Kinderen en techniek wat wel en wat echt nog niet

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kinderen en techniek wat wel en wat echt nog niet

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Er is nu al een hele generatie aan het afgleiden door teveel pampering tijdens de opvoeding, kunnen echt helemaal niets meer.
Moeten rustkamers op school voor als ze teveel prikkels krijgen.
Krijgen een burn out als ze net beginnen met werken.
Leren zowiezo niet om ooit zelfstandig beslissingen te nemen en daar ook de verantwoording voor te nemen. (dat is al veel langer aan de gang in de management en vergader cultuur, ik geloof dat het in de functie van manager ook niet verwacht wordt dat ze zelfstandig beslissingen kunnen nemen :shock: )
MeMoRy schreef: 11 aug 2023 09:23 En je pinpoint precies wat ik bedoel: veilige middelen, veiligheidsmaatregelen, gecontroleerde omgeving en ervaren/professionele begeleiding.
1 Ding weet ik zeker, ervaring in hard rijden op de meest vreemde constructie heeft Spinningwheel zeker wel. :mrgreen:
Professioneel, daarvan zie ik het nut niet zo.
Veilige middelen en veiligheidsmaatregelen is altijd betrekkelijk.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kinderen en techniek wat wel en wat echt nog niet

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 11 aug 2023 10:25 1 Ding weet ik zeker, ervaring in hard rijden op de meest vreemde constructie heeft Spinningwheel zeker wel.
Dat mag het Understatement van de eeuw genoemd worden :lol:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Kinderen en techniek wat wel en wat echt nog niet

Bericht door Kjelt »

Dit zegt het wel zo'n beetje in 1 plaatje denk ik :mrgreen:

Afbeelding
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Kinderen en techniek wat wel en wat echt nog niet

Bericht door MeMoRy »

Nee, ik denk dat dat (valse) romantisering van het verleden is (en ook een vals beeld geven van het heden)

Was het echt zo goed? Sinds de jaren 70 is het aantal verkeersdoden per jaar in Nederland met meer dan 80% gedaald bijvoorbeeld.. 80%! think about it. En dat is in absolute getallen, dus relatief is het nog veel meer omdat er nu veel meer mensen een veel meer verkeer is.

En gaat de wereld nu werkelijk naar de knoppen? En komt dat dan omdat we "te voorzichtig" zijn? Ik denk dat we nu eerder de nasleep hebben van dat vorige generaties niet voorzichtig genoeg zijn geweest met de wereld...

Maar goed, mensen houden graag vast aan hun beelden (klagen over "hoe vroeger alles beter was" is al zo oud als de samenleving), dus ik ga hier maar niet teveel tijd in steken.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kinderen en techniek wat wel en wat echt nog niet

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kjelt schreef: 11 aug 2023 10:55 Dit zegt het wel zo'n beetje in 1 plaatje denk ik :mrgreen:
We zijn het niet altijd met elkaar eens.. maar hier moet ik je met hoofdletters GELIJK in geven..
't is net als met Fietsen in Nederland.. de gemiddelde Toerist weet niet wat em overkomt.. verkeer dat maar langsraast..Ik zie ze hier ook met helmen op, en Spiegels op het stuur.. Komaan. je kunt toch ook gewoon omkijken?..
zet een Toerist in Amsterdam neer, of om het even welke grote stad in Nederland, en ze kijken hun ogen uit, hoe kinderen gewoon "los" achterop de Fiets zitten, zonder helm, of voorop, in een zitje aan het stuur, terwijl moeders behendig laveert door het verkeer, met één hand aan het stuur, omdat ze in de andere de boodschappen voor de komende week meetorst..
hebben we vroeger niet zeepkisten gebouwd, om lekker mee van de dijk af te sjezen.. Remmen?.. Wat?.. Ja.. de mijne had die.. om te sturen.. gewoon dwars gooien.. Skateboards.. gewoon "Eh.. Pa?.. heb je een plankje voor me?.. Hoe lang?.. Centimetertje of 60 is wel voldoende.. Ja? Thanks!" je ouwe rolschaatsen uit elkaar.. en onder die plank schroeven.. en gaan.. , dat 't ging zwabberen als een dolle als je iets te hard ging.. ja.. daar kwam je vanzelf achter.. dus met 2 kapotte knieën, en natuurlijk weer een gat in je broek, terug naar huis.. Hmm.. als we daar nou een boutje in zetten, met een Nyloc moer?.. dan kan ik er wat weerstand op zetten.. dan is dat ook weer opgelost..
Dingen leren, is Risico nemen.. als je niets durft, dan kom je nergens.. en na de eerste schrammen, leer je vooruit te denken.. zo niet.. NOG MEER SCHRAMMEN!.. Groeit vanzelf dicht.. Ik mag dat zeggen.. want na September vorig jaar.. toen ik na een Motorongeval met 10+ botbreuken wakker werd, kan ik zeggen.. 't geneest goed,, en Ja.. ik sta weer op mijn Skateboard.. Gang is alles! :lol:
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 259
Lid geworden op: 08 jan 2008 02:07
Locatie: Beilen

Re: Kinderen en techniek wat wel en wat echt nog niet

Bericht door salautom »

mietjes worden niet geboren maar gemaakt....

kinderen komen amper buiten, staren de hele dag naar hun mobiel.
ze moeten de wereld ontdekken en dat hoeft niet altijd soft....
met vriendelijke groeten,

Henk.

mijn hobby: Bouw full-scale flightdeck Airbus A320
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Kinderen en techniek wat wel en wat echt nog niet

Bericht door assink »

De rubbertegel maatschappij :roll:

Ben blij dat ik buitenaf opgegroeid ben op een boerderij, heb mij volop zelf kunnen ontwikkelen qua techniek en andere zaken.
Crossfietsen, crossbrommers etc. Is het kapot gegaan, repareer het maar zelf :mrgreen:
Kwam ik er niet uit, kon ik altijd hulp vragen. Maar liever niet natuurlijk.
Probeer m'n neefjes ook nog het een en ander te leren, vind ik geweldig. En gelukkig hebben hun ook iets meer interesses dan hun tablet alleen.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Kinderen en techniek wat wel en wat echt nog niet

Bericht door hainjedaf »

salautom schreef: 11 aug 2023 12:56 mietjes worden niet geboren maar gemaakt....
Ehm..... Nee. Heb mijn geaardheid niet gekozen... Ben ik echt mee geboren
kinderen komen amper buiten, staren de hele dag naar hun mobiel.
ze moeten de wereld ontdekken en dat hoeft niet altijd soft....
Dat dus.
Klimrek met rubbertegels eronder. Tand door je lip, uithuilen bij mama, kusje erop.
Die kut rubber tegels uit de jaren 70 waren verdomd hard hoor.

Uit de boom vallen op de harde grond, gat in je kop, huilen, hechtingen, tetanus prik (en die deed het langste zeer :LOL: )

Spelen in de bouw, Blaaspijpjes, van 2 hoog uit een in aanbouw zijnde flat vallen, je moeder in paniek je ophalen bij de spoedeisende waar de ambu je had afgedropt....

Ja, ik ben een mietje van geboorte, maar niet als zodanig opgegroeid.

Wij liepen gewoon de hele Biltstraat af naar het zwembad vanuit school.
Geen gele vestjes, geen touw om je aan vast te houden.

En dan heb ik het nog niet over de regelmatige klappen van die pestkoppen.
Die sukkeltjes met een te klein pikkie die altijd op een ander moeten gaan staan om zelf groter te zijn.
Kom je anno nu overal tegen, in de politiek, als manager en hier op het forum ook.

En ja, wij hadden de eerste computers, met zijn 10-en om een VIC 20 heen.
Bij V&D eruit gegooid worden omdat je stond te gamen met je eigen diskettes op de computers daar.

Maar vooral: wij speelden BUITEN!
Want er was maar 1 TV en die kon maar zo en zo lang monitor zijn voor de computer...
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Kinderen en techniek wat wel en wat echt nog niet

Bericht door spinningwheels »

Het topic ging idd over de wat kan je met een kind en techniek en wat is veilig om te doen.
Niet of het gebouwde apparaat, de hedendaagse eisen van kinderspeelgoed doorstaat.
IK heb mijn best gedaan om het ding op twee wielen te krijgen maar dat lukt niet, glijd weg over de voorwielen.
En al met vader gesproken natuurlijk, die vind het veel te leuk om er zelf ook op te rijden.
Kan het ding eenvoudig met sleutelschakelaar begrenzen. en dan alleen onder toezicht vol uit .
Maar dan is het denk ik helemaal niet meer leuk om zonder toezicht met de snelheid van een bejaarde met looprek rond te rijden.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Kinderen en techniek wat wel en wat echt nog niet

Bericht door spinningwheels »

Wat mij trouwens heel erg opvalt, wanneer zie je nog een kind met een voor of achterpoot in het gips?
Ik ben van 64, en weet eigenlijk niet beter dan dat er op school altijd wel een of meer met gips rond hobbelde. werd dan door iedereen de naam of een tekening op gezet.
Had je nog nooit iets gebroken was je een watje.
Zal wel komen door al die rubber stoeptegels en omdat de meeste ouders hun kroost is bubbeltjes plastic verpakken.




smart.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In theorie kan ik praktisch alles
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Kinderen en techniek wat wel en wat echt nog niet

Bericht door MeMoRy »

Het is hier wel ernstig aan het worden zeg... ouwelullenpraat :P

Maar goed: bij mijn dochter in de klas (kleuters) afgelopen jaar twee kinderen in het gips.
Overigens niets om trots op te zijn. Kinderen kunnen er allemaal mobiliteitsproblemen aan overhouden, waar ze de rest van hun leven last van hebben. Het is dat artsen tegenwoordig zo goed kunnen zetten.

Daarover: je moet trouwens ook meenemen dat door voortschrijdend inzicht gips ook minder vaak wordt toegespast in deze tijd. Ze doen veel meer dingen met bijv tape of andere technieken. Zo is de revalidatie sneller.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Kinderen en techniek wat wel en wat echt nog niet

Bericht door Kars-cnc »

hainjedaf schreef: 11 aug 2023 18:57 Ja, ik ben een mietje van geboorte, maar niet als zodanig opgegroeid.
Volgens mij speelt hier een misverstand. Mietje slaat niet op geaardheid maar op een karaktereigenschap!
Als je in een schotse rok op een CNC meeting durft te verschijnen val je daar niet onder 8)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kinderen en techniek wat wel en wat echt nog niet

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kars-cnc schreef: 12 aug 2023 09:22
Als je in een schotse rok op een CNC meeting durft te verschijnen val je daar niet onder 8)
dat is geen rok, maar een Kilt..

Ik was geneigd om te roepen "Challenge Accepted!", maar enig idee wat een Kilt kost?..

Reken je een Lederhose ook goed?.. die heb ik wel namelijk
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 880
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Kinderen en techniek wat wel en wat echt nog niet

Bericht door zeeschuim »

Voor weinig Arie!

SCHOTSE KILT ROOD
Nog niet gewaardeerd | Schrijf je eigen review
€ 9,95 Incl. btw
Op voorraad (11 stuks)
Afbeelding
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Plaats reactie