"Kan ik niet", huisklussen, ontbrekende professionals

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

"Kan ik niet", huisklussen, ontbrekende professionals

Bericht door Sven »

Bij thuiskomst van vakantie ontdekte ik een verrassing: De dakgoot van de dakkapel was overstroomd, over het kozijn heen, naar binnen.
Daarna ontdekte mijn vrouw dat de riolering in de standpijp weer sporen van lekkage liet zien.

Allemaal problemen rond doe het zelf en gebrek aan professionals.

De verstopte afvoer van de dakgoot kwam door een kraaiennest.
Als ik mezelf had vertrouwd in het klimmen op een pannendak dan had ik daar wellicht zelf iets aan kunnen doen. Maar daar vind ik mezelf te oud voor.

Vind maar eens iemand om voor een uurtje het dak op te gaan...
En die je dan ook vertrouwd om er eventueel werk aan te doen.

Standpijp/riool hetzelfde liedje.
We hebben groot werk laten doen aan ons riool, en op zich vertrouwen in hoe ze gewerkt hebben. Maar ze zijn druk en moeten eigenlijk nog eens terug komen. We hebben nog steeds vage klachten die af en toe terug komen.

Ik overweeg nu een drone te kopen om in ieder geval zelf van boven te kunnen gaan kijken.
Daar had ik ook de kraaien misschien mee kunnen wegjagen...

Hoe gaan jullie om met steeds kleinere beschikbaarheid van vakmensen?
Voor grote klussen lukt het nog wel, we hebben net nieuwe kozijnen laten plaatsen en waren echt super tevreden over de werklui. Die mogen voor elk klusje terug komen. Maar daar hebben ze het waarschijnlijk te druk voor...
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: "Kan ik niet", huisklussen, ontbrekende professionals

Bericht door MeMoRy »

Ik doe het meestal andersom: help diverse buren met klusjes. Zelf laat ik bijna niemand meer langskomen, want naast beperkte beschikbaarheid, zo'n de prijzen ook nog gigantisch.
Ik heb laatst bijv wel mijn stoppenkast laten controleren, omdat al bij twee buren rook was gekomen door een montagefout bij bouw. Maar dat is dan 180 euro voor 20-30 min werk.
Of tijdje geleden iemand die mijn rookkanalen schoonmaakte. Even met een borstel op een stokje erdoorheen, hoppa 100 euro.

Dus nu stel ik deuren, plaats hekjes, nivelleer en betegel tuinen, repareer ik apparaten, snoei ik heggen, maak kattentrapjes, etc. Voor mensen die dat niet (meer) zelf kunnen. En dan voor een etentje of flesje wijn ofzo, want ik heb gewoon een baan die voldoende betaald.
Ik weet dat betaalde mensen hun brood ermee verdienen, maar die kunnen in deze tijd vragen wat ze willen, en opdrachten kiezen waar ze zin in hebben, dus daar heb ik even geen medelijden mee.

Ook nog zoiets: ik ben ook van de technische commissie van onze VVE (150 woningen) en we hebben een soort servicecontract met een klusbedrijf... maar die wil daar nu dus ook onderuit, omdat hij vindt dat we niet genoeg grote opdrachten geven.. ik vermoed dat hij elders meer kan vangen.

Tja, het is een rottijd... maar niet alleen in die sector hoor. Denk aan zorg en onderwijs, etc etc
Mensen met een echte beperking hebben het het zwaarst. Dan maar 1x per week douchen oid, want alleen dan komt de hulp.
Laatst gewijzigd door MeMoRy op 06 aug 2023 17:29, 3 keer totaal gewijzigd.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: "Kan ik niet", huisklussen, ontbrekende professionals

Bericht door Kjelt »

Ik doe ook zoveel mogelijk zelf. Pannen Dak ben ik op geweest maar aan de westkant waar de aanbouw zit dus max valhoogte 3m. Er was een touw en dakkapel om aan vast te houden. Blijft eng werk als je het niet gewend bent, als je het wel gewend bent peuleschil met de kans dat je het gevaar vergeet.
Andere kant zou ik niet doen.
Eigenlijk vind ik dat net als alle grachtenpanden vroeger grote takelhaken hadden een schuin pannendak ergens op een stevige plek haken moet hebben om jezelf en de trap te kunnen borgen.
Tegenwoordig gebruiken de arbo nl firmas hoogwerkers, huurprijs is meteen tjing tjing.

Dus maar pragmatisch er mee omgaan, zijkozijn in de nok hoogte 12m ofzo vervangen door kunststof kozijn zodat ik die niet meer hoef te verfen. En de rest doe ik alles behalve cv en water zelf zolang het kan. En vaak beter dan sommige proffesionals, hiernaast is het huis geverfd voor €2800 :shock:
Staan er twee man op zaterdag met wat schuurpapier wat te aaien om meteen erover heen te verfen.
Twee halve zaterdagen werk en weg waren ze. Over twee jaar kunnen ze terug komen. Garantie? , volgens mij is het voor een groot deel ook nog eens zwart gebeurd anders was het €4000 geweest, dus jammer dan.
Gebruikersavatar
Marijke&Peter
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 jun 2023 20:57
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

Re: "Kan ik niet", huisklussen, ontbrekende professionals

Bericht door Marijke&Peter »

Voor het schoonmaken van de dakgoot gebruik ik een stofzuiger die ook water kan zuigen.
Daarvoor heb ik een "snorkel" gemaakt van 5m PVC buis 50x1,8 mm.
Zo blijf ik zelf veilig op de grond.

Vorig jaar heb ik de dakkapel en dakgoten laten renoveren,
Dat heb ik door een aannemer laten doen, die heeft en steiger gebouwd.
Daar ben ik zelf ook op geklommen om het badkamerraam te voorzien van een nieuwe glaslat.

Groetjes, Peter
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 880
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: "Kan ik niet", huisklussen, ontbrekende professionals

Bericht door zeeschuim »

Ik doe alles nog steeds zelf, zolang het oude kadaver het nog toelaat. Wel voorzichtig, ik kan niet meer op m'n slippers over de nokvorsten lopen. ;-)
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 880
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: "Kan ik niet", huisklussen, ontbrekende professionals

Bericht door zeeschuim »

Over die nokvorsten deed ik dus niet zelf, ik had een collega die ik op een keer op het dak van een flat van 3 hoog op z'n slippers over de nokvorsten zag lopen. brrr..
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: "Kan ik niet", huisklussen, ontbrekende professionals

Bericht door hugo stoutjesdijk »

zeeschuim schreef: 07 aug 2023 07:15 Over die nokvorsten deed ik dus niet zelf, ik had een collega die ik op een keer op het dak van een flat van 3 hoog op z'n slippers over de nokvorsten zag lopen. brrr..
Moet je ook niet op je slippers doen, op blote voeten heb je veel meer gevoel.
(dat is wel een jaar of 40 geleden dat ik dat nog wel eens deed)

M'n buurman gooit een touw over het huis (wel ergens vastzetten ;-) ), en gebruik een veiligheids tuigje. Dat zal die wel nog ergens op z'n werk hebben liggen, die doen tegenwoordig alles met een hoogwerker.
En als je de dakpannen omhoog schuift valt zo'n dak toch best mee.

Die overlopende dakgoot klopt natuurlijk niet. De laagste kant moet aan de 'buitenkant' zitten. Ook bij platte daken van een dakkapel moet de aansluiting aan het huis een stuk (flink stuk, vanwege stuw door wind en capillaire werking) hoger zitten dan de dakrand.
(ik vind opstaande dakranden bij platte daken werkelijk het domste wat je in de bouw zo'n beetje kunt verzinnen)

En ja, die kleine klusjes service bij aannemers is wel een probleem, dat was het heel lang geleden ook al weet ik wel, de aannemer die bij m'n ouders wat verbouw werk gedaan had, had een speciale kleine klusjes/nazorg ploeg, wat ook in die tijd al bijzonder was. Maar voor een bedrijf is dat inspringen in kleine klusjes dodelijk voor je planning, dus als je daar serieus mee om gaat wel een goede oplossing.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie