Mekanika evo-m y-as 1 richting op

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Smeigel_12000
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 sep 2018 11:34

Mekanika evo-m y-as 1 richting op

Bericht door Smeigel_12000 »

Beste allen,

Ik ben op dit moment (als complete rookie) een Mekanika EVO-m aan de praat aan het krijgen. Alles werkt nu, behalve dat de Y-as alleen in positieve richting beweegt. Ook de fysieke toets voor de Y-as lijkt niet te werken.

Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Ben ik iets vergeten, is er iets stuk, Software probleem?

Ik hoor graag suggesties.

Groeten,
Michiel
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Mekanika evo-m y-as 1 richting op

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Iets met het dir signaal naar de driver van de stappen motor.

Wij hebben natuurlijk geen flauw idee wat je hebt staan, welke controller, software, heb je zelf kabeltjes aan moeten sluiten.
Het betere glazen bol werk zeg maar.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Smeigel_12000
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 sep 2018 11:34

Re: Mekanika evo-m y-as 1 richting op

Bericht door Smeigel_12000 »

Hi Hugo, ik weet het, mijn probleemstelling is nogal breed. Dat komt omdat ik zelf geen flauw idee heb waar te beginnen.

Laat ik mijzelf proberen te verduidelijken. Ik heb de machine werkend gezien, daarna de computer ontkoppeld en de gebouwde machine naar mijn werkplaatsje gereden.

Helaas een paar maanden geen tijd gehad om de machine weer op te bouwen dus de boel heeft een half jaartje stil gestaan. Gisteren heb ik alle kabels weer aangesloten en alle bewegingen getest. Alles werkt op de negatieve Y beweging na.

Ik geloof dat alles met een raspberry werkt.
Smeigel_12000
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 sep 2018 11:34

Re: Mekanika evo-m y-as 1 richting op

Bericht door Smeigel_12000 »

Afbeelding

Hier een foto van hoe het aangesloten is. Beetje een onduidelijk beeld misschien maar de kabels kunnen op zich niet missen met de kleurcoderingen en mannetje vrouwtje aansluitingen.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Mekanika evo-m y-as 1 richting op

Bericht door Kars-cnc »

Goeie kabels, die Lapp-Olflex... maar verder wordt het er niet veel duidelijker op met die foto...

Zoals Hugo aangeeft, als zo'n as maar 1 kant op wil is het Dir signaal het eerste wat je gaat checken. Dat kan gewoon met een universeel-meter, die zal de ene kant op 0V (lager dan 0.5V is goed) en de andere kant op 5V (alles boven 3.5V is goed) aan moeten geven. Het beste meet je eerst op de Stepper/Servo driver input. Dat kan dus in je installatiekast zijn bij losse drivers of bij de motor ingeval van geïntegreerde drivers. Als het Dir signaal daar wel is wordt het moeilijk... Als het daar niet is ga je terug richting de controller output.

Je kunt natuurlijk beginnen met een grondige visuele controle van het dir signaal voor de Y-as. Misschien is er een draadje losgeraakt of een contactje in een connector verbogen of vervuilt, er kan ook een sluiting ontstaan zijn door schavielen tegen b.v. de metalen kast.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Mekanika evo-m y-as 1 richting op

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik zit nog even te snuffelen of ik wat meer info kan vinden over die machine.
https://www.mekanika.io/
Dat open source verhaal van ze valt me een beetje tegen, hoe alles nu eigenlijk in elkaar steekt is pas met veel moeite een beetje te vermoeden.
Als ik het goed begrijp, is het een Raspberry voor de bediening en daar draait dan PlanetCNC software op. https://planet-cnc.com/software/
Of er ook een PlanetCNC controller in zit is me dan niet duidelijk maar daar ga ik dan maar even van uit.
Dan zouden er ook nog stepper drivers nodig zijn lijkt me.
Tussen de controller en de stepper drivers zitten de step en dir signalen. De step geeft pulsjes waardoor de motor elke keer een stap maakt, de richting wordt bepaald door het dir signaal.
Als jij het spul zo gekocht hebt, dan zit dat blijkbaar allemaal in die kast, en hebben ze niet eens de moeite genomen om een klein testje uit te voeren of alle basis functies werken.
Ik zou het gewoon even met de leverancier communiceren. Openschroeven is met het oog op garantie niet altijd een goed plan.

Controleer van de voren even of de betreffende as niet op een eindschakelaar staat, of dat die schakelaar misschien klem zit of om een andere reden een verkeerd signaal af kan geven. Wanneer de controller denkt dat ie op het einde van z'n bereik staat is het logisch dat die niet verder die kant op gaat.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Mekanika evo-m y-as 1 richting op

Bericht door andrefc101 »

Misschien is het mogelijk om voor een test, even de x- en y as te verwisselen op de kast.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Mekanika evo-m y-as 1 richting op

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Assen verwisselen is altijd een goed idee. Maar als de Y-as 2 motoren heeft wel een beetje lastig.
Als ik zo door snuffel lijkt het me mogelijk de status van de limit switches te bekijken.
2023-07-09 08_26_05-planetcnc-user-manual.pdf.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Smeigel_12000
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 sep 2018 11:34

Re: Mekanika evo-m y-as 1 richting op

Bericht door Smeigel_12000 »

Bedankt allemaal voor de reacties en suggesties. Uiteindelijk was het probleem een stuk simpeler. Één van de eindschalaars was kapot waardoor de machine het signaal kraag aan het einde van zijn werkgebied te zijn 🫣.
Plaats reactie