Hellup motor kapot denk ik ??

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 156
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Hellup motor kapot denk ik ??

Bericht door pgroot »

hugo stoutjesdijk schreef: 28 sep 2023 13:21 Hoe dat precies met die timer werkt weet ik niet. Volgens mij zet je spanning op het relais, die trekt aan, en als de timer klaar is, valt ie weer af.
In het schema is KM3 een opkomvertraagd relais (bij een afval vertraagd relais zou er ook een hulpspanning aanwezig moeten zijn)


dat stukje is overigens allemaal aan elkaar verbonden.
Zodra km1 km2 en kv2 niet gemaakt zijn komt KM3 vertraagd op.
na het opkomen van KM3 zal het relais KV2 opkomen en met een overname contact hoog blijven.
Daarmee valt ook km3 weer af.

Start je de motor KM1 of KM2 vallen KM3 en KV2 sowieso direct af ongeacht of de timer van KM3 al gestart zou zijn.

Als de rem niet werkt zou ik eerst kijken of deze wel aangestuurd word. het kan zomaar zijn dat er een contact setje van de relais twijfelachtig is en het soms wel soms niet werkt en op den duur helemaal niet meer.
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 156
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Hellup motor kapot denk ik ??

Bericht door pgroot »

herbieferbie schreef: 26 sep 2023 13:35 Hmm nieuw probleem, als ik de draaibank inschakel geeft hij altijd 1 klik en dan na een paar seconden nog een klik daarna issie aan.
Nu als hij opstart geeft hij 1 klik en verders niks.
Kasje met elektronica opengemaakt ff zekeringen gekeken die zijn goed al is het lastig te zien, beetje overal aan gezeten en ineens doet hij het weer wel zonder 2 de klik maar nu remt hij niet meer af.
weer beetje zitten frutselen en dan doet hij het weer niet.
Is er iemand die mij een keer zou willen helpen want hier ga ik zelf niet uitkomen vrees ik.Locatie oud gastel
even hardop denkend.
KM3 kan dus alleen opkomen (en remmen) als km1 en km2 er niet zijn.
Het feit dat je na het starten 1x een klik hoort klopt dit is het inschakelen van KV1
dan zou vervolgens na de ingestelde opkomvertraging km3 moeten komen (2e klik) maar die komt niet.
dus ofwel het nc contact van km1 of km2 werkt niet nc contact van nv3 werkt niet of de spoel van km3 komt niet op
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Hellup motor kapot denk ik ??

Bericht door herbieferbie »

Normaal als ik de machine opstart dan zet ik hem aan met de schakelaar, na paar seconden hoor je klik en dan moet ik nog de zwarte knop indrukken zodat het lampje gaat branden.

Afbeelding
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 156
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Hellup motor kapot denk ik ??

Bericht door pgroot »

herbieferbie schreef: 29 sep 2023 10:38 Normaal als ik de machine opstart dan zet ik hem aan met de schakelaar, na paar seconden hoor je klik
Relais KM3 komt op dat moment op.
herbieferbie schreef: 29 sep 2023 10:38 en dan moet ik nog de zwarte knop indrukken zodat het lampje gaat branden.
Na indrukken van de zwarte knop (SB1) komt KV1 op en blijft hoog door het overname contact KV1
relais sluit en lamp HL2 gaat branden.

De enige manier om er dan achter te komen waar het mis gaat is meten.
Ik zou beginnen op de aansluitingen op de relais contacten te meten.
Vermoedelijk heb je hier een slecht contact.
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Hellup motor kapot denk ik ??

Bericht door herbieferbie »

ja dat meten ben ik geen ster in, CNC John heeft aangeboden keertje te willen komen kijken, die is daar vast beter in. Je hebt een PB trouwens John
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Hellup motor kapot denk ik ??

Bericht door herbieferbie »

Goeie morgen John je hebt weer PB :-) daarna word de communicatie makkelijker
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Hellup motor kapot denk ik ??

Bericht door herbieferbie »

Update : CNC John is langs geweest ( dank je wel heey John !!! )

Ik ben nu op zoek naar het volgende

110 Volt wisselspanning Relais 3 x NO open 1 x NO Closed en een 110 Volt tijdschakelaar 1 x NO open - 1 x NO closed 0 tot 10 seconden.

Als ik die heb kan mijn draaibank gemaakt worden

Dus ik hoop dat iemand dit heeft liggen !!!!!
HD13
Berichten: 697
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Hellup motor kapot denk ik ??

Bericht door HD13 »

Is gewoon te koop van b.v. Schneider Electric, timer werkt volgens zelfde principe als huidige.
Timer: https://www.se.com/nl/nl/product/LADT2/ ... v-schroef/
Relais: https://www.se.com/nl/nl/product/LC1D09 ... g-110v-ac/
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 156
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Hellup motor kapot denk ik ??

Bericht door pgroot »

eventueel ook in een insteek relais te krijgen.
Als het voor de KM1 KM2 en KM3 contacten is zou ik zo'n schneider type nemen als het alleen voor het stuursignaaltje is zou een instekkrelais met voetje ook moeten kunnen

https://www.elektramat.nl/finder-55-34- ... 8UQAvD_BwE

*EDIT*
zie dat die schneider relais ook maar 35€ kosten wellicht ook wel de mooiste optie
HD13
Berichten: 697
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Hellup motor kapot denk ik ??

Bericht door HD13 »

Wat vaak het handigst werkt in dit soort situaties is om vervangend spul te gebruiken wat dezelfde vormfactor heeft.
Ruimte is er vaak niet om b.v. een separate timer in te bouwen, en bedrading technisch wil je vaak ook niet teveel werk op je hals halen.
Gaat dan vaak niet eens om het aanpassen van een schema maar meer om de juiste kabelschoentjes/draadbussen en eventueel draadkleur,
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Hellup motor kapot denk ik ??

Bericht door herbieferbie »

Heb het even aan John voorgelegd, zie geen 3 maar 2 keer NO open, en de prijs kan ik niet ontdekken

pgroot schreef: 05 okt 2023 23:05 eventueel ook in een insteek relais te krijgen.
Als het voor de KM1 KM2 en KM3 contacten is zou ik zo'n schneider type nemen als het alleen voor het stuursignaaltje is zou een instekkrelais met voetje ook moeten kunnen

https://www.elektramat.nl/finder-55-34- ... 8UQAvD_BwE

*EDIT*
zie dat die schneider relais ook maar 35€ kosten wellicht ook wel de mooiste optie
HD13
Berichten: 697
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Hellup motor kapot denk ik ??

Bericht door HD13 »

Die Finder dingen zijn bedoeld voor de KV1 en KV2 relais, mits de pootjes identiek zijn.
KM1, KM2, KM3 zijn motor relais, contactrating is totaal anders, speciaal bedoeld voor de inschakelverschijnselen van een elektro motor.
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 156
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Hellup motor kapot denk ik ??

Bericht door pgroot »

herbieferbie schreef: 07 okt 2023 11:03 Heb het even aan John voorgelegd, zie geen 3 maar 2 keer NO open, en de prijs kan ik niet ontdekken
van de LC1D0F7 zijn de hoofdcontacten NO (3x) en zit er 2 hulpcontacten op 1x no en 1x nc
even googelen geeft je wel een prijs.

Die finder stuurrelais hebben allemaal wisselcontacten en kun je kiezen wat je wilt aan de hand van de aangesloten pinnen.

even op de kaart gekeken maar bij jou in de buurt (roosendaal) zitten zowel een technische unie als een oosterberg, beide hebben hetgeen wat jij zoekt in het assortiment, wellicht daar even contact mee opnemen.
HD13
Berichten: 697
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Hellup motor kapot denk ik ??

Bericht door HD13 »

Je kan ze ook hier bestellen als particulier, prijzen zijn ex btw dacht ik en verzendkosten.
https://www.tme.eu/nl/katalog/?queryPhrase=LC1D09F7
https://www.tme.eu/nl/katalog/?queryPhrase=LADT2

Heb zelf daar ook wel eens wat weggehaald.

Weet verder niet hoe het finacieel voor je uitkomt, maar KM1 en KM2 zul je ook binnenkort moeten vervangen inclusief de hulpcontacten en eventueel de mechanische blokering, laatste zou ik zelf gewoon weglaten.
Dingen hebben net zoveel geschakeld als KM3 en op 1 van de relais had je al een verbrande draad zitten, wat vaak ook z'n weerslag heeft op het betreffende contact.

2de hands tegenkomen wordt lastig omdat de stuurspanning 110Vac is, wordt niet zo heel vaak aangeboden, dan heb ook nog geen idee of de contacten nog goed zijn......
Plaats reactie