SCHAUBLIN 102/80 VRAAGJES

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

SCHAUBLIN 102/80 VRAAGJES

Bericht door herbieferbie »

Heb sinds paar daagjes een schaublin 102/80 in huis, voor kleine precisie klusjes en gewoon omdat het leuk is zo een klassieker.
Nu heb ik er 2 headstocks bij, 1 met een verdeelschijf eraan vast ( volgens mij nog nooit gebruikt ), daar zoek ik nog van die oliepotjes voor 2 stuks 18 mm en aan de kant waar de klauwplaat op zit/kan zit ook een grote chromen moer ( zie foto ) vraag me af wat de functie er van is.
De andere is met gewone lagers, ik zou 1 en ander uit elkaar willen halen om te reinigen, maar uit elkaar halen is meestal geen kunst, andersom vooral op de juiste manier natuurlijk wel. Deze heeft al flink wat jaartjes stil gestaan dus wil het oude vet etc etc er uit schoonmaken en nieuw vet.
Maar hoe haal je hem uit elkaar. aan de linkerkant zit een grote moer die je met de hand kunt draaien , dat geeft een ratelend geluid ??? voor mij nieuw. En hhoe makkelijk of moeilijk is het als je hem weer in elkaar zet om de juiste spanning op de lagers te krijgen.
Vind het leuk om te doen maar ook wel beetje spannend omdat ik in dit gedeelte niet helemaal thuis ben.
Verders zit er naast de riempulley ook een tandwiel, benieuwd waar die voor is ?
Als iemand nog leuk spul te koop heeft voor dit type bankje... altijd interessant

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: SCHAUBLIN 102/80 VRAAGJES

Bericht door assink »

Deze australische youtuber heeft er wat video's over gemaakt dacht ik.
https://www.youtube.com/@Xynudu

En als je duits kunt, zou je op zerspanungsbude.de kunnen kijken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: SCHAUBLIN 102/80 VRAAGJES

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Misschien vind je hier iets wat in de buurt van een smeerpotje komt.
https://smeertechniek.com/collections/reservoirs

Die moer op de voorkant is puur om de draad te beschermen wanneer je met spantangen werkt.

Dat tandwiel is wel apart, bij andere modellen zit er ook een dubbelwerk, daar zou dat tandwiel nut hebben, maar die zitten nooit in het zicht.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: SCHAUBLIN 102/80 VRAAGJES

Bericht door herbieferbie »

Best prijzige dingen die oliepotjes, vraag me af hoe ze exact werken, de hoeveelheid olie die hij afgeeft word bepaalt door ???? diameter van een gaatje ?
Ik heb van alles ook plexiglas staf is zoiets niet zelf te maken ?
hugo stoutjesdijk schreef: 04 jul 2023 13:51 Misschien vind je hier iets wat in de buurt van een smeerpotje komt.
https://smeertechniek.com/collections/reservoirs

Die moer op de voorkant is puur om de draad te beschermen wanneer je met spantangen werkt.

Dat tandwiel is wel apart, bij andere modellen zit er ook een dubbelwerk, daar zou dat tandwiel nut hebben, maar die zitten nooit in het zicht.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: SCHAUBLIN 102/80 VRAAGJES

Bericht door rien1959 »

Meestal zit er wat katoen in waardoor de olie er druppelsgewijs uit komt. Meer is het niet en ja, dat is makkelijk zelf te maken.
vox67
Berichten: 119
Lid geworden op: 29 nov 2011 14:26
Locatie: Hoogeveen

Re: SCHAUBLIN 102/80 VRAAGJES

Bericht door vox67 »

Oliepotjes zijn veel voordeliger op aliexpress.
XL500SZ
Berichten: 155
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

Re: SCHAUBLIN 102/80 VRAAGJES

Bericht door XL500SZ »

Tandwiel is om de spindel te blokkeren, kan met de 'knop' onderaan aan de voorkant een blokkering in het tandwiel drukken.

Die ratelende moer aan de achterzijde is bij mijn 102_80 om de afstelling te doen hoeveel de spantang aangrijpt als je de spantang hendel naar achteren drukt. Die van mij is een tr uitvoering met drukspantangen 173e, dus weet niet of die niet dezelfde functie heeft op jouw draaibank.

In de handleiding van de mijne staat beschreven hoe je het spul uit elkaar kunt halen bij de tr uitvoering.

Handleidingen zijn te vinden op de Anglo-swiss tools website http://anglo-swiss-tools.co.uk/downloads/

Edit
Als je een versie hebt met kogelgelagerde spindel de lagers niet smeren met vet maar met olie

Edit2
De grijze headstock is een drukspantang kop denk ik ziet er exact zo uit als de mijne
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: SCHAUBLIN 102/80 VRAAGJES

Bericht door herbieferbie »

heb wel een handleiding gevonden maar er staat niet in hoe 1 en ander uit elkaar moet helaas.

En wat wil dat zeggen een drukspantangkop, alleen geschikt voor spantangen ? Toen ik hem kocht zat er een drieklauw op, wel op een zelfgefabriceerde flens, kreeg nou niet de indruk dat 1 en ander nauwkeurig is, zonder wat te meten trouwens

Verder ben ik op zoek naar een spindel en moer van de kruissupport, ( voor naar achter ), de moer is versleten, is een ronde bus die in het bed zit verankert met 2 pennetjes net langs de buitenkant van de bus, en de spindel is ook slecht. Had op MP iemand die veel onderdelen verkocht maar dit helaas niet had, heeft iemand toevallig iets liggen , of een leuk adresje ?



XL500SZ schreef: 05 jul 2023 18:37 Tandwiel is om de spindel te blokkeren, kan met de 'knop' onderaan aan de voorkant een blokkering in het tandwiel drukken.

Die ratelende moer aan de achterzijde is bij mijn 102_80 om de afstelling te doen hoeveel de spantang aangrijpt als je de spantang hendel naar achteren drukt. Die van mij is een tr uitvoering met drukspantangen 173e, dus weet niet of die niet dezelfde functie heeft op jouw draaibank.

In de handleiding van de mijne staat beschreven hoe je het spul uit elkaar kunt halen bij de tr uitvoering.

Handleidingen zijn te vinden op de Anglo-swiss tools website http://anglo-swiss-tools.co.uk/downloads/

Edit
Als je een versie hebt met kogelgelagerde spindel de lagers niet smeren met vet maar met olie

Edit2
De grijze headstock is een drukspantang kop denk ik ziet er exact zo uit als de mijne
XL500SZ
Berichten: 155
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

Re: SCHAUBLIN 102/80 VRAAGJES

Bericht door XL500SZ »

link naar de manual van de TR versie op de anglo swiss website:
https://drive.google.com/file/d/0Bxr59D ... LWy4I1swPw

drukspantang kop alleen geschikt voor drukspantangen. In de spindel zit voorin een conus, daar doe je de spantang in. Vervolgens draai je de moer er vast op. Het spannen en lossen gebeurt met de hendel die achterop de kop hoort, (maar zit er bij jou niet op) De handel drukt via een hevel een bus die door de spindel loopt naar voren, en daardoor ook de conus sleeve naarvoren en de spantang tegen de moer aan. Waardoor de spantang sluit. De spantangen zijn oplopend halve mm, de fijnafstelling van klemkracht doe je met de 'ratelende' moer achterop.

In de handleiding staan mooie doorsnede tekeningen, daarmee kun je na wat bestuderen wel zien hoe het werkt. (al is het wel gemakkelijker als je de hele inrichting naast je hebt om de tekening te lezen ;-)

Dit type is volgens mij niet gemaakt om een klauw op te zetten. Er is wel een klauw die erop past van Schaublin, maar die is niet te vinden / niet te betalen.

en nogmaals, niet smeren met vet! lagers lopen op olie.
Als ze niet slecht klinken zou ik er een spuitje olie aan wagen en dikke kans dat het gewoon goed is.
Schaublin heeft een oliespuit die op de ronde nippels past, heb er zelf 1 gevonden van pressol die ook past.
Als ik zo naar je foto's kijk lijkt het erop dat de ronde olienippels nij jouw kop vervangen zijn door vetnippels, misschien die er even uit draaien om te kijken of er vet of olie achter zit. In de gelinkte handleiding staat ook de smeer routine.
XL500SZ
Berichten: 155
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

Re: SCHAUBLIN 102/80 VRAAGJES

Bericht door XL500SZ »

mocht het helpen, hierbij wat foto's van de spantangkop:
https://photos.app.goo.gl/mAC8poSfRq5vGCmJ7

Die sensoren op de blokkeer tandwiel horen er origineel uiteraard niet op, dat is mijn 'spindel encoder' voor schroefdraadsnijden. Deze draaibank draait nu op Linuxcnc met cnc slede.
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: SCHAUBLIN 102/80 VRAAGJES

Bericht door herbieferbie »

Vandaar die zelf gefabriceerde flens met 3 klauw jammer dat mensen er niet eerlijk over zijn bij een verkoop , maar ja bedankt voor je info
XL500SZ schreef: 07 jul 2023 10:33 mocht het helpen, hierbij wat foto's van de spantangkop:
https://photos.app.goo.gl/mAC8poSfRq5vGCmJ7

Die sensoren op de blokkeer tandwiel horen er origineel uiteraard niet op, dat is mijn 'spindel encoder' voor schroefdraadsnijden. Deze draaibank draait nu op Linuxcnc met cnc slede.
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: SCHAUBLIN 102/80 VRAAGJES

Bericht door herbieferbie »

gekeken, het is niet te zien wat er in zit, vermoed dan olie maar weet het niet zeker :-(
XL500SZ schreef: 07 jul 2023 10:24 link naar de manual van de TR versie op de anglo swiss website:
https://drive.google.com/file/d/0Bxr59D ... LWy4I1swPw

drukspantang kop alleen geschikt voor drukspantangen. In de spindel zit voorin een conus, daar doe je de spantang in. Vervolgens draai je de moer er vast op. Het spannen en lossen gebeurt met de hendel die achterop de kop hoort, (maar zit er bij jou niet op) De handel drukt via een hevel een bus die door de spindel loopt naar voren, en daardoor ook de conus sleeve naarvoren en de spantang tegen de moer aan. Waardoor de spantang sluit. De spantangen zijn oplopend halve mm, de fijnafstelling van klemkracht doe je met de 'ratelende' moer achterop.

In de handleiding staan mooie doorsnede tekeningen, daarmee kun je na wat bestuderen wel zien hoe het werkt. (al is het wel gemakkelijker als je de hele inrichting naast je hebt om de tekening te lezen ;-)

Dit type is volgens mij niet gemaakt om een klauw op te zetten. Er is wel een klauw die erop past van Schaublin, maar die is niet te vinden / niet te betalen.

en nogmaals, niet smeren met vet! lagers lopen op olie.
Als ze niet slecht klinken zou ik er een spuitje olie aan wagen en dikke kans dat het gewoon goed is.
Schaublin heeft een oliespuit die op de ronde nippels past, heb er zelf 1 gevonden van pressol die ook past.
Als ik zo naar je foto's kijk lijkt het erop dat de ronde olienippels nij jouw kop vervangen zijn door vetnippels, misschien die er even uit draaien om te kijken of er vet of olie achter zit. In de gelinkte handleiding staat ook de smeer routine.
HD13
Berichten: 697
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: SCHAUBLIN 102/80 VRAAGJES

Bericht door HD13 »

Tip voor de platte riem, gebruik een multieriem uit de automotive wereld.
Wel de juiste lengte bepalen voor jouw machine.
New drive beld.jpg
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: SCHAUBLIN 102/80 VRAAGJES

Bericht door herbieferbie »

ja goeie tip idd, nu is het klik klik klik :-)

Heb de boel toch maar opengemaakt daar ik niet kon ontdekken vet of olie, het blijkt vet te zijn, groen lagervet, het liefst had ik de boel helemaal gereinigd maar op youtube gezien ze best behoorlijk vast zitten, ze zagen er niet slecht uit, dus vol gepropt met wat nieuw vet en maar weer in elkaar gezet. Niet wat ik voor ogen had maar ja soms moet je keuzes maken, nieuwe lagers zijn best duur en weet niet of ik het project wel af ga maken, moet ook nog een spindel en spindelmoer vernieuwen van de crossslide V/A maar zier er maar eens aan te komen
Plaats reactie