Tussenmaat freesmachine

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Tussenmaat freesmachine

Bericht door spinningwheels »

Wat noem je een tussen maat ?
Ik gebruik een MAHO 400 voet is ook maar iets van 600x550 .
Werkberijk van zo.n ding is 400x400x250 .
Weegt wel een paar kilo, ,aar ook mooi stabiel
In theorie kan ik praktisch alles
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Tussenmaat freesmachine

Bericht door herbieferbie »

Ik heb even een plaatje opgezocht van je MAHO 400, mooi ding , alleen de voetafdruk is niet zo groot maar het totaal wel.
Misschien kan ik beter investeren in een grote schuur, kunnen de machines groter en relatief goedkoper :-)
Die Paulimot machine ziet er best erg deftig uit idd, maar 120 kg stabiliteit zit toch ook grotendeels in gewicht ?
Koop regelmatig bij hun , altijd ok spul
spinningwheels schreef: 24 jul 2023 23:10 Wat noem je een tussen maat ?
Ik gebruik een MAHO 400 voet is ook maar iets van 600x550 .
Werkberijk van zo.n ding is 400x400x250 .
Weegt wel een paar kilo, ,aar ook mooi stabiel
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tussenmaat freesmachine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Iemand die een conventionele machine bouwt met kogelomloopspindels ga ik toch niet helemaal serieus nemen.
Het is duidelijk een chinese machine, ze hebben waarschijnlijk een iets strakker inkoop beleid waardoor die iets meer Duitse uitstraling heeft.
Als het echt hun eigen machine was geweest, was die kolom vast iets robuuster uitgevoerd.

En voor die prijs kan het ook helemaal geen Europees product zijn.
Dat ze alleen het gietstuk in China bestellen en de boel in Europa na bewerken, assembleren en afmaken lijkt me sterk.

Ook leuk: https://www.wabeco-remscheid.de/frasmas ... hrung.html
Oer Duits, maar ben bang deels hetzelfde verhaal.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Tussenmaat freesmachine

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 25 jul 2023 09:23 Iemand die een conventionele machine bouwt met kogelomloopspindels ga ik toch niet helemaal serieus nemen.
Vanwege de omkeerfout , of is het omdat het niet gebruikelijk is ?
Als je een keer aan een HBM 16 kruistafel gedraaid hebt (de grotere versies zijn wellicht stukken beter dus kan ik niet vergelijken) dan is dit een zegen.
Daarnaast is het natuurlijk ideaal om te upgraden naar CNC, het liefst dan hybride zodat je ook nog manueel kunt werken, dat lijkt me een perfecte combi voor iemand met weinig ruimte.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Tussenmaat freesmachine

Bericht door benkr »

Kjelt schreef: 25 jul 2023 10:30
hugo stoutjesdijk schreef: 25 jul 2023 09:23 Iemand die een conventionele machine bouwt met kogelomloopspindels ga ik toch niet helemaal serieus nemen.
Vanwege de omkeerfout , of is het omdat het niet gebruikelijk is ?
Als je een keer aan een HBM 16 kruistafel gedraaid hebt (de grotere versies zijn wellicht stukken beter dus kan ik niet vergelijken) dan is dit een zegen.
Daarnaast is het natuurlijk ideaal om te upgraden naar CNC, het liefst dan hybride zodat je ook nog manueel kunt werken, dat lijkt me een perfecte combi voor iemand met weinig ruimte.
Ik vind die KO spindels in combinatie met de gewone zwaluwstaart geleidingen vreemd, ik zou het eerder andersom verwachten.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tussenmaat freesmachine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 25 jul 2023 10:30
hugo stoutjesdijk schreef: 25 jul 2023 09:23 Iemand die een conventionele machine bouwt met kogelomloopspindels ga ik toch niet helemaal serieus nemen.
Vanwege de omkeerfout , of is het omdat het niet gebruikelijk is ?
Omkeerfout is conventioneel geen punt, je weet dat je altijd van dezelfde kant af moet komen.
Conventioneel moet je ook altijd tegenlopend frezen (dat heet dan ook in een CAM pakket 'conventional' ipv 'climbing').
Het punt is dat een KO niet zelf remmend is, je moet de stilstaande as dus altijd vast zetten, ander wordt die weggedrukt.

Ik vermoed dat ze anticiperen op 'ombouwers' naar CNC en misschien zijn KO spindels gewoon goedkoper dan trapezium, of het is gewoon een verkoop argument.
KO spindels worden gerold, ik heb het idee dat gerolde trapeziumdraad niet lekker werkt in een slede beweging, moet dus gefreesd (gewervelde draad) zijn, en daar is de vraag waarschijnlijk minder naar, dus duurder. Die einde bewerkingen zijn in beide gevallen even duur lijkt me.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Tussenmaat freesmachine

Bericht door FreesKever »

Kogelomloopspindels op een conventionele machine kan best.
Je kunt dan ook meelopend frezen.

Er is inderdaad wel risico met verlopen omdat een kogelomloopspindel niet zelfremmend is, maar zeker voor "licht" werk heeft de zwaluwstaart genoeg weerstand. En voor "zwaar" werk wil je toch ook bij een trapezium spindel de stilstaande as blokkeren voor de extra stabiliteit.

Ik kan de combinatie goed begrijpen. Die goedkope Chinese kogelomloopspindels zijn van een heel redelijke kwaliteit, zeker als je ze vergelijkt met wat een fatsoenlijke trapeziumdraad kost.

Zwaluwstaart versus liniaire lagers is weer wel een fors prijs verschil. een zwaluw staart frezen in gietijzer kost vrijwel niets.
Een goed passende zwaluwstaart is ook stabieler dan liniaire geleidingen, die toch altijd maar vrij kleine kontact oppervlakken hebben op hun kogels.

Ik heb zelf liever kogelomloop spindels dan trapezium spindels. Je kunt zelfs overwegen om een rem te maken die automatisch ontkoppelt op het moment dat je een handwiel vast pakt.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tussenmaat freesmachine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

FreesKever schreef: 28 jul 2023 00:25 Zwaluwstaart versus liniaire lagers is weer wel een fors prijs verschil. een zwaluw staart frezen in gietijzer kost vrijwel niets.
Een goed passende zwaluwstaart is ook stabieler dan liniaire geleidingen, die toch altijd maar vrij kleine kontact oppervlakken hebben op hun kogels.
Alleen als ie met Duitse kwaliteit is gefreesd, die Chinezen lukt het echt niet zo'n zwaluwstaart evenwijdig te frezen, en dan is de hele constructie schroot.
Dus: een Chinese zwaluwstaart kost vrijwel niets, een Duitse zwaluwstaart is misschien wel duurder dan lineaire geleidingen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Tussenmaat freesmachine

Bericht door herbieferbie »

Ik kom tot de conclusie dat ik beter wacht tot ik een grotere schuur heb, ach je moet dromen houden heey

Iemand met lijstje met maten voorboren trapeziumdraad voor te tappen ?
Alie148
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 jan 2022 00:11

Re: Tussenmaat freesmachine

Bericht door Alie148 »

Zien er interessant uit cnc machines van wabeco. Gezien ook mogelijkheid voor conventioneel frezen of draaien.
Echter heb ik online nog niet veel (1410) machines werkend gezien die fabrieks af al cnc zijn met geleverde 2.5d of 3d software. Iemand ervaring met de software die ze gebruiken?

Geen idee wat het verschil zou zijn qua afwerking of maximale snelheden zwaluwstaarten ten opzichte van lineair geleiding.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tussenmaat freesmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

Alie148 schreef: 07 aug 2023 20:35 Zien er interessant uit cnc machines van wabeco. Gezien ook mogelijkheid voor conventioneel frezen of draaien.
Handwielen aan de Spindels van een CNC?.. AARGH!.. da's werkelijk het eerste wat ik eraf zou slopen..
en.. nou hoor ik weer hele volksstammen goedbedoelende hobbyisten roepen, "Ja.. maar ik wil die machine ook Conventioneel gebruiken, dus da's handig.. "

Nee.. dat is het NIET.. Klaar.. Ik heb ook heel wat conventioneel gefreesd.. de laatste jaren hoofdzakelijk CNC, niet dat ik nooit meer conventioneel zal frezen. maar NIET op een CNC machine.. Dat hoort gewoon niet.. Voor convenctioneel Freeswerk heb ik een Proxxon MF 70.. Al het andere is CNC, en dat doe ik met mijn Beagle of de Portaalfrees..
Draaien?.. zelfde verhaal.. Conventioneel Draaiwerk doe ik op mijn Oude HBM, of Ik leen de EMCO Unimat SL van mijn Vader.. (die ik gerestaureerd heb), of mijn Boley Horlogemakers Draaibankje.. die niet eens een beitelhouder heeft, maar een Leunspaan..
Al het andere Draaiwerk is CNC, ofwel op de EMCO Compact 5 CNC, ofwel op de EMCOturn 120..Geen gemier met handwielen aan die machines..(behalve Electronische handwielen, maar die gebruik je niet voor bewerkingen)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Tussenmaat freesmachine

Bericht door Kjelt »

Arie Kabaalstra schreef: 07 aug 2023 21:11 Handwielen aan de Spindels van een CNC?.. AARGH!.. da's werkelijk het eerste wat ik eraf zou slopen..
en.. nou hoor ik weer hele volksstammen goedbedoelende hobbyisten roepen, "Ja.. maar ik wil die machine ook Conventioneel gebruiken, dus da's handig.. "
Nee.. dat is het NIET.. Klaar.. Ik heb ook heel wat conventioneel gefreesd.. de laatste jaren hoofdzakelijk CNC, niet dat ik nooit meer conventioneel zal frezen. maar NIET op een CNC machine.. Dat hoort gewoon niet..
Echt wel, maar wel aangepast zoals bv bij een Fehlman Picomax besturing.
Lijkt mij ideaal omdat je bij bv boren terugkoppeling/gevoel hebt met het materiaal.
Als je even snel iets kleins wilt doen dan is conventioneel veel sneller dan tekenen en cnc'en.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tussenmaat freesmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kjelt schreef: 07 aug 2023 23:37 Lijkt mij ideaal omdat je bij bv boren terugkoppeling/gevoel hebt met het materiaal.
Als je even snel iets kleins wilt doen dan is conventioneel veel sneller dan tekenen en cnc'en.
Tekenen?.. duhh... je duimt gewoon een boorcyclus in..of is je even ontgaan wat er voor een besturiing op die macine zit?

Nou hebben onze hobbymachines geen heidenhain besturing, sommigen hebben zelfs helemaal geen besturing, maar slechts een programma wat een macine kan laten bewegen.. maar dan nog.. ik doe ook wel eens van die effe snel klusjes op mijn machine, en dan duim ik ook gewoon even een programaatje in.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Tussenmaat freesmachine

Bericht door Kjelt »

Niet nodig hoor even naar het juiste punt joggen spindel aan op juiste toeren, hendeltje paar keer naar beneden en omhoog klaar.
Duimen doe ik sinds mijn 4e niet meer ;-)
Plaats reactie