Gez: voorbeeld (kolom)boor-frees-machine bevestigd aan muur

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Gez: voorbeeld (kolom)boor-frees-machine bevestigd aan muur

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 27 jul 2023 17:15 Dit is trouwens een concept waar ik ooit naar gekeken heb voor een speciaal opstelling bij een klant, heeft best veel mogelijkheden.
Misschien gewoon een serieus ding in elkaar zetten.
Het feit dat niemand het doet, hoeft jouw toch niet tegen te houden?
Wat is dat dan voor iets ? :lol:
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Gez: voorbeeld (kolom)boor-frees-machine bevestigd aan muur

Bericht door FreesKever »

Er loopt veel te veel door elkaar hier.

Wil je een boorkolom achtig ding, of een frees?
En hoe zit dat met dat contragewicht, die heb ik nog niet gezien bij een kolom boor.

Ook gooi je het werk van anderen veel te snel en gemakkelijk over dezelfde brug.
Een aantal van die betonnen VMC's zijn zeer goed opgebouwd.

Onderstaande van Markus Müller is wel de stevigste zelfbouw die ik heb gezien.

https://www.youtube.com/watch?v=UFl-ZqN_0dI

Chris Temmerman heeft ook wat moois gebouwd:
https://www.youtube.com/watch?v=q0RE-h1VDIg

Maar ik geef grif toe, "licht gewich" en "compact" zijn deze niet.

Het is vrij eenvoudig om b.v. HGR20 railzen op een stalen plaat te schroeven, en dan het geheel op te pakken en met een aantal bouten aan de muur te shroeven met wat cement er achter om het op te vullen. Stukje plastic folie ertussen, en je kan hem ook nog verwijderen indien gewenst.

Voor een "compakte kolomboor" denk ik dan aan een tafel met een scharnier zodat je hem omhoog kunt klappen, maar ik denk dat je er niet veel mee op schiet, omdat de boorkop met motor en dergelijke "moeilijk opvouwbaar zijn.

Die machientjes zoals aangehaald door Hugo stoutjesdijk vind ik ook wel leuk. Ik heb ze ook al op een magneetvoet gezien. Die plak je dan ergens binnen op een schip om b.v. schetsplaten vlak te frezen zodat er iets op gemonteerd kan worden.
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Gez: voorbeeld (kolom)boor-frees-machine bevestigd aan muur

Bericht door FreesKever »

Deze "LMA300" is nog een voorbeeld van een leuk klein machientje dat je zomaar ergens op een staalplaat kunt plakken om ter plaatse iets te frezen:
LMA300.jpg

https://www.youtube.com/watch?v=yygSHEqYBKA
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Gez: voorbeeld (kolom)boor-frees-machine bevestigd aan muur

Bericht door Kjelt »

FreesKever schreef: 27 jul 2023 18:22 Er loopt veel te veel door elkaar hier.
Wil je een boorkolom achtig ding, of een frees?
De droom is:
Die combi zoals zoveel bedrijven ze verkopen als RF45, Optimum MB4, HBM, Paulimot, Waheco etc. MAAR dan zonder kolom, ik wil hem zowel CNC als semi handmatig (zoals bij de Fehlman Picomax met hendels) kunnen bedienen en laag toerental (200-4000) liefst ATC Iso20/30.

En nu wakker worden uit de droom, belangrijkste sinds ik al een portaalfrees heb is dat ik kan boren en plaatjes kan vlakfrezen met 25mm vlakfrees o.i.d.

Ik heb een 400V tafelkolomboormachine maar mis dus de hoogte onder de opname voor boren en waar ik ook van baal is dat ik voor ieder gat het werkstuk moet lossen uit de klem, opschuiven weer klemmen etc. En als het gat in de Y richting dan moet de hele klem los verplaatst worden, oftewel ik boor vaak onveilig zonder klem omdat het anders rete irritant werken is :oops:
Vandaar dat een semi handmatige cnc bediende kruistafel mij ideaal lijkt.
En hoe zit dat met dat contragewicht, die heb ik nog niet gezien bij een kolom boor.
Genoeg YT filmpjes maar inderdaad boor/frees combi waarbij de opnamekop zo zwaar is dat de servomotor hem niet tegen houdt, dan gebruiken ze kettingen met contragewicht.
Ook gooi je het werk van anderen veel te snel en gemakkelijk over dezelfde brug.
Een aantal van die betonnen VMC's zijn zeer goed opgebouwd.
Zeker, ik heb grote bewondering voor Stef Itterzon en soortgenoten die dit gemaakt hebben en het resultaat is stukken beter dan ik voor ogen heb. Maar voor mijn persoonlijke situatie met beperkte plaats en geen handigheid in mallen bouwen, betonhars gieten en trillen niet geschikt.
Maar ik geef grif toe, "licht gewich" en "compact" zijn deze niet.
Dat bedoel ik dus.
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Gez: voorbeeld (kolom)boor-frees-machine bevestigd aan muur

Bericht door assink »

Ik kon mij herinneren dat ik er ooit iets over had gelezen.
Zie dit topic
https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?p= ... muur#p7384

En dit fotoalbum wat erbij hoort.
https://www.flickr.com/photos/60219533@ ... 436222883/
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Gez: voorbeeld (kolom)boor-frees-machine bevestigd aan muur

Bericht door FreesKever »

Ok, een RF45 als referentie.
Bij deze de Rongfu Catalogus (7.3MB, Ik hoop dat het forum 'm slikt.)
RongFu_Milling_Drilling.pdf
Lijkt ook op de Sieg SX3L (O.a. bij Paulimot.de). Dus dan hebben we een duidelijke referentie.

Dit is ongeveer het grootste en stevigeste model freesmachine dat als "hobbie" machine verkocht wordt.

Dergelijke machine's worden altijd als compleet en losstaand ontworpen, en nooit waar een muur als integraal onderdeel van de machine moet dienen.
Omdat dit ook ongeveer het "zwaarste model" (uit de hobby serie) is, wordt hier ook niet op stijfheid beknibbeld, en een relatief zware kolom is nu juist precies waar deze machine zijn stijfheid uit haalt.

Als ik naar de lichtere machine's kijk zoals de HBM BF25 of BF30, dan valt het me altijd op dat de kolom zo dunnetjes is. Zo een kolom kan exta stijfheid uit een muur halen door hem daar tegenaan te schroeven.

Probleem van de HBM BF25 en BF30 zijn de hopeloze kwaliteit DC motoren. Ik geloof dat je hem gemiddeld 2x moet vervangen voordat je een motor hebt waarvan de koolborstels niet oververhit raken en de motor vernielen.

Als je echt geen ruimte hebt voor die 15cm extra dikte voor de kolom van de RF30, dan is deze van Paulimot een goed compromis:

https://www.paulimot.de/Bohr-/Fraesmasc ... chem-Motor

Er zit een fatsoenlijke motor op, en de kolom is ook zo dun en slapjes, en hem stevig tegen de muur aanschroeven (en ook de voet, zodat ze bijde verstevigd worden) zal de machine zeer ten goede komen.

Maar ik zou het zelf anders doen.
Ten eerste is tegen de muur aan schroeven niet handig voor de buren als je die hebt. Een andere reden is dat je zit met verschillende uitzettingscooficienten van staal en beton. Edit: En dan kom je terecht op de link waar Assink (hierboven) naar linkt. Een BV20 die tegen de muur geschroefd is...

Alternatief is om een stuk staalplaat (Iets van 20 0f 30mm dik) te kopen (en dan flink breed 300mm of zo, of maak het een meter, de breedte van de hele kruistafel) En lijm dan met epoxy die plaat op de achterkant van de machine, met wat extra bouten er door "voor de zekerheid".
Je kunt de achterkant ook verstevigen door hem in de "holle kant" van een stuk UNP400 ofzo te lijmen. Bij voorkeur wel verstevigen met een L-vorm zodat tegelijkertijd de achterkant en de onderkant verstevigd worden.

En wat contragewicht betreft...
Alle wat grotere VMC's hebben er een. Kleine machientjes van formaat BF25 of BF30 hebben vaak een veer met dezelfde taak maar dat werkt niet goed.
Sommige mensen zetten er een gasveer op en dat is blijkbaar al beter. Maar met je bestaande plafond een kabel en wat poelies is het eenvoudig om het contragewicht op een plaats te hangen waar je wat ruimte over hebt in je schuur. Je kunt b.v. ook een relatief lightgewicht contragewicht maken en dat in een 80mm regenpijp verstoppen, (of een 125mm rioolbuis, o.i.d.) Als je dat combineert met een 3 of 4 voudige takel kun je de volledige hoogte van je schuur benutten voor het contragewicht (Wat dan 1/4 van de massa is).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Gez: voorbeeld (kolom)boor-frees-machine bevestigd aan muur

Bericht door Kjelt »

Bedankt FreesKever,
Genoeg stof weer om eens goed over na te denken.
Een rf-45n2f+dro is natuurlijk tzt weer makkelijker te verkopen dan een zelfbouw Frankenstein machine ;-)
Moet eens gaan meten en kijken wat er evt. weg kan.
Is er een importeur in NL of rechtstreeks in Taiwan bestellen ?
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Gez: voorbeeld (kolom)boor-frees-machine bevestigd aan muur

Bericht door FreesKever »

Een DRO is er zelf nog wel op te kutselen.
Het is best wel een hoop gedoe om het zelf netjes te doen, maar zoals ze het in de fabriek doen vind ik de linialen er ook maar half bij hangen meestal.
Een set met uitleeskast en 3 glas linialen is vrij snel opgestuurd direct vanuit China voor EUR300.

Wat je ook vaak ziet is dat de Lineaal voor de X-as aan de achterkant van de tafel geschroefd is. Ziet er netjes uit, maar het berijk van de Y-as is dan ineens 3 of 4cm kleiner en dat is ook niet leuk.

Maar als je toch plaats blijkt te hebben voor een RF45 (Stuk uit de muur breken en de kolom in de muur metselen? :lol: ) dan wil ik je sterk aanraden eens naar de Sieg SX3L te kijken:

https://www.paulimot.de/Fraesmaschinen/SX3l/DRO

Belangrijkste is dat deze ook met SK30 stijl conus geleverd wordt, terwijl de RF45 alleen MT3 of R8 heeft. De SK30 is dikker (30mm) en daarmee stijver, en de gereedschaphouders zijn zelf lossend, dus geen gedoe meer met gehamer op de spindel. Ik wil zelf nooit meer een machine met een morse conus als ik het kan verhelpen. Wat wel op valt is het erg kleine werkberijk in Y richting. 140mm terwijl rondom 200mm gebruikelijker is voor dit formaat. (Er zit wel zo'n liniaal achter de X-as...

Een ander voordeel van de Sieg is dat het handwiel voor de Z-as (diagonaal) aan de voorkant zit. Je hoeft dus niet om de machine heen te lopen.

Hmmm, Ik zie nu at de HBM-45 ook een 30mm stijl conus heeft:
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-4 ... eesmachine

en zo zijn er best veel machine's die veel op elkaar lijken, maar waar toch aanzienlijke verschillen tussen zitten. Ook kwaliteit van het gietwerk, kwaliteit van de afwerking, en nauwkeurigheid van de geleidingen scheelt aanzienlijk.

Zelf importeren kun je proberen. Ik heb eens contact gehad met Sieg vanuit Hongarije (via mail) voor een kleine machine met BLDC motor, en ze waren erg geinteresseerd om er een op te sturen, maar uiteindelijk is het niet door gegaan. Ik vermoed dat je met zelf importeren niet veel op zult schieten. Voor dat je verzending geregeld hebt (en verzendkosten) en onzekerheid van beschadigingen onderweg... Dan lijkt het handiger om er in de buurt een te kopen.

Ter indicatie, HBM heeft een duidelijk overzicht voor verzendkosten op hun website staan. Een pallet voor EUR75 or EUR90. Dat valt eigenlijk nog best mee. Misschien kun je een forum lid zover krijgen om met een busje of aanhanger te rijden voor wat gezelligheid en koffie of een kratje bier ofzo...

https://www.hbm-machines.com/nl/klanten ... -nederland
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Gez: voorbeeld (kolom)boor-frees-machine bevestigd aan muur

Bericht door Sven »

Tafel en kolom loskoppelen en aan je huis vastmaken geeft denk ik een niet stabiele constructie, als in, de haaksheid is niet constant.

Kan zijn dat je daar geen last van krijgt, maar voor mij genoeg reden om er bij weg te blijven.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Gez: voorbeeld (kolom)boor-frees-machine bevestigd aan muur

Bericht door Kars-cnc »

benkr schreef: 27 jul 2023 17:10 Kijk eens een keer nar andreFC101 zijn machine, die kolom zit aan de muur bevestigd, is een koker van ik schat iets van 200 x 200 x 10 of zo en daar zitten dan meteen de lineaire geleiders op voor de beweging van de kop.
De kolom bij Andre staat wel tegen de muur aan maar of die daar ook aan vastzit? Het lijkt mij dat het stuk staal wat Andre gebruikt heeft al zo stevig is dat de systeemwanden in zijn werkplaats niet zoveel meer kunnen toevoegen.
VMC kolom Anderfc101.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Gez: voorbeeld (kolom)boor-frees-machine bevestigd aan muur

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 27 jul 2023 19:39 Ik heb een 400V tafelkolomboormachine maar mis dus de hoogte onder de opname voor boren en waar ik ook van baal is dat ik voor ieder gat het werkstuk moet lossen uit de klem, opschuiven weer klemmen etc. En als het gat in de Y richting dan moet de hele klem los verplaatst worden, oftewel ik boor vaak onveilig zonder klem omdat het anders rete irritant werken is :oops:
Vandaar dat een semi handmatige cnc bediende kruistafel mij ideaal lijkt.
Om dat probleem op te lossen bestaat er een boorklem met hulpas, deze loopt door een bus die ook kan roteren.
En enige wat die arm hoeft te doen is het draaimoment van de boor op te vangen, positie doe je zelf. Als je last hebt van happen bij doorkomen is dat met 1 enkele spanner ook nog snel op te lossen.

Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2468
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Gez: voorbeeld (kolom)boor-frees-machine bevestigd aan muur

Bericht door hainjedaf »

Sven schreef: 28 jul 2023 07:57 Tafel en kolom loskoppelen en aan je huis vastmaken geeft denk ik een niet stabiele constructie, als in, de haaksheid is niet constant.

Kan zijn dat je daar geen last van krijgt, maar voor mij genoeg reden om er bij weg te blijven.
Of je huis is niet haaks.... :)
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Gez: voorbeeld (kolom)boor-frees-machine bevestigd aan muur

Bericht door andrefc101 »

Kjelt schreef: 27 jul 2023 18:04
benkr schreef: 27 jul 2023 17:10 Kijk eens een keer nar andreFC101 zijn machine, die kolom zit aan de muur bevestigd, is een koker van ik schat iets van 200 x 200 x 10 of zo en daar zitten dan meteen de lineaire geleiders op voor de beweging van de kop.
Goede! Wanneer is daar weer eens een brabant cnc dag :mrgreen:
Pech, kolom is 400x200x10 en is denk ik steviger dan mijn muur…
….staat dus gewoon op zichzelf.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Gez: voorbeeld (kolom)boor-frees-machine bevestigd aan muur

Bericht door hfjbuis »

Bij Paulimot hebben ze nu een SX4 met KO spindels. https://www.paulimot.de/Fraesmaschine/SX4/DRO
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie