balanceren met een stukje lood van de drieklauw toe. Dit balanceren loste de trilling wel op, maar ja, 4 gram lood aan een kant... met een ander werkstuk in de drieklauw was de trilling er weer net zo.

Uiteindelijk bleek de basis oorzaak onvoldoende verankering aan de ondergrond. Of misschien meer nog; een te veel verende ondergrond (36mm multiplex werkbank). Nadat ik een zwaar stuk staal direct onder de draaibank bevestigingspunten heb geschroefd loopt hij als een zonnetje op elk toerental.

Misschien is het bij jou wel heel iets anders, maar je zou er eens naar kunnen kijken.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3095
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Trillingen hbm 330x600 bij 500rpm

Bericht door hfjbuis »

Het begint met:
  • De kap losmaken en kijk en wat er beweegt in de aandrijving. Resonantie op de v-snaar kan ook voor het schudden van de machine zorgen. De v-snaar een fractie losser of vaster zetten kan het probleem al oplossen dan wel verschuiven naar een ander toerental.
  • de machine zonder klauwplaat laten draaien want dat is best wel wat gewicht en als de klauwplaat niet centrisch zit, gaat e.e.a al snel trillen.
  • de speling op de lagers controleren. Als lagers pas vervangen zijn, kunnen ze zich nog zetten.
Mijn BF290, die los op de tafel staat, heeft sinds kort ook last van resonantie op zo'n 1500 RPM. Daar moet ik naar kijken als er even wat ruimte is. Ik denk dat dit V-snaar gerelateerd is want de klauwplaat heeft ook wat meer tijd nodig om tot stilstand te komen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gertdk
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 aug 2023 22:11

Re: Trillingen hbm 330x600 bij 500rpm

Bericht door Gertdk »

Bedankt voor jullie reacties,

Sorry voor de late terugkoppeling, we waren even op vakantie😁

Ik heb overlegd met hbm in verband met het retourneren voor garantie, zij geven aan dat ik zelf mag gaan kijken met behoud van garantie.
Ik heb inmiddels de lagers van de hoofdspil vervangen, deze waren van slechte kwaliteit, de lagercups waren al aardig gesleten en liepen een heel klein beetje rauw.
Helaas is dit niet de oplossing gebleken, de trillingen zijn nog aanwezig, wel loopt de machine aanmerkelijk stiller.

Ik heb de machine op een zwaar stalen frame verankerd aan de betonvloer, deze staat behoorlijk stabiel. Het zwakke punt zou dan de originele onderkast moeten zijn, dit is vervaardigd uit plaatstaal.
Als de machine in rust is en ik trek er flink aan krijg ik er geen millimeter beweging in in elk geval.

De v snaar heb Ik een aantal keren gewisseld van positie, ik ga nog proberen deze even een beetje slapper en een beetje strakker te zetten om te kijken of dit verschil maakt.

Zonder 3 of 4 klauw maakt geen verschil, de trilling blijft gelijk.


Met vriendelijke groet Gert
motormuis
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Trillingen hbm 330x600 bij 500rpm

Bericht door motormuis »

hoe groot zijn de v snaarpoellies en zit er onbalans in de poellies
Gertdk
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 aug 2023 22:11

Re: Trillingen hbm 330x600 bij 500rpm

Bericht door Gertdk »

Exacte maat zou ik na moeten meten, onbalans in de poulies heb ik nog niet gecontroleerd
motormuis
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Trillingen hbm 330x600 bij 500rpm

Bericht door motormuis »

ik heb laatst een diamant slijpschijf met kunststof kern op de machine gemonteerd na inschakelen liep de hele tafel de werkplaats uit :mrgreen:
heb een balanceer ding gemaakt het was aardig uit balans an een kant in de kunststof wat gaten geboord en aan de andere kant teen stelschroeven ingezet en nu loopt ie zoals het moet :lol: ik praat da over 1 2 gram op een diameter van 150 mm
Gertdk
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 aug 2023 22:11

Re: Trillingen hbm 330x600 bij 500rpm

Bericht door Gertdk »

Oke, dank je wel dat zou een oplossing kunnen zijn inderdaad. Ik ga er morgen even mee aan de slag👍
Gertdk
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 aug 2023 22:11

Re: Trillingen hbm 330x600 bij 500rpm

Bericht door Gertdk »

Alweer een poosje geleden inmiddels.
Ik heb overlegd met hbm ivm garantie en afgesproken dat ik zelf diagnose mocht gaan stellen.

As voor as stilgezet in de tandwiel kast, uiteindelijk kwam ik terecht bij de aandrijftandwielen voor de hoofdas.

Deze zou hbm mij leveren en dan zou ik ze zelf vervangen.
Vandaag bericht gekregen dat ze deze niet los kunnen leveren.
Ze sturen mij een nieuwe machine deze word omgewisseld met de gebruikte.

Ik vind dit een hele nette oplossing van hbm, na in het verleden wat mindere ervaringen te hebben gehad ben ik tevreden met deze afhandeling.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Trillingen hbm 330x600 bij 500rpm

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zeker een nette oplossing.
Zouden ze die nieuwe eerst zelf controleren denk je?
Ik zou het wel doen alvorens het ding moeilijk te gaan verplaatsen.

Heb met Enerpac (volgens mij de duurste en met naam) ooit ook zo'n geintje gehad, frame van de pers was scheluw, volgens de verkoper voldeed die echt niet aan hun kwaliteits norm. Een nieuwe gekregen.... inderrdaad exact dezelfde scheluw afwijking. :lol: Als ze daar een lasmal gebruiken met ik weet niet wat voor lasspetter op het montagepunt, ja dan zijn ze daarna allemaal hetzelfde verkeerd.
Toen hen ik het zelf maar opgelost.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3095
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Trillingen hbm 330x600 bij 500rpm

Bericht door hfjbuis »

Gertdk schreef: 13 sep 2023 12:27 Ze sturen mij een nieuwe machine deze word omgewisseld met de gebruikte.
Het is inderdaad heel netjes opgelost. Jouw draaibank staat dan binnenkort bij hun occasions, is mijn ervaring.
Gertdk schreef: 13 sep 2023 12:27 As voor as stilgezet in de tandwiel kast, uiteindelijk kwam ik terecht bij de aandrijftandwielen voor de hoofdas.
Zijn het de tandwielen of is het de hoofdas?
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gertdk
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 aug 2023 22:11

Re: Trillingen hbm 330x600 bij 500rpm

Bericht door Gertdk »

Het zijn de tandwielen zelf, hier konden ze geen vervangingsdelen voor leveren.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Trillingen hbm 330x600 bij 500rpm

Bericht door MeMoRy »

Ik hoop voor je dat de nieuwe machine geen problemen heeft. (Dat de kwaliteitscontrole dit keer wat nauwkeuriger is)
Plaats reactie