Hellup motor kapot denk ik ??

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Hellup motor kapot denk ik ??

Bericht door hfjbuis »

Een kabel wordt warm/heet als er veel stroom doorheen gaat en de connector slecht is door b.v. een los contact of oxidatie. Trek alle schroeven even na voor de zekerheid.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Hellup motor kapot denk ik ??

Bericht door herbieferbie »

Nou tis opgelost, was wel een priegelklusje want je kan nergens bij, maar het is gelukt, oxidatie was de reden, het contact met een minifreesje schoongekrabbelt nieuwe draadjes netjes gesoldeert etc tik en lopen. Poeh ik ben blij.
Denk dat ik die andere morgen ook nog ff loshaal en schoon ga maken voor de zekerheid en alle boutjes en schroefjes even ietsjes aandraai.
Bedankt toppers met positieve input en hulp !!!!!!!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hellup motor kapot denk ik ??

Bericht door Arie Kabaalstra »

NIet dat ik één van diegenen ben die met Tips kwamen.. ik had denk ik net zo met mijn handen in het haar gezeten.. Blij dat het achteraf een kleinigheidje geweest is..
Nu ben ik gerustgesteld.. Mooi dat ie't weer doet!, en dat zonder het vervangen van onderdelen die een gat in je begroting slaan..
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Hellup motor kapot denk ik ??

Bericht door herbieferbie »

Ja joh als het elektrisch gedoe is begin ik direct te zweten, maar je leert er ook weer van, schroef tegenwoordig sneller wat open als vroeger :-)
Maar heel fijn dat er hier altijd mensen zijn die je serieus proberen te helpen wat soms lastig is natuurlijk als de persoon er zelf weinig verstand van heeft.
Groot blij :-)

Arie Kabaalstra schreef: 31 jul 2023 12:52 NIet dat ik één van diegenen ben die met Tips kwamen.. ik had denk ik net zo met mijn handen in het haar gezeten.. Blij dat het achteraf een kleinigheidje geweest is..
Nu ben ik gerustgesteld.. Mooi dat ie't weer doet!, en dat zonder het vervangen van onderdelen die een gat in je begroting slaan..
cncjohn
Berichten: 164
Lid geworden op: 25 sep 2014 19:51
Locatie: schijf
Contacteer:

Re: Hellup motor kapot denk ik ??

Bericht door cncjohn »

Mooi dat het weer is opgelost
Succes verder
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hellup motor kapot denk ik ??

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Alleen dat solderen ben ik niet gerust op, zou liever zien dat je er krimp verbindingen (oogjes?) aan zet.

Vertinde uiteinde onder een schroef-klemming is helemaal uit den boze, dat gaat gewoon loszitten, en dan is de ellende misschien groter.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hellup motor kapot denk ik ??

Bericht door Kjelt »

Met Hugo eens, er lopen kennelijk flinke stromen dus je zou dit eigenlijk even goed willen oplossen.

Daarnaast als ik die ge-oxydeerde contacten zie zou ik overwegen het onderdeel zelf te vervangen, dus ebay etc even in de gaten houden, topic in het vraagtopic misschien openen. Want zoals het er aan de buitenkant uitziet, hoe zien de schakelcontacten aan de binnenkant er dan uit ?
Niet om je bang te maken, kan misschien nog jaren goed draaien maar preventief alvast voor een vervanger zoeken is het minste wat je kunt doen.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Hellup motor kapot denk ik ??

Bericht door Ballegooijen »

Ja, ik vermoed ook dat de contacten in het relais ingebrand zullen zijn. Beter het relais vervangen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hellup motor kapot denk ik ??

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k had er even overheen gelezen... maar Solderen?.. dat doe je op Printplaten, en waterleidingen.. :lol:
Heb je een degelijke klem op je Schakelmateriaal dan zou een Adereindhuls moeten volstaan, en als je iets onder een schroef kan/moet bevestingen.. Knijp er dan inderdaad even een Oogje op..
Dat heb ik ook gedaan met de Nieuwe Relais in mijn EMCOturn 120 ook gedaan..
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Hellup motor kapot denk ik ??

Bericht door herbieferbie »

Hmm nu nog gematigd blij :-(

Kun je nagaan ik dacht echt goed bezig te zijn door het netjes te solderen die uiteindjes.
Ik zal eens kijken voor die oogjes, heb wel wat maar daar past alleen een heel dun draadje in. Eens ff op werk kijken, maar er is maar ruimte voor een klein oogje., omgeven door plastic, en ja nieuw relais scoren. Ik zou niet weten welke / type etc etc en waar. laat staan dat ik hem aan kan sluiten.

Nog wel een grappig detail, had alles dan net aangesloten en denk nou kijken wat er gebeurt, haal de schakelaar om en dan na een paar seconden hoor je normaal een klik en dan issie aan. Nu deed ik dat en hoorde kloingggggg ik denk ow jesus alle zekeringen en stoppen door !!!! hellupppp
Was gewoon die klik maar omdat de behuizing open ligt klinkt het ff 10 x harder, moest wel lachen om mijn eigen stommigheid eigenlijk.

meteen ff gekeken, ze hebben ook alles op werk ook die ringetjes komt wel goed dan

Dan nog even een interessevraagje, als je een draad verlengt, dan doe ik wel eens 2 kanten stukje strippen -in elkaar vlechten - vertinnen en dan dubbel krimpkous er overheen, is dat ook niet goed of maakt het niet uit omdat je het niet klemt
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hellup motor kapot denk ik ??

Bericht door Arie Kabaalstra »

herbieferbie schreef: 31 jul 2023 16:39 Hmm nu nog gematigd blij :-(

Kun je nagaan ik dacht echt goed bezig te zijn door het netjes te solderen die uiteindjes.
Je bent niet de enige.. bij mijn eerste besturing had ik dat ook gedaan.. 'k vertelde mijn neef (electroman) daarvan.. en hij trok me nog net niet 't hoofd van mijn romp.. maar hij maakte mij wel duidelijk dat dat echt een NO-GO was, omdat Tin Kruipt.. Goed.. weten we dat ook weer.. Adereindhulsjes erop..
herbieferbie schreef: 31 jul 2023 16:39 Nu deed ik dat en hoorde kloingggggg ik denk ow jesus alle zekeringen en stoppen door !!!! hellupppp
Ja.. als je alles wat geluiden dempt weghaalt.. dan kun je nog wel eens schrikken :lol:
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Hellup motor kapot denk ik ??

Bericht door hfjbuis »

Wat betref dat solderen, daar vind ik uiteenlopende meningen over:
Tegen: Het solderen maakt de kabel stug/bros in de overgang soldeer/kabel/isolatie
Voor: goed gekrompen is beter dan slecht gesoldeerd of was het goed gesoldeerd is beter dan slecht gekrompen :mrgreen:

Ik geef zelf de voorkeur aan een gekrompen geïsoleerde adereindhuls ter voorkoming van sluiting.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hellup motor kapot denk ik ??

Bericht door Kjelt »

hfjbuis schreef: 31 jul 2023 17:04 Wat betref dat solderen, daar vind ik uiteenlopende meningen over:
Tegen: Het solderen maakt de kabel stug/bros in de overgang soldeer/kabel/isolatie
Voor: goed gekrompen is beter dan slecht gesoldeerd of was het goed gesoldeerd is beter dan slecht gekrompen :mrgreen:
Ik geef zelf de voorkeur aan een gekrompen geïsoleerde adereindhuls ter voorkoming van sluiting.
In dit geval is het vrij eenvoudig te beantwoorden.
De component aansluiting is een schroef klem alwaar je kunt kiezen uit een vorkkabelschoen of een ringkabelschoen.

Stel je kiest de ringkabelschoen:
1) dan heb je de krimpvariant (linker plaatje) die je dus in een geisoleerde (plastick omhulling) en ongeisoleerde versie hebt.
Daarbij is het inderdaad belangrijk de juiste afmeting voor de desbetreffende draaddiameter te kiezen en dan met de juiste krimptang en maat te krimpen. Deze heeft een dubbele krimp, 1tje om het contact te maken vooraan en eentje om de draadmantel te voorzien van een trekontlasting.
Belangrijk dus dat de voorste krimp contact maakt met de draad en de buitenste krimp met de mantel, anders heb je geen trekontlasting.

2) dan heb je een soldeervariant waarbij je dus de draad op de soldeerlip soldeert, en je daarna zelf nog met krimpkous bv moet zorg dragen voor de trekontlasting van de draad, dus niet alleen het koper van de draad dan voorzien van krimpkous maar ook nog een stuk van de mantel.

Dan begrijp je ook meteen waarom rechtstreeks uiteindes solderen en bevestigen niet goed is:
1) geen trekontlasting en inderdaad daardoor een zeer kwetsbare overgang van soepel draad naar vertind draad (waggel er maar eens een paar keer mee heen en weer en het breekt af) die soms ook nog eens in de mantel afbreekt (zie plaatje op volgende post) waardoor foutzoeken helemaal een nachtmerrie wordt.
2) tin/koper overgang naar de schroef bevestiging, dit kan bij vochtigheid gaan corroderen.


Afbeelding
Laatst gewijzigd door Kjelt op 31 jul 2023 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hellup motor kapot denk ik ??

Bericht door Kjelt »

En iets anders uitgelegd maar komt op hetzelfde neer:

Afbeelding
Plaats reactie