EG Vraagstuk

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: EG Vraagstuk

Bericht door DaBit »

Zoals zovelen heb ik daar ook mee zitten klungelen. Gewoon in zo'n grote glazen augurkenpot want dan kun je goed zien wat er gebeurt.
Uiteindelijk werkte het alleen in theorie om zoveel zand toe te voegen dat het volume niet toenam; in de praktijk werd het volume toch al groter voordat de ruimte tussen de kiezels goed gevuld was. Je wil dus niet op het punt blijven dat het volume niet toeneemt, maar het punt waarop het volume veel sterker toe begint te nemen als je toevoegt.

Gewicht van het geheel is ook een handige maatstaf. Het steenmengsel waarbij die pot uiteindelijk het zwaarste is, is het winnende mengsel.

En zoals gezegd: ik vond uiteindelijk een veel kleinere hoeveelheid epoxy van 3-4% prettiger. Dan heb je een mengsel van de consistentie waar je vroeger zandkastelen mee bouwde in plaats van 'modder', en dat kun je lekker in je mal stampen en rammen zonder risico dat het zand naar beneden zakt en de steentjes gaan drijven of andersom. 10-20 liter mengsel aanmaken want dat is al zwaar genoeg en kan nog met een handmixer, plankje hout, dikke hamer, foto van je gemene ex of rottige buurman, en rammen maar. Voor het goede gevoel een handvol spaanplaatschroeven als wapeningsvezels ertussen. Herhalen tot de mal vol is. Beviel me prima. Want hoe ik een hele mal aan zou moeten trillen of voldoende volume kan mixen om het binnen afzienbare tijd te gieten, pfoe.

Ik twijfel er niet aan dat 'mijn' mortelmengsel nog veel minder stijf en sterk is dan wat je in de literatuur vind. Maar zoals gezegd; het spul is goedkoop (ook omdat je niet zoveel epoxy gebruikt) en een paar centimeter extra uiterste vezelafstand compenseert veel want de stijfheid gaat met een derde macht omhoog en een beetje extra massa kan ook nooit kwaad.

Het is allemaal geen hogere wetenschap, eigenlijk.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EG Vraagstuk

Bericht door Arie Kabaalstra »

DaBit schreef: 30 sep 2023 08:09 Want hoe ik een hele mal aan zou moeten trillen of voldoende volume kan mixen om het binnen afzienbare tijd te gieten, pfoe.
Boorhamer?, op standje hamer uiteraard..
https://www.lidl.nl/p/parkside-boor-en- ... VCEALw_wcB

Kun je niet voor tobben..

Wat het gieten betreft.. als je het niet in je mal kan gieten voor de Epoxy begint uit te harden.. dan heb je de verkeerde hars.
'k heb dat genoeg bij de hand gehad.. Sommige epoxy harsen hebben een Potlife van een bepaalde tijd..Ik heb harsen gehad met een "POKlife" Dat wil zeggen.. 't ene moment merk je dat het iets dikker wordt, je smeert er een lappie glasvezel mee in een mal, en dan doop je de kwast nog een keer in.. "POK" hard..
er zijn ook harsen die niet zo snel uitharden.. je moet dan ook meer geduld hebben bij het uitharden.. maar gezien het gegeven dat het bouwen van een Machine toch al een hele klus is.. zijn er genoeg dingen die je in de tussenliggende tijd kan doen..

de veelal gehanteerde 12% lijkt me dan beter.. dan vloeit het spul nog een beetje uit, en dat in combinatie met wat trillingen om de boel te verdichten maakt dat het een compact geheel wordt en eventuele overmaat Epoxy komt dan wel naar de oppervlakte..
De mal bijvoorbaat behandelen met een Gelcoat maakt ook dat de oppervlakte mooi glad zal worden..
DaBit schreef: 30 sep 2023 08:09 een paar centimeter extra uiterste vezelafstand compenseert veel want de stijfheid gaat met een derde macht omhoog en een beetje extra massa kan ook nooit kwaad.
Precies!.. en ik heb ze er nog niet in getekend.. maar een paar Ribben op de "Zijplaten" da's ook zo gepiept..
gewoon een kwestie van de Bekisting 1½-2 keer zo diep maken, en wat Blokjes hout Verstek zagen, zodat ze mooi lossen.. hoekjes afronden, en dan de hele zooi netjes glad afwerken..
Door het verstek zullen ze wel los komen.. anders draai je er aan de onderkant een Rampamoer in,dan kun je ze met een Metrisch boutje in de bekisting monteren, en naderhand met een Flinke ruk met een slagtrekker er uit liften..
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: EG Vraagstuk

Bericht door Sven »

Arie Kabaalstra schreef: 30 sep 2023 18:13 Boorhamer?, op standje hamer uiteraard..
https://www.lidl.nl/p/parkside-boor-en- ... VCEALw_wcB
Proefjes doen.
Voor je het weet is een mengsel dat zich met een boorhamer in de hoekjes laat stimuleren veel te nat, en komt er een plas bovenop je gietstuk te staan.

Variant uit de eigen doos:
Ik heb experimenten gedaan met centrifugaal gieten van eg.

Mengsel dat een beetje blubberde (en dus waarschijnlijk niet te trillen zou zijn met een boorhamer) bleek zo nat dat in de wijde omgeving druppels epoxy teruggevonden worden die zich door de mal naar buiten hadden geperst.

Ook zal korrelvorm wel veel verschil maken, rond versus gebroken.

Ultramurmel beton kan je als bal in de mal leggen en dan vloeit het alsnog in de hoekjes.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EG Vraagstuk

Bericht door Arie Kabaalstra »

't mooie van Beton is wel weer dat het water wat bovenop komt drijven na het verdichten wel zal verdampen..Dus opzich spreekt dat wel weer in het voordeel van Beton..

Waar ik nog mee zit is de krimp.. hoeveel krimpt beton.. of is dat met "Slabs" van maximaal 1m² te verwaarlozen?

Dat het een paar weken duurt eer het zijn volledige sterkte heeft.. dat zal me ook jeuken..zo'm machine bouw je tenslotte ook niet in een weekje..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: EG Vraagstuk

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef: 30 sep 2023 18:13 Boorhamer?, op standje hamer uiteraard..
Kun je niet voor tobben..
Dat klinkt in tekstvorm allemaal heel simpel en logisch. Het blijkt echter maar al te vaak dat alleen in theorie theorie en praktijk gelijk zijn. Ik wil het je wel zien doen eigenlijk :lol:
Wat het gieten betreft.. als je het niet in je mal kan gieten voor de Epoxy begint uit te harden.. dan heb je de verkeerde hars.
Ik gebruikte hars L met harder GL2 van R&G. Potlife 180 minuten ofzo en zo vloeibaar als karnemelk. Die langere potlife is ook al gewenst vanwege de warmteontwikkeling; je stort nogal forse volumes.

Maar uiteraard kun je met een betonmolen en emmer om je epoxy in te mengen batches doen die groot genoeg zijn. Ik heb al dat spul niet en ik had geen zin in het schoonmaakwerk aan een gehuurde molen, dus ik vond een speciekuip en mixer op een oude boormachine wel prima. Behapbare batch aanmaken, storten, verdelen, controleren of de kleine hoekjes ook goed gevuld zijn, corrigeren, aanstampen, volgende batch.
Tegen de tijd dat je dan bij de laatste batch bent is de eerste echt al wel aan het gellen. Wat helemaal niks uitmaakt.
de veelal gehanteerde 12% lijkt me dan beter.. dan vloeit het spul nog een beetje uit, en dat in combinatie met wat trillingen om de boel te verdichten maakt dat het een compact geheel wordt en eventuele overmaat Epoxy komt dan wel naar de oppervlakte..
Dat is dan ook wat de meesten doen.
De mal bijvoorbaat behandelen met een Gelcoat maakt ook dat de oppervlakte mooi glad zal worden..
1 van de bestanddelen van mijn mengsel was kwartsmeel, dus daar had ik een halve zak van.
Mijn 'gelcoat' was een mengsel van kwartsmeel, epoxy en zwarte kleurstof.
Precies!.. en ik heb ze er nog niet in getekend.. maar een paar Ribben op de "Zijplaten" da's ook zo gepiept..
Waarom ribben? Da's kwa torsie niet handig of je moet er een honingraat van maken.
Gewoon massief gieten die hap. Massa en stijfheid, dat heeft je CNC machine nodig. Of als het gewicht je echt dwars zit: paar stroken piepschuim erin om 'holtes' te maken.

Ook een voordeel van het 'zandkasteeltjes-mengsel'; je stort een laag, hamert 'm aan, legt het piepschuim er naar beste artistieke inzicht op, en je doet de volgende laag. Dat EPS gaat niet drijven.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: EG Vraagstuk

Bericht door serum »

Nadeel van fanatiek trillen is dat je al snel een scheiding krijgt tussen de dunne/dikke korrels. Ik vermoed dat mengen en aanstampen beter is dan trillen in de mal. De krachten van het trillen kunnen krachten vrijkomen die je mal onder spanning zetten.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EG Vraagstuk

Bericht door Arie Kabaalstra »

serum schreef: 01 okt 2023 10:25 Ik vermoed dat mengen en aanstampen beter is dan trillen in de mal. De krachten van het trillen kunnen krachten vrijkomen die je mal onder spanning zetten.
Dus maakt dat per saldo, Grosso Modo geen ene"Flyin'Fcuk" uit

Aanstampen of trillen.. heeft per definitie, door de bank genomen hetzelfde effect..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: EG Vraagstuk

Bericht door DaBit »

Nou, ik ben het niet met je eens als je dat niet erg vind.

Met overenthousiast trillen loop je het risico op segregatie, met aanstampen gaat je dat niet lukken, blijft de verdeling hetzelfde en moedig je de korrels hooguit wat aan om de onderlinge frictie te overwinnen opdat ze beter de holtes vullen die bij het storten gecreerd zijn.

En dat overenthousiast is nou het probleem. Wanneer tril je genoeg maar niet teveel? Een excenterschuurmachine aan de zijkant van de mal knopen diet niks, een trilnaald is teveel. Best lastig te bepalen wat goed is. Bij serieproductie ging ik trillen en testen, maar als hobbybob die eenmalig een kleine mal vult? Met storten in dunnere laagjes en aanstampen zie je wat er gebeurt en kun je keer op keer controleren of alles naar wens gaat en zo niet de parameters aanpassen.

Zeg maar schuren met de hand vs schuren met een bandschuurmachine. Mits voldoende ervaring kun je met een bandschuurmachine vast wel in no-time een kozijn netjes schuren voor het schilderen, maar met mijn eens-in-de-zoveel-jaar-een-paar-kozijntjes ben ik echt beter af met een lapje schuurpapier in mijn klauwtje.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: EG Vraagstuk

Bericht door Kjelt »

Waarom dan niet toch meer epoxy toevoegen zodat het wat vloeibaarder wordt en je niet meer hoeft te trillen, zeg maar zoals ZVB ZelfVerdichtend Beton ?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: EG Vraagstuk

Bericht door serum »

Dacht dat je wel zou inzien dat er een wezenlijk verschil zit tussen een resonantie en aanstampen. Maar kennelijk vat je dat niet.

Waarschijnlijk heb je dergelijke experimenten nog nooit gezien of gedaan;

https://youtu.be/wvJAgrUBF4w?si=cqsb6k7V3Gch8VVY

Resonantie doet eigenaardige dingen. Naast het feilloos scheiden van verschillende korrelgroottes, kan bv hard zand met wat water veranderen in een vloeibare, bijna waterdunne vloeistof.

Soms is iets dat simpel lijkt heel veel complexer dan je in de eerste instantie zou verwachten. Dit is zoiets. eem' an tril'n' gaat hier niet op.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EG Vraagstuk

Bericht door Arie Kabaalstra »

Laat ik mijn Vorige post dan iets nuanceren.. (al doe ik dat niet graag.. ik ben iemand van uitersten.. maar dat terzijde)
als je te ijverig aanstampt, zul je ook de mal vervormen, indien je die niet voldoende stevig hebt gemaakt, maar datzelfde risico zul je lopen met overijverig trillen, in combinatie uiteraard met seggregatie van je aggregaat..

'k heb het er vanmiddag met mijn vader nog even over zitten bomen in de auto op de terugweg van een Motor evenement in Assen..
Hij vertelde mij: Betonnen tegels?.. die worden gemaakt in een mal onder een Pers.. die mal is Stevig!.. eerst gaat er een laagje Mortel met alleen Zand/Fijn grint in, dat wordt de bovenzijde, die moet glad zijn.. Dan gaat er de mortel met Kiezelstenen in, voor de sterkte.. en dat wordt aangeperst..
Consistentie van die mortel?, "Kippevoer'.. vergelijkbaar met de door jou genoemde "Nat zand om Kastelen mee te bouwen", Bogend op mijn prille Jeugd, afhankelijk van de grofte van het zand, niet te nat.. "beetje bij mengen van Droog zand" deed wonderen om Glad afgewerkte Bouwsels te produceren in "Drents zand" wat een stuk ronder is dan scherp strandzand, omdat daar veel schelpfragmenten in zitten, het "Speelzand" in de gemiddelde Zandbak is ook grover dan het zand in de Zandbak van mijn Neefje in Drenthe.

Ik denk dan ook even aan de Productie aspecten.. Gieten en Trillen is makkelijker en sneller te automagiseren dan Storten en stampen, maar dat laatste geeft wel weer meer Controle over het proces, zonder het risico van "ontmengen"

Even teruggrijpend op de ervaringen die ik heb met Epoxy Mortels, ik meen dat ik dat al eens genoemd had, 'k moest op mijn werk eens een serie Rubberen Oplegblokken voorzien van een Laag EpoxyMortel.
Die mortel was een Emmer zand met de EpoxyHars er al in, en een plastic zakje met een Flesje harder erbij..
Eerst de Mortel zonder verharder doorroeren, omdat de Epoxy naar beneden zakt..
Zodra je een homogene massa hebt, Harder erbij, verder doormengen.. en dan storten.. gewoon met een troffeltje in de mal, en lekker aan boetseren, Mal verder opvullen tot er net iets te veel inzit, en dan met een spaan "Afreien".. klaar.. malletje eraf.. (dun laagje, dat bleef wel zitten.. wegzetten, malletje om het volgende blok. en volscheppen maar..

Die blokken waren van Rubber, met stalen platen erin gelamineerd, en die Epoxylaag was stijf genoeg om de krachten die erop kwamen te weerstaan..

Qua verwerking zijn er dan geen verschillen meer tussen "Droge beton" of EpoxyMortel..'t Krimpen van de Beton hoef ik me volgens mijn vader geen zorgen om te maken.. dat doet niet zo veel..
Om heel eerlijk te zijn.. is Beton dan wel weer makkelijker te verwerken.. gewoon in een Kuip, Cement, zand, Kiezels en water.. Even roeren.. en storten maar.. Kuip leeg?.. Tuinslang erin, Kokosharen stoffer erdoor.. en schoon.. even drogen.. volgende batch..
Als je Mengkuipen waar Epoxy in aangemaakt is wilt reinigen.. Methyleenchloride werkt als een malle.. maar dat moet je echt doen met Adembescherming.. want 2 minuten in die lucht, en je bent zo stoned als een Aap....

1-0 voor Beton wat mij betreft..
Michel
Berichten: 220
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: EG Vraagstuk

Bericht door Michel »

Wellicht is dit een interessant artikel.

https://www.aimspress.com/article/doi/1 ... ci.2021006

Ik ben een tijdje terug ook bezig geweest om een freesbank te gaan opbouwen uit epoxy graniet of uhpc beton. Op het werk deden ze een aantal stempelplaten weg van serieuze afmetingen (1000x300×40mm) 150 kg /stuk
Ik dacht hiermee ,in combinatie met epoxy of uhpc beton ,een goede basis op te bouwen voor een freesbankje
Echter de kosten die dit met zich mee bracht waren dusdanig hoog ,dat het voor mij beter was een bestaand en beproefd concept aan te schaffen ,waarvan de uitkomst in grote mate voorspelbaar is .
En laten we wel wezen, 1300 kg gietijzer is ook best wel stabiel.
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EG Vraagstuk

Bericht door Arie Kabaalstra »

25185

de afgelopen dagen wat zitten kliederen in Alibre Design..

een vriend van me kwam met een idee om het Nauwkeurige deel in staal uit te voeren met een kist eromheen.. en die stort je dan vol..
voor het nabewerken moet ik dan alleen het aanlegvlak van de 4de as verticaal klokken, en dan de bovenplaat met de rails vlakken.. meer dan dat hoeft het niet te zijn..
Immers.. het deel waar de 4de as in komt, dat is een "Doos", plaat er bovenop, en dan aan de buitenkant een handvol blinde schroefdraadgaten boren om Doken in te draaien, hier en daar een stuk wapeningsstaal dwars door de kist steken, en gewoon "vastpikken", dan zal de kist ook niet veel vervormen tijdens het storten.. 't deel rechts is nog niet vastgelegd.. moet ik eerst even kijken of, en zo ja hoe ik daar een Carroussel in kwijt kan
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: EG Vraagstuk

Bericht door P1-Engineering »

Dacht dit is wel een leuke optie:

https://youtu.be/9L8PkhgqXzE?si=hb3jxA1iNre4tye5

https://www.pentamachine.com/solo

Maar helaas, begint bij $80k... :lol:

En als je dan ziet wat je ervoor krijgt valt het mij toch wel tegen.
Maar zeker interessant qua concept en bouwwijze.
Plaats reactie