draaibank BV20-1 slecht geluid vaste kop, tevens losse kop gezocht

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

draaibank BV20-1 slecht geluid vaste kop, tevens losse kop gezocht

Bericht door harry321 »

HOI,

heb goedkoop een draaibankje BV20-1 gescoord op marktplaats.
hij heeft een tandwiel geschakelde vaste kop met 6 versnellingen.
nou doet ie in de meeste versnellingen een geluid maken alsof er tanden verdwenen zijn op de tandwielen, maar zo op het eerste oog zien de tandwielen er allemaal heel uit, maar kan het niet erg goed zien, vooral de onderste tandwielen.
in 1 of 2 standen maakt ie normaal geluid.
lang verhaal kort, ik wil al de tandwielen/assen uit de hele kop halen voor nadere inspectie, maar alle assen zijn "afgedopt" met massieve pluggen aan de buitenkant van de gietijzeren kop.

iemand enig idee hoe die pluggen er uit te halen enof de assen te demonteren ?

tevens ben ik op zoek naar een losse kop voor dit draaibankje, er zit nu een niet originele losse kop op gevrot met een paar shims, dat lijkt helemaal nergens op.

groeten harry.

24931
24932

24930
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3095
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: draaibank BV20-1 slecht geluid vaste kop, tevens losse kop gezocht

Bericht door hfjbuis »

Harry,

Is er geen (tussen) stand te vinden waarbij alleen de spindel draait zonder een van de andere assen aan te drijven. Dan kun je uitsluiten dat het om de spindel lagers gaat. Vervolgens as voor as controleren totdat je weet welke as het kabaal maakt.

Als de tandwielen geen schade of slijtage hebben en er onder in de bak geen grof metaal ligt, dan zullen de tandwielen wel in orde zijn. Als je met de hand aan de spindel draait, voel je wel waar weerstand is en een beschadigd tandwiel laat dan van zich horen.

Ik heb bij mijn draaibank eens gekeken, maar daar zitten niet zo'n bussen/proppen op op het einde van de assen.

Ik heb een manual gevonden, maar kan hem niet downloaden, wel pagina's bekijken.
https://docplayer.net/49849687-Operator ... s-ltd.html
Huub
There are only 2 limits, the sky and your imagination
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: draaibank BV20-1 slecht geluid vaste kop, tevens losse kop gezocht

Bericht door harry321 »

"Is er geen (tussen) stand te vinden waarbij alleen de spindel draait zonder een van de andere assen aan te drijven. Dan kun je uitsluiten dat het om de spindel lagers gaat"

ik weet enkel dat ie in 1 of 2 standen normaal geluid maakt en in de andere 4/5 standen maakt ie een serieus slecht geluid dat je hem meteen uit wil zetten, dus lagers lijken m.i. hiermee enigszins uitgesloten (of niet :lol: ).
ik ga 6mm schroefdraad tappen in die afsluitdoppen en ze er dan uit halen, hoop dat ze niet te vast zitten of op een rare /onzichtbare manier vastzitten.
het binnenwerk moet er gewoon even uit voor inspectie want zo functioneert het iig niet en wil het gewoon functionerend hebben.
bedankt voor die manuel, helaas hebben ze precies van de inhoud van de vaste kop geen onderdelen tekening, van de rest wel.
ik heb ondertussen wel andere onderdelen tekeningen gevonden met de inhoud van de kop maar die tekeningen zijn te slecht van kwaliteit om er iets goed waar te kunnen nemen.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: draaibank BV20-1 slecht geluid vaste kop, tevens losse kop gezocht

Bericht door benkr »

Machine lijkt nog gewoon te koop te zijn bij Warren, stuur ze een bericht of beter nog, probeer ze te bellen en vraag dan naar een techneut, die kan je vast vertellen hoe je verder moet.
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: draaibank BV20-1 slecht geluid vaste kop, tevens losse kop gezocht

Bericht door harry321 »

xx
Laatst gewijzigd door harry321 op 19 jul 2023 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: draaibank BV20-1 slecht geluid vaste kop, tevens losse kop gezocht

Bericht door harry321 »

benkr schreef: 19 jul 2023 10:24 Machine lijkt nog gewoon te koop te zijn bij Warren, stuur ze een bericht of beter nog, probeer ze te bellen en vraag dan naar een techneut, die kan je vast vertellen hoe je verder moet.
bedoel je niet warco ?
heb ondertussen de afsluitdoppen eruit, ging vrij makkelijk, zaten met een lichte klempassing.
bovenste 2 assen heb ik er nu uit, nu kijken hoe de spindel eruit moet.
daarna kan ik de onderste 2 assen eruit halen.
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: draaibank BV20-1 slecht geluid vaste kop, tevens losse kop gezocht

Bericht door harry321 »

krijg de spindel er niet uit, spindel(lagers zitten muurvast lijkt het), heb het geprobeerd met een trekstang, nul beweging, met een blok hout en hamer, nul beweging.
iemand enig idee hoe dit verder aan te pakken want ben bang dat met hamer de spindel of de casting ga slopen zo vast zit het ?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3095
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: draaibank BV20-1 slecht geluid vaste kop, tevens losse kop gezocht

Bericht door hfjbuis »

De lagers van mijn kleine DC300 zaten zo vast dat ik dacht dat de behuizing het zou begeven. Ze waren nog goed toen ik aan de klus begon maar na het eruit halen van de spindel, was er een kapot, zoveel kracht heb ik erop moeten zetten. Ik heb ze (standaard kogellagers) destijds puur uit nieuwsgierigheid vervangen door hoekcontactlagers.

Ik heb een trekker gemaakt met een M12 draadstang en een bus voor over de flens van de spindel. Daar ( in die bus) moet zo min mogelijk elastiek in zitten, anders wordt het nog lastiger om ze eruit te krijgen. Je moet echt axiaal belasten, anders gaat het helemaal niet.

Met het terugplaatsen krijg je zo'n zelfde probleem. Dat ging uiteindelijk toch gemakkelijker dan het los halen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: draaibank BV20-1 slecht geluid vaste kop, tevens losse kop gezocht

Bericht door harry321 »

hfjbuis schreef: 19 jul 2023 19:23 De lagers van mijn kleine DC300 zaten zo vast dat ik dacht dat de behuizing het zou begeven. Ze waren nog goed toen ik aan de klus begon maar na het eruit halen van de spindel, was er een kapot, zoveel kracht heb ik erop moeten zetten. Ik heb ze (standaard kogellagers) destijds puur uit nieuwsgierigheid vervangen door hoekcontactlagers.

Ik heb een trekker gemaakt met een M12 draadstang en een bus voor over de flens van de spindel. Daar ( in die bus) moet zo min mogelijk elastiek in zitten, anders wordt het nog lastiger om ze eruit te krijgen. Je moet echt axiaal belasten, anders gaat het helemaal niet.

Met het terugplaatsen krijg je zo'n zelfde probleem. Dat ging uiteindelijk toch gemakkelijker dan het los halen.
ik heb een trekstang m12 gemaakt en daar lukt het niet mee, ik denk dat ik maar ga proberen met die trekstang en warm stoken, misschien hebben ze wel loctite gebruikt oid ?
btw, de lagers van de 2 bovenste assen met tandwielen zijn zo gaar als een mandje, kan ook niet anders want ze krijgen zo goed als geen smering want ze zitten enigszins verdiept in de behuizing.
dus ik doe er wel vetgevulde lagers in terug, weet ik zeker dat het iig langer meegaat dan nu.
de spindel heeft conische lagers, maar doe daar ook vetgevulde hoekcontactlagers voor terug, want ook erg slechte smering.
die chinezen maken er wel een potje van betreffende constructie en vooral voor demontage, ze willen zeker dat je de bank weggooit zodra de lagers op zijn ?
Bartos
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 nov 2013 00:51

Re: draaibank BV20-1 slecht geluid vaste kop, tevens losse kop gezocht

Bericht door Bartos »

hfjbuis schreef: 18 jul 2023 23:32
Ik heb een manual gevonden, maar kan hem niet downloaden, wel pagina's bekijken.
https://docplayer.net/49849687-Operator ... s-ltd.html
Huub
Je kan hem wel op je pc krijg door in chrome:
1. alle bladzijdes langs scrollen dan is alles geladen.
2. druk op de printer icoon
3. kies in browser google chrome save as pdf
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3095
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: draaibank BV20-1 slecht geluid vaste kop, tevens losse kop gezocht

Bericht door hfjbuis »

Dat werkt ook in firefox, weer wat geleerd!
OPERATOR'S MANUAL BV20-1.pdf
(4.26 MiB) 17 keer gedownload
Ben, misschien iets voor de knowledge base?
There are only 2 limits, the sky and your imagination
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: draaibank BV20-1 slecht geluid vaste kop, tevens losse kop gezocht

Bericht door harry321 »

iemand nog tips om de spindel, die enorm vast zit in behuizing en of lagers, er uit te krijgen zonder de boel te slopen ?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3095
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: draaibank BV20-1 slecht geluid vaste kop, tevens losse kop gezocht

Bericht door hfjbuis »

Voor de zekerheid, de spindel moet er uit aan de kant van de losse kop.
de spindel heeft conische lagers
Als je kegellagers of hoekcontact lagers hebt, moet de spindel er eigenlijk zo uitvallen als de stelmoer op de achterkant los zit. :!: :!:
Als de spindel toch vast zit, dan kan dit alleen maar zijn met de binnen lagerschaal aan de achterkant. Daar zou je de behuizing warm kunnen stoken.

Je kunt een luchthamer gebruiken om de spindel eruit te tikken. Zet een aluminium bus op de achterkant van de spindel (tegen beschadiging) en hamer hem eruit. Dat doe ik vaker om vastzittende lagers los te krijgen. Het kan even duren om de eerste beweging er in te krijgen, daarna gaat het sneller. Geef het 5 minuten de tijd.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: draaibank BV20-1 slecht geluid vaste kop, tevens losse kop gezocht

Bericht door harry321 »

hfjbuis schreef: 20 jul 2023 08:42 Voor de zekerheid, de spindel moet er uit aan de kant van de losse kop.
de spindel heeft conische lagers
Als je kegellagers of hoekcontact lagers hebt, moet de spindel er eigenlijk zo uitvallen als de stelmoer op de achterkant los zit. :!: :!:
Als de spindel toch vast zit, dan kan dit alleen maar zijn met de binnen lagerschaal aan de achterkant. Daar zou je de behuizing warm kunnen stoken.
Je kunt een luchthamer gebruiken om de spindel eruit te tikken.
het zijn kegellagers, het probleem met warm stoken is, bedenk ik mij nu, is dat de kegellagers voor en achter tegen een schouder in de behuizing is gemonteerd, is wel logisch, want anders kan je geen preload afstellen met de stelmoer en blijven de lagers niet op hun plek bij zware snede,s.
dus als je de spindel er uit probeert te tikken, dan blijft de buitenste lagerschaal van de achterste lager (waar de wisseltandwielen zitten) tegen de schouder in de behuizing aan zitten.
daarentegen kan ik mij niet voorstellen dat ze bij montage van de lagers loctite hebben gebruikt, want dan heb je geen tijd meer om de lagers na te stellen.
het enige wat ik kan bedenken is dat de binnenlagers met een absurde veel te hoge klempassing op de spindel zit, en probeer dat maar eens op te lossen met warm stoken, dat gaat m.i. niet lukken, want probeer maar eens enkel die binnenlagers warm te stoken terwijl alles nog gemonteerd is, dat gaat nooit lukken.
het enige wat ik nog kan bedenken, maar heb daar de apparatuur niet voor, is de spindel van binnenuit snel bevriezen.

dat van die luchthamer is een goeie tip, helaas heb ik geen luchthamer, wel heb een boorhamer, als ik die dan op de beitelstand zet (dan draait de boorhouder niet meer) dan kan ik daarmee misschien de spindel er mee uit tikken ?
Plaats reactie