Afzuiging PLC sturen

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 881
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Afzuiging PLC sturen

Bericht door zeeschuim »

lekker bezig!
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Afzuiging PLC sturen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je chinees wilt, pak dan een echte Kinco, dan kun je tenminste ook de programmeer software die erbij hoort downloaden ipv een gekraakte mitsubishi versie te pakken proberen te krijgen. Want volgens mij moet je die eigenlijk kopen.
Maar…. De comfort drempel ligt dan een stuk hoger dan dat je iets europees neemt. En €100 meer zal het niet kosten.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Afzuiging PLC sturen

Bericht door Jacala »

hugo stoutjesdijk schreef: 08 aug 2023 20:05 Als je chinees wilt, pak dan een echte Kinco, dan kun je tenminste ook de programmeer software die erbij hoort downloaden ipv een gekraakte mitsubishi versie te pakken proberen te krijgen. Want volgens mij moet je die eigenlijk kopen.
Maar…. De comfort drempel ligt dan een stuk hoger dan dat je iets europees neemt. En €100 meer zal het niet kosten.
Goede tip! Ik ga ze opzoeken, bedankt!
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Afzuiging PLC sturen

Bericht door kawarider »

Denk erom dat je off line reinigt. Doe je dat online dan is dat inderdaad een belasting voor je filters.
Arnold
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 jul 2007 11:27
Locatie: Vaassen

Re: Afzuiging PLC sturen

Bericht door Arnold »

Kijk een hier: https://www.plcdirect.eu/nl/producten/p ... -cpu-units
De CPU heeft al een aantal IO on board maar is uit te bereiden met IO units.

Verwacht geen hoogvlieger het kan alleen ladder aan als programmeertaal, maar het doet wat het doen moet.
Een leuke voor een beginner!

Mocht je ook een HMI schermpje er bij willen kun je eens kijken bij Weintek word ook door hun verkocht.

Software is gratis te downloaden (legaal) programmerkabel kost je rond de 20 tientjes.
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Afzuiging PLC sturen

Bericht door Jacala »

Hoi kawa! Ik wil idd offline reinigen maar dan na 2 gebruiksuren (ofzo, kijken wat het best past).

Dan naar de motor kijken hoe vaak hij aan en uit mag schakelen per uur, ook hier rekening mee houden.

Dan alle pneumatische kleppen instellen. Een plaat wisselen bij de cnc duurt (zeg) 5 minuten. Dus 10 minuten doorlopen, dan blijft hij dus gewoon doordraaien bij cnc gebruik (tot de pauze ofzo). De formaatzaag is voor ons eigenlijk puur om afval klein te zagen of iets in te korten: dan mag de afzuiger meteen weer uit.

Lampje er bij met melding dat de filters X uur niet gereinigd zijn als het een drukke dag is. Dan kan het fijn zijn om even een pauze in te bouwen om de filters te reinigen en de zakken te wisselen.

Nogmaals: het is voor mijn leerproces leuk. Echt geld besparen zal het niet doen als je al die engineering tijd mee neemt. Maar ik leer en geef mijn nerd kant in mij de ruimte, beter als alleen bier drinken in de kroeg ;).

@HUGO die plc's die ik poste zullen vast prima zijn maar de software moet ook kloppen, geen gekraakte zooi. Dan zal het uiteindelijk idd iets worden zoals je voorstelde of een zelio starterskit voor een kleine 300 euro.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 881
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Afzuiging PLC sturen

Bericht door zeeschuim »

alleen bier drinken in de kroeg ;).
Dat is wel veel gezelliger.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Afzuiging PLC sturen

Bericht door kawarider »

zeeschuim schreef: 10 aug 2023 17:08
alleen bier drinken in de kroeg ;).
Dat is wel veel gezelliger.
Wordt inderdaad lasig keuze maken zo.

Succes Jacala. Zal best goed komen en op andere terreinen terugkomen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Afzuiging PLC sturen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Jacala schreef: 10 aug 2023 16:22 @HUGO die plc's die ik poste zullen vast prima zijn maar de software moet ook kloppen, geen gekraakte zooi. Dan zal het uiteindelijk idd iets worden zoals je voorstelde of een zelio starterskit voor een kleine 300 euro.
Ja, precies.
Redelijk comfortabel is toch ook wel een Siemens logo. (moet je helaas een starters pakket kopen voor de programmeer omgeving)
Eentje met ethernet is wel lekker werken, maar misschien hebben al die logo dingen dat tegenwoordig allemaal.
Een beetje vreemde eend is die Barth (RS components) maar wel hele duidelijke programmeer omgeving. (kun je zo downloaden om es te bekijken)
Heb er diverse van ingebouwd in projectjes, lekker klein spul. (maar dat is voor jouw niet zo belangrijk)
Ik heb laatst wat met zo'n Kinco gedaan, redelijk spartaans, en als je uren ook moet rekenen, ben je de winst snel kwijt. :lol:
(ik had voor heel weinig een mooie HMI en PLC, ook zonde om dan iets anders te kopen)

Je moet natuurlijk wel eerst een lijstje maken van alle ingangssignalen en uitgangen die je nodig denkt te hebben.
En als je bezig bent komt er altijd eentje om de hoek kijken die je vergeten bent mee te tellen.
6 tot 8 ingangen en 4 tot 6 uitgangen vind je voldoende, als je dan een uitbreidingsmodule nodig hebt komt er soms nog eens net zoveel bij.

Ik ben het helemaal met je eens dat je gewoon een keer een PLC projectje moet doen om te ervaren wat er mee kan en hoe dat werkt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Afzuiging PLC sturen

Bericht door Jacala »

zeeschuim schreef: 10 aug 2023 17:08
alleen bier drinken in de kroeg ;).
Dat is wel veel gezelliger.
Ik drink helaas al veel te veel. ;) afleiding is goed.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 157
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Afzuiging PLC sturen

Bericht door pgroot »

hugo stoutjesdijk schreef: 10 aug 2023 17:59 redellijk comfortabel is toch ook wel een Siemens logo. (moet je helaas een starters pakket kopen voor de programmeer omgeving)
Eentje met ethernet is wel lekker werken, maar misschien hebben al die logo dingen dat tegenwoordig allemaal.
die nieuwe logo8 dingen hebben allemaal ethernet aan boord, de oudere logo 7 heb je een specifieke programmeerkabel voor nodig.
Starterset heb je niet nodig voor de software voor de logo zelf (daar is een goede workaround voor) (als je geen hmi er aan wilt programmeren).
als je wel een HMI wilt zou ik wel zo'n siemens kitje kopen met een logo + KTP400, dat display heb je weer andere software voor nodig dit zit wel compleet in zo'n kit. aan zo'n logo kun je ook weer een uitbreiding kopen mocht je te kort io's hebben (max 2 uitbreidingsunits dacht ik)

Ben heeft laatst iets met een Easy relais gemaakt ook daarvan is de programmeer omgeving gewoon vrij te krijgen en inmiddels zowel in ladder als FB te programmeren. En ook daar kun je het eea aan uitbreidingen bij krijgen.

Zeker als je niet bekend bent met programmeren en er in de toekomst ook niet regelmatig gaat gebruiken kom je met siemens denk ik het beste weg, ook qua support aan programmeren etc is daar veel over te vinden en is die software redelijk intuïtief.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Afzuiging PLC sturen

Bericht door hainjedaf »

pgroot schreef: 10 aug 2023 23:47
Ben heeft laatst iets met een Easy relais gemaakt ook daarvan is de programmeer omgeving gewoon vrij te krijgen en inmiddels zowel in ladder als FB te programmeren. En ook daar kun je het eea aan uitbreidingen bij krijgen.
https://www.easyrelais.nl/

Deze?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 157
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Afzuiging PLC sturen

Bericht door pgroot »

ja vergelijkbaar aan die, maar dan de nieuwe versie.
https://www.eaton.com/nl/nl-nl/catalog/ ... elays.html

ook deze zal prima geschikt zijn voor zo'n afzuig toepassing, zo te zien ook gewoon een ethernet poortje standaard aan boord.
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Afzuiging PLC sturen

Bericht door FreesKever »

Ik heb zelf een F2N kloon gekocht bij Ali. De print ziet er best robust uit. Voeding filter, SMPS, stevige I/O, fatsoenlijke routing. fatsoenlijke connectors.

Het enige echte minmpuntje wat ik gezien heb is de SN75176. Dit is een heel oude (en obsolete) RS485 driver. Deze is nogal kwetsbaar (voor ESD enzo) en er zitten geen ekstra TVS dioden op. Ik geef zelf helemaal niets om (Mitsubishi of whatever) PLC software. Ik heb hem puur gekocht voor de STM32F103RBT6 en robuste IO. Software schrijf ik in C++, en de programmeer pinnen zijn op pads beschikbaar (wel zelf een header solderen). Als je zo iets wilt doen, dan kan ik die chinese "PLC's" ten harte aanbevelen. (Er zijn wel veel verschillende varianten: Relais of transistoren, aantal I/O, connectoren, behuizing en meer).
Jacala schreef: 08 aug 2023 17:39 Begin 2014 heb ik via een veiling een berg buizen pneumatische kleppen en een alko 200 gekocht voor 2200 euro.
EUR2200? Wowsers.

Ik vond deze wel leuk:
https://hackaday.com/2023/07/26/worksho ... on-around/
Kost niet veel, en je kan er een stappenmotor o.i.d opzetten, en die dan b.v. met een een assige GRBL controller aansturen. Maar dat is alleen voor "hobbyisten". "Professionals" hebben daar geen tijd voor.

En deze oudere stofzuiger dinges kan ook aantrekkelijk zijn in sommige situaties. Veel machine's met afzuiging lekken toch hier en daar...
https://hackaday.com/2022/09/30/a-high- ... ough-jobs/
Plaats reactie