Kinderen en techniek wat wel en wat echt nog niet

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Kinderen en techniek wat wel en wat echt nog niet

Bericht door spinningwheels »

Vanmiddag bijna 2 uur bezig geweest, dat is ook lang zat.
Heb de oren zo ongeveer slap aan de kop hangen.
Vooral dingen eerst demonteren, welke kant moet ik opdraaien? Hier heb je een bout en een moer, kan je zelf kijken hoe het los moet.
GAAT NIET LOS, dan moet je harder trekken, of een stukje buis op de sleutel. ( voor een 10 jarige kan een beetje roestige M8 dus al echt te vast zitten )
Wat dingen opmeten, op school leren ze al wat maten, maar dus eigenlijk niet in de praktijk , dus wat is een centimeter en wat is een millimeter,
Digitaal meten is makkelijk natuurlijk, maar duimstok al weer lastiger.
Van het weekend maar weer verder aan de pruts.
In theorie kan ik praktisch alles
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Kinderen en techniek wat wel en wat echt nog niet

Bericht door Kjelt »

spinningwheels schreef: 12 jul 2023 15:28 Wat dingen opmeten, op school leren ze al wat maten, maar dus eigenlijk niet in de praktijk , dus wat is een centimeter en wat is een millimeter,
Digitaal meten is makkelijk natuurlijk, maar duimstok al weer lastiger.
Goed bezig! Spelenderwijs leren 8)
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Kinderen en techniek wat wel en wat echt nog niet

Bericht door assink »

Goed bezig om die jongen zo wat bij te brengen.
Gelukkig hier ook al op jonge leeftijd alles kunnen en mogen leren bij m'n vader, en bij vrienden thuis.
Elektrisch gereedschap begon met een jaar of 10, onder toezicht uiteraard. Lassen en slijpen kwam wat later.
Al ook op tijd met het gereedschap in de weer, en gaandeweg mijzelf dingen aangeleerd omdat ik bij m'n vader was uitgeleerd :lol:

Kan niet wachten om mn neefjes ook wat bij te brengen.
Dit voorjaar ook al een gereedschap kist voor de oudste gemaakt.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Kinderen en techniek wat wel en wat echt nog niet

Bericht door spinningwheels »

Vanavond weer met ventje bezig geweest.
Even bij een kennis een mig toestel opgehaald, dat leek mij wat makkelijker dan tig of elektrode.
Eerst een paar lijntjes op een stuk plaat laten trekken om de snelheid van bewegen een beetje te leren.
Toen eens zijn naam met de mig laten schrijven, helemaal trots dat stukje plaat moest en zou hij mee hebben voor op zijn kamer.
Stukje koker op plaat bakken, dat was al wat lastiger want dan moet je wel in het hoekje mikken, en voor zo,n ventje is een toorts nog best wel zwaar.
En toen het echte werk, een paar beugeltjes lassen voor de skelter (steuntjes met een voetplaatje)
Maar wat moet je oppassen, het spul is natuurlijk heet, en meneer zou het gelijk oppakken ook al had ik het gezegd.
Was hem net een slag voor, dus beugeltje gelast, ik het gelijk weg leggen en de volgende.
En dan krijg je commentaar van volk wat langsloopt, het was lekker weer dus op de oprit aan de knoei.
Is dat niet te gevaarlijk, dat doe je toch niet met het kind van een ander ( vader stond ernaast)
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Kinderen en techniek wat wel en wat echt nog niet

Bericht door Kars-cnc »

Goed bezig Remco! Dit soort ervaringen blijven je buurjongen z'n hele leven lang bij.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kinderen en techniek wat wel en wat echt nog niet

Bericht door DaBit »

Ik heb sinds gisteren een 2e laskap. Rara waarvoor... :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Kinderen en techniek wat wel en wat echt nog niet

Bericht door MeMoRy »

spinningwheels schreef: 14 jul 2023 23:34 Vanavond weer met ventje bezig geweest.
...
Klinkt alsof je het zeer degelijk aanpakt! Ik hoop dat jullie er veel plezier mee hebben.
Ennuh er zullen altijd mensen zijn die kritiek leveren. Zo is de mens nou eenmaal. Het gaat al (tien?)duizende jaren zo. :lol:
motormuis
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Kinderen en techniek wat wel en wat echt nog niet

Bericht door motormuis »

spinningwheels schreef: 14 jul 2023 23:34
En dan krijg je commentaar van volk wat langsloopt, het was lekker weer dus op de oprit aan de knoei.
Is dat niet te gevaarlijk, dat doe je toch niet met het kind van een ander ( vader stond ernaast)
Remco goed bezig
probeer het ventje te leren dat veiligheid niet iets is voor de paas onderwijzer,wet, of iemand anders maar in eerste instantie voor je zelf
eenvoudige regels maken bv slijpen lassen met oplosmiddelen of chemicaliën altijd een bril op lassen gesloten kleding handschoenen

ik heb met 14 mijn eerste beroep geleerd en da stond veiligheid boven aan de lijst met regels (mijnwerker)
veiligheid is mj dus met de paplepel ingegeven en is daarom ook nooit een probleem geworden
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kinderen en techniek wat wel en wat echt nog niet

Bericht door Arie Kabaalstra »

DaBit schreef: 15 jul 2023 08:51 Ik heb sinds gisteren een 2e laskap. Rara waarvoor... :mrgreen:
Ik heb al jaren 2 laskappen.. eigenlijk een gevolg van 't eerste kappie wat ik kocht nadat ik mijn Lasapparaat kocht.. en later kon ik een Laskap van mijn werk overnemen..

Zodoende heb ik nu een Polyweld kap, fijn ding voor het zware laswerk, en een Optrel, lekker voor "hechtwerk" omdat dat een Kap is met een Electronisch scherm.

Altijd fijn om een tweede kap bij de hand te hebben.. Soms als je hulp nodig hebt, of als iemand even mee wil loeren..
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Kinderen en techniek wat wel en wat echt nog niet

Bericht door Kars-cnc »

DaBit schreef: 15 jul 2023 08:51 Ik heb sinds gisteren een 2e laskap. Rara waarvoor... :mrgreen:
Zo in deze context snap ik wel waarvoor...

Maar ik dacht dat jullie onderhand op vakantie zouden gaan? Of moeten de kids eerst nog een extra elektromotor aan die auto lassen :mrgreen:
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Kinderen en techniek wat wel en wat echt nog niet

Bericht door benkr »

Kars-cnc schreef: 15 jul 2023 14:54
DaBit schreef: 15 jul 2023 08:51 Ik heb sinds gisteren een 2e laskap. Rara waarvoor... :mrgreen:
Zo in deze context snap ik wel waarvoor...

Maar ik dacht dat jullie onderhand op vakantie zouden gaan? Of moeten de kids eerst nog een extra elektromotor aan die auto lassen :mrgreen:
Nee joh, eerst moet de auto opgeladen zijn.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kinderen en techniek wat wel en wat echt nog niet

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dabit wilde graag een mooiere laskap, en nu had ie een heel mooi excuus.... (we weten ondertussen hoe het daar werkt, en bij vele andere :mrgreen: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Kinderen en techniek wat wel en wat echt nog niet

Bericht door spinningwheels »

hugo stoutjesdijk schreef: 15 jul 2023 16:06 Dabit wilde graag een mooiere laskap, en nu had ie een heel mooi excuus.... (we weten ondertussen hoe het daar werkt, en bij vele andere :mrgreen: )
Dat is de beproefde methode toch.
Toen ik nog last had van een rondborstige directie en ik moest weer wat Go Fast parts voor de auto hebben , was altijd onder het mom van daar gaat het ding zuiniger van lopen. En zo,n ding loopt niet dus zei eigenlijks niets verkeerd.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 156
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Kinderen en techniek wat wel en wat echt nog niet

Bericht door pgroot »

alleen maar alle respect hoe je dit hebt opgepakt. en als ik zo het verhaal even lees is het mig lassen ook wel iets wat op die leeftijd al prima te leren is als de interesse er is. als de wil en feeling er is denk ik ook dat jullie dit project zeker mooi kunnen afronden.
Plaats reactie