CNC draaibank mach 3 werkt niet

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

tjasperse
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 jul 2023 15:21

CNC draaibank mach 3 werkt niet

Bericht door tjasperse »

Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een CNC draaibank. Deze heb ik via kennis overgenomen.
Hij is werkend weg gezet, ik heb hem niet draaiend gezien toen ik hem ging ophalen.

Hij is nu helemaal aangesloten, alleen krijg ik geen beweging op de assen of de spindel.
Het word aangestuurd door een een pc met windows XP via de printer poorten LPT1 en 2. met mach 3

Ik krijg de spindel wel draaiend met de knopjes op de frequentie regelaar, en alle lampjes van de sensoren branden ook, dus volgens mij is er wel voeding voor de motoren.

Het lijkt er op dat er geen connectie is tussen de pc en de machine.
Er zitten ook nog 2 draaiknoppen op (zie laatste foto), om de assen te verplaatsen, hierbij zitten ook 3 knoppen, en als ik daar het rechtse (blauwe) knopje indruk dan verschijnt er wel een extra venster in mach 3. maar als ik aan de draaiknoppen draai zie ik de coordinaten niet verschuiven.

Ook heeft er ooit een gereedschapwisselaar op gezeten, maar die is verwijderd. Daar zitten nu een aantal (5) afgeknipte kabels. (eerste foto)

Ik heb al uren zitten vogelen en googelen, maar ik kom er niet uit wat er nu aan de hand is. Het lijkt iets heel simpels te zijn wat ik over het hoofd zie.
Ik ben verder een leek op CNC aansturing gebied. Wel heb ik ervaring met het schrijven van programma's en het bedienen van cnc machines.

Zelf denk ik dat na de verhuizing iets verkeerd aangesloten is, of de verwijderde gereedschap wisselaar zorgt voor een storing.

Ik zou het zeer op prijs stellen als iemand mij verder kan helpen met dit probleem.
Om meer duidelijkheid te geven heb ik wat foto's toe gevoegd, verder kan ik altijd nog meer info aanleveren indien nodig.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt!

Groeten Tom
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: CNC draaibank mach 3 werkt niet

Bericht door xander janssen »

Werkte alles nog na het weghalen van de wisselaar?

Mijn draaibank gaat eerst initialiseren na het aanzetten. Dat wil zeggen alle assen homen. Bij mij zijn dat NC contacten. Als ik de home switch van de wisselaar eraf knip, dan doet ie ook niks meer, want dan snapt ie niet waarom dat signaal weg is.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: CNC draaibank mach 3 werkt niet

Bericht door hfjbuis »

Als ik Mach opstart, moet ik eerst op de reset knop drukken, anders gebeurt er niets.

Het lijkt alsof de configuratie niet voor deze machine is. Ik zie nergens een limit/home switch en alleen een X,Y,Z, MPG en spindel as geconfigureerd.

Post eens het opstart scherm!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
tjasperse
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 jul 2023 15:21

Re: CNC draaibank mach 3 werkt niet

Bericht door tjasperse »

Bedankt voor de reacties!
Volgens de vorige eigenaar zou de weggehaalde wisselaar geen effect moeten hebben. Ik weet niet zeker of hij daarna nog gedraaid heeft. Dit zou ik even moeten na vragen.

De reset knop heb ik al meerdere malen geprobeerd, zonder resultaat helaas.

Met opstartscherm bedoel je dan gewoon de Mach 3 interface? En dan manual of auto? Of maakt dat niet uit?

Bedankt
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: CNC draaibank mach 3 werkt niet

Bericht door hainjedaf »

hfjbuis schreef: 12 jul 2023 19:56 Als ik Mach opstart, moet ik eerst op de reset knop drukken, anders gebeurt er niets.

Het lijkt alsof de configuratie niet voor deze machine is. Ik zie nergens een limit/home switch en alleen een X,Y,Z, MPG en spindel as geconfigureerd.

Post eens het opstart scherm!
Een draaibank heeft toch alleen x, z en hoofdspil als assen?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 880
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: CNC draaibank mach 3 werkt niet

Bericht door zeeschuim »

Zijn de motoren niet met de hand te bewegen?
Staat de jog knop aan?
Welke lampjes branden er op het diagnose scherm?
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
tjasperse
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 jul 2023 15:21

Re: CNC draaibank mach 3 werkt niet

Bericht door tjasperse »

Als ik probeer te joggen met de pijltjes toetsen van het toetsenbord zie ik wel de coördinaten in Mach 3 veranderen, maar de motoren doen helemaal niks.

Ik zal morgen wel even wat extra foto’s plaatsen van de interface en diagnostic scherm.

Draaibank heeft normaal alleen x en z as inderdaad. Maar het zou kunnen dat wisselaar misschien op De y as is gezet. Ik zou niet weten hoe deze anders aangestuurd werd?
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 880
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: CNC draaibank mach 3 werkt niet

Bericht door zeeschuim »

Ik snap werkelijk niet waarom de vorige eigenaar niet even langs komt om de boel even aan te slingeren. garantie tot de hoek?
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: CNC draaibank mach 3 werkt niet

Bericht door benkr »

Waar woont die machine nu?
Als dat niet al te ver uit de buurt is dan wil ik best een blik werpen in deze machine, heeft denk ik wel mooie dingen aan boord.
Geef in je profiel aan waar je zit.
Je bent ook welkom om met de machine bij mij langs te komen.
tjasperse
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 jul 2023 15:21

Re: CNC draaibank mach 3 werkt niet

Bericht door tjasperse »

Bedankt voor het aanbod! De machine woont nu in Barneveld.
Mocht het voor jou in de buurt zijn, dan ben je uiteraard welkom om een kijkje te nemen!

De vorige eigenaar heeft hem in Duitsland om laten bouwen naar cnc.
Hij heeft de machine al lange tijd niet gebruikt en weet ook niet meer hoe het allemaal ingeregeld staat.
Vandaag meerdere malen met hem gebeld maar uit uiteindelijk kon hij me ook niet meer verder helpen...
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: CNC draaibank mach 3 werkt niet

Bericht door hfjbuis »

hainjedaf schreef: 12 jul 2023 20:34 Een draaibank heeft toch alleen x, z en hoofdspil als assen?
Nee hoor, ik stuur mijn klauwplaat soms aan als C-as om b.v. tandwielen te frezen, boren te slijpen, etc.
tjasperse schreef: 12 jul 2023 21:13 Draaibank heeft normaal alleen x en z as inderdaad. Maar het zou kunnen dat wisselaar misschien op De y as is gezet. Ik zou niet weten hoe deze anders aangestuurd werd?
Dat zou kunnen, maar dan moeten er ook een paar Inputs/outputs geconfigureerd worden om te zien in welke positie de wisselaar staat om iet ont/vergrendelen.
tjasperse schreef: 12 jul 2023 21:13 Als ik probeer te joggen met de pijltjes toetsen van het toetsenbord zie ik wel de coördinaten in Mach 3 veranderen, maar de motoren doen helemaal niks.
Als Mach3 de coördinaten veranderd, dan zouden de motoren moeten bewegen. Controller of de motoren vast staan tijdens het joggen of na het joggen. Het kan zijn dat het enable signaal verkeerd geconfigureerd is. Een verkeerde configuratie van de parallelpoort kan ook. Dan worden de commando's naar de verkeerde (niet bestaande) poort gestuurd. Op de uitgang van de parallellenpoorten meten kan daarover uitsluitsel over geven.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: CNC draaibank mach 3 werkt niet

Bericht door benkr »

tjasperse schreef: 12 jul 2023 22:06 Bedankt voor het aanbod! De machine woont nu in Barneveld.
Mocht het voor jou in de buurt zijn, dan ben je uiteraard welkom om een kijkje te nemen!

De vorige eigenaar heeft hem in Duitsland om laten bouwen naar cnc.
Hij heeft de machine al lange tijd niet gebruikt en weet ook niet meer hoe het allemaal ingeregeld staat.
Vandaag meerdere malen met hem gebeld maar uit uiteindelijk kon hij me ook niet meer verder helpen...
Dat is me net een stuk te ver, maar je bent met machine welkom bij mij, ik maak me sterk dat je niet met een werkende machine naar huis gaat.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: CNC draaibank mach 3 werkt niet

Bericht door Sven »

Zitten de ltp stekkers in de juiste poort?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
tjasperse
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 jul 2023 15:21

Re: CNC draaibank mach 3 werkt niet

Bericht door tjasperse »

Hallo allemaal.

Het is gelukt om hem draaiend te krijgen.

Bleek dat ik het verkeerde Mach 3 programma had geopend :oops: ik had Mach 3 turn geopend, maar er staat ook een algemene Mach 3 op. Toen ik die had geopend was het Assen refereren en draaien maar.

Bedankt allen voor het meedenken!

Groeten Tom
Plaats reactie