Beginner zoekt machine, maar welke

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beginner zoekt machine, maar welke

Bericht door Arie Kabaalstra »

javanree schreef: 09 aug 2023 11:38 Een Robodrill is een leuke machine maar heet niet voor niets "Drill" ; ja je kunt er licht freeswerk op doen, maar een meskop 40mm in RVS 316 is al op de grens als je 1mm wilt pellen.
Nou.. Poe!.. met een Kress krijg je een 40 mm Meskop amper rond :lol: laat staan dat je er mee kan verspanen.. RVS gaat sowieso niet.. daar draait ie te snel voor..
en een HBM of vergelijkbaar zal met eenzelfde meskop ook niet veel uit kunnen richten.

Elke machine heeft zijn limieten.. zou ik een RoboDrill hebben.. dan komt er niet groter dan ø25 mantelkop in.. daar kun je , zo heeft ervaring mij geleerd, heel veel mee..

Die Eigenaardigheden, ja.. die moet je even weten.. maar dan kun je ook "Los!"

een Brother Speedio is ook zoiets.. , zou ik het budget hebben, dan stond ie er volgende week al!
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Beginner zoekt machine, maar welke

Bericht door hfjbuis »

Ik mis blijkbaar iets :!: Een beginner met de vraag "welke machine" zie ik niet snel een defecte machine repareren of ombouwen naar CNC. Om te beginnen zou ik iets goedkoops en simpels kiezen om ervaring op te doen. Daarna, met de opgedane kennis, kijken voor een beter passende machine en de 1e machine weer verkopen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Beginner zoekt machine, maar welke

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hfjbuis schreef: 09 aug 2023 12:22 Ik mis blijkbaar iets :!: Een beginner met de vraag "welke machine" zie ik niet snel een defecte machine repareren of ombouwen naar CNC.
Wat jij blijkbaar echt gemist hebt, dat we hier op het forum altijd kans zien binnen 20 antwoorden het onderwerp een compleet andere wending te geven en te zorgen dat niemand meer begrijpt waar we het over hadden. :lol:
(maar het is verder wel gezellig hoor :mrgreen: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Beginner zoekt machine, maar welke

Bericht door P1-Engineering »

De stap van max. 150kg naar een Robodrill is inderdaad een bijzondere. :lol: :lol:
Dat zijn ongeveer 3 flinke machineklemmen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Beginner zoekt machine, maar welke

Bericht door Kjelt »

Arie Kabaalstra schreef: 09 aug 2023 11:24 'k heb eens rondgevraagd.. Als je 10K voor een Retrofit nodig hebt.. doe je er beter aan om bijvoorbeeld een 2de hands Fanuc Robodrill te zoeken.. die doen zo rond de 14K wat ik begrepen heb.. genoeg ruimte voor de Hobbyist, niet te groot qua formaat.. en een Fanuc besturing.
En die zijn altijd in perfecte staat ?
Alle lagers zo nieuws als factory, servo's brandschoon en nieuw etc. etc. ?

Ik vroeg eens in onze werkplaats of ze niet ook zo'n "kleine" Hermle thuis wilden hebben.
Antwoord was: "nou nee bedankt , als er 1 servo kapot gaat wat dit jaar al is voorgekomen, dan ben ik vier maandsalarissen kwijt aan alleen de motor en dan moet ik het verder zelf weten op te lossen. Als dat niet lukt en er een service technicus bij moet komen ben ik zo 3/4 jaarsalaris kwijt.
En die jongens verdienen niet weinig kan ik je vertellen.
terunky
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 aug 2023 10:39
Locatie: Brouwershaven

Re: Beginner zoekt machine, maar welke

Bericht door terunky »

P1-Engineering schreef: 09 aug 2023 15:06 De stap van max. 150kg naar een Robodrill is inderdaad een bijzondere. :lol: :lol:
Dat zijn ongeveer 3 flinke machineklemmen.
:lol: :lol: Gelukkig is het wel een gezellig en levendig forum :P
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Beginner zoekt machine, maar welke

Bericht door javanree »

Kjelt schreef: 09 aug 2023 15:26 En die zijn altijd in perfecte staat ?
Alle lagers zo nieuws als factory, servo's brandschoon en nieuw etc. etc. ?
Fanuc Robodrill was een concept door meerdere leveranciers gebouwd, maar de elektro(nica) is standaard Fanuc componenten. eBay staat vol met Fanuc componenten als servo's en drivers, voor "redelijke" prijzen. Een van de voordelen van iets met Fanuc kopen is verkrijgbaarheid parts.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beginner zoekt machine, maar welke

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kjelt schreef: 09 aug 2023 15:26 En die zijn altijd in perfecte staat ?
Alle lagers zo nieuws als factory, servo's brandschoon en nieuw etc. etc. ?

Ik vroeg eens in onze werkplaats of ze niet ook zo'n "kleine" Hermle thuis wilden hebben.
Antwoord was: "nou nee bedankt , als er 1 servo kapot gaat wat dit jaar al is voorgekomen, dan ben ik vier maandsalarissen kwijt aan alleen de motor en dan moet ik het verder zelf weten op te lossen. Als dat niet lukt en er een service technicus bij moet komen ben ik zo 3/4 jaarsalaris kwijt.
En die jongens verdienen niet weinig kan ik je vertellen.
Nou.. Dan moeten die Jongens van Fanuc wel een ENORM salaris verdienen, als er één keer per jaar iets stuk gaat..
Die jongens bij jou in de werkplaats..Eveneens.. die moeten zoveel verdienen... want die rijden natuurlijk ook 't nieuwst van 't nieuwste.. Want een oude auto.. Nee.. want als daar iets aan stuk gaat.. dan.. Ja..

Nou.. 'k kan je meedelen.. mijn auto is een Jonkie vergeleken bij mijn machines.. 20 jaar.. de oudste machines die ik heb staan, zijn van 1986.. (de Agie niet meegerekend.. dat is geen CNC)
Ja.. één van de Brother HS-100's heeft een "probleem", maar da's op te lossen, ondanks dat er geen reserve onderdelen te krijgen zijn.. niet dat deel in elk geval.. Nou.. dan bouwen we'm zelf wel een keer.. en tot dat moment zal de andere heel moeten blijven..

de kans dat een Nieuwe machine een keer kuren krijgt.. is ook aanwezig..
spikee
Berichten: 277
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: Beginner zoekt machine, maar welke

Bericht door spikee »

Fs4mg(L) is mogelijk een optie. Als je de rails etc zelf doet dan kan je die wel voor zn 4-5k in elkaar zetten.
Daar kan je deftig mee frezen.
tuonov4
Berichten: 192
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: Beginner zoekt machine, maar welke

Bericht door tuonov4 »

spikee
Berichten: 277
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: Beginner zoekt machine, maar welke

Bericht door spikee »

Er staat nog een ongebruikte FS4MG frame (geassembleed door mueller) met alle toebehoren in Cyprus te koop van een mede Discord lid; 4k ; nieuw van mueller; c3 schroeven; met hun lineare set etc. Je hebt dan alleen nog de elektra kant nodig. De Eigenaar heeft zijn plannen veranderd en gaat een 5 asser kopen.
terunky
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 aug 2023 10:39
Locatie: Brouwershaven

Re: Beginner zoekt machine, maar welke

Bericht door terunky »

Mooi ontwerp van die FS4MG. En goede prijs als je het zelf opbouwt. Een machine opbouwen gaat wel boven mijn pet, heb nog nooit een freesbankje van dichtbij gezien, of ermee gewerkt, laat staan opbouwen :lol:

momenteel deze 2 op het oog,

paulimot F307-V : https://www.paulimot.de/Fraesmaschinen/F307-V/DRO
of de Sieg 2.7 https://www.paulimot.de/Fraesmaschinen/F307-V/DRO

Komt neer op 2500 euro + verzendkosten + een hoop gereedschap en frezen. totaal rond de 3500 euro. Wat ik wel genoeg vind worden voor een chinees. Maar zo te lezen zijn die meer dan genoeg voor wat ik ermee wil doen.

De paulimot 307 heeft geen brushless motor, maar wel een 3 fasen synchroon motor. zijn die net zo goed ?
En de sieg 2.7 lijkt dan weer geen kogel omloop te hebben

Zijn er goede budget sites voor de machineklemmen, schuifmaten, boren en dergelijke ? Of is het spul van paulimot en hbm degelijk genoeg voor de hobby.
tuonov4
Berichten: 192
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: Beginner zoekt machine, maar welke

Bericht door tuonov4 »

hier helemaal compleet en staat al sinds maart te koop zodat er waarschijnlijk ook nog wel iets met de prijs te doen is. Ik weet alleen niet of er hier al kogelomloop spillen zijn ingebouwd.Groet: Fred

https://www.kleinanzeigen.de/s-anzeige/ ... -242-17442
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beginner zoekt machine, maar welke

Bericht door Arie Kabaalstra »

terunky schreef: 10 aug 2023 15:17 Zijn er goede budget sites voor de machineklemmen, schuifmaten, boren en dergelijke ? Of is het spul van paulimot en hbm degelijk genoeg voor de hobby.
voor zulke machines, die HBM klemmen zijn goed genoeg voor onder een Kolomboor en licht freeswerk.. Laat je niet verleiden tot het aanschaffen van een Klem op een Draaivoet, nergens voor nodig.. je kunt de klem ook gewoon scheef op tafel zetten, en dan is ie veel stabieler dan een klem die op een hoek is ingesteld (welke hoek is maar de vraag, omdat de voet geen vlakken heeft waar je em op kan uitklokken.. Meten is weten.. als je weet wat je meet..

Afbeelding
Dit is een goede.. momenteel niet op voorraad, maar ik heb er één.. en dat ding is Knetterhard, en zuiver.
Eigenlijk is dat een Slijpklem, maar voor klein werk pak ik toch steeds weer deze..

Wat andere spanmiddelen zoals Kikkers en dergelijke betreft.. Da's altijd een leuk eerste project..

Afbeelding

Kijk.. da's mijn Gehard stalen Slijpklemmetje.. met 4 kikkertjes waarmee ik em in elk denkbare hoek vast kan zetten..
Da's dus Freesklus 1.. een paar degelijke speciale kikkers voor je machineklem..

Afbeelding

een paar Kikkertjes.. ook nooit weg..

Afbeelding

en een paar Quad-Rails.. om blokken goed te kunnen bevestigen, en aan allerlei kanten te bewerken..
Plaats reactie