Beginner zoekt machine, maar welke

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

terunky
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 aug 2023 10:39
Locatie: Brouwershaven

Re: Beginner zoekt machine, maar welke

Bericht door terunky »

Mooier scherm voor hetzelfde geld: https://dutch.alibaba.com/product-detai ... 82436.html

Samen met de vevor linealen, 250 euro. dat scheelt 500 euro :shock: Allemaal plug en play met dezelfde stekkers zo te zien.

Als mijn y as 150 mm is. kan ik dan linealen pakken van 150 mm? Of is het verstandig om een maatje groter te nemen?
terunky
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 aug 2023 10:39
Locatie: Brouwershaven

Re: Beginner zoekt machine, maar welke

Bericht door terunky »

Ik wil van de week mijn bestellingen plaatsen, maar ik heb nog een paar vraagjes.

De machine heeft een sk30 din 2080 opname, dan moeten al mijn tools: spantangset, boorkop, kotterkop allemaal ook sk30 zijn. Maar ik kan nergens vinden hoe dat systeem werkt :oops: klik je het erin of draai je het aan of of ?? :oops:

Ik wil hem eerst helemaal uit elkaar halen. Is standaard kogellagervet voor de spindels, en leibaanolie voor de tafel voldoende? of heb ik nog andere olieen / vetten nodig ?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Beginner zoekt machine, maar welke

Bericht door hugo stoutjesdijk »

SK30/M12 staat er denk ik in de omschrijving. (als dat de machine is die je wilt kopen)
Dan zit er een aantrekbout M12 door de spil heen. Daarmee zet je je houder dus vast.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
terunky
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 aug 2023 10:39
Locatie: Brouwershaven

Re: Beginner zoekt machine, maar welke

Bericht door terunky »

Ah met m12 bovenaan vastdraaien. logisch !

Ik heb (bijna) alles besteld. Allemaal heel erg bedankt voor alle tips en advies !! Ook veel info kunnen vinden met de zoekfunctie. Dit forum is goud waard haha :P

Ik zal een fototje plaatsen als het binnen is.
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Beginner zoekt machine, maar welke

Bericht door FreesKever »

De SK30 Is dan de variant met dat rechte tuitje op de achterkant.
BT30, ISO30 (en nog ongeveer 6 andere varianten) zijn iets korter met ook een schroefgat in de achterkant. In dat schroefgat wordt dan een tutje geschroeft waar een knobbel op zit (ook 6+ varianten de "45 graden" versie lijkt het populairste) en aan de knobbel wordt het ding in een CNC machine vast getrokken. Dit is weer net een stapje verder in automatisatie :P

Er zijn ook mensen die iets dergelijks op een conventionele machine zetten, zodat ze het aandraaien kunnen vervangen met op een knopje drukken en gereedschapswissels nog een stuk sneller gaan.

De conussen van al deze varianten zijn allemaal hetzelfde, wat het mogenlijk maakt om op doe-het-zelf gebied wat te doen.

De simpelste doe-het-zelf verbetering is om vlak boven de spindel een slagmoersleutel te monteren op een korte hefboom. Je trekt dan de slagmoersleutel 2cm naar beneden over de zeskant en duwt er prut (lucht, elektriciteit, whatever) in voor het los of vast draaien.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beginner zoekt machine, maar welke

Bericht door Arie Kabaalstra »

FreesKever schreef: 16 aug 2023 21:57 De simpelste doe-het-zelf verbetering is om vlak boven de spindel een slagmoersleutel te monteren op een korte hefboom. Je trekt dan de slagmoersleutel 2cm naar beneden over de zeskant en duwt er prut (lucht, elektriciteit, whatever) in voor het los of vast draaien.
Da's inderdaad een veel toegepaste Truc.. 'k heb dat al op heel wat Homebrew CNC machines gezien..
terunky
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 aug 2023 10:39
Locatie: Brouwershaven

Re: Beginner zoekt machine, maar welke

Bericht door terunky »

Heb de machine ontvangen, en bijna helemaal uit elkaar. Ik begrijp het nu goed waarom dat noodzakelijk is. Man wat een viezigheid zit er in :shock: de ko spindels liepen krakerig , kogeltjes eruit gehaald, en er zit gewoon ijzervijlsel door het nieuwe witte vet heen. Schoongemaakt en vers vet erin, en ze voelen gelijk veel soepeler ! Die kogeltjes er in wurmen koste enig moeite, maar ik weet nu wel het trucje :lol:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beginner zoekt machine, maar welke

Bericht door Arie Kabaalstra »

da's ook het mooie van zo'n klusje.. je leert je machine beter kennen, Maak foto's!..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Beginner zoekt machine, maar welke

Bericht door hugo stoutjesdijk »

terunky schreef: 08 sep 2023 19:36 Heb de machine ontvangen,
Mooi, gefeliciteerd.
Is het de paulimot 307 geworden ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Beginner zoekt machine, maar welke

Bericht door kawarider »

de ko spindels liepen krakerig , kogeltjes eruit gehaald
Heb ik ook wel eens geprobeerd. Volgens mij is die spindel bij Ben belandt. Mooi dat het jou wel gelukt is.
terunky
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 aug 2023 10:39
Locatie: Brouwershaven

Re: Beginner zoekt machine, maar welke

Bericht door terunky »

Vind het altijd leuk om dingen uit elkaar te halen, en leren hoe het werkt.

Ja het is de paulimot 307 geworden.
terunky
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 aug 2023 10:39
Locatie: Brouwershaven

Re: Beginner zoekt machine, maar welke

Bericht door terunky »

Hij zit weer in elkaar ! eerste proefstukjes frezen gaan goed, maar ik heb nog veel te leren. De DRO monteren was nog best lastig. de X en Y as zijn prima gelukt. Nauwkeurigheid is prima, behalve als ik als een idioot te snel aan de assen ga draaien, dan staat hij 0.01 mm uit het lood volgens mijn klokje.

De Z as weet ik niet goed waar ik die zal plaatsen. (op de Z as duuhh :lol: ) lijkt mij het best op het frame, en de quill. Van het frame naar de head lijkt mij weinig nut. Gezien ik graag de pinole gebruik.
IMG_20230920_104457272.jpg
IMG_20230920_104440667.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beginner zoekt machine, maar welke

Bericht door Arie Kabaalstra »

terunky schreef: 20 sep 2023 11:16 De Z as weet ik niet goed waar ik die zal plaatsen. (op de Z as duuhh ) lijkt mij het best op het frame, en de quill. Van het frame naar de head lijkt mij weinig nut. Gezien ik graag de pinole gebruik.
Voor de Z-as opnemer voor de DRO, die moet je op de Kolom zetten, naar de head., niet op de pinole.
Een Pinole is niet om te frezen, tenminste, niet op deze machine.. er zijn er wel die Z-verplaatsingen, ook voor Freeswerk, met de Pinole doen, maar dan praat je doorgaans over machines waar jouw schuurtje wel inpast..(Grote Bedfrees machines, of Portaalmachines)

Vroeger, op de LTS, kon ik er op rekenen dat ik een draai om mijn oren kreeg als ik stond te frezen met uitgeschoven pinole, want een "gewone" Freesmachine is daar niet voor gebouwd. die pinole is er voor boorwerk, handig dat ie erop zit, maar niet nodig voor Freeswerk.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Beginner zoekt machine, maar welke

Bericht door hfjbuis »

De pinole heeft ook nog een eigen DRO op 0.01 mm die een mooie aanvulling is op die van de kolom.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie