Beginner zoekt machine, maar welke

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

terunky
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 aug 2023 10:39
Locatie: Brouwershaven

Re: Beginner zoekt machine, maar welke

Bericht door terunky »

Ah oke, dus als ik iets precies op hoogte wil vlak frezen, dan moet ik alleen het handwiel bovenin gebruiken, om de juiste hoogte te krijgen. Het handwiel met de blauwe cirkel.
freeees.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Beginner zoekt machine, maar welke

Bericht door hfjbuis »

terunky schreef: 20 sep 2023 15:54 Ah oke, dus als ik iets precies op hoogte wil vlak frezen, dan moet ik alleen het handwiel bovenin gebruiken, om de juiste hoogte te krijgen. Het handwiel met de blauwe cirkel.
Ja en nee,
Hoe verder je de pinole uitdraait, hoe minder stijf de constructie, dus nee.
Het handwiel heeft niet de fijnafstelling van de pinole, dus ja.
Ik gebruik de pinole om de frees (lengte) te nullen op het werkstuk. Dat gaat niet zo gemakkelijk met het handwiel, dus ja.

In de praktijk gebruik ik het handwiel voor het grof positioneren en daarna de pinole voor de fijnafstelling. Daarbij wordt de pinole maar minimaal uitgedraaid waardoor het verlies aan stijfheid minimaal is. Wel moet je altijd de assen die niet hoeven te bewegen vast zetten voor maximale stijfheid en betere finish.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
terunky
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 aug 2023 10:39
Locatie: Brouwershaven

Re: Beginner zoekt machine, maar welke

Bericht door terunky »

Bedankt voor je bericht ! Dat is precies wat mijn gedachten ook was. Grof instellen met het handwiel, en fijn afstellen (maximaal een paar mm) met de pinole. En mijn gedachte was dan om de DRO op de kolom/pinole te zetten (Waar de digitale boordiepte nu op zit). Dan kan ik de Z as mooi op mijn schermpje uitlezen ongeacht aan welk wiel ik zit. Alleen het monteren lijkt mij onmogelijk, gezien de lange dunne arm die nodig is.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Beginner zoekt machine, maar welke

Bericht door hfjbuis »

terunky schreef: 20 sep 2023 17:57 En mijn gedachte was dan om de DRO op de kolom/pinole te zetten (Waar de digitale boordiepte nu op zit). Dan kan ik de Z as mooi op mijn schermpje uitlezen ongeacht aan welk wiel ik zit.
Daar had ik nog niet aan gedacht. Dan registreer je inderdaad handwiel en pinole verplaatsing.
terunky schreef: 20 sep 2023 17:57 Alleen het monteren lijkt mij onmogelijk, gezien de lange dunne arm die nodig is.
Ik heb eens naar dat ding van mij gekeken en dat is inderdaad niet eenvoudig. Ook moet je rekening houden met het kantelen van de kop, al is het maar om de kop haaks op het bed te zetten.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie