Hellup motor kapot denk ik ??

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hellup motor kapot denk ik ??

Bericht door benkr »

hfjbuis schreef: 31 jul 2023 17:04 Wat betref dat solderen, daar vind ik uiteenlopende meningen over:
Tegen: Het solderen maakt de kabel stug/bros in de overgang soldeer/kabel/isolatie
Voor: goed gekrompen is beter dan slecht gesoldeerd of was het goed gesoldeerd is beter dan slecht gekrompen :mrgreen:

Ik geef zelf de voorkeur aan een gekrompen geïsoleerde adereindhuls ter voorkoming van sluiting.
Het belangrijkste is inderdaad zoals al gezegd dat tin gaat kruipen. Doordat tin zo zacht is laat het zich niet echt strak vastzetten en glijdt of kruipt het tussen een klemverbinding uit, zeg maar als room tussen een tompouche, daar kun je ook geen stuk uitbijten, maar pers je de room er tussenuit.

Bij de TV's met zo'n grote beeldbuis trilde altijd de contacten van de hoogspanningstransformator los, en dan bedoel ik ook echt helemaal los.
Dat was dan meestal weer verholpen door die contacten allemaal goed door te solderen, maar ook daar bleef de tin niet zitten op de plek waar die oorspronkelijk was neergesmeerd.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hellup motor kapot denk ik ??

Bericht door Kjelt »

Nog even over die slechte connecties, die kun je als er flinke stromen lopen ook met een thermische camera snel ontdekken:

Afbeelding

Grapje:
Voor degenen zonder thermische camera is het wachten tot het rode "lampje" gaat branden: :mrgreen:

Afbeelding

Wacht je dan nog langer dan zie je blauwe lampjes en sirenes verschijnen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hellup motor kapot denk ik ??

Bericht door Arie Kabaalstra »

Mogelijk... kun je dat zelfs zien met je Mobieltje.. die registreert ook tot op zekere hoogte infrarood.. (richt em maar eens op de afstandsbediening van je TV.. je kunt met een Mobieltje prima controleren of ie 't nog doet... en ook beveiligingscamera's met infrarood "Stick out like a sore thumb" )

Maar als't rode lampje eenmaal aangaat.. dan is't wel duidelijk.. :lol:
cncjohn
Berichten: 164
Lid geworden op: 25 sep 2014 19:51
Locatie: schijf
Contacteer:

Re: Hellup motor kapot denk ik ??

Bericht door cncjohn »

Heb al jaren een cat phone met warmtebeeldcamera en die heeft me al vaak geholpen in dit soort situaties
Met een normale camera kun je idd infrarood zien maar daar zie je nog geen warmte mee natuurlijk
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Hellup motor kapot denk ik ??

Bericht door herbieferbie »

Hmm nieuw probleem, als ik de draaibank inschakel geeft hij altijd 1 klik en dan na een paar seconden nog een klik daarna issie aan.
Nu als hij opstart geeft hij 1 klik en verders niks.
Kasje met elektronica opengemaakt ff zekeringen gekeken die zijn goed al is het lastig te zien, beetje overal aan gezeten en ineens doet hij het weer wel zonder 2 de klik maar nu remt hij niet meer af.
weer beetje zitten frutselen en dan doet hij het weer niet.
Is er iemand die mij een keer zou willen helpen want hier ga ik zelf niet uitkomen vrees ik.Locatie oud gastel
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Hellup motor kapot denk ik ??

Bericht door herbieferbie »

of is het misschien beter om de motor te gaan aansturen met een frequentieregelaar, dan heb je de rest niet meer nodig toch.
zou het liever origineel houden maar weet geen oplossing meer nu
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Hellup motor kapot denk ik ??

Bericht door herbieferbie »

het enige wat ik heb kunnen ontdekken is dat er een draaiknop is, bij een bepaalde stand doet hij het wel en anders niet, maar de rem werkt sowieso niet.

Afbeelding
cncjohn
Berichten: 164
Lid geworden op: 25 sep 2014 19:51
Locatie: schijf
Contacteer:

Re: Hellup motor kapot denk ik ??

Bericht door cncjohn »

Die draaiknop op de foto is een instelbare tijdschakelaar met een bereik van 0.1 tot 30 seconden
Vaak worden die gebruikt bij een ster driehoek schakeling
Dan loopt de motor aan in ster en schakeld automatisch naar driehoek als de tijd schakelaar afloopt
De tijdschakelaar kan ook totaal ergens anders voor zijn in jou geval hoor
Als ik het moet zeggen dan zou ik alles zoveel mogelijk origineel houden en niet zomaar overstappen naar een frequentie omvormer
Om op je vorige vraag terug te komen,
Ik wil best een keer met je meekijken of en wat het beste te doen/ te vervangen

Mvg John
HD13
Berichten: 697
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Hellup motor kapot denk ik ??

Bericht door HD13 »

Blauwe knop is een "peumatische" timer.
Tijdfunctie kan er voor 2 redenen in zitten.

1 Tijdfunctie voor het omschakelen tussen links en rechtsom draaien van de spindel.

2 Rechts van de blauwe knop zitten paar vette diodes, kan zijn dat die bedoeld zijn voor DC remmen van de spil en dat dan in combinatie met de
tijdfunctie van de blauwe knop.

Heb je merk en type van deze draaibank, dit is toch een rus ?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hellup motor kapot denk ik ??

Bericht door Arie Kabaalstra »

HD13 schreef: 27 sep 2023 20:19 Heb je merk en type van deze draaibank, dit is toch een rus ?
er staat "АБВГДЕ op de timer... Dus.. Да, это русский! (Ja, het is Russisch!) :lol:
HD13
Berichten: 697
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Hellup motor kapot denk ik ??

Bericht door HD13 »

Ik ken die blauwe timers met letters, zag een A en een E staan en de rest van de letters niet echt op gelet.
и да, это русский.... :P

Schema gevonden van andere Rus met DC remmen.
Bijlagen
DraaibankRus.png
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Hellup motor kapot denk ik ??

Bericht door herbieferbie »

Ik heb een schema.
keek in de handleiding, als de rem niet werkt is de zekering kapot. Zekering opengemaakt, ( soort oude stop die vroeger in de meterkast zat alleen kleiner ) Houder was vervuild net of er een batterij heeft gelekt, grondig schoongemaakt en een ( nieuwe ) stop er in gedaan, die is welliswaar ook 30 jaar oud denk ik. Maar dat loste het probleem niet op.

Hieronder het schema

Afbeelding
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hellup motor kapot denk ik ??

Bericht door hugo stoutjesdijk »

herbieferbie schreef: 28 sep 2023 12:33 Ik heb een schema.
keek in de handleiding, als de rem niet werkt is de zekering kapot.
Of relais KM3 (met timer) trekt niet aan. (maar je zei eerder iets over af en toe wel af en toe niet dus misschien is onderstaande overbodig, maar misschien helpt het met fout zoeken.
Dan moeten de NC contacten van KM1, kKM2, KV2 gesloten zijn.
En het relais moet werken.
Hoe dat precies met die timer werkt weet ik niet. Volgens mij zet je spanning op het relais, die trekt aan, en als de timer klaar is, valt ie weer af.
Kan me voorstellen dat als die timer kapot is dat het relais niet aantrekt. Dan zou je wel spanning meten op de spoel. (110vAC !) Misschien even draaien aan die timer knop. (Als die op 0 staat doet ie het misschien ook niet ?)
Zal zo es even kijken hoe die knop er bij mij uit ziet.
Die staat op ongeveer 3 sec.
2023-09-28 14_05_56-Foto - Google Foto's.jpg
En zo werk dat: als het relais bekrachtigt wordt, blijft het hangen totdat de timer het circuit onderbreekt. Ik doe dat bekrachtigen even met de schroevendraaier zodat het overname contact inkomt.
https://photos.app.goo.gl/iFuFUyvBtQzg2vVa9

Zet die van jouw es even tussen 0 en A, dat zou iets van 2-3 sec moeten zijn.
Maar zonder die rem moet de draaibank het verder wel normaal doen lijkt me.

Oke, en nu stap voor stap meten waar je nog spanning hebt.
Ik doe het liever met de stekker er uit en meten waar de contacten nog steeds de stroomkring sluiten.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
HD13
Berichten: 697
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Hellup motor kapot denk ik ??

Bericht door HD13 »

Als je de hoofdschakelaar aanzet en verder niks doet dan komt K3 op, deze blijft in voor de ingestelde tijd en valt dan weer af.
Wanneer K3 in is dan wordt de spindel geremd, loopt zwaar.

Druk je op de startknop dat moet KV1 inkomen.
Daarna kan je kiezen voor rechts danwel linksom.
K1 voor rechtsom.
K2 voor linksom.
Of net andersom is vanaf schema niet te bepalen, ligt ook nog aan de fase volgorde.
Plaats reactie