G-code voor het draaien van werkstuk

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
JacobW
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jul 2023 08:20
Locatie: Zwaagdijk (NH)
Contacteer:

G-code voor het draaien van werkstuk

Bericht door JacobW »

Ik ben redelijk nieuw in de g-code wereld. Ik heb een programma die g-codes genereerd in "Portrait" en mijn CNC frees kan deze alleen in "Landscape" bewerken. Ik heb met G68 al een rotatie uitgevoerd maar dan is het "Nulpunt" van mijn werkstuk niet meer op het "Nulpunt" van de machine.
Weet iemand of ik met g-codes mijn werkstuk kan draaien en het kan verplaatsen naar mijn machine nulpunt?
M.vr.gr.
Jacob
Afbeelding
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: g-code voor het draaien van werkstuk

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Je kunt je programma nulpunt op de machine gewoon ergens anders leggen.
Bij sommige besturingen (geen idee welke jij gebruikt) kun je ook het draaipunt mee geven in de G68 regel, daarmee zou je ook kunnen bereiken wat jij wilt.

Als het een generiek probleem is, kun je je afvragen of je misschien iets niet goed doet in je aanpak, of bij een zelfgebouwde machine, de assen misschien beter anders kunt benoemen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: G-code voor het draaien van werkstuk

Bericht door benkr »

Als ik dit probleem zou hebben dan zou ik terug gaan naar mijn CAD programma en het daar veranderen, dit is denk ik het meest eenvoudig, zeker als je niet veel kaas hebt gegeten van het hele G-code gebeuren.
Ik werk zelf altijd met Inventor, daar geef ik bij het aanwijzen van de stock (stuk ruw materiaal) aan wat de oriëntatie is en waar het nulpunt ligt, de volgende stap is de freespaden maken, daarna de G-code genereren.
Dan met die G-code naar de machine en daar de besturing vertellen waar het nulpunt ligt.
Dan zou alles goed moeten gaan.
Plaats reactie