Bek-positionering voor mijn kabelschoen krimptang

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Bek-positionering voor mijn kabelschoen krimptang

Bericht door Kars-cnc »

Een beetje off-topic, maar er zijn vast mensen hier die er wel wat over kunnen zeggen...

Ik gebruik al een paar jaar een kabelschoen krimptang met aan een kant dammetjes boven en onderin in de bekken:

Kabeschoentang-1+2-a.jpg

Ik weet echter nog steeds niet wat precies de bedoeling van die dammetjes is. Moet de kabelschoen hier tegenaan gepositioneerd worden? Of is het de bedoeling dat daarmee een van beide kanten extra gekrompen wordt?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Bek-positionering voor mijn kabelschoen krimptang

Bericht door hugo stoutjesdijk »

2023-08-02 12_43_15-Foto - Google Foto's.jpg
Als ik het plaatje met die tang van mij vergelijk, heb ik het vermoeden dat die 2e trap ook gebruikt moet worden.
Daarachter zit bij mij ook nog een aanslag.
Gewoon een keer proberen, als je hem dicht krijgt en het plastic is er niet vanaf zal het wel kloppen.

Nog even gemeten, in die gele kan een pennetje van 4.2 doorheen, 4.3 net niet.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Bek-positionering voor mijn kabelschoen krimptang

Bericht door Kars-cnc »

Moet bij jou nu de voorkant van de kabelschoen isolatie tegen die aanslag of de kant waar de ader zit?
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Bek-positionering voor mijn kabelschoen krimptang

Bericht door MeMoRy »

Ik heb zelf niet zo'n aanslag in de krimptang, maar ik vermoed dat het is als 'stop' voor de huls. Goed positioneren is namelijk altijd een beetje een gedoe.

Ik zou het niet niet als tweede trap proberen te gebruiken. Er bestaat ook iets als te hard krimpen. Dan scheurt ofwel de huls (minder isolatie) ofwel de connector zelf (en komt mogelijk los en maakt mogelijk kortsluiting)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Bek-positionering voor mijn kabelschoen krimptang

Bericht door Kjelt »

Kars-cnc schreef: 02 aug 2023 12:02 Een beetje off-topic, maar er zijn vast mensen hier die er wel wat over kunnen zeggen...
Ik gebruik al een paar jaar een kabelschoen krimptang met aan een kant dammetjes boven en onderin in de bekken:
Ik weet echter nog steeds niet wat precies de bedoeling van die dammetjes is. Moet de kabelschoen hier tegenaan gepositioneerd worden? Of is het de bedoeling dat daarmee een van beide kanten extra gekrompen wordt?
Een kabelschoen heeft twee krimpzones.
1) voor het elektrisch contact met de koperen draad deze zit dus vooraan tegen de connector aan
2) voor de trekontlasting van de mantel, deze krimpt of het metalen of plastick (bij geisoleerde versie) vast aan de kabelmantel

Dit zijn dus twee krimpen in 1 en de maatvoering is exact gemaakt hiervoor.
Je ziet bij de goede kabelschoenen dan ook duidelijk de twee zones zitten en het is dus ook zaak dat je de draad niet te ver afstript omdat dan de trekontlasting niet meer deugt.

zie ook hier : https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?p=275451#p275451
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Bek-positionering voor mijn kabelschoen krimptang

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kars-cnc schreef: 02 aug 2023 13:23 Moet bij jou nu de voorkant van de kabelschoen isolatie tegen die aanslag of de kant waar de ader zit?
Kabel zit aan de kant die je ziet, de voorkant dus tegen de aanslag. Dat is trouwens een verend kunsstof stripje, drukt naar beneden tijdens krimpen.
MeMoRy schreef: 02 aug 2023 13:46 Er bestaat ook iets als te hard krimpen. Dan scheurt ofwel de huls (minder isolatie) ofwel de connector zelf (en komt mogelijk los en maakt mogelijk kortsluiting)
Ik heb meer problemen gezien met te weinig gekrompen verbindingen dan te veel. Storingen aan caravan en aanhanger verlichting, even aan die draden trekken, trekt ze zo uit de faston schuifjes. Als er weer es iemand komt vragen of ik faston stekkertjes heb, zeg ik altijd. Je mag ze meenemen, maar dan moet je ook m'n tang gebruiken, als ze zo'n blikken gestanste tang gebruiken die ze ooit bij de bouwmarkt hebben gekocht is het vooraf al een verloren wedstrijd. Die dingen kun je mee strippen, of M3 mee inkorten, en jezelf dan vreselijk lelijk in een velletje bijten.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
nocky2
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 jun 2020 19:06
Locatie: Ammerzoden

Re: Bek-positionering voor mijn kabelschoen krimptang

Bericht door nocky2 »

Het dunnere deel van de bek moet aan het uiteinde van de kabelschoen zitten. (Waar de ring/vlaksteker/rondsteker zit)
Dit is het pint waar je draad gestript is. (Daarom is de bek daar krapper)
DMG CMX70U
CMZ TA2500
BF20L-edingcnc
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Bek-positionering voor mijn kabelschoen krimptang

Bericht door andrefc101 »

hugo stoutjesdijk schreef: 02 aug 2023 14:10 ….en jezelf dan vreselijk lelijk in een velletje bijten.
Geweldig! Dat vooral dus :lol: :lol:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Bek-positionering voor mijn kabelschoen krimptang

Bericht door hugo stoutjesdijk »

andrefc101 schreef: 02 aug 2023 17:30
hugo stoutjesdijk schreef: 02 aug 2023 14:10 ….en jezelf dan vreselijk lelijk in een velletje bijten.
Geweldig! Dat vooral dus :lol: :lol:
Ervaring ? :mrgreen:
Klant van me dacht een inbusboutje in te korten, flinke jaap.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Bek-positionering voor mijn kabelschoen krimptang

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 02 aug 2023 14:10 even aan die draden trekken, trekt ze zo uit de faston schuifjes. Als er weer es iemand komt vragen of ik faston stekkertjes heb, zeg ik altijd. Je mag ze meenemen, maar dan moet je ook m'n tang gebruiken, als ze zo'n blikken gestanste tang gebruiken die ze ooit bij de bouwmarkt hebben gekocht is het vooraf al een verloren wedstrijd. Die dingen kun je mee strippen, of M3 mee inkorten, en jezelf dan vreselijk lelijk in een velletje bijten.
Ik heb helaas met dezelfde OK'ish tang (80 euro) wisselende ervaringen met diverse merken kabelschoenen.
Zien er allemaal hetzelfde uit maar de krimp is toch net anders waardoor sommige inderdaad niet goed genoeg krimpen.
Altijd de trekproef doen (niet te hard want dat is natuurlijk ook niet goed) en bij twijfel er eentje doorzagen en de doorsnee bekijken.
Het behoort 1 massief metaal geheel te zijn, geen openingen te zien.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Bek-positionering voor mijn kabelschoen krimptang

Bericht door Kars-cnc »

Bedankt voor jullie input, vooral het verhaal van Kjelt en Nocky maken het helemaal duidelijk!

@Kjelt, ik zie nu dat je het ook al uitgelegd had in het "Hellup motor kapot" topic. Die post had ik wel gezien maar de essentie van het krimpen er niet uitgehaald... Toch de leeftijd misschien?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Bek-positionering voor mijn kabelschoen krimptang

Bericht door Kjelt »

Kars-cnc schreef: 02 aug 2023 17:59 @Kjelt, ik zie nu dat je het ook al uitgelegd had in het "Hellup motor kapot" topic. Die post had ik wel gezien maar de essentie van het krimpen er niet uitgehaald... Toch de leeftijd misschien?
Ik heb van mijn vrouw geleerd dat je sommige "vragen" niet moet beantwoorden ;-)
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Bek-positionering voor mijn kabelschoen krimptang

Bericht door MeMoRy »

hugo stoutjesdijk schreef: 02 aug 2023 14:10 Ik heb meer problemen gezien met te weinig gekrompen verbindingen dan te veel. Storingen aan caravan en aanhanger verlichting, even aan die draden trekken, trekt ze zo uit de faston schuifjes.
Dat is zeker ook een ding, maar ik zie dat vaker komen door slechte krimpconnectoren. Die dingen die ze bij de bouwmarkt verkopen is namelijk vaak troep. Metaal te dun, huls van verkeerde soort kunststof, etc.
Dan krijg je schijnveiligheid. Maar ja, mensen zien het verschil niet en kopen dan gewoon de goedkoopste.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Bek-positionering voor mijn kabelschoen krimptang

Bericht door WillyH »

MeMoRy schreef: 02 aug 2023 19:18 Dat is zeker ook een ding, maar ik zie dat vaker komen door slechte krimpconnectoren. Die dingen die ze bij de bouwmarkt verkopen is namelijk vaak troep. Metaal te dun, huls van verkeerde soort kunststof, etc.
Dan krijg je schijnveiligheid. Maar ja, mensen zien het verschil niet en kopen dan gewoon de goedkoopste.
Daar heb je wel gelijk in, maar die krengen gebruik je zo weinig, je hebt er twee nodig om de tien jaar. Koop je de "professionele" spullen, heb je vaak verpakkingen van 200 stuks... en dan heb je nog maar 1 van de tig soorten en maten.
Plaats reactie